Gjest Terje Skrevet 28. september 2002 #1 Skrevet 28. september 2002 En røker betaler inne flere millioner i avgifter til felleskassa i løpet av en 50-års periode med røyking. Hvem bør da prioriteres - de som betaler eller de som ikke betaler?
Gjest Lea Skrevet 28. september 2002 #2 Skrevet 28. september 2002 Hva mener du? Hva med de som drikker alkohol, spiser mye fett osv. Jeg har lest innlegget ditt flere ganger, men kan ikke fatte og begripe hva som er poenget ditt. OK. Så er jeg vel dum, men kan du ikke prøve å få frem ting litt mer tydelig? For oss "dumme"!
Gjest Anonymous Skrevet 28. september 2002 #3 Skrevet 28. september 2002 Kjre Terje, du er helt virkelighetsfjern når det gjelder røying/sykdom/utgifter/skatter
Gjest Terje Skrevet 28. september 2002 #4 Skrevet 28. september 2002 Forstår du ikke en spøk? Det jeg ville frem til er at avgiftene på røyk bør reduseres!
Rosa Skrevet 1. oktober 2002 #5 Skrevet 1. oktober 2002 Reduseres? nei få den opp så folk kansje slutter. Er lei av å ha kolegaer som det lujter surt og kvalmt av,
Elefantina Skrevet 2. oktober 2002 #6 Skrevet 2. oktober 2002 Selv er jeg ikke-røyker, men kan ikke helt se at jeg burde prioriteres høyere i en sykehuskø av den grunn? Klarer desverre ikke å se av ditt første innlegg at du mener at avgiftene på røyk bør reduseres, men jeg er uansett ikke enig med deg. Røyking er ikke bare skadelig for deg selv, men også for omgivelsene (sorry "moralprekenen"). Å senke avgiftene på alkohol derimot... :blunke:
monja Skrevet 2. oktober 2002 #7 Skrevet 2. oktober 2002 Enig med Elefantina.....opp med avgiftene på røyk og ned med avgiftene på alkohol (kanskje det skulle bli lov å brenne selv?)
Gjest Lea Skrevet 2. oktober 2002 #8 Skrevet 2. oktober 2002 Hvorfor fjerne avgifter på alkohol? Ettersom det er avgifter på røyk (og det bør det være) blir det penger til forskning og behandling av sykdommer som er en følge av røyking. Hva med de som blir alkoholikere da? Skal de ha behandling? Hvor skal man hente inn penger til dette? Det er mange som får skade på lever og mange andre steder fordi de har misbrukt alkohol. Unge mennesker blir sendt på sykehus etter å ha drukket for mye. Jeg tviler på at det hjelper å senke avgiftene på alkohol. Kanskje det blir mindre smugling, men de som allerede drikker, vil drikke mer. Det blir lettere å kjøpe seg alkohol og norge har en helt feil drikkekultur. Tror ikke det er gjort over natten å få oss nordmenn til å nyte alkohol slik som de gjør i Frankrike og Spania for eksempel.
monja Skrevet 3. oktober 2002 #9 Skrevet 3. oktober 2002 Hei igjen! Jeg liker egentlig ikke å sette alkohol mot røyk, for jeg føler at det ikke er sammenligningsgrunnlag. Noen er storrøykere og noen er alkoholikere, andre røyker bare til fest og noen drikker bare til fest. Selvsagt skal begge grupper ha behandling for de skader/sykdommer deres misbruk medfører - i like stor grad. Men røyk påfører jo de som ikke røyker - som meg selv som går tett i halsen når jeg er i lokaler der det røykes mye - plager også. Likevel kan man jo ikke nekte folk å røyke. Jeg tror at om man øker avgiften på røyk så røyker folk likevel. Om man øker avgiften på alkohol drikker nok folk likevel. Men jeg tror ikke folk drikker eller røyker noe mer om man senker avgiften. Jeg er enig i at den norske drikkekulturen er usmakelig. fullest mulig på kortest mulig tid virker det som - iallefall i trøndelag her jeg er fra.
Anie Skrevet 3. oktober 2002 #10 Skrevet 3. oktober 2002 Jeg tror at om man øker avgiften på røyk så røyker folk likevel. Om man øker avgiften på alkohol drikker nok folk likevel. Men jeg tror ikke folk drikker eller røyker noe mer om man senker avgiften. Helt enig... Dette blir nesten det samme som det som skjer lenger nord i små bygder hvor man ikke får tak i øl i butikken en gang. Her må man kjøre nesten en time for å komme på et ølutsalg. Man skulle da tro at her drikkes det mindre alkohol, men neida.... 8) Vil folk ha alkohol eller røk, så skaffer de det seg uansett avstand eller hvor dyrt det er... Det tror nå jeg....
Mathias Skrevet 3. oktober 2002 #11 Skrevet 3. oktober 2002 stemmer nok det Anie, men er det en grunn til å senke avgiftene???
Anie Skrevet 3. oktober 2002 #12 Skrevet 3. oktober 2002 Ja Lasse... DET er det.... Hvorfor ikke redusere avgiftene, hvorfor blir ikke dette gjordt... Fordi da tror man at man røyker eller drikker mer... Men det skjer ikke.... Det var det mitt forrige innlegget handlet om, men kanskje ikke i klartekst.... En tekst kan si mye mer enn det som står skrevet
Mathias Skrevet 3. oktober 2002 #13 Skrevet 3. oktober 2002 Dersom man senker avgiftene må en betale mer et annet sted... Bedre å betale mye på noe så unødvendig som røyk og alhohol, enn å betale mer generell skatt.....
Gjest Turi Skrevet 3. oktober 2002 #14 Skrevet 3. oktober 2002 Men røyk påfører jo de som ikke røyker - som meg selv som går tett i halsen når jeg er i lokaler der det røykes mye - plager også. Likevel kan man jo ikke nekte folk å røyke. Selv om vi ikke skulle sammenligne røyk og alkohol, må jeg bare understreke at alkoholbruk kan påføre andre (både som drikker og som ikke drikker) adskillig verre "plager" enn tett hals.............. Både tobakk og alkohol skattes som rusmidler i Norge. Og det er de også. Å tro at man skal kunne skille de skattemessig er nok utopi...
Anie Skrevet 3. oktober 2002 #15 Skrevet 3. oktober 2002 Dersom man senker avgiftene må en betale mer et annet sted... Bedre å betale mye på noe så unødvendig som røyk og alhohol, enn å betale mer generell skatt..... Det er sant Lasse, men hvorfor kan man ikke åpne pengesekken mer. Vi lever i et forholdvis rikt land, allikevel har vi avgifter på avgifter. Men når det er sagt, så er det ikke avgiftene på røyk og alkohol som er det viktigste her i landet. Hva med eldreomsorgen og sykehusene i landet. Jeg hadde en venninde på sykehuset for å ta gallestenen for en måned tilbake, og hun måtte ligge i gangen!!!!! Er det holdbart i et rikt land som Norge???? Sorry, Terje... tråden din handlet mer om røyk og avgifter... vet det.... det sklei litt ut her......håper du tilgir meg
Mathias Skrevet 4. oktober 2002 #16 Skrevet 4. oktober 2002 Ja, tenk hvor mange som hadde ligget på gangen uten avgiftene... Og mer penger fra fondet gir mindre sparekapital (oljen er tom om 50 år..) og alee de andre bivirkningene økonomisk av å bruke fondet... Vi har videre ikke høy skatt i dette landet... Deter pge høye avgifter.... Og jeg vil ikke betale mer skatt fordi røykerne og drikkerne hehe ikke skal betale for seg ....
Anie Skrevet 4. oktober 2002 #17 Skrevet 4. oktober 2002 Der er jeg ikke enig.. Lasse ..så du på tabloid i går.... Om man åpner oljefondet eller bruker litt av overskuddet som er foreløpig beregnet, da kan man utbedre to av landets viktigste saker... Eldreomsorgen og sykehusene. Sorry Terje.... ......Det er visst en del annet enn avgiftene på røyk som provoserer meg også med dette landet......
Mathias Skrevet 4. oktober 2002 #18 Skrevet 4. oktober 2002 Nei! Det fungerer ikke i praksis! Kun i frp lettvintpolitikk... Bare se hva alle verdens økonomer sier om dette....
Anie Skrevet 4. oktober 2002 #19 Skrevet 4. oktober 2002 Vel... så er du fornøyd med Norge og deres politikk... Men det er ikke jeg.... Jeg sier ikke at frp er det riktige partiet....Men noe må kunne gjøres.... Vi lever i et rikt land, allikevel har vi et veinett som er helt forj**lig, sykehuskøer og elendig sykehusordning.....etc... bare for å nevne noe.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå