Gå til innhold

Kjevekirurgi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har lenge vært plaget med «skjev» kjeve og har hatt problemer med tenner og bittstilling i maaange år. Har gått til mange tannleger og reguleringstannleger med dette uten noen hjelp. Hadde regulering i voksen alder, men da de ikke henviste meg videre til en kjevespesialist ble det aldri rettet opp i. I dag var jeg hos en spesialist i ansiktskirurgi. Han ble ordentlig forbanna over at jeg har gått sånn i så mange år, og at de 3 reguleringstannlegene mine aldri har henvist meg videre.
Han synes casen min er så vanskelig og Trwnger hjelp av enda en annen spesialist, og jeg trenger muligens en stor operasjon. Så det jeg lurer på er om noen andre har operert kjeve før og vil dele historien sin? Jeg er redd jeg må ut med store summer, men synes dette er feil da dette ikke ble tatt tak i tidligere. Var hos to ulike reg. tannleger som liten, og de sa dette ville bli rettet opp i. Som 19-åring hadde jeg regulering og betalte 30.000kr. Synes det hadde vært sykt om jeg skulle betale mye penger som følge av feilbehandling i alle disse årene? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du blir henvist til offentlig kjevekirurg skal du ikke betale noe. Om det er helsemessige problemer skal man ikke betale noe. Ble selv henvist til kjevekirurg på Ullevål og fikk flyttet på kjeven der. Relativt vanlig operasjon forsto jeg. Gikk til min vanlige reguleringstannlege og fikk på regulering, kontroller på Lovisenberg sykehus på kjeveortopedisk der, operert på Ullevål. Alt tok ca 3 år inkl reguleringsarbeid i forkant

Anonymkode: a579a...bd1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Om du blir henvist til offentlig kjevekirurg skal du ikke betale noe. Om det er helsemessige problemer skal man ikke betale noe. Ble selv henvist til kjevekirurg på Ullevål og fikk flyttet på kjeven der. Relativt vanlig operasjon forsto jeg. Gikk til min vanlige reguleringstannlege og fikk på regulering, kontroller på Lovisenberg sykehus på kjeveortopedisk der, operert på Ullevål. Alt tok ca 3 år inkl reguleringsarbeid i forkant

Anonymkode: a579a...bd1

Betalte du ikke for reguleringen i forbindelse med operasjonen heller?

Anonymkode: 957cb...2d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Betalte du ikke for reguleringen i forbindelse med operasjonen heller?

Anonymkode: 957cb...2d8

Har du et bittavvik som er så stort at det må korrigeres med ortognatisk kirurgi i tillegg til kjeveortopedisk behandling, er behovet for behandlingen i gruppe A. Behandling dekkes da 100% etter HELFOs honorartakster.( Merk deg at det likevel kan bli en mindre egenandel, da HELFOs takster gjennomgående er noe lavere enn tannlegenes/kjeveortopedenes egne takster.)

https://www.helfo.no/regelverk-og-takster/overordnet-regelverk/tilstander-som-kan-gi-rett-til-stønad-til-tannbehandling/tilstand-8

Anonymkode: 1c769...348

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...