Gå til innhold

Dele hus på ferie, hvordan dele regningen

*Shira*

Anbefalte innlegg

Vi er 4 familier som ønsker å leie et hus neste sommer. Hva er mest vanlig mtp deling av husleie?

Noen har barn andre ikke. Jeg tenkte at her deler vi bare på 4. Eller deler en på antall personer? Litt vanskelig det også når noen av barna er 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har leid hus i Danmark flere ganger og hver gang har vi delt prisen på antall familier. Det blir kanskje anderledes hvis en familie disponerer 3 rom ( f.eks har 4 barn!) og en familie bare 1 rom (f.eks 1 lite barn i reiseseng på foreldrerommet!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel også si at er det skjevehet i det antall soverom/bad o.l. hver familie bruker burdet det vel også prises deretter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo legger til at:

Fam 1: trenger 1 dobbelt rom

Fam 2 : 1 dobbelrom(sprinkleseng til minsten)

Fam 3 : 1 dobbelrom(sprinkleseng) + 1 seng

Fam 4 : 1 dobbelrom + 2 senger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man leie større hytte fordi noen trenger ekstra soverom må de som trenger det betale, synes jeg. Dersom disse ekstra sengene er barn som kanskje kan ligge på en hems som allikevel ikke vil bli benyttet synes jeg ikke de skal betale mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

For meg ville det blitt absurd å finregne på dette hvis det var venner jeg dro sammen med. Jeg er vant til at man deler regningen på antall familier, og gjerne at barn som er for store til å ligge på samme rom som foreldrene ligger på samme rom, på tvers av familietilhørighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest betenkt

Jeg er enig med dem her som vil dele "husleien" likt. Og også ett rom for hvert foreldrepar og ett til ungene eller lignende. Selv lurer jeg litt på hvor gjennomtenkt denne reisen er når diskusjonene rundt ferien begynner allerede lenge før ferien har startet ;);) Litt spøkefullt sagt, men likevel alvorlig: Er det sikkert at det er en god ide å feriere sammen? Man bør ikke reise på ferie med gode venner, sies det. -Om man vil bevare vennskapet :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ville det blitt absurd å finregne på dette hvis det var venner jeg dro sammen med. Jeg er vant til at man deler regningen på antall familier, og gjerne at barn som er for store til å ligge på samme rom som foreldrene ligger på samme rom, på tvers av familietilhørighet.

:Nikke: Enig til en viss grad.

Jeg har nemlig vært på ferie med flere familier og da den ene familien hadde 4 barn (opprinnelig skulle bare 2 være med!) var vi nødt til å gå en størrelse opp på hytte og det kostet tilsvarende mer. Syntes det var greit at de da betalte litt ekstra og det gjorde de også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Litt spøkefullt sagt, men likevel alvorlig: Er det sikkert at det er en god ide å feriere sammen? Man bør ikke reise på ferie med gode venner, sies det. -Om man vil bevare vennskapet  :sjenert:

Vel, jeg har delt mange feriehus- og leiligheter med venner, og min erfaring er at det går veldig bra bare man er innstilt på å være raus og storsinnet. (og ikke tar det som et must at man må henge sammen konstant!) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer denne.

Har reist på denne måten mange ganger, og det har alltid vært suksess. Finregning på utgifter og mat blir umulig, vi har kommet til at det stort sett jevner seg ut i løpet av ferien, og så deler vi så godt vi kan.

Raus og storsinnet var forresten gode stikkord av Embla, for hvis alle parter er det, så går det utmerket godt ann å ferie tett på gode venner. Og ikke henge sammen konstant er også et godt tips, man trenger litt "alenetid" som familie og føler man spire til irritasjon over de andre en dag, kan det være en ide å tilbringe dagen for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Betenkt
Vel, jeg har delt mange feriehus- og leiligheter med venner, og min erfaring er at det går veldig bra bare man er innstilt på å være raus og storsinnet. (og ikke tar det som et must at man må henge sammen konstant!) ;)

Helt enig! -men her var det snakk om hvem som skulle betale hva på feriehuset de skal leie neste år. Det fremkommer ikke av spørsmålet at det har vært uenighet om det, det er jo lurt å sjekke hva som er vanlig, men dersom det _blir_ en diskusjon, ville jeg være betenkt over å fortsette planleggingen av ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville delt på antall familier, uten å ta hensyn til antall barn...

det vil uansett være billigere for dem uten barn og dele hus med dere andre enn å leie et hus alene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dette tilfellet hvor hver familie skal ha ett rom hver så synes jeg det er greit at regningen deles på fire. Sprinkelsenger er da gratis de aller fleste steder, og ekstrasenger for så små barn kan da heller ikke være den store utgiften.

Men at en alltid skal dele på antall familier synes jeg ikke blir helt riktig. Nå er jeg stort sett ikke smålig av meg, men jeg synes ikke det er riktig at en alltid skal gjøre det slik. Er det snakk om babyer og småbarn så er det greit, men hva med større barn?

Om jeg er ute å spise med vennepar ol. så deles regningen likt. Men når det er snakk om større ting så synes jeg ikke det er urimelig at en kan se på det.

Hvis en trekker dette litt videre - i vinter var vi en hel gjeng som var på tur sammen. Både familier med opptil 3 barn, enslige og par. To uker med tre felles måltider hver dag. Regningen ble konsekvent delt ut per person, men unntak av alle barna (barna var i alder 11-14) som ikke betalte noe - det de spiste og drakk + inngangsbilletter og andre aktiviteter vi var med på ble fordelt på alle oss andre.

Hverken jeg eller sambo er spesielt storforlangende av oss, så til middag bestillte vi stort sett en tallerkenrett og en øl eller to hver. Men det var jo selvsagt de som hver dag hadde flere retter, rikelig med vin og gjerne kaffe og avec. Vi kunne selvsagt ha gjort det samme, men det gjorde vi altså ikke. Men det føltes ikke helt riktig at vi endte opp med å betale like mye som familien på 5.. Hvis det er snakk om bare en middag så er det ikke snakk om så mye, men når det er snakk om hver dag i to uker så blir det faktisk ganske mye penger.

Jeg er stort sett ganske raus av meg. Spanderer gjerne og er ikke den som pleier å finregne på ting. Men det ble faktisk ett lite irritasjonsmoment for oss. Av praktiske årsaker skjønner jeg jo at det er håpløst om en skal begynne å finregne på hver eneste lille ting, det ble det bare uhygge av. Men når flere er på tur sammen og ikke alle har like god økonomi så er det ikke så kjekt heller. Vi er begge studenter og har derfor ikke allverdens med penger. Ett par ganger så regnet vi kjappt over hvor mye vi betalte og hvor mye vi egentlig hadde spist/drukket for, og det var gjerne oppmot 50% mer. Det kan da vel ikke være riktig det heller?

Vi sa selvsagt ikke noe på det. Ønsket ikke å lage noe uhygge, og vi sto da i de ekstra pengene. Det var verdt det bare for å slippe alt maset det blir når regninger skal deles. Men er dere ikke litt med på poenget? Det kan fort bli litt feil når alt alltid skal deles likt? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å dele regningen etter antall rom? Altså, hvis hver familie trenger ett rom hver deles regningen i fire. Hvis den ene familien trenger to rom deles regningen i fem, hvor av den familien som trenger to rom betaler to deler?

Uansett vil jeg tro at det er en god ide å bli enige om hvordan regningen skal fordeles før dere eventuelt bestiller...

Når det gjelder regninger på restaurant, pleier ikke det å være noe problem å få en regning til hver familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal leie feriehus til neste år, og vi deler den rene leiesummen på antall voksne personer. Om det er tillegg for barneseng etc betaler den som skal ha dette for det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar alle sammen :)

Jeg er vel av samme oppfattning som Mysan, at en deler likt. Men jeg begynner å tvile litt på hva som kommer til å skje videre med deling mtp mat budsjett osv.

Nei, her må det nok kartlegges mer før en drar på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir helt klart urettferdig om regningen blir fordelt slik at ett par ender opp med å betale for de andre hver gang! -men som det ble nevnt et annet sted: Be om separate regninger! Det gjør vi når vi spiser flere familier sammen, så slipper vi ergrelsen. Når det gjelder maten i huset blir det jo verre...

Vi endte på en ferie opp med å få en ekstra familie med på lasset(de inviterte seg selv til den andre familien og de fikk seg ikke til å si nei). Ikke betalte de husleie, de laget krøll i romfordelingen, de kom jo bare på besøk, halve ferien, og ikke hadde de med seg noe særlig mat eller snacks, men spiste på det vi alt hadde handlet inn. Ikke så veldig mye penger, men fryktelig irriterende!

Klargjør ting på forhånd! Så blir ferien mye hyggeligere. Og det viktigste av alt: Man _må_ ikke gjøre alt sammen hele tiden selv om man reiser sammen. Noen ganger kan det være riktig, og godt, å gå litt hver for seg, slik at alle får gjøre noe _de_ har lyst til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...