Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Følger billånet bilen? Jeg måtte vrake min og lånet gikk til inkasso. Hva skjer da? 

Anonymkode: 23c75...c0a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da må du betale til inkassobyrået, selvsagt. Er ikke sånn at lånet annulleres fordi bilen er kassert, med mindre dette var en forsikringssak. Da får du eventuelt bilens verdi i forsikringssum, men den er ofte lavere enn bilens verdi. 

Ring inkassobyrået å lag en avtale med de. 

Anonymkode: f546a...ac2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lavere enn lånet på bilen, mente jeg. 

Anonymkode: f546a...ac2

Skrevet

Du er ansvarlig for pengene du har lånt. Du har mest sannsynlig måtte tegne en god forsikring når du har lån med pant i bil, så her bør du kontakte enten den du har lånet hos eller forsikringsselskapet så du får startet saken rundt oppgjør 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bilen ble taksert til 9000 og lånet var "bare" 180 000. Så fikk ikke noe igjen 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan i alle dager har du fått lån på 180 000,- til en bil verdt 9000? :klo: 

Du må selvsagt betale ned billånet ditt.

Anonymkode: 7598e...c6e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Skremmede hvor lite voksne forstår i livet.

Tror du virkelig lånet følger bilen? Om du selger en bil med lån, skal nye eier betale på ditt lån? 😂

Anonymkode: 4f10c...d72

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvordan i alle dager har du fått lån på 180 000,- til en bil verdt 9000? :klo: 

Du må selvsagt betale ned billånet ditt.

Anonymkode: 7598e...c6e

Enda bedre.. hvordan klarer de å taksere en bil som har lån på 180000+ til bare 9000.- var det vraktaksten som var 9000.- eller ? 

• Liker 1
Skrevet

Her er det noen vesentlige detaljer som er utelatt. 🤔

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tror du virkelig lånet følger bilen? Om du selger en bil med lån, skal nye eier betale på ditt lån? 😂

Det blir jo sånn om man kjøper en bil med pant.

Anonymkode: 78912...866

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Eeeehhh? 

Hvis du kjøper en bil med pant i som ikke blir slettet så risikerer du som ny eier at de kommer og tar bilen din om lånet ikke blir betalt ja. 

Anonymkode: c124b...38a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Følger billånet bilen? Jeg måtte vrake min og lånet gikk til inkasso. Hva skjer da? 

Et billån forsvinner selvfølgelig ikke selv om bilen vrakes. Det er fullstendig uinteressant for den som har gitt lånet hva du gjør med bilen. De vil ha tilbake pengene sine uansett.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei ansvaret for billånet følger ikke bilen, det følger DEG selv!

Bilen er kun ett panteobjekt som lånegiver tar pant i som en sikkerhet for lånet. Dette betyr at dersom du misligholder ditt lån (noe du tydeligvis har gjort) kan de selge bilen for å dekke inn sitt utestående til deg. 

Om bilen er vraket er du like ansvarlig for lånet, til det er fullt og helt betalt. Har det gått til inkasso så burde du få en avtale på betaling så fort som overhodet mulig, da inkasso fort øker i gebyrer / salærer og høye renter!

Dog, dersom du kjøper en bil, hvor det er tinglyst pant, så er bilen fortsatt pantsatt for et lånet som var hos forrige eier. Da følger ikke lånet med bilen, men pantsettelsen står ved lag så lenge den er tinglyst uavhengig om bilen bytter eier eller ikke. Derfor er det veldig viktig å sjekke slikt før man kjøper en brukt bil, og evt se til at slik pant  blir slettet før man overtar bilen. Dette er tinglyst og offentlig informasjon og kan derfor enkelt sjekkes opp! 

Men så vidt jeg forstår, og svarer ut i fra, så er det ditt lån det er snakk om her som har gått til inkasso?

Endret av DrueSmoothie
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lån følger lånetaker, ikke objekt. 

Du kan ikke låne 200 000 til bil hvert år, og vrake den på slutten av året for å få slettet gjeld..... i såfall hadde jo bankene vært konkurs og alle kjørt i splitter nye biler 🤷

Du må selvfølgelig fortsette betale på lånet.

• Liker 3
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om det er pant i bilen så sliter neste eier om lånet ikke er betalt og du gir blaffen i å betale. 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det blir jo sånn om man kjøper en bil med pant.

Anonymkode: 78912...866

Haha, nei, det blir ikke sånn at man tar over lånet til noen fordi man kjøper bilen fra dem, men det vil stadig være pant i bilen om den ikke blir løst inn ved salg. "Heftelser", som det heter.

Uff, så mye surr folk finner på.

Anonymkode: c8e72...316

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha, nei, det blir ikke sånn at man tar over lånet til noen fordi man kjøper bilen fra dem, men det vil stadig være pant i bilen om den ikke blir løst inn ved salg. "Heftelser", som det heter.

Uff, så mye surr folk finner på.

Du overtar ikke lånet direkte, men om den som solgte deg bilen ikke betaler er det likefullt du som "betaler" den dagen de kommer og tar bilen din...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du overtar ikke lånet direkte, men om den som solgte deg bilen ikke betaler er det likefullt du som "betaler" den dagen de kommer og tar bilen din...

Ja, det er det som ligger i pant i bilen/heftelser. (....)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...