AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #1 Skrevet 18. mars 2021 Leste nettopp om at det snart kan bli boligkrakk og at renten vil gå opp og at mange tar seg vann over hodet når de er med på kjøpefesten. Hvorfor i alle dager kjøper folk et lite kott uten do til 3 mill? Jeg leier veldig billig rett utenfor Oslo, og ser an litt før jeg kjøper. Får uansett ikke lån med det første... Anonymkode: b723c...30b
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #2 Skrevet 18. mars 2021 Jeg skjønner det ikke jeg heller. Jeg kjøpte heller en stor enebolig med tomt til under 3 mill, og sier meg fornøyd med det. Fikk lov å låne mye mer, men det lånet kan vi betjene med én inntekt uten problem, hvis noe skulle skje Har beregnet at vi fint har råd til 6% renteøkning uten å måtte gjøre noe annerledes økonomisk. Ville ikke vært komfortabel med å kjøpe noe uten å ha regnet grundig på det. Anonymkode: 00366...f1b 5
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #3 Skrevet 18. mars 2021 Hvor har du sett at noen har kjøpt kott uten do? Og pleier det å være do i kottet? Anonymkode: adaec...944 7
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #4 Skrevet 18. mars 2021 Krakket har vært spådd i 15 år... Noen små dupper har det vært, men langt unna krakk. Og så lenge eiere får rentefradrag, men ikke leiere vil bolig alltid være en gunstig investering, uansett pris. Anonymkode: 36f3b...ae2 38
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #5 Skrevet 18. mars 2021 Krakk? Dream on. Anonymkode: 9ab1b...276 11
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #6 Skrevet 18. mars 2021 Folk vil bo sentralt. Det bygges ikke nok boliger. Hva skal jeg meg en enebolig på bygda? Jeg er enslig og urban. Anonymkode: f6aee...d35 16
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #7 Skrevet 18. mars 2021 Krakk??? Hahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahhahahahahaaaaa Det skjer ikke. Folk løper til Oslo for å kjøpe bolig, prisveksten viser at folk har mye penger å bruke. Veldig mange tåler en renteoppgang, da banken tross alt tar høyde for 5% rente når de gir folk lån. Renta er fortsatt på 1,5% for de fleste. Det er langt opp til 5%!! Eksperter har frarådet å binde renta, selv nå som styringsrente er 0. Så eh... du kan drømme. 😛 Anonymkode: 91f9d...b83 13
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #8 Skrevet 18. mars 2021 Jeg kan finne deg artikler fra året 2001, 2004, 2009, 2014 og så videre, om at det er risiko for eller "snart kommer" eller "kan komme" krakk i boligmarkedet. Men dessverre, de som har hørt på de rådene i alle disse årene, har gått glipp av helt formidabel vekst i boligmarkedet. Og har bare fått mindre og mindre sjanse å kjøpe noe.. Anonymkode: cc98d...542 19
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #9 Skrevet 18. mars 2021 Jeg skjønner ikke at så mange ønsker å bo i så kummerlige boliger? Jeg kunne aldri (!) trivdes i en leilighet under 50 kvm. Skjønner heller ikke behovet for å bo i Oslo. Tenk deg å bo så trangt og stusselig i en by som i tillegg er så tettbefolka - et sant mareritt for min del. Da vil jeg heller bo her jeg gjør nå, i en leilighet på nærmere 70 kvm som har en veranda på 14 kvm med ypperlige solforhold til under 2,5 mill. Anonymkode: 08dd5...835 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #10 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner ikke at så mange ønsker å bo i så kummerlige boliger? Jeg kunne aldri (!) trivdes i en leilighet under 50 kvm. Skjønner heller ikke behovet for å bo i Oslo. Tenk deg å bo så trangt og stusselig i en by som i tillegg er så tettbefolka - et sant mareritt for min del. Da vil jeg heller bo her jeg gjør nå, i en leilighet på nærmere 70 kvm som har en veranda på 14 kvm med ypperlige solforhold til under 2,5 mill. Anonymkode: 08dd5...835 Ingen ønsker å bo 15 kvadrat. Det er location, location som betyr mest. Å kjøpe 50 kvadrat på Majorstua kan de ikke, så da må kjøpe en bøttekott. Anonymkode: 9ab1b...276 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #11 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingen ønsker å bo 15 kvadrat. Det er location, location som betyr mest. Å kjøpe 50 kvadrat på Majorstua kan de ikke, så da må kjøpe en bøttekott. Anonymkode: 9ab1b...276 *å bo på *da må de Skjer med språket mitt i dag? 