Tough cookie Skrevet 18. mars 2021 #1 Skrevet 18. mars 2021 Jeg jobber i butikk og legger merke til at mange foreldre lar barna sine vimse rundt i det offentlige rom, og ikke holder avstand til fremmede. Tidligere trodde vi at barn ikke blir smittet, men det blir de, og de smitter også videre. Dette er barn i barnehagealder og oppover, som løper rundt og tar på alt mulig, går bort til fremmede osv ... I busskø i går måtte jeg si til en 12-13 åring at hun måtte stå med litt avstand til meg i køen, som så rart på meg og flyttet seg ikke, så jeg måtte gjenta meg selv og be henne gå en halv meter bakover og da gjorde hun det, mens hun himlet med øynene til venninnen. På lørdag var det mange barnefamilier som skulle kjøpe smågodt. Barna var overalt, tafset og tok på forskjellige godteri som de ikke skulle ha, og i køen gikk barn inn og ut av køen. Jeg ble irritert og sa til barna og foreldrene at det var fint hvis de kunne holde avstand til andre. Jeg synes ikke det er noe festlig å ha unger tett rundt meg når jeg jobber rundt omkring i butikken. Foreldrene står der som noen fjotter og følger ikke med. Merkelig at mange barn ikke klarer dette, regner med at også bhg/skolen har terpet på dette i snart 1 år. nå. 43
Klink Skrevet 18. mars 2021 #2 Skrevet 18. mars 2021 Tough cookie skrev (2 minutter siden): Jeg jobber i butikk og legger merke til at mange foreldre lar barna sine vimse rundt i det offentlige rom, og ikke holder avstand til fremmede. Tidligere trodde vi at barn ikke blir smittet, men det blir de, og de smitter også videre. Dette er barn i barnehagealder og oppover, som løper rundt og tar på alt mulig, går bort til fremmede osv ... I busskø i går måtte jeg si til en 12-13 åring at hun måtte stå med litt avstand til meg i køen, som så rart på meg og flyttet seg ikke, så jeg måtte gjenta meg selv og be henne gå en halv meter bakover og da gjorde hun det, mens hun himlet med øynene til venninnen. På lørdag var det mange barnefamilier som skulle kjøpe smågodt. Barna var overalt, tafset og tok på forskjellige godteri som de ikke skulle ha, og i køen gikk barn inn og ut av køen. Jeg ble irritert og sa til barna og foreldrene at det var fint hvis de kunne holde avstand til andre. Jeg synes ikke det er noe festlig å ha unger tett rundt meg når jeg jobber rundt omkring i butikken. Foreldrene står der som noen fjotter og følger ikke med. Merkelig at mange barn ikke klarer dette, regner med at også bhg/skolen har terpet på dette i snart 1 år. nå. Er faktisk enig. Blir mest provosert over foreldre som ikke gjør et forsøk på å irettesette. Og når begge foreldre er med hvorfor er hele jævla familien i butikken? 45
Blekkulfina Skrevet 18. mars 2021 #3 Skrevet 18. mars 2021 Jeg er veldig opptatt av at barna mine skal holde avstand til andre, men registrerer at det ikke gjelder for alle😅 Og i barnehage og småskole er dessverre avstand fortsatt et fremmedord. 7
Pterinochilus Skrevet 18. mars 2021 #5 Skrevet 18. mars 2021 Klink skrev (2 minutter siden): Er faktisk enig. Blir mest provosert over foreldre som ikke gjør et forsøk på å irettesette. Og når begge foreldre er med hvorfor er hele jævla familien i butikken? Jeg kan godt forstå at aleneforeldre er nødt til å ta med seg ungene på butikken, men jeg synes også det er skikkelig unødvendig og provoserende å se mor, far og et par unger på slep på matbutikkene i Oslo for tiden. 17
Arya2000 Skrevet 18. mars 2021 #6 Skrevet 18. mars 2021 Har småbarn selv og har lagt merke til det samme. Prøver så godt det la seg gjøre og holde 2 og 3 åringen unna folk, slipper de ikke løs i butikken. De får ikke lov å pelle på alt godteriet som de ikke skal ha. Dette går fint. Ser ofte større barn i skolealder som peller på alt, klasser oppi på smågodt disken mens foreldrene ser på. Utrolig 🙄 5
Klink Skrevet 18. mars 2021 #7 Skrevet 18. mars 2021 Pterinochilus skrev (3 minutter siden): Jeg kan godt forstå at aleneforeldre er nødt til å ta med seg ungene på butikken, men jeg synes også det er skikkelig unødvendig og provoserende å se mor, far og et par unger på slep på matbutikkene i Oslo for tiden. Ja, og spesielt da hadde det vel i det minste vært mulig å ha litt kontroll på dem inne i butikken når en er to til å passe på. 3
Tough cookie Skrevet 18. mars 2021 Forfatter #8 Skrevet 18. mars 2021 Ts her. En kollega av meg som satt på huk og la på plass varer helt nede ved gulvet, opplevde å få en unge opp på skuldrene, fordi barnet ville leke hest. Dette var et barn på kanskje 4-5 år som sikkert var vant med at når voksne satte seg ned på gulvet, så betydde det at det kunne klatre opp og leke hest. Noen barn er jo ganske utadvendte og freidige, og er ikke sjenerte for fremmede, men jeg synes pinadø foreldre burde være litt våkne og følge med. 13
Sermina Skrevet 18. mars 2021 #9 Skrevet 18. mars 2021 Joda, 4 åringen drar meg unna hvis vi kommer for nært noen på lekeplassen. Det skal bli interessant å avlære distansetreningen igjen etter alt er over. 4
Tough cookie Skrevet 18. mars 2021 Forfatter #10 Skrevet 18. mars 2021 Sermina skrev (1 minutt siden): Joda, 4 åringen drar meg unna hvis vi kommer for nært noen på lekeplassen. Det skal bli interessant å avlære distansetreningen igjen etter alt er over. Jeg synes ikke barn skal tro at det er greit å være oppi ansiktet til fremmede, uansett om det er pandemi eller ei. 23
MollyJones Skrevet 18. mars 2021 #11 Skrevet 18. mars 2021 Er det mye smitte? Altså - jeg synes smittevern er viktig! Men jeg synes også det er viktig å ikke få barn som er redd for folk! Så det er en balanse om å holde på normalitet og å holde på smittevern. Bor du midt på Stovner, så skjønner jeg at du reagerer, men bor du i en kommune uten stort smittetrykk så bør du kanskje ikke være så stressa.. 12
GrønnNellik68 Skrevet 18. mars 2021 #12 Skrevet 18. mars 2021 Stakkars barn sier jeg...får snart ikke røre seg for da er man plutselig dårlig foreldre... snakker om hysteri. Lure på hvor dette skal ende jeg? Barn rører seg det er naturlig for dem. De undersøker og er nyskjerrige er slik de lærer. Skal en ta fra dem den muligheten også? 15
Gjest Blinkie Skrevet 18. mars 2021 #13 Skrevet 18. mars 2021 Tough cookie skrev (39 minutter siden): Jeg jobber i butikk og legger merke til at mange foreldre lar barna sine vimse rundt i det offentlige rom, og ikke holder avstand til fremmede. Tidligere trodde vi at barn ikke blir smittet, men det blir de, og de smitter også videre. Dette er barn i barnehagealder og oppover, som løper rundt og tar på alt mulig, går bort til fremmede osv ... I busskø i går måtte jeg si til en 12-13 åring at hun måtte stå med litt avstand til meg i køen, som så rart på meg og flyttet seg ikke, så jeg måtte gjenta meg selv og be henne gå en halv meter bakover og da gjorde hun det, mens hun himlet med øynene til venninnen. På lørdag var det mange barnefamilier som skulle kjøpe smågodt. Barna var overalt, tafset og tok på forskjellige godteri som de ikke skulle ha, og i køen gikk barn inn og ut av køen. Jeg ble irritert og sa til barna og foreldrene at det var fint hvis de kunne holde avstand til andre. Jeg synes ikke det er noe festlig å ha unger tett rundt meg når jeg jobber rundt omkring i butikken. Foreldrene står der som noen fjotter og følger ikke med. Merkelig at mange barn ikke klarer dette, regner med at også bhg/skolen har terpet på dette i snart 1 år. nå. Man skal holde avstand til alle mennesker, men det er jaggu meg altfor mange som ikke gjør det
Klink Skrevet 18. mars 2021 #14 Skrevet 18. mars 2021 MollyJones skrev (5 minutter siden): Er det mye smitte? Altså - jeg synes smittevern er viktig! Men jeg synes også det er viktig å ikke få barn som er redd for folk! Så det er en balanse om å holde på normalitet og å holde på smittevern. Bor du midt på Stovner, så skjønner jeg at du reagerer, men bor du i en kommune uten stort smittetrykk så bør du kanskje ikke være så stressa.. Episoden jeg ble irritert over var i en hyttekommune som egentlig er «bygda» og uten mye smitte . Så kommer det mange på vinterferie fra andre kommuner og gir faen i alt av smittevern. Hele familien i butikken, barna løper rundt og så videre. Det er respektløst syns jeg. 7
Klink Skrevet 18. mars 2021 #15 Skrevet 18. mars 2021 Bente1234 skrev (2 minutter siden): Stakkars barn sier jeg...får snart ikke røre seg for da er man plutselig dårlig foreldre... snakker om hysteri. Lure på hvor dette skal ende jeg? Barn rører seg det er naturlig for dem. De undersøker og er nyskjerrige er slik de lærer. Skal en ta fra dem den muligheten også? Man får røre seg, men kanskje butikken ikke er naturlig arena for akkurat det? Og i alle fall ikke nå. Ute kan de vel herje så mye de vil 23
Elhaym Skrevet 18. mars 2021 #16 Skrevet 18. mars 2021 Skjønner ikke helt at dette kan være så vanlig, korona eller ei. De fleste barn er jo ikke oppå andre voksne de ikke kjenner. Jeg tar med barna mine på butikken i helger om de kjeder seg skikkelig, og vi holder oss jo sammen. De løper jo ikke bare bort til fremmede folk. Det hadde vært rart 1
Tough cookie Skrevet 18. mars 2021 Forfatter #17 Skrevet 18. mars 2021 MollyJones skrev (29 minutter siden): Er det mye smitte? Altså - jeg synes smittevern er viktig! Men jeg synes også det er viktig å ikke få barn som er redd for folk! Så det er en balanse om å holde på normalitet og å holde på smittevern. Bor du midt på Stovner, så skjønner jeg at du reagerer, men bor du i en kommune uten stort smittetrykk så bør du kanskje ikke være så stressa.. Ts her. Dette er Bergen sentrum og det er ikke mye smitte nå, men det har jo vært mye smitte her. Det er ikke mer enn 3 uker siden vi hadde lockdown.... 1
Sermina Skrevet 18. mars 2021 #18 Skrevet 18. mars 2021 Tough cookie skrev (47 minutter siden): Jeg synes ikke barn skal tro at det er greit å være oppi ansiktet til fremmede, uansett om det er pandemi eller ei. Poenget mitt var at barnet mitt har blitt så påvirket av pandemien at kommer et fremmend menneske innenfor 2 meter fra oss så går hun unna og trekker meg med. Vi er ikke på butikken så det er ikke et aktuelt tema. Det største problemet blir å lære barnet at det er ok å leke med fremmede barn igjen når pandemien er over. 4
Tough cookie Skrevet 18. mars 2021 Forfatter #19 Skrevet 18. mars 2021 Sermina skrev (21 minutter siden): Poenget mitt var at barnet mitt har blitt så påvirket av pandemien at kommer et fremmend menneske innenfor 2 meter fra oss så går hun unna og trekker meg med. Vi er ikke på butikken så det er ikke et aktuelt tema. Det største problemet blir å lære barnet at det er ok å leke med fremmede barn igjen når pandemien er over. Ja jeg forstår at små barn ikke skjønner det. Hvor gammelt er barnet ditt? ts
appelsinjuice Skrevet 18. mars 2021 #20 Skrevet 18. mars 2021 Dersom man har flere små barn så må man være en blanding av Supermann og Elastica for å holde styr på de. Mine to små fikk bli med meg på butikken for først gang siden i høst nå rett før smitten eksploderte igjen, og på tross av at vi hadde en prat om å holde avstand og ikke ta på noe før vi dro så ble det jammen ikke sånn... 🤦♀️ 1
Anbefalte innlegg