Gjest Gjest_ella_* Skrevet 25. august 2005 #1 Skrevet 25. august 2005 ble litt inspirert av "nanny"-tråden....Har selv 3 barn fra 2-10 år og jeg har vært ute med ungene mine i flere timer hver dag. De to største styrer nå seg selv ute, men ut må de hver dag. Minstemann krever at vi er ute formiddag og ettermiddag, ellers blir han sur og lei. mener at når man velger å få barn, så må man følge opp også. ser at de som er litt yngre mødre enn meg velger å sitte mye på kafe med ungene. vil ikke si at dette er særlig gøy eller stimulerende for barna selv om mødrene nok koser seg...stakkars barn, sier nå jeg.
Holly Hobbie Skrevet 25. august 2005 #2 Skrevet 25. august 2005 En kafetur en gang i blant er vel ikke skadelig, men har ogsaa hoert om moedre som nesten hver dag tilbringer tid der med baby. Naa er vel ikke selve kafeen skadelig for barnet, men passiv sitting/ligging i vogn? Her i Skottland er det en del barn som har sittet saa mye i vogn at de vokser opp med lutet rygg - Buggy Babies kalles de. Trist. Alt med maate, mener jeg!
Gjest Madeline Skrevet 25. august 2005 #3 Skrevet 25. august 2005 Jeg må si meg enig med deg. Ungene har godt av å være ute i frisk luft og få brukt kroppen sin en god stund hver dag. Å sitte på kafe hver dag kan ikke være noe særlig for barna. En gang i blandt må selvfølgelig være greit men ikke hver dag. Jeg ser selv at ungene i nabolaget er mye mindre ute enn det mine er og var. Da ungene mine var så små at jeg måtte være ute med de, så var det alltid mange andre foreldre ute med ungene sine. Nå er det nesten aldri noen ute lenger og foreldrene ser jeg ytterst sjeldent er med. Det virker som det er greit å slippe unger ned i 2 års alderen alene ut.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2005 #4 Skrevet 25. august 2005 Jeg har kun sett mødre med små babyer på kafeene og da har de ofte babyene på fanget osv. Det må da være greit? Da jeg gikk hjemme med sønnen min var vi ute og gikk tur hver dag og avsluttet ofte turen på kafe før vi gikk hjem til en av oss og satt ute (om det var varmt og greit vær). Etterhvert stopper vel kafebesøkene seg selv når barna blir såpass at de gir uttrykk for at det er kjedelig. Jeg har inntrykket av at de unge mødrene i dag er veldig flinke jeg.
Nala Skrevet 25. august 2005 #5 Skrevet 25. august 2005 (endret) Ja takk begge deler, sier nå jeg. Jo, det er viktig å være ute med barna. Her i feltet bor det stort sett bare barnefamilier, og her er barna masse ute. Foreldrene er med de minste ut, mens de større barna leker ute selv. Men selv om jeg vektlegger det å være ute med de små, så setter jeg også pris på en kafétur i blant. Er blant annet på kafétur med venninner annenhver uke. Da koser vi oss med god mat og drikke, vi skravler og koser oss, mens barna sitter på fanget (de større barna sitter i vogna eller i tripp trapp-stoler). Men denne kafégåinga gir seg jo gjerne når permisjonen er over. Da er det jo tilbake i jobb for de fleste. Og uansett, når ungene blir mobile er jo ikke kafé veldig spennende for dem. Pluss at det ikke er spesielt kult for mor å løpe etter en stabbende 1-åring blant bordene. Kan ikke se at kafégåing blant småbarnsmødre er et utbredt problem, jeg. Tror det er noe de fleste unner seg innimellom. Endret 25. august 2005 av Nala
Varja Skrevet 25. august 2005 #6 Skrevet 25. august 2005 Vi pleier å gå på kafe med datteren vår (halvannet år) nesten hver lørdag. Synes det er en kjempefin vane jeg, og hun storkoser seg sammen med mamme og pappa (og gjerne fruktsalat, rosinpakke eller iskrem). Dette er en tid hvor hele familien kan være sammen og slappe av og prate, og da er datteren selvfølgelig med i samtalen! Nå blir hun jo utålmodig etter en liten stund og da får hun vandre litt rundt og se seg om (med mamma eller pappa 1/2 meter bak selvfølgelig). Kafe er også fint på den måten at hun får se mange slags mennesker. Hun hilser som regel og smiler til de som sitter rundt oss og spesielt hvis det er andre barn der. Vi passer også alltid på å ha med bok, et puslespill eller liknende som hun også kan leke med. Hender også at jeg er på kafe med sovende barn. Hvis jeg har fri en dag og datteren er hjemme fra barnehagen så pleier vi å gå tur med vogn og jeg timer det slik at jeg kan sitte på kafe og lese mens hun tar formiddagshvilen sin. Ganske ok for hun sover hver dag fra 12 til 13. Tror ikke hun tar skade av å sove i vognen sin med mamme ved siden av istedenfor å ligge i sengen hjemme. Dette her betyr jo selvfølgelig ikke at vi ikke er mye ute!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå