Gå til innhold

flytende fett!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg bare lurer på om det er flere som har gjort/gjør dette her: nemlig når vi skal spise for eksempel fiskepinner med poteter, stekt fiskepudding med poteter, middagspølse med poteter etc. så bruker vi smeltet margarin over maten? som om det var saus? det smaker veeeeldig godt og maten blir ikke så tørr. men det er jo fryktelig fetende! så jeg har sluttet.... selv om jeg savner det, burde heller finne en god saus med lite fett....

men ærlig talt, er vel ikke bare i min familie vi smelter et par hundre gram fett å heller over middagen vår vel? :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjorde det før da jeg bodde hjemme.

Har slutta med det hjemme hos mamma og pappa også. :)

Skrevet

Nei, å ha smeltet smør ihvertfall til fisk er da relativt vanlig i norske hjem, vil jeg tro. Jeg er også oppvokst med det.

Det eneste jeg kan komme på at vi smelter smør til av middagene vi spiser til hverdags nå, er lettsaltet eller fersk torsk med kokte poteter og grønnsaker, og en sjelden gang på potetene til vossakorv og kålrabistappe (men det blir egentlig for fett etter min smak :roll: ). Men det går med atskillig mindre smør enn det gjorde i barndomshjemmet mitt, for å si det sånn. Tror heller ikke jeg nå ville orket smeltet smør til stekt mat - det blir for mye av det gode. Og på kokte grønnsaker foretrekker jeg faktisk kaldpresset olivenolje - vel og merke når det passer med resten av smakene på tallerkenen. ;)

(Hvis jeg først skal bruke smeltet smør, foretrekker jeg forresten smør framfor margarin, som jeg aldri bruker til noe.)

Et alternativt saussubstitutt til fiskepinner og stekt fiskepudding kan kanskje være tzatziki? Både friskere og sunnere. :)

Skrevet

Det tror jeg er ganske vanlig, spesielt når det kommer til norsk husmannskost.

Jeg har aldri fått det hjemme, men min bestemor har alltid smeltet smør til å ha over potene og/eller fisken. Det er en selvfølge som tilbehør i hennes hus.

Jeg syns ikke det er så godt, men spiser det selvsagt om jeg får det servert.

Skrevet

Er vant til hjemmefra å ha smeltet smør til fisk. Hjemme har mamma løk i smøret også, spesielt til torsk eller fiskepinner.

Er ikke ofte jeg gjør det sånn her selv.

Skrevet

Den eneste gangen vi har brukt smeltet smør da jeg vokste opp, og den eneste gangen vi spiser det nå, er til torsk (med poteter og grønnsaker), og det er veldig godt (og da vil jeg ha mye smør). Men jeg lager like gjerne eggesmør eller aïoli til det. Svigers derimot spiser smeltet smør til f.eks. pølser og potetmos. Må si jeg stusset litt over det. Men så lenge det ikke er noe som spises hver dag er det vel ikke så nøye.

Skrevet

Vi hadde det mye når jeg var yngre, og bodde hjemme.

Nå bruker jeg det bare når vi har fiskegrateng til middag (med litt rømme i), eller hvis vi av en eller annen grunn ikke har noen annen saus i huset, men det er utrolig sjelden

Skrevet

hvorfor er det bedre med en saus som inneholder 100g smør enn å smelte litt smør å ha over poteta? Fordi det ene heter saus, og det andre smør? bare spør.. (oi det rima :sjarmor: )

Vi bruker veldig sjelden smelta smør på mat, har gjerne litt saus, men også det i light-varianten. Syns det er greit å kutte ned på alt smøret som brukes i mat. Har vi middag med salat til lager vi olje-dressing, og kutter sausen.

Skrevet

Til fisk synes jeg det er godt med en stor klatt kesam eller lettrømme til.

Skrevet

Jeg lager en buljong av fiskebuljongterning og så tykner jeg den med litt maizenna-mel. Veldig godt!

Skrevet

Bruker smeltet smør (bremykt) til torsk, kolje og fiskegrateng, alltid med hakket, stekt løk oppi og et finhakket kokt egg. Nam nam!

Men bruker aldri ellers smør på middagen, ikke på poteter heller. Jo, forresten; broccoli og asparges pleier å få en kjapp fresing i smør etter at de er kokt, og så bruker jeg en klatt hvitløkssmør på biff/svinefilet og på hummer.

Skrevet
jeg bare lurer på om det er flere som har gjort/gjør dette her: nemlig når vi skal spise for eksempel fiskepinner med poteter, stekt fiskepudding med poteter, middagspølse med poteter etc. så bruker vi smeltet margarin over maten? som om det var saus? det smaker veeeeldig godt og maten blir ikke så tørr. men det er jo fryktelig fetende! så jeg har sluttet.... selv om jeg savner det, burde heller finne en god saus med lite fett....

men ærlig talt, er vel ikke bare i min familie vi smelter et par hundre gram fett å heller over middagen vår vel? :P

Fiskepinner? det er ikke mat. Er det fiskemiddag? enkelte plasser? hvor mye fisk er dt i en slik da?

har jobbet med det, rett og slett avskjær av ben ol.

Det suger til seg fett, alt du steker. Husk det har vert i fett en gang før, da den fikk kavring på seg.

Kjøp skikkelig fisk.

Ikke er det sunt med fiskepinner.

Hørte en Oslofam sa de skulle ha fiskemiddag. jeg holdt på å le meg ihjel da jeg så hva som kom på bordet. :grine2:

Skrevet

Jeg er vokst opp med smeltet MEIERIsmør til kokt torsk, fiskegrateng og middagspølse med potet og kålrotstappe.

Foretrekker faktisk en klatt iskaldt smør, men har ingen problemer med å spise mat med smeltet smør om jeg får det servert.

Skrevet

Jeg er så "gammel" at jeg har vokst opp med en hjemmeværende mor. Vi hadde "skikkelig" middag hver dag, dvs. med poteter.

Vi brukte/bruker smeltet smør til:

* Kokt torsk.

* Stekte fiskekaker.

* Karbonader med løk.

* Stekt middagspølse.

* Fiskegrateng.

* Fiskepudding.

* Hvalbiff (vanlig å bruke da jeg var barn).

Alt dette har vi poteter til. :)

Ellers bruker vi også smeltet smør til komper.

Skrevet
Ellers bruker vi også smeltet smør til komper.

Jeg vil ha iskaldt meierismør til komper... Det fikk jeg lyst på nå - komper, ikke meierismør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...