Gå til innhold

EMA konkluderer at AZ vaksinen er trygg og effektiv.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå vet vi ihvertfall at man ikke kan stole på noe ang vaksiner, som kommer fra EU og EMA........

EMA OM ASTRAZENECA-VAKSINEN: TRYGG OG EFFEKTIV

Komiteen vår har konkludert i undersøkelsen om tilfellene om blodpropp. En klar vitenskapelig konklusjon: Dette er en trygg og effektiv vaksine, sier Emer Cooke i Det europeiske legemiddelverket EMA.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Blir spennende å se hva de sier i Norge om dette, om de starter med AstraZeneca igjen eller ikke.

Endret av NorthernLight
Skrevet
NorthernLight skrev (2 minutter siden):

Blir spennende å se hva de sier i Norge om dette,og når de evt starter vaksinering med AstraZeneca igjen.

Er ganske sikker på at norske myndigheter og FHI ikke tar sjansen på å fortsette med AZ, da mister de all tillit i den norske befolkning + helsevesenet.

Muligens kunne de fortsette å gi den til de over 70 år, siden det ser ut som de tåler den bedre enn de yngre.

• Liker 12
Skrevet

Da må du ikke stole på noen medisiner vi har på det norske marked. Alle er godkjent av EMA. Ingen som har mer kunnskap om medisinene en dem- og baserer ikke sine avgjørelser på VG-overskrifter. 

• Liker 11
Skrevet
NorthernLight skrev (4 minutter siden):

Blir spennende å se hva de sier i Norge om dette,og når de evt starter vaksinering med AstraZeneca igjen.

Jeg tviler på at Norge fortsetter vaksineringen med AZ-vaksinen, da det uansett ikke vil forsinke vaksinasjonsplanene noe særlig å kutte den ut.

• Liker 11
Skrevet
7 minutter siden, Sportydame said:

Nå vet vi ihvertfall at man ikke kan stole på noe ang vaksiner, som kommer fra EU og EMA........

Nei, det vet vi ikke. Det er ikke kommet frem en klar årsakssammenheng enda - kun indisier. Noen vil hevde det er relativt sterke indisier, men det er fortsatt ikke bevist noen årsakssammenheng. og i hvert fall ikke en slik sammenheng som vil være gyldig for alle vaksinemottagere.

Jeg kan godt være enig i at konklusjonen her kan synes noe prematur, men du har ikke noe grunnlag for å hevde at vi ikke kan stole på hverken EU eller EMA i denne sammenhengen. Personlig synes jeg nok konklusjonen kommer vel fort, men det betyr ikke at man ikke nøye overvåker utviklingen, og undersøkelser som er innledet, vil fortsette til vi har et klarere svar.

Dersom det kommer til kontrære resultater, vl vaksinen bli suspendert igjen.

• Liker 4
Skrevet
Blekkulfina skrev (Akkurat nå):

Jeg tviler på at Norge fortsetter vaksineringen med AZ-vaksinen, da det uansett ikke vil forsinke vaksinasjonsplanene noe særlig å kutte den ut.

Du sier noe. Vi får se hva de kommer fram til.

Skrevet

Hvorfor er ikke AZ godkjent for bruk i USA? 

AZ er mer tvilsomt enn de andre vaksinene. At den er frikjent nå, henger sammen med at EU trenger AZ. 

• Liker 10
Skrevet

Tipper Norge kommer til å følge de andre landene i Europa. Hvis f.eks. Tyskland, Frankrike og Danmark fortsetter å bruke AZ, så gjør vi det også.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, frysja said:

Hvorfor er ikke AZ godkjent for bruk i USA? 

AZ er mer tvilsomt enn de andre vaksinene. At den er frikjent nå, henger sammen med at EU trenger AZ. 

Jeg kjenner ikke fakta, men kan anta at det sannsynligvis er fordi USA fremforhandlet veldig store kvanta av Pfizervaksinen til eget bruk veldig tidlig i prosessen. 

Skrevet (endret)
Robert Koch skrev (9 minutter siden):

Nei, det vet vi ikke. Det er ikke kommet frem en klar årsakssammenheng enda - kun indisier. Noen vil hevde det er relativt sterke indisier, men det er fortsatt ikke bevist noen årsakssammenheng. og i hvert fall ikke en slik sammenheng som vil være gyldig for alle vaksinemottagere.

Jeg kan godt være enig i at konklusjonen her kan synes noe prematur, men du har ikke noe grunnlag for å hevde at vi ikke kan stole på hverken EU eller EMA i denne sammenhengen. Personlig synes jeg nok konklusjonen kommer vel fort, men det betyr ikke at man ikke nøye overvåker utviklingen, og undersøkelser som er innledet, vil fortsette til vi har et klarere svar.

Det er ikke lett å bevise noen direkte årsakssammenheng på en slik måte at alt annet enn vaksinen kan utelukkes. Når det er sagt så er indisiene som du sier meget sterke og jeg forventer at Legemiddelverket og FHI baserer seg på norske tall og ikke slavisk følger EMA.

Vi har satt omtrent 120.000 AstraZeneca-doser i Norge og har allerede hatt to suspekte dødsfall og en rekke innleggelser hvis fellesnevner synes å være vaksinen fra AZ.

Endret av Pterinochilus
  • Liker 9
Skrevet

Håper i likhet med andre i denne tråden at FHI + myndighetene vurderer at tillit til folket er viktig og dermed avslutter vaksinering med AZ. Tviler på at mange vil ta den hvis den tilbys igjen uansett. 

• Liker 18
Skrevet
1 minutt siden, Pterinochilus said:

Det er ikke lett å bevise noen direkte årsakssammenheng på en slik måte at alt annet enn vaksinen kan utelukkes. Når det er sagt så er indisiene som du sier meget sterke og jeg forventer at Legemiddelverket og FHI baserer seg på norske tall og ikke slavisk følger EMA.

Vi har satt omtrent 120.000 AstraZeneca-doser i Norge og har allerede hatt to suspekte dødstall og en rekke innleggelser hvis fellesnevner synes å være vaksinen fra AZ.

Jeg er ikke uenig i dette.

Imidlertid er ikke undersøkelsene over enda, og uansett hvilken avgjørelse som treffes på kort sikt, kan man måtte endre den om ny informasjon som endrer sitiasjonen fremkommer. VI forholder oss til hva vi til en hver tid vet. Om faktagrunnlaget endrer seg, må vi også endre oppfatninger, reaksjoner og tiltak.

Skrevet
Robert Koch skrev (12 minutter siden):

Jeg har nevnt TTP før, og utifra utdypningen til overlegen så ser det ettermin mening ut som han snakker om nettopp det - det rammer helst yngre mellom 20-50 år, og har ikke tidligere blitt sett i sammenheng med vaksine ifølge ham:

https://nhi.no/sykdommer/blod/blodningssykdommer/trombotisk-trombocytopenisk-purpura/?page=7

Skrevet
Sportydame skrev (30 minutter siden):

Komiteen vår har konkludert i undersøkelsen om tilfellene om blodpropp. En klar vitenskapelig konklusjon: Dette er en trygg og effektiv vaksine, sier Emer Cooke i Det europeiske legemiddelverket EMA.

har du bedre forutsetninger enn EMA for å vurdere dette?

Skrevet

Er det plutselig blitt stuereint å være vaksinemotstander nå, motstander av vaksiner godkjent av de beste ekspertene i Europa... ? 

• Liker 3
Skrevet

Når EMA anbefaler at det legges ved i preparatomtalen er de vel egt ganske sikre på at vaksinen er årsaken, men vurderer det til at fordelen med vaksinen er større enn å stoppe den pga tilfellene med blodpropp. Rikshospitalet uttaler at de ikke ser noen andre årsaker enn vaksinen som årsak til den kraftige immunresponsen og bivirkningene av dette. Jeg tror folk vil bli ekstremt skeptiske hvis Norge fortsetter å gi AZ vaksinen, selv om det er få tilfeller vet man jo ikke hvem som kan få disse fatale bivirkningene, og hvem ønsker å gamble med helsen sin på den måten.

• Liker 8
Gjest Bettys
Skrevet
Sportydame skrev (6 minutter siden):

Jeg har nevnt TTP før, og utifra utdypningen til overlegen så ser det ettermin mening ut som han snakker om nettopp det - det rammer helst yngre mellom 20-50 år, og har ikke tidligere blitt sett i sammenheng med vaksine ifølge ham:

https://nhi.no/sykdommer/blod/blodningssykdommer/trombotisk-trombocytopenisk-purpura/?page=7

Nei, det er visst ikke det de har. Overlegen fra Rikshospitalet sa at tilstanden likner på HIT (heparinindusert trombocytopeni). Men pasientene har ikke fått heparin. 

Skrevet (endret)
41 minutter siden, Sportydame said:

Dette overrasker meg overhodet ikke; EMA har for lengst bestemt seg for at vaksinen er trygg - VG skrev dette for tre dager siden:

EMA: – Fordelene med AstraZeneca veier opp for bivirkningene

Det europeiske legemiddelverket (EMA) skriver i en pressemelding mandag at AstraZeneca-vaksinens fordeler er større enn bivirkningene.

– EMA har fremdeles som synspunkt at fordelene med AstraZeneca i å forhindre covid-19, med sykdommens risiko for innleggelser og død, utveier risikoen for bivirkninger, skriver legemiddelverket i pressemeldingen.

Uttalelsen kommer etter at flere europeiske land mandag har bestemt seg for å sette vaksineringen med AstraZeneca på pause.

De trekker frem at antallet tilfeller av blodpropp ikke ser ut til å være høyere blant den vaksinerte befolkningen, sammenlignet med befolkningen for øvrig.

– Tilfeller med blodpropp har oppstått i et svært lavt antall personer som har fått vaksinen. Mange tusen personer utvikler blodpropp i Europa hvert år, slår de fast.

Ja da, Thalidomid var også trygg og effektiv i sin tid ...

Follow the money, sier jeg bare.

Endret av - Brian
  • Liker 9
  • Opprett ny...