Gjest Kortiho Skrevet 18. mars 2021 #1 Skrevet 18. mars 2021 Tok selv sykepleien for 7 år siden, og da lærte vi at vi ALLTID skal aspirere ved intramuskulære injeksjoner! Nå verserer det en teori om at blodproppene etter Astra Zeneca kan skyldes at vaksinen i disse tilfellene har blitt satt rett i blodbanen (verserer så klart mange teorier). Jeg leser at helsepersonell får beskjed om at man ved vaksinasjon med Covid-vaksinene ikke skal aspirere, fordi sjansen er så liten for å treffe en blodåre, og at det fører til unødvendige smerter osv. Gjelder dette bare Covid-vaksinene, eller gjelder det vaksiner generelt, eller gjelder det alle intramuskulære injeksjoner? Hva lærer dere egentlig på syepleiestudiet i dag? Blir også litt sjokkert når FHI sier at sjansen for å treffe en blodåre er nede på millionedelen. Jeg vil tro at jeg har satt ca 200 intramuskulære injeksjoner ila mitt yrkesliv, og jeg har allerede fått blodsvar to ganger? Dette skjer også jevnlig med andre på min avdeling. Det er ikke ofte, men det er mye mye oftere en typ én av en million stikk. Jeg har helt korrekt injeksjonsteknikk, dette har jeg dobbelt og trippeltsjekket, siden det har vært så mye fokus på det i det siste.
Lillylinn Skrevet 18. mars 2021 #2 Skrevet 18. mars 2021 Jeg var ferdig utdannet i 2018 på høgskolen på vestlandet og vi lærte at vi alltid skal aspirere når vi setter intramuskulært, unntaket er vaksiner som settes i deltoid muskelen, som jo er der de aller fleste blir satt. Så vaksiner i deltoidmuskelen behøves ikke å aspireres. Det lærte ihvertfall jeg. 2
Little Diva Skrevet 18. mars 2021 #3 Skrevet 18. mars 2021 Det stemmer ikke med dagens prosedyrer så vidt jeg vet. Ved intramuskulær administrering av vaksiner anbefales det å ikke aspirere. Derimot er det unntak ved intramuskulær injeksjon i det dorsogluteale området fordi der er det økt risiko for intravasal injeksjon. Når det gjelder andre typer legemidler er anbefalingene ganske forskjellig. Aspirering jo på ingen måte skadelig, men vil kunne påføre en ekstra belastning i form av smerte, og forlengelse av prosedyren. 1
Alt_er_opptatt Skrevet 18. mars 2021 #4 Skrevet 18. mars 2021 Hva vil det si å aspirere? Hilsen uvitende kontorrotte. 🙈 1
Miren Skrevet 18. mars 2021 #5 Skrevet 18. mars 2021 Alt_er_opptatt skrev (32 minutter siden): Hva vil det si å aspirere? Hilsen uvitende kontorrotte. 🙈 Dra stempelet i sprøyten "feil" vei for å se om det kommer blod inn i sprøyta 😊 2
Alt_er_opptatt Skrevet 18. mars 2021 #6 Skrevet 18. mars 2021 Miren skrev (16 minutter siden): Dra stempelet i sprøyten "feil" vei for å se om det kommer blod inn i sprøyta 😊 Takk, da lærte jeg noe nytt i dag. 😁 2
Jaimatadi Skrevet 18. mars 2021 #7 Skrevet 18. mars 2021 Lillylinn skrev (9 timer siden): Jeg var ferdig utdannet i 2018 på høgskolen på vestlandet og vi lærte at vi alltid skal aspirere når vi setter intramuskulært, unntaket er vaksiner som settes i deltoid muskelen, som jo er der de aller fleste blir satt. Så vaksiner i deltoidmuskelen behøves ikke å aspireres. Det lærte ihvertfall jeg. Samme 1
Turid truseløs Skrevet 19. mars 2021 #8 Skrevet 19. mars 2021 Nei ved vaksiner skal en ikke aspirere. MEN nå settes jo samtlige covid vaksiner stort sett med blå injeksjonskanyler på normalvektige, og hvis en sammenlikner størrelsen på denne kanylen vs en standard influensavaksine kanyle (andre ferdigopptrukne vaksiner forøvrig) er størrelsesforskjellen drastisk. Dog settes de fleste vaksiner dypt subcutant/ intramuskulært. Men jeg reagerte på at det ikke skal aspireres ved covidvaksinering med blå kanyle (har tatt vaksinasjonskurset i regi av mitt helseforetak)
Labbene Skrevet 19. mars 2021 #9 Skrevet 19. mars 2021 Kan man be den personen som setter sprøyten av man ønsker at han/hun aspirerer? Eller vil de bare se dumt på deg?
von Dünkel Skrevet 19. mars 2021 #10 Skrevet 19. mars 2021 6 hours ago, Turid truseløs said: Nei ved vaksiner skal en ikke aspirere. MEN nå settes jo samtlige covid vaksiner stort sett med blå injeksjonskanyler på normalvektige, og hvis en sammenlikner størrelsen på denne kanylen vs en standard influensavaksine kanyle (andre ferdigopptrukne vaksiner forøvrig) er størrelsesforskjellen drastisk. Hvorfor bruker man en annen større kanyle?
Gjest Kortiho Skrevet 19. mars 2021 #11 Skrevet 19. mars 2021 von Dünkel skrev (2 timer siden): Hvorfor bruker man en annen større kanyle? Ja, lurer på det samme!
Gjest Kortiho Skrevet 19. mars 2021 #12 Skrevet 19. mars 2021 Little Diva skrev (21 timer siden): Det stemmer ikke med dagens prosedyrer så vidt jeg vet. Ved intramuskulær administrering av vaksiner anbefales det å ikke aspirere. Derimot er det unntak ved intramuskulær injeksjon i det dorsogluteale området fordi der er det økt risiko for intravasal injeksjon. Når det gjelder andre typer legemidler er anbefalingene ganske forskjellig. Aspirering jo på ingen måte skadelig, men vil kunne påføre en ekstra belastning i form av smerte, og forlengelse av prosedyren. Hmm, så dette med ikke-aspirering gjelder bare i skulder-området, altså?
Gjest Kortiho Skrevet 19. mars 2021 #13 Skrevet 19. mars 2021 Turid truseløs skrev (9 timer siden): Nei ved vaksiner skal en ikke aspirere. MEN nå settes jo samtlige covid vaksiner stort sett med blå injeksjonskanyler på normalvektige, og hvis en sammenlikner størrelsen på denne kanylen vs en standard influensavaksine kanyle (andre ferdigopptrukne vaksiner forøvrig) er størrelsesforskjellen drastisk. Dog settes de fleste vaksiner dypt subcutant/ intramuskulært. Men jeg reagerte på at det ikke skal aspireres ved covidvaksinering med blå kanyle (har tatt vaksinasjonskurset i regi av mitt helseforetak) Men gjelder dette vaksiner - uansett alltid, eller gjelder det kun om den settes i skulder/overarm? Noe den vel tross alt så og si alltid gjør, men teoretisk?
Gjest Kortiho Skrevet 19. mars 2021 #14 Skrevet 19. mars 2021 Turid truseløs skrev (9 timer siden): Nei ved vaksiner skal en ikke aspirere. MEN nå settes jo samtlige covid vaksiner stort sett med blå injeksjonskanyler på normalvektige, og hvis en sammenlikner størrelsen på denne kanylen vs en standard influensavaksine kanyle (andre ferdigopptrukne vaksiner forøvrig) er størrelsesforskjellen drastisk. Dog settes de fleste vaksiner dypt subcutant/ intramuskulært. Men jeg reagerte på at det ikke skal aspireres ved covidvaksinering med blå kanyle (har tatt vaksinasjonskurset i regi av mitt helseforetak) Interessant, forresten. Jeg har aldri satt vaksiner, så kan ikke så mye om dette. Kommer influensavaksinene ferdigopptrukket? Hva er egentlig standard størrelse på influensavaksine-kanyle?
Turid truseløs Skrevet 19. mars 2021 #15 Skrevet 19. mars 2021 Fordi vanlige vaksiner settes i dypt subcutant (dypt i underhuden), mens covid vaksinene settes i muskelen. Covid vaksinene er bare testet med intramuskulær injeksjon. Hvis du ser på bilde er det den blå som benyttes, ferdigopptrukne vaksiner er i størrelse gul/orange
Turid truseløs Skrevet 19. mars 2021 #16 Skrevet 19. mars 2021 Kortiho skrev (42 minutter siden): Men gjelder dette vaksiner - uansett alltid, eller gjelder det kun om den settes i skulder/overarm? Noe den vel tross alt så og si alltid gjør, men teoretisk? Gjelder alle vaksiner. Men det er fordi nålen går ikke så dypt at nålen vil kunne nå større blodkar 2
Gjest Kortiho Skrevet 19. mars 2021 #17 Skrevet 19. mars 2021 Turid truseløs skrev (19 minutter siden): Fordi vanlige vaksiner settes i dypt subcutant (dypt i underhuden), mens covid vaksinene settes i muskelen. Covid vaksinene er bare testet med intramuskulær injeksjon. Hvis du ser på bilde er det den blå som benyttes, ferdigopptrukne vaksiner er i størrelse gul/orange Takk for info. Selv setter jeg nesten utelukkende med grønn/blå, men vi har nesten bare intramuskulære injeksjoner på min avdeling. Visste ikke at andre vaksiner settes dypt subcutant (dypt i underhuden). Rart at Covid-vaksinen skal settes på annen måte enn de fleste andre vaksiner. Lurer på hvorfor.
pinnelinn Skrevet 19. mars 2021 #18 Skrevet 19. mars 2021 Bare jeg som synes det er bekymringsfullt at folk som skal sette disse sprøytene må til KG for å svar på dette? Jeg venter nok så lenge som overhode mulig med vaksinen. Helst til det er enighet om bivirkninger og aspireringer. Jeg har ikke hastverk, og vil ikke være et hastverkstilfellet.
Gjest _Crocs_ Skrevet 19. mars 2021 #19 Skrevet 19. mars 2021 Kommer til å be den som vaksinerer meg om å aspirere etter dette. 😅
Gjest _Crocs_ Skrevet 19. mars 2021 #20 Skrevet 19. mars 2021 Turid truseløs skrev (15 timer siden): Nei ved vaksiner skal en ikke aspirere. MEN nå settes jo samtlige covid vaksiner stort sett med blå injeksjonskanyler på normalvektige, og hvis en sammenlikner størrelsen på denne kanylen vs en standard influensavaksine kanyle (andre ferdigopptrukne vaksiner forøvrig) er størrelsesforskjellen drastisk. Dog settes de fleste vaksiner dypt subcutant/ intramuskulært. Men jeg reagerte på at det ikke skal aspireres ved covidvaksinering med blå kanyle (har tatt vaksinasjonskurset i regi av mitt helseforetak) Jeg kan ikke noe om dette, men burde man ikke alltid aspirere for å være sikker på at man ikke treffer en blodåre, selv om det er usannsynlig? Jeg vil mye heller ha smerte en stund enn å få alvorlige bivirkninger eller i verste fall dø etter vaksinen (hvis dette i det hele tatt er grunnen). Det tyder hvertfall på at det burde være en tydeligere veiledning fra FHI her ved setting av vaksinen.
Anbefalte innlegg