Gå til innhold

Hvordan få seg hund? Får ikke svar fra oppdrettere engang.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har prøvd å skaffe oss valp en stund, har skjønt at det bare er å glemme Finn. Tatt kontakt med ulike valpeoppdrettere, får ikke svar på henvendelser engang og kollagaer forteller at det er to til tre års ventetid på valper på noen raser. Ønsker oss Labrador eller Golden Retriever.

Anonymkode: 65a66...009

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje lettere å få kontakt med oppdrettere gjennom rasens egne nettsider?

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig mange som tar kontakt om valper for tida og de fleste oppdrettere er jo i full jobb ved siden av, de er nok veldig travle. I tillegg er det sikkert lurt å si noe om hvorfor dere tar kontakt med akkurat det oppdrettet. Har dere hørt at de har ekstra snille hunder? Driver de med noe spesielt? ++

Anonymkode: 58424...515

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med raseklubben og forhør deg om det er noen oppdrettere som venter kull, så tar du kontakt med oppdretter og forteller at du har fått deres kontaktinformasjon via raseklubben. 

Anonymkode: f8f39...e74

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har prøvd å skaffe oss valp en stund, har skjønt at det bare er å glemme Finn. Tatt kontakt med ulike valpeoppdrettere, får ikke svar på henvendelser engang og kollagaer forteller at det er to til tre års ventetid på valper på noen raser. Ønsker oss Labrador eller Golden Retriever.

Anonymkode: 65a66...009

Det er populære raser og det er ekstremt mange som skaffer hund nå pga korona. Anbefaler å være litt på. Sjekk ut retrieverklubben, meld dere inn i facebookgrupper til alle oppdrettere og rasesider, spør alle dere kjenner og møter med disse rasene hvem oppdretter er. 

Og skriv personlige henvendelser, fortell om dere selv og hva dere kan tilby osv. 

Anonymkode: 7f2ba...5b3

• Liker 9
Skrevet

Send Mail til ulike oppdrettere om hva dere kan tilby. Mange fører ikke venteliste, men plukker ut i fra de som har meldt interesse. Det beste du kan gjøre er å være på, de fleste oppdretterene trenger ikke å legge ut kull engang, fordi de har enorm etterspørsel.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Litt som å komme seg inn på jobb/boligmarkedet virker det som i disse koronatider. Prøv å få en fot innafor miljøet. Gode oppdrettere har ofte kull sjelden. Jeg har vært godt integrert i rasemiljøet og utstillingsmiljøet for min rase i 8 år nå, og vet at jeg hadde blitt prioritert hvis jeg hadde satt meg på valpeliste hos mine hundevenner som er oppdrettere. Ikke fordi jeg nødvendigvis er en bedre hundeeier enn deg, men fordi oppdretteren har observert meg over flere år og kan allerede nå bedømme om h*n tror jeg kan ta vare på en valp fra h*n. Men hadde naturligvis ikke blitt det om jeg ikke kjente dem og har vært aktiv i miljøet.

Da jeg først skulle få meg hund for åtte år siden passet jeg på å:

• fortelle om meg selv og mine intensjoner (ikke bare: «jeg vil stå på valpeliste. Hva koster en valp hos dere?»

• Møte andre med rasen, gå tur med dem, stille masse spørsmål. Da fortalte de gjerne om meg til oppdrettere, og de ga en referanse

• dro på hundeutstillinger og til ulike hundeklubber (lydighet og agility) bare «for å se». Dette gjorde at jeg kom i kontakt med folk i miljøet og fikk tilegnet meg kunnskap jeg ikke hadde fra før med tanke på helse osv. 

• Var aktiv på rasegruppene på FB, men ikke overivrig. Passet på å ikke være for mye, men saklig

• Jeg forventet heller ikke å være godkjent av oppdretter før jeg hadde vært der og besøkt valpene tre ganger. Oppdretter ville bli kjent med meg og familien. Hun ville ikke gi oss beskjeden før hun var sikker. Er ganske sikker på at hun bare satt oss på pinebenken altså😛 

• Besøke oppdrettere selv om de ikke har valper. Da er du interessert i hund og hundehold, ikke bare den søte lodne valpen.

Alt dette er nok ikke så lett å gjennomføre i disse tider dog.

Men som mange sier, pågangen er stor om dagen. Sendte selv en Mail til en oppdretter (annen rase enn den jeg har) i januar og fikk ikke svar før i februar. Hun hadde ikke kapasitet til å svare på min lange Mail, men foreslo at jeg ringte eller tok turen og besøkte dem. Hun hadde ikke valper på det tidspunktet, men jeg ønsket bare å snakke noen år frem i tid. 

Lykke til!

Anonymkode: ae333...d9b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er tungt nå. For golden er det helt ekstremt, regner med det er lignende tilstander for labbe. En goldenoppdretter jeg kjenner til hadde 900 - NI HUNDRE - henvendelser på 1 kull. Det gjør at majoriteten hverken får svar på henvendelser, kommer gjennom på telefon eller får anledning til å besøke oppdretter. 

Men enig i de som nevner det å engasjere seg som en god start. Les en bok om moderne hundehold (med hovedfoskus på positiv hundetrening). Sett dere inn i rasenes historie, bruksområde, helse (positivt og negativt), undertyper (feks jaktgolden eller jaktlabbe). Møt opp hos den lokale retrieverklubben flere ganger og knytt kontakter - mange annonserer ikke kullene sine en gang så kontaktnett og det at dere viser iver kan være det som skal til.

I henvendelser til andre oppdrettere, vis den kunnskapen du har tilegnet deg over. Vis at du har en plan for hundeholdet, at dere skjønner hvor mye tid det vil ta. Spesielt bør dere vise at dere har tenkt gjennom valpetiden. Seriøse oppdrettere av retrievere legger vekt på at dere er litt aktive (det er ikke sofahunder) og mange setter stor pris på om dere vil prøve dere litt i ymse hundesporter (hvor seriøst er avhengig av linjer - jaktgoldenoppdrettere vil normalt kreve en klar ambisjon, oppdrettere av show-varianter kan synes det er helt fint at dere ikke har ambisjoner om annet enn nybegynnernivå eller utstilling).

Ellers - søk bredt! Både geografisk og når det kommer til raser. Men ikke fir på kvalitetskravene. Nå har dere sett på både golden og labbe - kanskje (avhengig av hvor aktive dere er) kan også flat være et alternativ.

Lykke til!

Anonymkode: c6a98...aa4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi følte på det samme da vi lette etter vår Finske Lapphund. Fikk ikke svar fra noen, men hadde autosøk på Finn og plutselig kom det en annonse der en oppdretter hadde en valp «til overs» :) 

Anonymkode: 0091b...88a

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dere forsvinner i mengden? Hvis 90% av henvendelsene er «ønsker familiehund/turvenn» så havner det kanskje i søppelpost? Det er mange oppdrettere som foretrekker kjøpere som skal bruke hunden til noe. Så hvis du skal drive med utstilling, trene/konkurrere med hunden i noe så stiller du sterkere.

I 2020 når jeg var på utkikk etter valp så fikk jeg positiv respons fra de fleste. Men det tror jeg var fordi jeg skal konkurrere i hundesport, gå utstilling og har som mål å oppnå championat. Eneste problemet mitt er at jeg havnet langt bak på oppdretter sin liste fordi de hadde mange gamle valpekjøpere/venner som ønsket valp og de ble prioritert først.

Anonymkode: 8ac3b...e3a

• Liker 2
Skrevet

Det er nesten håpløst å være oppdretter for tiden å. 

Man drukner i forespørsler. Jeg får rundt 3-6mail hver eneste uke minimum. Jeg tror det er rundt 50stk som nå venter på kullet som er på vei. Og min rase får ofte 3-5 valper. Samt en skal beholdes selv.

Tror mange oppdrettere rett og slett gir opp å svare alle. Fordi det blir for mange.

Jeg svarer alle, men alle får beskjed om å følge med på kennelsiden. Da jeg rett og slett ikke klarer holde styr på alle.

Så får eg ta komtakt rundt når jeg vet antall valper, kjønn osv

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du finner oppdretterlistene på Retrieverklubben (retriverklubben.no). Der kan du ta kontakt med seriøse oppdrettere på mail eller telefon. Siden de har mange å velge mellom, må du lage en mail der du presenterer deg selv, hvorfor du vil ha denne rasen og hva slags liv du kan tilby hunden. Si at du gjerne vil stå på valpeliste og kommer gjerne innom og hilser på moren til valpene. 

Da gir du et bedre inntrykk for oppdretter, som nok nå har mange å velge mellom.

Anonymkode: 2280c...074

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er en del labradorer til omplassering, ca 1 år gamle. Ta kontakt med dyrevern/omplassering og hør om de kanskje vet om noen, ev sett inn annonse på finn.no om at dere ønsker en omplasseringshund👍🏻

Anonymkode: 70d4d...e96

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du finner også hunder til omplassering på retrieverklubbens liste:

http://retrieverklubben.no/omplasseringsliste/

Anonymkode: 2280c...074

Genialt, det burde alle raseklubber ha!

Anonymkode: 9641c...b56

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant oppdretterliste til rasen vi ønsket oss hos nkk, sendte mail til de som var i passende avstad. Der skrev jeg litt om familien, hvorfor vi ønsket oss hund (for å gi inntrykk at det var er reelt ønske og ikke bare ønske om en "koronahund"). Linket også til instagramprofilen min for at de skulle få et inntrykk av hverdagen vår.

Fikk mange svar i retur, og under tre mnd etter mailene ble sendt hentet vi en valp. Vi var nok veldig heldige, da det er en relativt populær rase med relativt små kull.

Anonymkode: 8c2ce...5c5

• Liker 2
Skrevet

en venn av meg gav opp Finn, av de få oppretterene som svarte så fikk han beskjed om at de hadde ventelister til langt ut i 2022. Det løste seg da han kontaktet noen oppdrettere gjennom raseklubbens sider, han ringte og skrrev mail, fortalte om seg selv, hvorfor han ville ha akkurat den rasen etc. Han var også tydelig på at farge på valpen spilte null rolle, som oppretter syntes var positivt. Han får en valp om ca 1 mnd. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke såååå uvanlig med 1-2 åra ventelister....

Det hadde vi på begge våre hunder. 
(to ulike raser)

Seriøse oppdrettere planlegger kull, og avlsmateriale. Dette tar tid.

Har man det travelt, kan man skaffe seg katt. De er det altfor mange av... 😢

Anonymkode: f7ae6...21a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er lang venteliste på valper i Norge nå, spesielt på Retrievere, etter hva jeg har hørt. Alle valper som fødes er lovet bort leeenge før de blir født. Nesten før pappa'n gir mamma'n den spesielle klemmen også.

Anonymkode: 82d23...23e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi droppa Finn. Meldte oss inn i grupper på Facebook for rasen vi var på jakt etter. Ble kjent med ulike hundeeiere, og var tydelige på at vi kjente til rasen og at vi var klare for valp.  Fikk så god kontakt med noen at vi fikk hoppe forbi hele ventelista når de fikk et valpekull :) 

Anonymkode: 6a135...1c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...