Gå til innhold

Leke med barnet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

jeg er sammen med en fyr som har barn fra før. Dette barnet er hos oss 50% av tiden. 
det jeg lurer på er om det er normalt Å måtte leke med en 6 åring fra morgen til kveld. 
Han klarer ikke å gjøre noenting alene uten at jeg eller samboeren min må se på eller ta del i leken. 
det føles veldig slitsomt å måtte være «PÅ» konstant 

Anonymkode: d6df3...8e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt for veldig mange enebarn. De har jo ikke søsken å spille på hjemme og det blir fort ensomt å skulle leke for seg selv hele tiden. Det kan også være et tegn på at noe ikke er som det skal hjemme hos dere. Kanskje barnet har et stort og udekket behov for å bli sett og føle seg inkludert (du er ny og har endret på alt som er kjent og trygt for ham og er kanskje ikke så positivt innstilt til ham heller?) og prøver å kompensere ved å bli ekstra klengete eller ved å gi uttrykk for et stort behov for å ha noen rundt seg og sammen med seg hele tiden. 

Anonymkode: d3638...6d9

Skrevet

Det er nok ganske vanlig, men absolutt noe man kan gjøre noe med. 
Datteren min på snart 5 år var helt lik frem til for et drøy år siden, da begynte jeg å øve på at hun fikk sitte å leke alene uten at jeg måtte bli med eller se på hele tiden. Det startet med bare noen få minutter av gangen før hun kom å ville ha meg med. I den perioden fikk hun mye positiv Feedback for å leke alene, og gikk hun frivillig å lekte på rommet sitt passet jeg på å for guds skyld ikke forstyrre henne, til og med om middagen var klar lot jeg henne sitte til hun selv var ferdig.
Nå leker hun masse alene, hun spør av og til om jeg vil være med, og da er jeg gladelig med og vi koser oss med lek i en liten periode. Noen ganger kommer også jeg å tar initiativ til lek, det er stor stas. 

For min del trengte hun mye oppmerksomhet grunnen ustabil familiesituasjon med far, og da vi gikk fra hverandre ble det litt verre en liten periode før det roet seg. Deretter flyttet jeg og henne inn med min nye kjæreste, og da merket jeg hun trengte veldig mye oppmerksomhet igjen, noen hun fikk masse av de første mnd, men så jobbet jeg gradevis med hennes selvstendighet.

Jeg tror det er veldig viktig at man i et nytt forhold gir barnet masse kjærlighet og en god porsjon oppmerksomhet slik at barnet forstår at mamma/pappa fortsatt er glad i det, og dermed at tilvenningen til en ny familiesituasjon går smooth.

AnonymBruker
Skrevet

Noen barn synes det er gøy å leke alene og andre ikke, kanskje det er viktig for dette barnet å få oppmerksomhet fra far. Dere får jo alenetid de gangene barnet er hos sin mor

Anonymkode: f6d08...174

AnonymBruker
Skrevet

Fra morgen til kveld høres litt intenst ut. Har ikke barnet venner å leke med? Jeg har bare ett barn selv, og har aldri lekt aktivt med ham mer enn 1 time om dagen, og det var da han var yngre enn 6 år. Ellers er han litt med på ting jeg gjør i huset innimellom, og av og til ser vi en film sammen på kvelden. Han er flink til å leke alene, men er også mye med venner.

Anonymkode: 11019...b3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...