Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får det maksimale antallet alderspoeng man kan få, 8. Og har et snitt på 4,2. Betyr det virkelig at det øker til 5,0?? 🙊🙊

Anonymkode: da131...947

• Liker 1
Skrevet

Ja, i prinsippet. Men det er mer riktig å si at du får 50 studiepoeng enn at du øker snittet til 5,0. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, du har fremdeles 4,2 i snitt, men du får 50 konkurransepoeng med max alderspoeng. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Men det er også høyere poenggrenser for å komme inn på ordinært opptak, i forhold til de som har førstegangsvitnemål og kommer rett fra videregående. 

Anonymkode: 865f9...a10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du går fra 42 til 50 konkurransepoeng med alderspoengene. Konkurrer da også i ordinærkvote, med for det meste høyere poengsummer.

Anonymkode: 06179...6c6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt latterlig at man kan få SÅ mange alderspoeng. Der burde vært max to. Systemet oppmuntrer til at folk utsetter å studere bare for at tiden skal gå slik at de får disse alderspoengene - på studier med høye poenggrenser er man i realiteten sjanseløs i ordinær kvote uten mange alderspoeng. Jeg fatter ikke at det ikke har blitt gjort noe med dette for lenge siden! 

Anonymkode: d6b5c...302

AnonymBruker
Skrevet

Snittet forblir det samme, så svaret er nei.

Poengene dine øker, ikke snittet. 

Anonymkode: 9b55e...5a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (28 minutter siden):

Nei, du har fremdeles 4,2 i snitt, men du får 50 konkurransepoeng med max alderspoeng. 

Dette. Snittet ditt øker ikke, du får flere konlurransepoeng. Snittet er fremdeles 4,2. :)

Anonymkode: dddfb...d25

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er helt latterlig at man kan få SÅ mange alderspoeng. Der burde vært max to. Systemet oppmuntrer til at folk utsetter å studere bare for at tiden skal gå slik at de får disse alderspoengene - på studier med høye poenggrenser er man i realiteten sjanseløs i ordinær kvote uten mange alderspoeng. Jeg fatter ikke at det ikke har blitt gjort noe med dette for lenge siden! 

Nei, det er ulike opptak. Så det er ikke så latterlig, egentlig. Man må bare vite litt mer om hvordan det fungerer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det her er bare tull. 

Du konkurrerer i to forskjellige kvoter. Førstegangsvitnemål, og ordinær. 

For å ta profesjonsstudiet i psykologi som et eksempel. 

For førstegang er kravet nå: 58.0

For ordinær: 66.8

Det skiller 8.8 poeng, så du må faktisk ha et 0,8 poeng mer for å konkurrere i kvoten hvor du får fordelen av de 8 poengene.. 

• Liker 5
Skrevet

Det tror jeg at det gjør, ja! Det står inne på Samordna opptak nå eller etter hvert dersom du har søkt, tror jeg. Men jeg mener det er sånn ja!

Jeg tror jeg hadde noe lignende som deg, faktisk - og jeg kom inn på den studieretningen jeg ville inn på (går andreåret nå)! Så er det noe du vil søke deg inn på, så anbefaler jeg absolutt at du gjør det nå - for hvorfor vente? 😄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei, det er ulike opptak. Så det er ikke så latterlig, egentlig. Man må bare vite litt mer om hvordan det fungerer.

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det her er bare tull. 

Du konkurrerer i to forskjellige kvoter. Førstegangsvitnemål, og ordinær. 

For å ta profesjonsstudiet i psykologi som et eksempel. 

For førstegang er kravet nå: 58.0

For ordinær: 66.8

Det skiller 8.8 poeng, så du må faktisk ha et 0,8 poeng mer for å konkurrere i kvoten hvor du får fordelen av de 8 poengene.. 

Poenget til denne brukeren er nok at man i ordinær kvote gjerne må vente flere år for å få maks antall alderspoeng for å klare å komme inn, i stedet for bare ett eller to år. Det er ganske dumt på studier med høye poenggrenser der folk bare vasser rundt i flere år for å komme inn. 

Anonymkode: 7dc01...f31

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor fordeling er det på de som tas inn på ordinær og de på førstegangsvitnemål?

Anonymkode: 7d916...737

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor stor fordeling er det på de som tas inn på ordinær og de på førstegangsvitnemål?

Anonymkode: 7d916...737

50% av studieplassene er reservert for de som har førstegangsvitnemål. Resten av studieplassene er åpne for konkurranse mellom både de med førstegangsvitnemål OG alle andre. 

Hvis et studium har få førstegangsvitnemålssøkere kan man få en situasjon hvor alle med førstegangsvitnemål plass, og så konkurrerer de andre søkerne om resten av studieplassene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.3.2021 den 16.45):

Jeg vet utmerket godt hvordan systemet fungerer. Du så at jeg skrev ordinær kvote? Folk som ikke lenger kan søke i kvoten for primærvitnemål risikerer å måtte vente i flere år bare på å samle alderspoeng, fordi de konkurrerer med folk som kanskje har dårligere karakterer enn dem, men disse folkene har samlet åtte alderspoeng. Helt meningsløst. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Poenget til denne brukeren er nok at man i ordinær kvote gjerne må vente flere år for å få maks antall alderspoeng for å klare å komme inn, i stedet for bare ett eller to år. Det er ganske dumt på studier med høye poenggrenser der folk bare vasser rundt i flere år for å komme inn. 

Anonymkode: 7dc01...f31

Nettopp. Man får åtte tilleggspoeng bare for å puste. 🤷🏻‍♀️ Ingen krav til at man har gjort noe som helst. Du kan ligge på sofaen og spille playstation i fire år og få åtte tilleggspoeng for det. Sammenlign dette med hvor mye karakterene må økes hvis man skal gå opp åtte poeng - det er mange karakterer, som må økes mye. 
Dette rammer alle som må ta opp fag, de som ikke klarer å ta videregående på tre år, eller de som bruker mer enn to år etter vgs på å finne ut hva de skal studere. I stedet for å komme inn på studiet som de ville hatt gode nok karakterer til å komme inn på uten alderspoeng, må de vente i flere år for å samle alderspoeng. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...