AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #1 Skrevet 18. mars 2021 Huset vårt er fra sent 1970-tall, og da var det tydeligvis veldig in med en slags hattehylle i alle skap. Mulig oppbevaring av dyner og tepper og den slags, men vanvittig upraktisk. Det er gjennomgående i hele huset, og totalt er det fem sånne hattehylleskapløsninger her. Vi har fastmonterte skap som går ut fra veggen (kasser på en måte) i flere rom, og denne overhylla er også i et lite garderoberom med skyvedør. I noen av dem har jeg lagt tepper, tjukke vinterjakker og dyner og sånt, men trenger ikke så mye plass til det, så det har endt med at man bare slenger ullgensere eller lignende opp der, og blir stående på en krakk og grave etter det man skal ha. Er et noen smart måte å utnytte denne plassen? Innstallere hyller i hylla? I tillegg er jo skapene veldig dype, så det er vanskelig å få tak i ting inni der, og jeg er ikke spesielt høy, så jeg ser ikke opp der uten å stå på tærne og/eller halvveis klatre i de andre hyllene. Føles som vi har veldig mye ubenyttet plass i klesskapene, men det må da være mange som har opplevd det samme. Må man bytte ut hele "skapseksjonen" og sette inn noe annet? Vi leier, så har ikke lyst til å investere store summer i garderobeløsning, men blir snart sprø av å ikke ha noe sted å gjøre av ting samtidig som det er masse ubenyttet plass som bare blir fullt av rot. Anonymkode: 50f96...f2f
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #2 Skrevet 18. mars 2021 Siden dere leier er det ikke så mye dere kan gjøre. Men ha et system med oppbevaringsbokser til ting som er feks vintertøy eller annet som ikke kommer til å bli mye brukt og oppbevar det lengst bak og ha plassen fremst til det som brukes mest. Anonymkode: cbb1c...779 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #3 Skrevet 18. mars 2021 Vi har akkurat det samme, på sikt skal vi renovere, men for nå brukes hattehylla til: ekstra sengetøy, vinter- eller sommerdyne, utenfor sesong-klær i kasser, og mine vesker. De står der i stedet for å være på loftet, og er fornøyd med det, men når vi pusser opp blir det nok bedre løsninger. På gjesterommet har jeg faktisk bøker i den ene hattehylla. Og på det andre gjesterommet har jeg ekstra puter. Jeg gidder ikke ha noe der jeg bruker ofte, det må være lett å få tak i. Sesongklær og dyner er jo bare et par ganger i året jeg bytter til, så det er helt ok å oppbevare der. Anonymkode: 8468b...27c 1
Ullvott Skrevet 18. mars 2021 #4 Skrevet 18. mars 2021 Plastbokser med lokk der du oppbevarer sesongklær som du ikke bruker så mye. Du kan også oppbevare sesongpynt (julepynt etc) på samme måte. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #6 Skrevet 18. mars 2021 Se på oppbevaringsløsningene til IKEA. Flere av disse gamle skapene har en ant som gjør at det er vanskelig å utnytte kanten, men IKEA har også oppbevaringsløsninger i stoff og plast, som utnytter mer av plassen. Husker jeg brukte dekkposene til oppbevaring av diverse da jeg var student, da de kunne utnytte plassen maksimalt uansett. Anonymkode: dd3e0...dfb
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #7 Skrevet 18. mars 2021 Jeg er en skikkelig raring for jeg liker faktisk sånne gamle skap, synes de utnyttet plassen bedre enn moderne skap. På mine hyller har jeg alt fra fotoalbum, hobbysaker, julepynt, duker, sengetøy, gjestehåndklær, vinterdyne, vintertøy, sovepose, telt, ryggsekk, kofferter, verktøyskrin, lyspærer, støvsugerposer. Ja kort sagt alt det som jeg ikke bruker hver eneste dag, men som brukes ofte nok til at jeg ikke vil gjemme det langt vekk. Anonymkode: 8ab8f...dd2 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #8 Skrevet 19. mars 2021 hva med å bygge noe slik inne, fjerne gamle hyller. Vegghengte garderobesystem, slik som på Bilde nr 2, finnes f.eks på Ikea og Elfa hos Coops Bygg / Maxbo. Slike kroker for hylle og klestang, som er på bilde nr 1, selges på Bauhouse. Anonymkode: 2bc39...13d 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #9 Skrevet 19. mars 2021 Tusen takk for mange fine tips! Det siste der så veldig fint ut! Vi har brukt det ene rommets skap til gamle dyner/tepper og sånt, og har en bod til litt mer lagring, for siden det er høyt og har kant (som noen beskriver her) er det ikke plass til eller praktisk med store esker. Skjønner ikke at det var den store trenden da huset ble bygd, for kanten gjør jo at ingen kurver eller oppbevaringsbokser får plass uten å legge dem på siden for å lirke dem inn og ut. Men får se på mer av det - oppbevaring. Samtidig føler jeg klær man bruker ofte ikke har ordentlig plass i sånne dype, smale hyller med plastskuff som ikke går an å dra ut uten at klærne faller ned på baksiden - som resten av skapet består av. Har fjernet noen av dem, da, så det blir lettere å se hva man putter inn der. Anonymkode: 50f96...f2f
Roci Skrevet 19. mars 2021 #10 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tusen takk for mange fine tips! Det siste der så veldig fint ut! Vi har brukt det ene rommets skap til gamle dyner/tepper og sånt, og har en bod til litt mer lagring, for siden det er høyt og har kant (som noen beskriver her) er det ikke plass til eller praktisk med store esker. Skjønner ikke at det var den store trenden da huset ble bygd, for kanten gjør jo at ingen kurver eller oppbevaringsbokser får plass uten å legge dem på siden for å lirke dem inn og ut. Men får se på mer av det - oppbevaring. Samtidig føler jeg klær man bruker ofte ikke har ordentlig plass i sånne dype, smale hyller med plastskuff som ikke går an å dra ut uten at klærne faller ned på baksiden - som resten av skapet består av. Har fjernet noen av dem, da, så det blir lettere å se hva man putter inn der. Anonymkode: 50f96...f2f De plastskuffene, er de festet i skinner som sitter fast i selve skapstammen? Jeg hadde et slikt skap der jeg bodde tidligere, og fikk tak i noen trådkurver som passet i skinnene. Det gikk også an å ta ut skinnene, da de kun var festet med en slags kroker i hull i selve skapstammen. Hvis det siste er tilfelle der du bor også, så kan du jo ta ut hyllene og skinnene og se om du får tak i et smalt trådkurvstativ å sette inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå