Gå til innhold

Noen sykepleierstudenter/sykepleiere her?! Skal man ikke aspirere ved intramuskulær injeksjon lenger (apropos Astra Zeneca)

Anbefalte innlegg

Flertallet av vaksiner, som stort sett settes i deltoid-muskelen, skal settes dypt subkutant eller intramuskulært - men der skal ikke aspireres. Det finnes ingen større blodkar i dette området, og får du en bloddråpe eller to ut etter injeksjon, er det fordi du har truffet en liten kapillæråre på vei inn til muskelvevet. Dette har ingen betydning, injeksjonen settes likevel intramuskulært. 

Om du likevel velger å aspirere, skal dette gjøres i minst 10 sekunder. Det gjør selvsagt prosessen lenger og mer smertefull.

FHI anbefaler i sin vaksineveileder å ikke aspirere ved vaksiner i deltoid.

PS: Blå kanyle på 25 mm er grov og lang nok for de aller fleste voksne, selv med litt ekstra kjøtt på kroppen. Jeg har truffet benet opptil flere ganger med blå kanyle, selv hos normalvektige. Da er det bare å trekke kanylen litt tilbake før en injiserer. 

Mål ut midten av deltoid, stram huden godt, hold grepet, stikk raskt og kontant, injiser over litt tid (5-10 sekunder), trekk ut, slipp opp grep. Simple as that! Og minst smertefullt. Det som gjør vondt, er ikke selve stikket, men dersom væsken settes for raskt inn pga liten åpning i kanyle og desto større press mot muskelvevet. 

Hilsen sykepleier som har satt hundrevis av i.m. injeksjoner. 

Endret av Hellisinhello
  • Liker 1

Fortsetter under...

PS: Covid-vaksiner settes intramuskulært fordi det er den administrasjonsmåten de har benyttet i uttestingsfasene og har dokumentasjon på. 

Influensavaksiner kan settes dypt subkutant eller intramuskulært - altså begge deler.

Les og følg prosedyre fra produsent, enkelt og greit. Benytt Felleskatalogen.

• Liker 1
5 hours ago, Turid truseløs said:

Fordi vanlige vaksiner settes i dypt subcutant (dypt i underhuden), mens covid vaksinene settes i muskelen.  Covid vaksinene er bare testet med intramuskulær injeksjon. Hvis du ser på bilde er det den blå som benyttes, ferdigopptrukne vaksiner er i størrelse gul/orange

product-image-216051-NorengrosProduct-WorkingFormat-NorengrosProduct-SinglePageThumbnail.jpg

Regner med at det er mye vondere å bli stukket (dypt) med de tykke lange nålene til venstre? 

Ble nesten litt kvalm og svimmel av det bildet der. Tror jeg må legge med nedpå litt..

Gjest Kortiho
pinnelinn skrev (4 timer siden):

Bare jeg som synes det er bekymringsfullt at folk som skal sette disse sprøytene må til KG for å svar på dette? 

Jeg venter nok så lenge som overhode mulig med vaksinen. Helst til det er enighet om bivirkninger og aspireringer. 

Jeg har ikke hastverk, og vil ikke være et hastverkstilfellet. 

Ts her. Hallo! Tror du alle sykepleiere i Norge setter vaksiner? Veldig mange steder man kan jobbe som sykepleier uten noen gang å trenge å sette en injeksjon. Jeg skal ikke vaksinere noen i alle fall. Bare lurer på hva som har endret seg siden jeg studerte. 

Gjest Kortiho
Hellisinhello skrev (2 timer siden):

PS: Covid-vaksiner settes intramuskulært fordi det er den administrasjonsmåten de har benyttet i uttestingsfasene og har dokumentasjon på. 

Influensavaksiner kan settes dypt subkutant eller intramuskulært - altså begge deler.

Les og følg prosedyre fra produsent, enkelt og greit. Benytt Felleskatalogen.

Jeg skal ikke vaksinere. Jeg lurer på praksis angående admirasjon når det gjelder alle typer intramuskulære injeksjoner. I min tid lærte vi å aspirere alltid i alle typer muskler, for alle typer injeksjoner. 

Annonse

Kortiho skrev (På 18.3.2021 den 13.41):

Tok selv sykepleien for 7 år siden, og da lærte vi at vi ALLTID skal aspirere ved intramuskulære injeksjoner! Nå verserer det en teori om at blodproppene etter Astra Zeneca kan skyldes at vaksinen i disse tilfellene har blitt satt rett i blodbanen (verserer så klart mange teorier).

Jeg leser at helsepersonell får beskjed om at man ved vaksinasjon med Covid-vaksinene ikke skal aspirere, fordi sjansen er så liten for å treffe en blodåre, og at det fører til unødvendige smerter osv. Gjelder dette bare Covid-vaksinene, eller gjelder det vaksiner generelt, eller gjelder det alle intramuskulære injeksjoner? Hva lærer dere egentlig på syepleiestudiet i dag?

Blir også litt sjokkert når FHI sier at sjansen for å treffe en blodåre er nede på millionedelen. Jeg vil tro at jeg har satt ca 200 intramuskulære injeksjoner ila mitt yrkesliv, og jeg har allerede fått blodsvar to ganger? Dette skjer også jevnlig med andre på min avdeling. Det er ikke ofte, men det er mye mye oftere en typ én av en million stikk. Jeg har helt korrekt injeksjonsteknikk, dette har jeg dobbelt og trippeltsjekket, siden det har vært så mye fokus på det i det siste. 

Nei man trenger ikke å aspirere ved vaksinasjon.

Nei. Blødningene, blodplatefall og proppdannelsene etter AstraZeneca har ikke noe med aspirering å gjøre.

• Liker 1
  • Opprett ny...