AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #1 Skrevet 18. mars 2021 Det står på skattemeldingen min at minstefradraget er 104 450. Er det ment som skatten jeg har betalt i 2020? For på lønnslippen min for desember står det at jeg har trekt 124 899 i skatt men denne summen står ingen sted på skattemeldinga. Skjønner ikke hvor jeg skal endre og legge inn det. Anonymkode: 72170...6b8
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #2 Skrevet 18. mars 2021 Det som er trekt i skatt skal ikke inn i skattemeldingen. Anonymkode: a9239...0ff
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #3 Skrevet 18. mars 2021 Det har ikke noe med skatt å gjøre. Dette er er standardfradrag som alle har. Skatten behøver du som nevnt ikke legge inn selv ettersom det er arbeidsgiver som rapporterer inn dette for deg. Anonymkode: 28ed9...543
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #4 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det står på skattemeldingen min at minstefradraget er 104 450. Er det ment som skatten jeg har betalt i 2020? For på lønnslippen min for desember står det at jeg har trekt 124 899 i skatt men denne summen står ingen sted på skattemeldinga. Skjønner ikke hvor jeg skal endre og legge inn det. Anonymkode: 72170...6b8 Å himmel og hav! Er folk virkelig å kunnskapsløse? Det er i så fall skremmende. Det er små spørsmålstegn du kan klikke på, da kommer en forklaring på hva posten betyr. I tillegg finnes det noe som heter Google. Der finner du også svar på det meste. Minstefradrag betyr nettopp det; et fradrag alle får, som blir trukket fra automatisk i skattemeldingen. Det har overhodet ikke noe med hva du har betalt i skatt å gjøre. Anonymkode: f1e82...bfd
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #5 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å himmel og hav! Er folk virkelig å kunnskapsløse? Det er i så fall skremmende. Det er små spørsmålstegn du kan klikke på, da kommer en forklaring på hva posten betyr. I tillegg finnes det noe som heter Google. Der finner du også svar på det meste. Minstefradrag betyr nettopp det; et fradrag alle får, som blir trukket fra automatisk i skattemeldingen. Det har overhodet ikke noe med hva du har betalt i skatt å gjøre. Anonymkode: f1e82...bfd Ta deg sammen! For alt du vet er ts 16 år, og dette er hennes første jobb... Anonymkode: eb695...e12 10
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #6 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å himmel og hav! Er folk virkelig å kunnskapsløse? Det er i så fall skremmende. Det er små spørsmålstegn du kan klikke på, da kommer en forklaring på hva posten betyr. I tillegg finnes det noe som heter Google. Der finner du også svar på det meste. Minstefradrag betyr nettopp det; et fradrag alle får, som blir trukket fra automatisk i skattemeldingen. Det har overhodet ikke noe med hva du har betalt i skatt å gjøre. Anonymkode: f1e82...bfd Jeg har lest i de boksene men blir ikke klokere. Må bare stole på at det som står stemmer da også sende inn? Har null peiling, ja. Aldri blitt lært dette jeg. Anonymkode: 72170...6b8 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #7 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å himmel og hav! Er folk virkelig å kunnskapsløse? Det er i så fall skremmende. Det er små spørsmålstegn du kan klikke på, da kommer en forklaring på hva posten betyr. I tillegg finnes det noe som heter Google. Der finner du også svar på det meste. Minstefradrag betyr nettopp det; et fradrag alle får, som blir trukket fra automatisk i skattemeldingen. Det har overhodet ikke noe med hva du har betalt i skatt å gjøre. Anonymkode: f1e82...bfd Det er da ikke så uvanlig. Jeg jobber som skattejurist og har fått mange verre spørsmål enn det. Du behøver da ikke svare slikt. Anonymkode: 28ed9...543 11
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #8 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Å himmel og hav! Er folk virkelig å kunnskapsløse? Det er i så fall skremmende. Det er små spørsmålstegn du kan klikke på, da kommer en forklaring på hva posten betyr. I tillegg finnes det noe som heter Google. Der finner du også svar på det meste. Minstefradrag betyr nettopp det; et fradrag alle får, som blir trukket fra automatisk i skattemeldingen. Det har overhodet ikke noe med hva du har betalt i skatt å gjøre. Anonymkode: f1e82...bfd Ikke alle er like kunnskapsrike som deg. Vedder på at ts er god i ting du suger på. Anonymkode: d2426...96b 7
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #9 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Å himmel og hav! Er folk virkelig å kunnskapsløse? Det er i så fall skremmende. Det er små spørsmålstegn du kan klikke på, da kommer en forklaring på hva posten betyr. I tillegg finnes det noe som heter Google. Der finner du også svar på det meste. Minstefradrag betyr nettopp det; et fradrag alle får, som blir trukket fra automatisk i skattemeldingen. Det har overhodet ikke noe med hva du har betalt i skatt å gjøre. Anonymkode: f1e82...bfd AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ta deg sammen! For alt du vet er ts 16 år, og dette er hennes første jobb... Anonymkode: eb695...e12 Greit nok at AB kanskje ikke hadde så hyggelig tone, men det er jo litt skremmende også at TS tror at hen bare må stole på at tallene er riktig fordi hen aldri har lært dette. Konsekvensene av å levere uriktige opplysninger kan være store, og da er det lurt å lære seg litt om hvordan det fungerer. Anonymkode: 37d81...a59 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #10 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Greit nok at AB kanskje ikke hadde så hyggelig tone, men det er jo litt skremmende også at TS tror at hen bare må stole på at tallene er riktig fordi hen aldri har lært dette. Konsekvensene av å levere uriktige opplysninger kan være store, og da er det lurt å lære seg litt om hvordan det fungerer. Anonymkode: 37d81...a59 Hvis det ikke er greit å spørre om hjelp- for da er man dum, hvordan skal jeg lære det da? Anonymkode: 72170...6b8 7
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #11 Skrevet 18. mars 2021 Det er faktisk lov å spørre når en ikke vet. Det er sånn en lærer. Så jeg synes ikke dette var noe dumt spørsmål, TS. Anonymkode: 94024...d35 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #12 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har lest i de boksene men blir ikke klokere. Må bare stole på at det som står stemmer da også sende inn? Har null peiling, ja. Aldri blitt lært dette jeg. Anonymkode: 72170...6b8 Du må sjekke at det som er forhåndsutfylt på inntekt, formue og gjeld stemmer. Og så må du tenke på om du har noe som gir inntekt eller formue, som ikke er forhåndsutfylt. Hvis tallene stemmer, kan du sende inn. Anonymkode: 6e665...3e6
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #13 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må sjekke at det som er forhåndsutfylt på inntekt, formue og gjeld stemmer. Og så må du tenke på om du har noe som gir inntekt eller formue, som ikke er forhåndsutfylt. Hvis tallene stemmer, kan du sende inn. Anonymkode: 6e665...3e6 Takk for svar. Anonymkode: 72170...6b8
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #14 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det står på skattemeldingen min at minstefradraget er 104 450. Er det ment som skatten jeg har betalt i 2020? For på lønnslippen min for desember står det at jeg har trekt 124 899 i skatt men denne summen står ingen sted på skattemeldinga. Skjønner ikke hvor jeg skal endre og legge inn det. Anonymkode: 72170...6b8 Minstefradraget er et standardfradrag som alle får. Dvs hvis du har tjent 500 000, så blir minstefradraget trukket fra, slik at du ikke skatter av 500 000, men av det beløpet du får når minstefradraget (og andre fradrag er trukket fra). Det tallet du ser på lønnsslippen refererer til det beløpet arbeidsgiver har trukket fra lønna di som forskuddstrekk. Forskuddstrekket er ikke den endelige skatten - det er et anslag over hva skatten omtrent kommer til å bli. Hvis forskuddstrekket ditt har vært for lavt, må du betale restskatt når den endelige skatten nå blir fastsatt. Hvis skattetrekket ditt har vært for lavt, vil du få penger igjen på skatten. Du trenger ikke endre noen av disse tallene du nevner. Det du må gjøre er å sjekke om inntekt, formue og gjeld stemmer. Håper det ble litt klarere nå? Anonymkode: 6e665...3e6
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #15 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvis det ikke er greit å spørre om hjelp- for da er man dum, hvordan skal jeg lære det da? Anonymkode: 72170...6b8 bare overse den dusten lenger oppe. Selvfølgelig skal du spørre. Men det beste stedet å spørre er å ta kontakt med skatteetaten. De har masse ekstra folk på veiledning i denne perioden, og kan guide deg gjennom skattemeldingen post for post. Det er vel verd den investerte tiden både for deg og for skatteetaten, for dette må du gjennom hvert år resten av livet, så det greieste er å lære det! Anonymkode: 6e665...3e6
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #16 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvis det ikke er greit å spørre om hjelp- for da er man dum, hvordan skal jeg lære det da? Anonymkode: 72170...6b8 Nei, det er ikke dumt å spørre om hjelp. Men når du kan bli straffet med tilleggsskatt og fengsel for å gjøre feil, er det faktisk nødvendig å skaffe seg litt mer inngående kunnskap, og ikke gå rundt å tro. Skatteetatens side om skattemelding er f.eks. et bra sted å starte. Anonymkode: 37d81...a59
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #17 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, det er ikke dumt å spørre om hjelp. Men når du kan bli straffet med tilleggsskatt og fengsel for å gjøre feil, er det faktisk nødvendig å skaffe seg litt mer inngående kunnskap, og ikke gå rundt å tro. Skatteetatens side om skattemelding er f.eks. et bra sted å starte. Anonymkode: 37d81...a59 herregud slutt. For en overdrivelse. Du kommer ikke i fengsel for å ikke fylle ut skattemeldingen riktig. Det krever strafferettslig forsett. Anonymkode: 6e665...3e6 1
Brusebukken87 Skrevet 18. mars 2021 #18 Skrevet 18. mars 2021 (endret) Hei TS. Skatten du har blitt trukket i 2020 står ikke opplyst om på skattemeldingen. Den står kun opplyst på skatteoppgjøret. Skatteoppgjøret kommer en stund etter at du har sendt inn skattemeldingen. Og viser i hovedsak kun om du har penger til gode, eller om du er skyldig skatt. Skattemeldingen inkluderer følgende informasjon: - Inntekter - Fradrag - Formue - Gjeld Det vil si, mange av disse postene blir innrapportert av arbeidsgiverne og bankene. Hver gang arbeidsgiver utbetaler lønn til deg. Så skal de samtidig sende en elektronisk melding til Altinn som forteller hvor mye lønn du har fått i den perioden. Og hvor mye skatt du har blitt trukket. Tilsvarende så sender bankene årlig informasjon til skatteetaten om hvilke kontoer og lån du har. Og hvor mye renteinntekt og rentekostnader det har vært på de forskjellige lånene. Punktene som gjelder inntekter, formue og gjeld er derfor som regel i orden. Men har du en useriøs arbeidsgiver. Så kan det jo alltids være noe kluss. Når det gjelder fradrag. Så vil informasjon om rentefradrag komme automatisk fra bankene. Det er derfor lite trolig at det er noe feil her. Men det kan være en del andre fradrag som enten må endres på. Eller legges til. Det minstefradraget du nevner, er et fradrag som absolutt alle får. Før i tiden så måtte man levere kvitteringer på alle kostnader som var jobbrelaterte. Men for å forenkle ting både for Skatteetaten, og for oss som skulle levere skattemeldingen (tidligere selvangivelsen). Så innførte man en ordning hvor man istedet for å trekke fra faktiske jobbrelaterte kostnader. Fikk et minstefradrag. Få vil noen gang ha krav på så mye fradrag at det lønner seg å levere kvitteringer på faktiske jobbrelaterte kostnader. Du bør naturligvis i utgangspunktet sjekke alle fradragene som er forhåndsutfylt. Fordi man vet aldri om det er noen som har gjort en feil. Men for de fleste så er det i hovedsak reisefradraget det er aktuelt å endre på. Dette gjelder spesielt for 2020 da mange har hatt hjemmekontor store deler av året. Og dermed ikke har hatt så mye reising. Men dette er kun en aktuell problemstilling dersom reiseveien din til arbeid er minimum 33 km hver vei. Bor du nærmere jobb enn det, så har du ikke krav på reisefradrag. Endret 18. mars 2021 av Brusebukken87 2
Gjest Kirsebæra Skrevet 18. mars 2021 #19 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Greit nok at AB kanskje ikke hadde så hyggelig tone, men det er jo litt skremmende også at TS tror at hen bare må stole på at tallene er riktig fordi hen aldri har lært dette. Konsekvensene av å levere uriktige opplysninger kan være store, og da er det lurt å lære seg litt om hvordan det fungerer. Anonymkode: 37d81...a59 Er det ikke nettopp det TS gjør nå? 🤷♀️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå