Gå til innhold

Det beste er å revne naturlig under fødsel, for da gror det sammen riktig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt fra eldre og har lest om det, at det beste er å revne naturlig, for når man revner naturlig blir det et ujevnt snitt som gror fint av seg selv pga det er ujevnt. 

Når man blir klippet er det et rent snitt som ikke vil kunne gro ordentlig tilbake naturlig, og man må da syes for å få ting på plass. 

Anonymkode: 5d41d...5d5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, ikke noe nytt det. Men det er jordmor og lege som avgjør og de klipper ikke for gøy. 

Jeg holdt på å få full ruptur og måtte klippes (på tvers, langt unna der det kan gjøre stor skade). Veldig glad for å klippet, når alternativet er å ha det åpent inn til endetarmen. Det var forøvrig ikke noe problem å være klippet, det grodde fort og uproblematisk og er helt fint igjen nå. 

Anonymkode: d7d0e...b0e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke sant. Det finnes til og med en stund up om temaet. Fra 2:30 ca - 

Anonymkode: af14f...a6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fra 6:30 mente jeg 🙈

Anonymkode: af14f...a6c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd begge deler, og må si meg helg enig. Ting grodde kjappere og mye mindre plager etter fødsel når jeg revnet enn klipp, selv med 3. grads rift. Mens ei venninne av meg opplevde det motsatt, så det kommer nok mye an på. Bl.a hvor stingene er i forhold til kroppslige funksjoner, gnissing etc.

Anonymkode: 079f2...bf9

• Liker 1
Skrevet

Det er sant, men man klipper ikke for gøy, man klipper for å hindre at det revner ukontrollert. Det er bedre med et lite klipp enn en stor rift.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (1 time siden):

Det er sant, men man klipper ikke for gøy, man klipper for å hindre at det revner ukontrollert. Det er bedre med et lite klipp enn en stor rift.

Men nå går dette på at noe forskning indikerer at selv større revninger gror bedre enn klipping. 

Selv aner jeg ikke. Revner grad 2 begge fødsler, og ble sydd begge fødsler. Null smerter og helt ukompliserte i ettertid. 

Anonymkode: dc3ad...388

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men nå går dette på at noe forskning indikerer at selv større revninger gror bedre enn klipping. 

Selv aner jeg ikke. Revner grad 2 begge fødsler, og ble sydd begge fødsler. Null smerter og helt ukompliserte i ettertid. 

Anonymkode: dc3ad...388

Har vel også litt med å styre hvor det revner/blir klipp?🤔 F.eks avverge stor rift bakover mot lukkemuskelen.

Anonymkode: dbcad...26e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg revnet helt bak, de sydde fint og grodde fint. Null problemer i ettertid. 

Anonymkode: 864f9...bcf

Skrevet (endret)

Jeg er enig - riftene mine grodde mye fortere og finere enn klippet. MEN! Klippet hindret meg sannsynligvis fra en totalruptur (altså inkl lukkemuskler og hele kostebinderiet). Og det var SÅ verdt det. 

Helsepersonell klipper ikke på gøy, de klipper når de tror fordelene overkjører ulempene. 

Endret av boblevann
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare tull. Selvfølgelig er et kontrollert klipp bedre enn «naturlig revning». Det som kan skje med naturlig revning er at man rifter opp mer innvendige lag av epitel, dette blir ikke alltid fanget opp - men kan lage fisteldannelser osv. 

Jeg jobber med plastikk kirurgi og er gravid nå, to av kirurgene har sagt at det er best å bli klippet dersom det må mer plass til. 

Anonymkode: 3edd4...74c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er bare tull. Selvfølgelig er et kontrollert klipp bedre enn «naturlig revning». Det som kan skje med naturlig revning er at man rifter opp mer innvendige lag av epitel, dette blir ikke alltid fanget opp - men kan lage fisteldannelser osv. 

Jeg jobber med plastikk kirurgi og er gravid nå, to av kirurgene har sagt at det er best å bli klippet dersom det må mer plass til. 

Anonymkode: 3edd4...74c

Det som er teoretisk og medisinsk riktig er slett ikke alltid hva som FAKTISK er riktig. Se på erfaringene i denne tråden, og erfaringer i mange andre tråder. Jeg er ikke eneste kvinne som har hatt mye større trøbbel med klipp enn rifter. Jeg revnet mye i alle retninger, og ble klippet i tillegg. Riftene grodde raskt og greit, og jeg merket dem ikke etter få uker. Klippet plagde meg mye de første mnd, og nå (1,5 år siden fødsel) kjenner jeg ennå klippet men ikke riftene. Arret etter klippet er også veldig synlig, mens riftene er helt borte. Jeg er IKKE alene om disse erfaringene, som du ser. 

Det er med god grunn at alle fødeavdelinger har gått bort fra rutinemessig klipp som var standard på 90-tallet. Det er fordi klipp gir mer komplikasjoner enn naturlig rift, så sant man holder analåpningen intakt. Det er kun i tilfeller hvor de mistenker analåpning/urinrørsåpning kan revne, at de klipper nå til dags. Og heldigvis for det. 

At du jobber med plastikkirurgi spiller liten rolle, huden og slimhinnene i underlivet er helt annerledes enn på armen (feks) og det kan ikke sammenlignes. Du kan spille på kompetansen din så mye du vil, men hele landets jordmødre og gynekologer (og brorparten av kvinner som faktisk har født) er helt uenig med deg. Og jordmødre/gynekologer har ekspertisen på nettopp underliv, det har ikke plastikkirurger og sykepleiere. 

Anonymkode: 7364a...703

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det som er teoretisk og medisinsk riktig er slett ikke alltid hva som FAKTISK er riktig. Se på erfaringene i denne tråden, og erfaringer i mange andre tråder. Jeg er ikke eneste kvinne som har hatt mye større trøbbel med klipp enn rifter. Jeg revnet mye i alle retninger, og ble klippet i tillegg. Riftene grodde raskt og greit, og jeg merket dem ikke etter få uker. Klippet plagde meg mye de første mnd, og nå (1,5 år siden fødsel) kjenner jeg ennå klippet men ikke riftene. Arret etter klippet er også veldig synlig, mens riftene er helt borte. Jeg er IKKE alene om disse erfaringene, som du ser. 

Det er med god grunn at alle fødeavdelinger har gått bort fra rutinemessig klipp som var standard på 90-tallet. Det er fordi klipp gir mer komplikasjoner enn naturlig rift, så sant man holder analåpningen intakt. Det er kun i tilfeller hvor de mistenker analåpning/urinrørsåpning kan revne, at de klipper nå til dags. Og heldigvis for det. 

At du jobber med plastikkirurgi spiller liten rolle, huden og slimhinnene i underlivet er helt annerledes enn på armen (feks) og det kan ikke sammenlignes. Du kan spille på kompetansen din så mye du vil, men hele landets jordmødre og gynekologer (og brorparten av kvinner som faktisk har født) er helt uenig med deg. Og jordmødre/gynekologer har ekspertisen på nettopp underliv, det har ikke plastikkirurger og sykepleiere. 

Du er klar over at plastikkirurger også opererer i slimhinner? Og at jordmødre er sykepleiere med videreutdanning?

Anonymkode: 3999a...f30

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er klar over at plastikkirurger også opererer i slimhinner? Og at jordmødre er sykepleiere med videreutdanning?

Anonymkode: 3999a...f30

Jepp, jeg sier at slimhinnene og huden i underlivet ikke kan sammenlignes med hud/slimhinner andre steder på kroppen. Underlivet har en fantastisk mye bedre evne til å leges. 

Jepp, de har videreutdanning i underliv, fødsler og fødselsskader. Nøyaktig det fagfeltet. Dermatologiske sykepleiere og plastikk-sykepleiere har utdanning og erfaring med hud (og sår og alt det der, men ikke underlivsskader). Du gjør som du vil, men jeg stoler definitivt mer på en gynekolog når det kommer til underliv, enn en plastikkirurg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ble klippet og kjente ingenting til det. Hverken når de klippet eller når de sydde eller noe som helst i ettertid. 

Anonymkode: f5c33...568

AnonymBruker
Skrevet

Så ville mye heller bli klippet enn å ende opp med noe ukontrollert som trengte masse kontroll og Kanskje ble større , mer alvorlig enn det hadde trengt

Anonymkode: f5c33...568

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...