AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #1 Skrevet 18. mars 2021 Jobber som vernepleier i bolig og fikk i oppgave av sjefen og bestille opp medisiner til brukerne våre. En bruker har allergi-medisin og hun bruker Livostin nesespray. Når jeg bestilte opp medisiner så jeg på medisinarket hvilke medisiner hun hadde fra før, og bestilte de medisiner hun pleide å ta. Så sto det Livostin nesespray men dette fikk jeg ikke bestilt opp da de fra apoteket ringte og sa at det manglet resept på dette selv om nesesprayen var reseptfri. (Bestiller opp via apoteket og gjør alt digitalt så blir medisin levert på døren på jobb) Fant ut at moren til brukeren har ordnet med medisiner tidligere, og hun har dratt på apoteket å kjøpt nesespray som hun har fått sønnen til å ta sammen med annen nesespray i tillegg. I følge lege trenger man bare å ta en nesespray, og hvis jeg skulle bestille opp dette måtte bruker komme til legen og de måtte ordne med resept på dette slik jeg forsto det. Jeg som vernepleier bestiller opp medisiner ut i fra medisinark jeg får fra lege. Men nå er pårørende irriterte fordi de mener jeg gjør det vanskelig når jeg ikke bare kan la de kjøpe nesespray som vi kan be bruker om å ta selv om det ikke står på medisinkortet. Prøvde å fortelle moren at vi har ikke lov til å gi eller bestille medisiner som lege ikke har forordnet, og sa at de kunne ta en telefon til lege om de ønsket å gå over til en annen nesespray. Nå har de blitt sinte fordi de mener jeg ikke gjør jobben min🥲 Kan noen hjelpe meg? Anonymkode: 37326...ff1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #2 Skrevet 18. mars 2021 Glemte å fortelle at jeg er nyutdannet og er ikke så rutinert. Anonymkode: 37326...ff1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #3 Skrevet 18. mars 2021 Sjekk opp mavtalen om medisinhåndtering som bruker/pårørende og bolig har skrevet under på. Ellers har du gjort alt riktig - vi kan kun gi medisiner ordinert fra lege Anonymkode: dcbba...ead
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #4 Skrevet 18. mars 2021 Du handlet helt rett. Om noe er reseptfritt betyr det ikke at det er uten kontraindikasjoner. Ettersom bruker har denne nesesprayen fast så bør det også legges inn av lege. Det handler ikke om at du er vanskelig, det handler om brukerens sikkerhet. Din autorisasjon er mye viktigere enn at de skal slippe «stresset» med å dra til legen - hvor de trolig er mer enn en gang per år uansett. Hvis det er noen som er vanskelige i denne situasjonen er det moren. Anonymkode: 6e316...0d5 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #5 Skrevet 18. mars 2021 Ts her. Så jeg har med andre ord ikke gjort noe feil? Men på en måte forstår jeg moren også fordi hun er vant til å ordne og dulle med sønnen sin, og når medisiner er reseptfri så forstår de ikke hvorfor de må til legen når de bare kan kjøpe på apoteket og ordne.. De hadde visst brukt flere nesesprayer samtidig tidligere og ifølge legen var dette skadelig i lengden. Litt glad for at jeg fant ut av det så slipper brukeren å få problemer med nesen grunnet overdreven bruk av nesespray, men moren hans mener jeg er firkantet og lager problemer av ingenting. Han som hadde medisin-ansvaret før meg var ikke så nøye og han fikk bare foreldre til å dra på apoteket og ordne så ga han ut som det passet seg🙈 Anonymkode: 37326...ff1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #6 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sjekk opp mavtalen om medisinhåndtering som bruker/pårørende og bolig har skrevet under på. Ellers har du gjort alt riktig - vi kan kun gi medisiner ordinert fra lege Anonymkode: dcbba...ead Det står at vi bistår og gir medisiner. Så vi ordner alt for bruker, men pårørende liker å være med samt ha en stemme da de er veldig vant til å ordne opp det meste. Tenkte det ble enklere for pårørende når vi overtok medisiner, men snarere tvert imot. Moren er snart 90 år og lager drama av ingenting. Hun misforstår og tror at alt vi gjør er for å vanskeliggjøre ting når alt vi gjør er for å avlaste de samt gjøre hverdagen enklere for brukerne.. Anonymkode: 37326...ff1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #7 Skrevet 18. mars 2021 Er det ikke bare å be legen om å føre nesesprayen opp på medisinkortet? Forøvrig en veeeldig kjent problemstilling i den sektoren. Hvor personalet må følge et strengt regelverk og de pårørende mener personalet er rigide. Vanskelig problemstilling. Anonymkode: 601d1...1cd 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #8 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det ikke bare å be legen om å føre nesesprayen opp på medisinkortet? Forøvrig en veeeldig kjent problemstilling i den sektoren. Hvor personalet må følge et strengt regelverk og de pårørende mener personalet er rigide. Vanskelig problemstilling. Anonymkode: 601d1...1cd Jo, det er vel det👍 Anonymkode: 37326...ff1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #9 Skrevet 18. mars 2021 I bolig med personer over 18 år, hadde jeg fritt latt de bestille reseptfrie legemidler via meg. Anonymkode: e1d8b...2f2 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #10 Skrevet 18. mars 2021 Som de andre sier, så gjorde du rett! Dersom bruker skal benytte seg av allergimedisin må dette tas opp med fastlege og fastlege må da forskrive medisinene. Også andre eventuellmedisiner gir ikke jeg ut i jobben min uten at det står ført opp på beboers ordinasjonskort (paracet , ibux etc). Hilsen vernepleier på andre året😊 Anonymkode: 5ebec...1d0 1
Dhllgfehl Skrevet 18. mars 2021 #11 Skrevet 18. mars 2021 (endret) Egentlig mener jeg jo at du har rett. På en annen side er dette på bekostning av pasientens autonomi. Er pasienten over 18 år bør vedkommende få lov til å ta de medisinene han vil. Selvfølgelig ville saken vært annerledes hvis det var skadelige medisiner - men antihistaminnesespray skader ingen. Men - så forstår jeg at du ikke vil ha ansvaret og det er din fulle rett. (Og mest sannsynlig korrekt ihht. retningslinjer) Endret 18. mars 2021 av Dhllgfehl
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #12 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ts her. Så jeg har med andre ord ikke gjort noe feil? Men på en måte forstår jeg moren også fordi hun er vant til å ordne og dulle med sønnen sin, og når medisiner er reseptfri så forstår de ikke hvorfor de må til legen når de bare kan kjøpe på apoteket og ordne.. De hadde visst brukt flere nesesprayer samtidig tidligere og ifølge legen var dette skadelig i lengden. Litt glad for at jeg fant ut av det så slipper brukeren å få problemer med nesen grunnet overdreven bruk av nesespray, men moren hans mener jeg er firkantet og lager problemer av ingenting. Han som hadde medisin-ansvaret før meg var ikke så nøye og han fikk bare foreldre til å dra på apoteket og ordne så ga han ut som det passet seg🙈 Anonymkode: 37326...ff1 Du har gjort alt rett. Boligpersonell har ikke lov til å gi ut en eneste reseptfri pille som ikke står på medisinkortet, enten som fast medisin, eller som eventuellmedisin. Tenk hvis du f.eks skulle gitt paracet til noen som går på blodfortynnende? Da blir det jo dobbelt blodfortynning og det går jo ikke. Mor har forsåvidt lov til å gi slik utenfor-medisin, men jeg mener at dersom du finner medisin i leiligheten som ikke skal være der, så skal den leveres til destruksjon på apoteket. Anonymkode: f0546...a51
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #13 Skrevet 18. mars 2021 Dhllgfehl skrev (11 minutter siden): Egentlig mener jeg jo at du har rett. På en annen side er dette på bekostning av pasientens autonomi. Er pasienten over 18 år bør vedkommende få lov til å ta de medisinene han vil, og du er hans Høyre arm og skal hjelpe ham. Selvfølgelig ville saken vært annerledes hvis det var skadelige medisiner - men to spray antihistamin daglig dreper ingen. Ærlig talt. Men - så forstår jeg at du ikke vil ha ansvaret og det er din fulle rett. (Og mest sannsynligvis det korrekte etter retningslinjene. Men; igjen - antihistamin skader ingen, det er bare bortkastede penger. Kompetanse og sånn spiller inn. Tenk om pasienten er over 88, svaksynt og dement. Da kan det fort bli kaos dersom medisin ligger og slenger. Pleiepersonell må holde seg innenfor regelverket, og da skal det ikke ligge tilfeldig medisin her og der. Dette regelverket er jo rigid, men det skal være kompromissløs sikkerhet rundt medisinhåndtering. Anonymkode: f0546...a51
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #14 Skrevet 18. mars 2021 Kontakt lege, spør om nesesprayen kan brukes sammen med det andre og be om å få det oppført på legemiddelkortet. Anonymkode: ad7db...f79
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #15 Skrevet 18. mars 2021 Dhllgfehl skrev (15 minutter siden): Egentlig mener jeg jo at du har rett. På en annen side er dette på bekostning av pasientens autonomi. Er pasienten over 18 år bør vedkommende få lov til å ta de medisinene han vil, og du er hans Høyre arm og skal hjelpe ham. Selvfølgelig ville saken vært annerledes hvis det var skadelige medisiner - men to spray antihistamin daglig dreper ingen. Ærlig talt. Men - så forstår jeg at du ikke vil ha ansvaret og det er din fulle rett. (Og mest sannsynligvis det korrekte etter retningslinjene. Men; igjen - antihistamin skader ingen, det er bare bortkastede penger. Hvilken medisineringsautonomi har en pasient som får medisinene sine av helsearbeidere? Her har kommunen tatt over ansvaret med kvalifisert personell, og da er det kommunen som kjører det løpet. Uten tull. Anonymkode: f0546...a51
Gjest Lama_Drama Skrevet 18. mars 2021 #16 Skrevet 18. mars 2021 Men dette er jo ikke noe du skal lufte på Kvinneguiden, men på jobb.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #17 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): I bolig med personer over 18 år, hadde jeg fritt latt de bestille reseptfrie legemidler via meg. Anonymkode: e1d8b...2f2 Med mindre du er lege og kjenner til hvilke interaksjoner også reseptfrie legemidler kan gi, så er dette helt feil. Som spl/vpl kan man dosere opp og dele ut legemidler, men denne avgjørelsesretten innehar IKKE disse yrkesgruppene. Hva pårørende og pasientene gjør er derimot opp til dem selv. Jeg har sett tilfeller der pårørende har proppet i "barna" sine alternative medisiner med påfølgende bivirkninger av tablettene. Dette ville ikke jeg risikert jobben eller autorisasjonen min for. Og det gjør du jo indirekte ved å la de bestille slikt uten at det er tatt opp med lege. Anonymkode: 5ebec...1d0 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #18 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du har gjort alt rett. Boligpersonell har ikke lov til å gi ut en eneste reseptfri pille som ikke står på medisinkortet, enten som fast medisin, eller som eventuellmedisin. Tenk hvis du f.eks skulle gitt paracet til noen som går på blodfortynnende? Da blir det jo dobbelt blodfortynning og det går jo ikke. Mor har forsåvidt lov til å gi slik utenfor-medisin, men jeg mener at dersom du finner medisin i leiligheten som ikke skal være der, så skal den leveres til destruksjon på apoteket. Anonymkode: f0546...a51 Paracet er trygt å gi til pasienter som går på blodfortynnende, men ikke til pasienter med leversvikt. Ibux og andre NSAIDS kan derimot i enkelte tilfeller gi økt blødningstendens, men det betyr ikke at personer som står på blodfortynnende aldri kan ta NSAIDS. Ellers er jeg helt enig i TS sin vurdering. Har aldri jobbet i bolig, men regner med at problemet kan ordnes på telefon med brukerens fastlege? Anonymkode: 91a38...8d7
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #19 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Paracet er trygt å gi til pasienter som går på blodfortynnende, men ikke til pasienter med leversvikt. Ibux og andre NSAIDS kan derimot i enkelte tilfeller gi økt blødningstendens, men det betyr ikke at personer som står på blodfortynnende aldri kan ta NSAIDS. Ellers er jeg helt enig i TS sin vurdering. Har aldri jobbet i bolig, men regner med at problemet kan ordnes på telefon med brukerens fastlege? Anonymkode: 91a38...8d7 Her surret jeg (hvilket betyr at jeg iallfall ikke bør tulle utenfor medisinkortet) , tenkte på NSAIDS, men allikevel, paracetamol er ikke greit med alt mulig, som f.eks. Marevan. Jeg leste nylig om det på Felleskatalogen. Anonymkode: f0546...a51
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #20 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Her surret jeg (hvilket betyr at jeg iallfall ikke bør tulle utenfor medisinkortet) , tenkte på NSAIDS, men allikevel, paracetamol er ikke greit med alt mulig, som f.eks. Marevan. Jeg leste nylig om det på Felleskatalogen. Anonymkode: f0546...a51 Måtte inn og lese i Felleskatalogen og du har rett. Det kan påvirke koagulasjonsfaktorene. Det står også at det kan tas under 2g daglig ved «tilfeldig bruk», som jeg vil anta betyr at marevaniserte pasienter ikke bør stå på Paracet fast. Anonymkode: 91a38...8d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå