Gå til innhold

Erfaringer fra flerkulturell skole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er det noen som har erfaringer med at barna deres har gått på en skole hvor det er stor andel ikke etnisk norske? Både positive og negative erfaringer? Takk for svar🙏

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Smula890 skrev (1 minutt siden):

Hei.

Er det noen som har erfaringer med at barna deres har gått på en skole hvor det er stor andel ikke etnisk norske? Både positive og negative erfaringer? Takk for svar🙏

Hvor stor andel ikke norske er det snakk om her?

Etter min erfaring bør du holde deg innenfor en grense med maks 50% ikke mer! Du kan skjekke dette ut på statistikkbanken for oslo skoler hvertfall...

Så har av erfaring HVOR disse barna kommer fra mye å si og.. problemene oppstår der det er mange muslimer så styr unna. Snakker av erfaring

Anonymkode: cc8c0...5f7

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Den skolen jeg jobbet på før hadde 90% barn fra ikke norsk bakgrunn. De aller fleste av de var oppegående, hyggelige, normale og flinke. De hadde foreldre som fulgte opp, hentet på skolen, møtte opp på foreldremøter og engasjerte seg i 17.mai feiring og andre deler av det som skjedde på skolen. De spilte fotball og håndball, gikk på dans, i korps og på turn. 

Den største forskjellen er i religion og at man har litt forskjellig kultur. Barn fra andre deler av verden har ofte strengere krav hjemme til å gjøre det bra på skolen, de feirer andre høytider og er vant til å samles i større flokk enn nordmenn er. Likevel så er de heldigvis bare mennesker de også 😊 

Anonymkode: 2ae4d...97d

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Barna mine går på en skole i en middels stor norsk by. Det har alltid vært 5-10 prosent flerkulturelle barn der, som har blitt fint integrert.

MEN: Da min sønn skulle starte i første, ble det innlemmet noen store, kommunal blokker i vår skolekrets, som tidligere har vært i en annen krets. Nå er det 50 prosent barn av annen etnisk opphav, med annet morsmål, i klassene fra og med den årgangen.

Det var en ganske stor omveltning. Det som er trist, er at det knapt feires bursdager i klassen. De muslimske barna feirer ikke bursdag, og de kommer ikke når de blir invitert. På mitt andre barns trinn hadde alle klassebursdager, der de inviterte alle jentene eller alle guttene, eller alle i blå gruppe osv.  Sønnen min går i tredje trinn nå, og jeg kan tell antall bursdager han har vært i på EN hånd. Nå ha jo korona også spilt inn, men det har vært slik helt fra første trinn.

De er mye annet småtteri også, f.eks. et barn (Muhammed) som gutten min leker mye med på skolen, får vi ikke invitert hjem til oss, pga at far i huset deres sier at han er for ung til å bli med hjem til ikke-muslimer. De inviterer heller aldri min sønn hjem til seg. Endel av barna har bønnetid på skolen - hadde det i alle fall før. Rektor har gått ut flere ganger med epost til alle foreldre om at hun ikke kan love individuelle tilpasninger pga religion, men hun strekker seg innenfor rimelighetens grenser. Det er ikke så mange arrangement på skolen som det var hos mitt eldre barn. F.eks. disko-fredag, halloweenfest osv, pga at over halvparten av barna ikke møter eller ikke får lov til å komme.

Sånn sett fører korona til likebehandling, da, når ingen får ha bursdag og ingen får dra på sosiale arrangementer... 😛

Anonymkode: 1bb93...548

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

AB over her igjen... Det er kanskje det at det er en kommunal blokk som spiller inn her. Dette er familier som nettopp har kommet til Norge, og der foreldrene ikke har rukket å integrere seg så mye ennå. Tipper at det er annerledes for barn som er andregenerasjons innvandrere, for eksempel, som i mange av de etablerte innvandrerbydelene i Oslo.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Etter min erfaring bør du holde deg innenfor en grense med maks 50% ikke mer! Du kan skjekke dette ut på statistikkbanken for oslo skoler hvertfall...

Så har av erfaring HVOR disse barna kommer fra mye å si og.. problemene oppstår der det er mange muslimer så styr unna. Snakker av erfaring

Muslimer dominerer stort LENGE før de utgjør 50 %. 10 % er absolutt max for å opprettholde et normalt norsk oppvekstmiljø.

Anonymkode: 05704...680

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Barna mine går på en skole i en middels stor norsk by. Det har alltid vært 5-10 prosent flerkulturelle barn der, som har blitt fint integrert.

