AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #1 Skrevet 18. mars 2021 Samlet årslønn på 800 000,- Vi er gift, eier bolig og nesten ny bil. Har kun boliglån på 600 000,-. Så vi har det greit økonomisk, alltid vært flink med penger, men vi har ikke og lo nok ikke til å få den beste lønnen. Tenker at det holder med ett barn. Da vil vi ha mulighet til å reise på ferier til utlandet, noe vi alltid har satt pris på. Vi har også mulighet til å hjelpe ungen økonomisk når han blir voksen. Tingen er den at dette har vi fått flere kommentarer på. At ungen burde få søsken, og at det er bedre med søsken enn penger. Er det virkelig så egoistisk av oss å ønske en grei levestandard med ett barn, istedenfor å måtte snu på hver krone med flere barn? Anonymkode: 1cc21...be8 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #2 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Samlet årslønn på 800 000,- Vi er gift, eier bolig og nesten ny bil. Har kun boliglån på 600 000,-. Så vi har det greit økonomisk, alltid vært flink med penger, men vi har ikke og lo nok ikke til å få den beste lønnen. Tenker at det holder med ett barn. Da vil vi ha mulighet til å reise på ferier til utlandet, noe vi alltid har satt pris på. Vi har også mulighet til å hjelpe ungen økonomisk når han blir voksen. Tingen er den at dette har vi fått flere kommentarer på. At ungen burde få søsken, og at det er bedre med søsken enn penger. Er det virkelig så egoistisk av oss å ønske en grei levestandard med ett barn, istedenfor å måtte snu på hver krone med flere barn? Anonymkode: 1cc21...be8 * og kommer nok ikke... Anonymkode: 1cc21...be8
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #3 Skrevet 18. mars 2021 Jeg synes det er helt greit. Vi har samme plan. For meg gir 1barn romsligere økonomi, og vi får mer tid sammen med barnet. Hadde ingen glede av mine søsken da jeg vokste opp, har det i dag da. Men jeg hadde også mye dårlig samvittighet fordi min dyre og tidkrevende hobby tok mamma bort fra de andre og det ble mindre penger på dem. Anonymkode: 239c7...5c0 4
IDGAF Skrevet 18. mars 2021 #4 Skrevet 18. mars 2021 Samlet inntekt på 800.000, nesten ikke boliglån og kun råd til ett barn? Hva er det med standarden og kravene til folk? Hvis materiale goder og en så høy levestandard er viktigere for dere enn barn, så er det fair det. 19
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #5 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Samlet årslønn på 800 000,- Vi er gift, eier bolig og nesten ny bil. Har kun boliglån på 600 000,-. Så vi har det greit økonomisk, alltid vært flink med penger, men vi har ikke og lo nok ikke til å få den beste lønnen. Tenker at det holder med ett barn. Da vil vi ha mulighet til å reise på ferier til utlandet, noe vi alltid har satt pris på. Vi har også mulighet til å hjelpe ungen økonomisk når han blir voksen. Tingen er den at dette har vi fått flere kommentarer på. At ungen burde få søsken, og at det er bedre med søsken enn penger. Er det virkelig så egoistisk av oss å ønske en grei levestandard med ett barn, istedenfor å måtte snu på hver krone med flere barn? Anonymkode: 1cc21...be8 Nei, dritt i hva andre sier og få de barna dere ønsker. Vi skal ha to og skjønner godt at noen velger ett. Valg av to var ikke basert på søskenforhold. Anonymkode: dadb7...036 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #6 Skrevet 18. mars 2021 Vi tenker som dere og har nå et barn i skolealder. Veldig fornøyde, både vi og barnet. Tenker at man må ha et reelt ønske om flere barn hvis man skal gi barnet søsken. Ikke alltid søsken er det beste for barnet heller. Anonymkode: 18c4a...247 8
Snart7 Skrevet 18. mars 2021 #7 Skrevet 18. mars 2021 Det må jo være opp til hver enkelt hvordan type liv de ønsker å leve👍 hvis en har lyst på 1 barn , så kan en ha det😊 5
PetterKanin Skrevet 18. mars 2021 #8 Skrevet 18. mars 2021 Erling Braut Haaland er vel enebarn? Vil påstå han har lykkes så langt i livet til tross for det. 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #9 Skrevet 18. mars 2021 Wow. Vi har samlet inntekt på 450.000 og boliglån på 1,5 og ett barn. Og vi har også mulighet til å dra på ferier i utlandet og hjelpe barnet økonomisk når han blir voksen. For all del, dere får de barna dere vil, og andre har ikke noe de skulle ha sagt om det. Men om dere må snu på hver krone om dere får to barn med den inntekten, så gjør dere noe feil. Anonymkode: 35763...162 10
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #10 Skrevet 18. mars 2021 IDGAF skrev (17 minutter siden): Samlet inntekt på 800.000, nesten ikke boliglån og kun råd til ett barn? Hva er det med standarden og kravene til folk? Hvis materiale goder og en så høy levestandard er viktigere for dere enn barn, så er det fair det. Vi har ikke "kun råd" til ett barn. 800 000,- er vitterlig ikke en høy inntekt. Og skulle vi hatt et barn til, burde vi oppgradere til større bolig. Anonymkode: 1cc21...be8 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 18. mars 2021 #11 Skrevet 18. mars 2021 Det er jo dere som bestemmer hvor mange unger dere skal ha. Men dersom dere egentlig vil ha flere, men velger å la være pga. økonomi, synes jeg det er litt rart. Dere har litt lavere inntekter enn gjennomsnittet, men helt normalt, og dere har mye lavere lån enn folk flest har. Så skjønner ikke helt at dere ikke kan ha råd til en unge til?
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 18. mars 2021 #12 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har ikke "kun råd" til ett barn. 800 000,- er vitterlig ikke en høy inntekt. Og skulle vi hatt et barn til, burde vi oppgradere til større bolig. Anonymkode: 1cc21...be8 Medianinntekten i Norge er rett over 500 000 i året. Dere tjener da i snitt 400 000 hver, men dere er jo to - mange er alene med barn og klarer seg greit likevel. Og aller viktigst - de fleste familier har fire ganger så høyt lån som dere... Hjelper ikke å ha høy inntekt når lånet også er høyt, da går vinninga opp i spinninga. Så dere har sikkert vel så mye å rutte med per måned som de som tjener 100 000 mer enn dere.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #13 Skrevet 18. mars 2021 Jeg kan tenke meg det er 800.000 brutto lønn? Så mye her går til skatt. uansett, jeg har kun et barn. Syns det er mer en nok. Både praktisk og økonomisk. Anonymkode: e5a3f...6cf 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #14 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Wow. Vi har samlet inntekt på 450.000 og boliglån på 1,5 og ett barn. Og vi har også mulighet til å dra på ferier i utlandet og hjelpe barnet økonomisk når han blir voksen. For all del, dere får de barna dere vil, og andre har ikke noe de skulle ha sagt om det. Men om dere må snu på hver krone om dere får to barn med den inntekten, så gjør dere noe feil. Anonymkode: 35763...162 Hva tenker du at vi gjør feil? Har dere mye sparepenger? Reiser dere på turer til f.eks USA eller er det billige charterturer? Anonymkode: 1cc21...be8 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #15 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kan tenke meg det er 800.000 brutto lønn? Så mye her går til skatt. uansett, jeg har kun et barn. Syns det er mer en nok. Både praktisk og økonomisk. Anonymkode: e5a3f...6cf Brutto, ja. Så ca 47 000,- etter skatt i måneden. Anonymkode: 1cc21...be8
IDGAF Skrevet 18. mars 2021 #16 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi har ikke "kun råd" til ett barn. 800 000,- er vitterlig ikke en høy inntekt. Og skulle vi hatt et barn til, burde vi oppgradere til større bolig. Anonymkode: 1cc21...be8 "Er det virkelig så egoistisk av oss å ønske en grei levestandard med ett barn, istedenfor å måtte snu på hver krone med flere barn?" skrev du i HI. Da tenker jeg at dere enten må ha veldig høye standarder eller være dårlig på økonomistyring dersom dere må snu på hver krone dersom dere får flere barn med en inntekt på 800.000 i året. 800.000 i samlet inntekt er like under snittet i Norge, et land som har høye lønninger det går an å leve (og få barn) på... 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #17 Skrevet 18. mars 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hva tenker du at vi gjør feil? Har dere mye sparepenger? Reiser dere på turer til f.eks USA eller er det billige charterturer? Anonymkode: 1cc21...be8 Vi reiser på litt forskjellige turer. Det sier seg jo selv at dere har råd til flere og dyrere turer enn oss, men at dere må "snu på hver krone" hvis dere får et barn til synes jeg er veldig rart, da tenker jeg at dere kanskje ikke er så flinke med penger som du tror. Det er ganske mye imellom det å snu på hver krone og å spare masse og kunne reise hvor man vil når man vil. Hvis det er det dere ønsker å prioritere så er det selvsagt helt greit, det var bare akkurat den formuleringen jeg syntes var litt merkelig. Anonymkode: 35763...162 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #18 Skrevet 18. mars 2021 IDGAF skrev (3 minutter siden): "Er det virkelig så egoistisk av oss å ønske en grei levestandard med ett barn, istedenfor å måtte snu på hver krone med flere barn?" skrev du i HI. Da tenker jeg at dere enten må ha veldig høye standarder eller være dårlig på økonomistyring dersom dere må snu på hver krone dersom dere får flere barn med en inntekt på 800.000 i året. 800.000 i samlet inntekt er like under snittet i Norge, et land som har høye lønninger det går an å leve (og få barn) på... Gjennomsnittlig månedslønn i 2020 var 48 750, - Kjenner ingen med så dårlig inntekt som oss, så er nok litt blendet av det 🤷♀️ Anonymkode: 1cc21...be8
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #19 Skrevet 18. mars 2021 Jeg tenker dere må gjøre som dere ønsker selv. Folk vil alltid ha en mening. Var det ikke nylig en annen tråd her med en som fikk negative kommentarer til at de ønsket 4 barn😅 Ellers så er det vel barneoppdragelsen osv folk skal kommentere🙃 Folk elsker å legge seg opp i andres liv🤪 Anonymkode: 46858...683 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #20 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi reiser på litt forskjellige turer. Det sier seg jo selv at dere har råd til flere og dyrere turer enn oss, men at dere må "snu på hver krone" hvis dere får et barn til synes jeg er veldig rart, da tenker jeg at dere kanskje ikke er så flinke med penger som du tror. Det er ganske mye imellom det å snu på hver krone og å spare masse og kunne reise hvor man vil når man vil. Hvis det er det dere ønsker å prioritere så er det selvsagt helt greit, det var bare akkurat den formuleringen jeg syntes var litt merkelig. Anonymkode: 35763...162 Flink vil jeg absolutt si vi er, men prioriterer kanskje sparing litt hardt. Anonymkode: 1cc21...be8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå