Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Under pandemien har politikere og media handlet som om det er massearbeidsledighet. Men faktum er jo at vi dette året har gått fra 100 000 ledige til 200 000 ledige. En god økning absolutt. Men den kan vel neppe betegnes som noen nasjonal krise. 

Av totalt 2,7 millioner arbeidstakere i landet vil jeg heller kalle 200 000 arbeidsledige som naturlige konjunktursvingninger. 

Det er i alle fall ingen grunn til å slå alarm eller tømme oljefondet. Det er ingen nasjonal krise.

Anonymkode: 141a3...48d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Under pandemien har politikere og media handlet som om det er massearbeidsledighet. Men faktum er jo at vi dette året har gått fra 100 000 ledige til 200 000 ledige. En god økning absolutt. Men den kan vel neppe betegnes som noen nasjonal krise. 

Av totalt 2,7 millioner arbeidstakere i landet vil jeg heller kalle 200 000 arbeidsledige som naturlige konjunktursvingninger. 

Det er i alle fall ingen grunn til å slå alarm eller tømme oljefondet. Det er ingen nasjonal krise.

I og med at heller ingen har hevdet at det er noen nasjonal krise, ser jeg ikke poenget med innlegget ditt.

Anonymkode: 0df2c...216

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I og med at heller ingen har hevdet at det er noen nasjonal krise, ser jeg ikke poenget med innlegget ditt.

Anonymkode: 0df2c...216

Det kreves en viss innsikt for å se poenget med innlegget. Kanskje et intervju med SV kan forklare så også dere som egentlig ikke er målgruppen også forstår. 

SV krever forsterket krisepakke: – Arbeidsledigheten kan gi langvarige konsekvenser – Dagsavisen - nyheter, sport, debatt og kultur

Krisen er her fortsatt. Selv når smitten er under kontroll og vi har fått vaksinert store deler av befolkningen, må vi ta innover oss at vi fortsatt vil ha en økonomisk krise, sier Kaski.

Hun mener vi må gjøre det vi kan for å forhindre at det høye nivået av arbeidsledighet setter seg og utvikler seg til å bli en dyp, sosial og økonomisk krise for Oslo og landet generelt.

– Vi er ikke ferdig med krisehåndteringen, det må fortsatt gjøres flere tiltak for å sikre inntekt til både bedrifter og folk, sier hun.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tallet har vært mye høyere. 400 000. I tillegg er dette tall basert på den som registrerer seg som ledige i NAV.

Man kan la være å registrere seg, og i tillegg har man andre forskjellige tilfeller av skjult arbeidsledighet. ( Som er tilfellet for meg fordi jeg har ingen skikkelige  opparbeidede rettigheter. Så jeg ser ikke verdien i å registrere meg)  Men også de som er under behandling eller tiltak, som havner i en annen statistikk. Nav har forsøkt å rette opp i dette, men de klarer ikke fange opp de som ikke registrerer seg. Før pandemien var det saker om skjult arbeidsledighet.  (man regnet skjult arbeidsledighet sammen med navs registrerte til ledige til 7,8%)

Ledigheten er i virkeligheten mer kompleks. Hvis du tar en deltidsarbeider f. Eks. H*n har jo flere perioder med ledighet og usikker inntekt. Men slike skjebner er heller ikke synlig i statistikken. Alle disse, helt ledige, deltidsledige kombinert med pensjonister, uføre og unge uføre, gir et mer dramatisk bilde i sammenheng med økende fattigdom. 

Anonymkode: 10e6c...d49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...