MEN: Da min sønn skulle starte i første, ble det innlemmet noen store, kommunal blokker i vår skolekrets, som tidligere har vært i en annen krets. Nå er det 50 prosent barn av annen etnisk opphav, med annet morsmål, i klassene fra og med den årgangen.

Det var en ganske stor omveltning. Det som er trist, er at det knapt feires bursdager i klassen. De muslimske barna feirer ikke bursdag, og de kommer ikke når de blir invitert. På mitt andre barns trinn hadde alle klassebursdager, der de inviterte alle jentene eller alle guttene, eller alle i blå gruppe osv.  Sønnen min går i tredje trinn nå, og jeg kan tell antall bursdager han har vært i på EN hånd. Nå ha jo korona også spilt inn, men det har vært slik helt fra første trinn.

De er mye annet småtteri også, f.eks. et barn (Muhammed) som gutten min leker mye med på skolen, får vi ikke invitert hjem til oss, pga at far i huset deres sier at han er for ung til å bli med hjem til ikke-muslimer. De inviterer heller aldri min sønn hjem til seg. Endel av barna har bønnetid på skolen - hadde det i alle fall før. Rektor har gått ut flere ganger med epost til alle foreldre om at hun ikke kan love individuelle tilpasninger pga religion, men hun strekker seg innenfor rimelighetens grenser. Det er ikke så mange arrangement på skolen som det var hos mitt eldre barn. F.eks. disko-fredag, halloweenfest osv, pga at over halvparten av barna ikke møter eller ikke får lov til å komme.

Sånn sett fører korona til likebehandling, da, når ingen får ha bursdag og ingen får dra på sosiale arrangementer... 😛

Dette er jo rett og slett rasisme, dessverre så er det veldig få som tørr å ta tak rasistiske holdninger ovenfor nordmenn fra innvandrere.

Hadde situasjonen vært omvendt så hadde det blitt ramaskrik og oppslag i avisene.

Anonymkode: 8f249...4c0

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vil det si at indere, srilankere, thai etc. som IKKE er muslimer er helt greit?

Anonymkode: d51ef...5cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Den skolen jeg jobbet på før hadde 90% barn fra ikke norsk bakgrunn. De aller fleste av de var oppegående, hyggelige, normale og flinke. De hadde foreldre som fulgte opp, hentet på skolen, møtte opp på foreldremøter og engasjerte seg i 17.mai feiring og andre deler av det som skjedde på skolen. De spilte fotball og håndball, gikk på dans, i korps og på turn. 

Den største forskjellen er i religion og at man har litt forskjellig kultur. Barn fra andre deler av verden har ofte strengere krav hjemme til å gjøre det bra på skolen, de feirer andre høytider og er vant til å samles i større flokk enn nordmenn er. Likevel så er de heldigvis bare mennesker de også 😊 

Anonymkode: 2ae4d...97d

Når gjelder religion, så gjeldet dette bare muslimer. De som ikke er muslimer, f.eks. hinduer og buddhister er ikke så opptatt av religion. Det er helt korrekt at alle med ikke-vestlig bakgrunn har strenge regler når det gjelder utdanning.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva du legger i stor. Jeg har barn på barneskole med ca 50% minoriteter og stebarn på barneskole med ca 70% minoriteter. Førstnevnte fungerer godt, litt mer utfordringer på den andre.

Har også omfattende kontakt med barneskoler med ulike sammensetninger i forbindelse med jobb. Erfaringene derfra samsvarer med det private inntrykket og tilsier at jeg vil foretrekke skoler med opp mot 50% minoriteter, det er ofte berikende og fint, mens at det over det gjerne blir i overkant krevende. Det er også vesentlig om det er en minoritetsgruppe som dominerer eller om det er blandede etnisiteter. Mer utfordringer om halve klassen er f.eks pakistanere enn om halve klassen er en kombinasjon av pakistanere, chilenere, etiopiere og syrere. Blir mindre klikkdannelser og oss vs. dem-mekanismer. 

Anonymkode: 193ff...6fc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

AB over her igjen... Det er kanskje det at det er en kommunal blokk som spiller inn her. Dette er familier som nettopp har kommet til Norge, og der foreldrene ikke har rukket å integrere seg så mye ennå. Tipper at det er annerledes for barn som er andregenerasjons innvandrere, for eksempel, som i mange av de etablerte innvandrerbydelene i Oslo.

Dette tror jeg på.  Husk at det er STOR forskjell mellom muslimske familier som har bodd her i 30-50 år og de som kom hit for 5-10 år siden!

På samme måte må du huske at ikke-vestlige innvandrere som ikke er muslimer, fungerer godt i norske samfunnet fra dag èn. De har en annen kultur, og trenger derfor noe tid (1-3 år) for å tilpasse helt til det norske samfunnet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Å herregud neei!!! Løøp ikke send barna dine på denne skolen du kommer til å angre!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dette er jo rett og slett rasisme, dessverre så er det veldig få som tørr å ta tak rasistiske holdninger ovenfor nordmenn fra innvandrere.

Hadde situasjonen vært omvendt så hadde det blitt ramaskrik og oppslag i avisene.

Jeg er innvandrer selv. Hvis du mener at å påpeke at visse kulturer ikke fungerer med det vi er vant til  så greit kall meg rasist. Jeg prater av egen erfaring, den dagen du har sendt barna dine på en barneskole med mange muslimer først da kan du uttale deg om dette og dømme andre som styrer unna

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Muslimer dominerer stort LENGE før de utgjør 50 %. 10 % er absolutt max for å opprettholde et normalt norsk oppvekstmiljø.

Anonymkode: 05704...680

Litt enig, men vi har unge på skole med 46% nå og det fungerer. Probleme er fortsatt med de par muslimene på kulle men de er ikke så mange så det funker.

Når ungen vår gikk på skole med 90% og mest muslimer da merker du det virkelig at barneoppdragelsen til disse barna er uhørt og problemene oppstår. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vil det si at indere, srilankere, thai etc. som IKKE er muslimer er helt greit?

Jepp og vietnamsere fillipinere skaper ikke styr

Med muslimer kommer tusen krav, alt er haram, unger ned i 8 års alderen sier helt uhøørte banneord og har et groovt språkbruk, mye trusler om bank og vold. Mye jøde og homohat.  Non stop mas om islam og hvor ille ikke muslimer er, fraværende foreldre som ikke møter opp, barn som ikke er med på andre sosiale ting med "ikke muslimer" i klassen. Utagerende og til tider seksuell atferd mot jentene.. ja the list goes on

Sluttet å stemme på venstre siden etter å ha opplevd dette på nært holdt for å si det sånn

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Har barn på en slik skole, ja:) Høy andel ikke-vestlige innvandrere, tror ingen av barna i klassen har to etnisk norske foreldre, barnet mitt inkludert. Har vært utfordringer mtp. at elevmassen er ustabil. I første var det fire parallellklasser, i overgangen til andre fikk vi beskjed om at det ville gå ned til tre pga. mange som hadde flyttet i løpet av året. Men ingen kunne helt vite hvordan det kom til å bli før skolen faktisk startet etter ferien siden det gjerne dukker opp nye elever helt opptil første skoledag.
Er en del bråk og elever med diverse utfordringer, så klassen til barnet mitt ble delt i to en periode for å få litt ro. Til tross for alt dette stortrives ungen min på skolen, og hun har gode venner der og gode lærere. Vennene hennes er veldig trivelige barn, og foreldrene deres er også fine folk såvidt jeg har erfart. De ansatte på skolen er også supre, varme folk. Hjelper også at vi har et godt AKS-tilbud her så alle barna går på AKS:) Lokalmiljøet rundt er også hyggelig med folk som tar vare på hverandre, så jeg klager ikke, altså, til tross for at enkelte blir litt skeptiske når jeg sier hvilken skole barnet mitt går på;)

Anonymkode: 6340f...ba9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Av egne erfaringer kan vi fortelle om seksuell trakassering helt ned i barneskolealder. Vi har flyttet mange ganger etter det og aldri opplevd dette igjen heldigvis. Men det har vært krevende å å vite har du ikke har kunnet beskyttet barnet ditt. 

Anonymkode: 4a3af...f28

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Av egne erfaringer kan vi fortelle om seksuell trakassering helt ned i barneskolealder. Vi har flyttet mange ganger etter det og aldri opplevd dette igjen heldigvis. Men det har vært krevende å å vite har du ikke har kunnet beskyttet barnet ditt. 

Anonymkode: 4a3af...f28

Nettopp! Og det er de muslimske guttene som driver med slikt! Men for å påpeke dette blir man jo kalt for rasist med engang!

Tipper de som skriker rasist ikke hadde utsatt sine egne barn for slikt

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hvis du har ugress i hagen så er det rasisme å bekjempe den vakre og naturlige floraen. Ååå, håper du aldri har luket ugress! Hykler! Rasist!

Anonymkode: 9cbad...e2f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil bare fortelle at dette skjer også omvendt. Mange norske foreldre vil ikke at deres barn besøker venner av innvandrerbakgrunn fordi de opplever det skummelt. Og man trenger ikke være muslimer, det er nok at foreldrene kommer fra Øst-Europa... Veldig trist.

Anonymkode: 84939...b95

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...