🤣 Anonymkode: 9ab1b...276 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #12 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ingen ønsker å bo 15 kvadrat. Det er location, location som betyr mest. Å kjøpe 50 kvadrat på Majorstua kan de ikke, så da må kjøpe en bøttekott. Anonymkode: 9ab1b...276 Som jeg sa: jeg fatter ikke at folk vil bo i Oslo Anonymkode: 08dd5...835 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #13 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Som jeg sa: jeg fatter ikke at folk vil bo i Oslo Anonymkode: 08dd5...835 Hvor bor du? Anonymkode: 9ab1b...276
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #14 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvor bor du? Anonymkode: 9ab1b...276 Kristiansand, men er tilflytter. Du da? Anonymkode: 08dd5...835
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #15 Skrevet 18. mars 2021 Jeg bor utenfor Oslo, men har veldig kort vei inn. Bare 10 min med toget. Anonymkode: b723c...30b
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #16 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kristiansand, men er tilflytter. Du da? Anonymkode: 08dd5...835 Ikke den du spør, men jeg er fra Kristiansand. Flyttet til Oslo og etablerte meg her, fordi Kristiansand er en skikkelig stusselig plass. Skjønner ikke hvorfor noen vil bo i en by hvor du blir baksnakket og folk hvisker om deg når de ser deg i byen😅 men det gjelder kanskje bare hvis du har vokst opp der. Anonymkode: 4fb1e...4c4 8
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #17 Skrevet 18. mars 2021 Mange er jo litt fanget i Oslo. Har du studert her, har du alle venner her og rundt. Har man funnet seg en spennende og bedre betalt jobb, og man trives, er det vanskelig å vurdere å gå til noe annet. Og ja, man blir jo vant til alt tilbud som Oslo gir, uansett hva er det man liker, om det er museer og theatre, Holmenkollen, eller nærhet til Gardermoen for rask reise. Og, etter å ha bodd i Oslo i ti år, merker man avstand til de gamle bekjente fra små plasser. De ligger liksom ti år etter. Man har ikke lyst å returnere til det heller. Anonymkode: cc98d...542 7
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #18 Skrevet 18. mars 2021 Det blir ikke noe krakk i Oslo. For få boliger og for mange som tror at det er der lykken er. Etter å ha bodd 12 år i Oslo priser jeg meg lykkelig hver dag for at vi flyttet hjem da koronaen kom. Og jeg kan ikke skjønne hva jeg gjorde der så lenge. Bare på en måned hjemme har jeg hatt flere vennemiddager enn jeg har hatt på et halvt år i Oslo. Folk er for travle og slitne etter mye jobb for å kunne betale for de overprisede boligene sine. Her får man halvpart av tomannsbolig med stor hage for samme pris som en liten leilighet i Oslo. Her bor vi i en by med 70 000 innbyggere, akkurat så lite at du kan treffe på kjentfolk hvis du setter deg ned på en kafe en tilfeldig dag. Det skjer aldri i Oslo, hvor du må velge bydel å bo i ut fra hvor vennene dine har valgt å bo, hvis du skal ha noe håp om å se dem mer enn 1-2 ganger i året. I Oslo er det sånn at man treffer et menneske en gang, og man sees aldri igjen hvis man ikke går veldig inn for det. Det er større flyktighet over menneskene, og de som er født og oppvokst i Oslo holder seg til sine egne. Hvis jeg skal tenke på Oslo som et menneske som har en sjel, så vil jeg si at den er flyktig, og ikke er "hel ved". Anonymkode: fe5e3...97e 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #19 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Leste nettopp om at det snart kan bli boligkrakk og at renten vil gå opp og at mange tar seg vann over hodet når de er med på kjøpefesten. Hvorfor i alle dager kjøper folk et lite kott uten do til 3 mill? Jeg leier veldig billig rett utenfor Oslo, og ser an litt før jeg kjøper. Får uansett ikke lån med det første... Anonymkode: b723c...30b Når og hvorfor skulle det bli krakk, mener du? At media får enkelte forståsegpåere til å spå krakk er sånn ståa har vært for Oslo spesielt og landet generelt i type 80 år. I alle fall har det vært sånn så lenge vi alle kan huske. Han krakket kommet? Nei. Jo, det er en åpenbart dårlig investering å bygge i utkantstrøk og fraflyttingskommuner der det koster mer å sette opp et hus enn du noensinne kan håpe å selge det for. Men det er ikke et «krakk» - det er ren markedsmekanikk. Folk flest vil ikke bo på bygda. alle statistikker viser at folk flest flytter inn til byer. Da trenger byer boliger. Har byen færre boliger enn folk som ønsker bolig så stiger prisen. Da bygges det også flere boliger, men siden utbyggere bygger boliger for å tjene seg rike g dra på ferie til rivieraen så bygges det for lite boliger (det er jo dumt å bygge for mange). Greit nok kan et krakk oppstå ved at folk plutselig ikke lengre vil inn til byene, men da må det jo skje et massivt fall i jobbtilbudet i byen. Det ville jeg ikke gamblet på. Så kan et krakk skje om en svært stor mengde mennesker verken har råd til å kjøpe seg inn i boligmarkedet eller har råd til å holde på boligen de har. Men dette er Norge - økonomien vår er gjennomregulert. Før folk får så dårlig råd må vi endre samfunnsmodell og gå for USAs mindre vellykka «la folk klare seg sjæl» modell. Lite trolig. Kjøp deg leilighet i Oslo før prisen stiger enda mer du, Ts. Fordi det er ikke sant at priser når et «øvre tak» om kort tid. Det er kjempebillig å bo i Norge, også i Oslo. Hvordan vet vi det? Fordi folk flest ikke bruker 50-60% av all familiens inntekt på å bo, slik folk flest i verden gjør. Anonymkode: a74d7...e23 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #20 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Mange er jo litt fanget i Oslo. Har du studert her, har du alle venner her og rundt. Har man funnet seg en spennende og bedre betalt jobb, og man trives, er det vanskelig å vurdere å gå til noe annet. Og ja, man blir jo vant til alt tilbud som Oslo gir, uansett hva er det man liker, om det er museer og theatre, Holmenkollen, eller nærhet til Gardermoen for rask reise. Og, etter å ha bodd i Oslo i ti år, merker man avstand til de gamle bekjente fra små plasser. De ligger liksom ti år etter. Man har ikke lyst å returnere til det heller. Anonymkode: cc98d...542 Syns dette var spot on! Det kritikerne av Oslo-beboere ikke ser ut til å ta inn over seg er at de som ønsker å bo i Oslo har en grunnleggende annerledes livsstil enn man har om man bor utenfor Oslo. Man oppholder seg mye mer utenfor hjemmet og arbeidsstedet; på cafeer, resturanter, puber, events for musikk, litteratur osv, og da spiller det jo mindre rolle at man ikke har så stor plass å bo på. Å si at man gjør et dårlig valg fordi en tre roms i Oslo koster 8 mill mens en tre roms på bygda kan koste 2,4 blir å sammenligne epler og pærer: det blir helt meningsløst å sammenligne disse to. Og når det gjelder pris på bolig er jeg helt enig med alle andre her: det har vært snakka om krakk i mange tiår men det skjer liksom aldri, sett bort fra kortvarige perioder hvor prisene ikke stiger/stiger mindre enn normalt. Ja - prisene er helt sinnsyke - men man får det jo igjen når man selger og vel så det så det er egentlig bare et midlertidig utlegg og de månedlige kostnadene vil uansett for de aller aller fleste være høyere enn om man leier, som tross alt er alternativet. Anonymkode: d1d00...34d 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå