AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #1 Skrevet 18. mars 2021 Hei! Jeg følte en lettelse da jeg på tirsdag var i uke 12+0. Skulle på privat ultralyd den dagen. Jeg grugledet meg, å ville bare få vite at alt sto bra til. Samboeren min har slitt litt med å innse at han faktisk skal bli pappa. Vi begge har hatt en følelse av at det «var for godt til å være sant», men han tenkte at alt sto bra til. Mens jeg tenkte på begge utfall. Selv om vi kun hadde prøvd å bli gravid i 3 mnd etter p-pille slutt. Dette er noe vi begge har ønsket veldig sterkt, å vi har selvfølgelig rukket å glede oss masse! Når vi fikk se fosteret, så innså han at han skulle bli pappa. Å følte han var i himmelen. Jeg så med engang at det var lite, å merket godt at jordmor ble stille. Så fikk vi sjokk beskjeden, ingen bevegelse og ingen hjertelyd. Fikk time på sykehuset dagen etter, hvor de bekreftet det samme, missed abortion. Fikk da en tablett med myfegine. Å skal tilbake imorgen å fortsette tablett behandling i skjeden for utstøtning av fosteret. Jeg gruer meg fryktelig, å klarer ikke fatte dette. Lurer på om noen har opplevd det samme? Hadde dere store blødninger? Hvor lenge? Å når ble dere eventuelt gravid igjen? Er det mulig å få tidlig ultralyd dekt av det offentlige ved neste graviditet? Kan jeg kreve dette? Trenger sårt litt erfaringer og råd. Anonymkode: 3b0cd...6c0
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #2 Skrevet 18. mars 2021 Jeg oppdaget MA i uke 11 for noen år siden. Fosteret hadde vært dødt siden uke 7. Jeg hadde hatt en følelse av at noe var galt i et par uker. Men ikke fysisk, jeg hadde symptomer(bl a kvalme) som normalt. Dette var min tredje graviditet og denne følelsen av at noe ikke stemte hadde jeg ikke hatt før. Så jeg ble ikke særlig overrasket på ultralyden. Selve aborten gikk helt greit. Jeg hadde lite smerter og det var fort overstått når det først kom i gang(tok noen timer før jeg begynte å blø). Tiden etterpå gikk greit, hadde ikke spesielt sterke blødninger i dagene etterpå. Blødde vel en ukes tid. Fikk raskt eggløsning igjen, og for så vidt mens også, siden syklusen min var litt tullete de første mnd etter. Pga syklustullet tok det noen mnd før jeg ble gravid igjen. Men alt gikk fint i den graviditeten. Hadde ingen spesiell oppfølging, bortsett fra (frivillig)duotest pga min alder(akkurat 39 ved termin) Anonymkode: bc3db...ab0
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #3 Skrevet 18. mars 2021 Hos meg målte fosteret 9 uker. Godt å høre at ikke alle har kjempe dårlig opplevelse av dette, med smerter, blødning osv. Sykepleieren på sykehuset sa at det ikke var til å stikke under en stol at når man var «så langt» påvei så kom det til å se litt ekkelt ut. Jeg er 23 år. Håper jeg ved neste graviditet kan få henvisning av fastlege til tidlig ul. Anonymkode: 3b0cd...6c0
IkkeStudentLenger Skrevet 18. mars 2021 #4 Skrevet 18. mars 2021 Jeg vet ikke om min var SA eller MA, men hadde i uke 11 i oktober i 2019. Kroppen ryddet opp selv, så vet ikke om det ville vært annerledes med abortpiller. For meg var det som en kraftig mens, og menssmerter i en dag. Ble gravid igjen etter første menstruasjon etter SA, og baby er nå 5.5 måneder 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #5 Skrevet 18. mars 2021 Dette var forferdelig å lese. så lei meg for det du gjennomgår, men for meg i uke 8 og livredd for at noe er galt så var dette forferdelig å lese Anonymkode: 9395a...99d 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #6 Skrevet 18. mars 2021 19 minutter siden, AnonymBruker said: Hos meg målte fosteret 9 uker. Godt å høre at ikke alle har kjempe dårlig opplevelse av dette, med smerter, blødning osv. Sykepleieren på sykehuset sa at det ikke var til å stikke under en stol at når man var «så langt» påvei så kom det til å se litt ekkelt ut. Jeg er 23 år. Håper jeg ved neste graviditet kan få henvisning av fastlege til tidlig ul. Anonymkode: 3b0cd...6c0 Du kan ogsaa gaa privat. Vet ikke om det er gitt at man faar TUL dessverre. Anonymkode: 2e2d7...fa8 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #7 Skrevet 18. mars 2021 Det samme skjedde med meg, bare at jeg hadde prøve over ett år å bli gravid og oppdaget det i uke 10 på UL. Jeg ble gravid igjen etter 2 mnd, og tok en hvit løgn på legekontoret om at jeg var blitt lovt TUL ved neste graviditet på sykehuset når jeg var der for å gjennomføre utstøtingen. Legen henviste meg da til sykehuset, og jeg fikk «sponset» ultralyd to uker senere. Nå er jeg i uke 14, og krysser fingrer og tør for at det går bra denne gangen❤️ Selve utstøtingen med tablettkur synes jeg var utrolig vond dessverre.. Smerten ble derimot fort glemt når jeg ble gravid igjen! Lykke til, og håper du blir like fort gravid igjen som jeg gjorde🥰 Anonymkode: 05e42...e47 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #8 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette var forferdelig å lese. så lei meg for det du gjennomgår, men for meg i uke 8 og livredd for at noe er galt så var dette forferdelig å lese Anonymkode: 9395a...99d Det går nok bra! Jeg var også utrolig bekymra for SA/MA. Men husk at man leser mest om de som har opplevd dette! Ikke like mange som skriver om at det går bra tror jeg. Lykke til med graviditeten ❤️ Anonymkode: 3b0cd...6c0 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #9 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det samme skjedde med meg, bare at jeg hadde prøve over ett år å bli gravid og oppdaget det i uke 10 på UL. Jeg ble gravid igjen etter 2 mnd, og tok en hvit løgn på legekontoret om at jeg var blitt lovt TUL ved neste graviditet på sykehuset når jeg var der for å gjennomføre utstøtingen. Legen henviste meg da til sykehuset, og jeg fikk «sponset» ultralyd to uker senere. Nå er jeg i uke 14, og krysser fingrer og tør for at det går bra denne gangen❤️ Selve utstøtingen med tablettkur synes jeg var utrolig vond dessverre.. Smerten ble derimot fort glemt når jeg ble gravid igjen! Lykke til, og håper du blir like fort gravid igjen som jeg gjorde🥰 Anonymkode: 05e42...e47 Så bra at du ble så fort gravid igjen! Det er det jeg også håper på 🥰 Masse lykke til videre i graviditeten ❤️ Jeg skal absolutt uttrykke min bekymring om dette til fastlegen, i neste graviditet! Håper jeg kan få tidlig ul dekt ☺️ Hvis ikke så kommer jeg absolutt til å betale for privat ul selv. Anonymkode: 3b0cd...6c0
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #10 Skrevet 18. mars 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Er det mulig å få tidlig ultralyd dekt av det offentlige ved neste graviditet? Kan jeg kreve dette? Tviler på det... Jeg fikk TUL via det offentlige etter 2 spontanaborter, men det var ikke noe selvfølge. Det er bare tre eller flere SA/MA som tas på alvor, dessverre. Men vi prøvde i nesten ett år etter den siste SA'en, og jeg hadde sykluskrøll akkurat denne måneden da jeg ble gravid igjen. Ante ikke hvor lang jeg var på vei, og det var en ekstra grunnen til ultralyd. Fastlegen min var også meget forståelsesfull. Håper at du blit fort gravid igjen, og spiren sitter til mål ❤️ Anonymkode: 8e1f4...c37 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #11 Skrevet 18. mars 2021 Så trist å høre ❤️ Jeg gikk gjennom en spontanabort da jeg var 11+6 i mitt første svangerskap (fosteret hadde nok vært dødt i flere uker allerede, men kroppen ryddet opp selv så jeg slapp tablettkur). Jeg blødde i ca en uke, men etter de første par dagene var det mer som en vanlig mens. Tok ca seks uker fra jeg mistet til jeg fikk en vanlig mens igjen, og ble gravid igjen på neste eggløsning. Den graviditeten gikk bra 🥰. Uansett, det er en knusende beskjed å få, spesielt når man tror man har kommet seg gjennom den usikre tida og kanskje gleder seg til å fortelle omverdenen, osv. For meg var det viktig å ta meg tid til å sørge og bearbeide tapet. Har for eksempel en liten eske med ultralydbildene fra 7 ukers TUL (da så alt bra ut, og selv om man bare ser en liten bønne føltes det helt feil å kaste dem), samt brev både jeg og mannen min skrev til den lille. Å sette ord på ting, om det er i form av brev eller dagbok eller bare snakke om det hjalp meg veldig. (Faktisk et par venninner jeg ikke hadde fortalt jeg var gravid som likevel fikk vite at jeg hadde mistet.) Vi tok også prøvepause fram til jeg fikk mensen igjen, jeg trengte den tida til å bare sørge, og jeg var litt redd for å havne der at jeg ble besatt av å bli gravid igjen med en eneste gang. (Fysisk sett er det ingenting i veien med å prøve igjen så snart du har slutta å blø, men følte meg ikke klar psykisk. Og siden det er vanskelig å forutse når man får eggløsning etter en abort var det deilig å ikke stresse med det, også.) Ble som sagt gravid på første forsøk når vi begynte å prøve igjen, og det er relativt vanlig at man er litt ekstra fruktbar etter en abort. Å ha mistet én gang betyr heller ikke at det er større sjanse for å miste igjen seinere -- det er stort sett bare uflaks. Ikke vanlig med offentlig sponset TUL etter å ha mistet en gang, men ville absolutt spandert på meg en privat for ro i sjela når du blir gravid igjen. Det var utrolig vondt og leit når det skjedde, og jeg føler veldig med både deg og samboeren din akkurat nå ❤️ . Det ble bedre når jeg ble gravid igjen (og kom meg gjennom første trimester, var et nervevrak i begynnelsen der), og nå som datteren vår er 1,5 år føles det mer som et fjernt minne. Det fins håp! Klem til deg Anonymkode: 51434...93a 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #12 Skrevet 18. mars 2021 Huff så trist jeg hadde en MA i uke 11, og fosteret var 6 uker stort. Jeg måtte ta abortkuren hjemme, og for meg var det veldig vondt, men ikke alle har det sånn heldigvis. De sterke smertene varte i ca 2 timer, og de ligner på rier (men for noen så ligner det menssmerter). Hvis jeg kunne valgt så ville jeg nok ha vært på sykehus, for da kan man sikkert få noe smertestillende. nå er jeg gravid igjen og alt ser heldigvis bra ut 😊 har fått 2 gratis ultralyder hos gynekologen min. jeg fikk normal syklus igjen etter ca 3-4 mnd, men jeg har pcos så det kan sikkert også spille inn. Ble gravid ca et halvår etter. sender deg en stor klem, det er virkelig ikke noe gøy dette her! Og du blir gravid igjen, for de fleste så går det bra når man prøver igjen! Anonymkode: d1320...900 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #13 Skrevet 18. mars 2021 Så trist ☹️ Hadde selv en MA for et og et halvt år siden. Hadde da sett liv på UL da jeg var 11+5. Ble sendt videre til KUB test pga alder ved termin. Var der da jeg var 14+4, og da hadde hjertet sluttet å slå. Fikk mifegyne på sykehuset, og skulle tilbake 1,5 døgn senere for å fortsette aborten på sykehuset. Men kom ikke så langt. Natt til den dagen jeg skulle opp igjen kom alt ut hjemme. Kroppen min rydda opp selv på bare en time. Så det var mye blod. Null smerter. Var opp på sjekk på sykehuset likevel for å se om alt var ute, noe det var. Hadde også med babyen (min var mer utviklet enn din, så ut som en ferdig mini-baby med 10 fingre og 10 tær). Fikk mensen nøyaktig 4 uker senere, og ble gravid igjen på den syklusen. Har nå verdens fineste lille baby på litt over et halvt år. Har også mistet i SA i uke 9+5. Syns det gjorde mer vondt den gangen. Så er greit å ta de smertestillende du får tilbud om. Anonymkode: 19fa5...e8d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå