AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #1 Skrevet 18. mars 2021 Oppdaget ved en tilfeldighet at foreleser i dette faget sitter å leser opp alt hen sier fra manus. Oppdaget det da jeg lastet ned en powerpoint for utskrift, og notatene var vedlagt. Ved neste forelesning fikk vi powerpointen før forelesninga, og jeg lastet den ned for å se. Joda, hen leser opp ALT fra manus. Til og med «God morgen, hvordan har det gått siden sist?» En plass stod det «Vise fram bøkene.» «Lese fra side 32 i X bok». Altså... Jeg kjenner jeg blir matt av at en foreleser på universitetet er så uselvstendig! Og skremt iom at hen nå sitter og sensurerer eksamene våre. Hvilke garantier har vi for at hen er faglig kvalifisert slik som hen holder på? Foreleser virker meget uselvstendig, og de gangene man stiller spørsmål får man ofte meget vage svar, ofte ikke et klart svar men noe rundt temaet. Ofte om hen blir «stilt til veggs» er det plutselig 10 min pause før tiden.... Glemte å skrive manuset sitt kanskje?? Er dette noe man kan ta videre til noen høyere opp? Er fersk student så ikke så vant med å være på forelesninger men jeg reagerer når foreleser ikke sier ett ord som hen ikke har skrevet ned. Forelesningene har foregått på zoom pga corona. Hilsen stresset student. Anonymkode: 9f8b4...de4 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #2 Skrevet 18. mars 2021 Ikke uvanlig og ikke noe du kan ta videre. Eller, du kan selvsagt, men det har ingenting for seg. Det er mildt sagt ingen sammenheng mellom at folk er dyktige akademisk og at de er dyktige pedagoger og formidlere. Dette kommer ofte spesielt tydelig frem i høyere utdanning. Anonymkode: 78f88...a53 13
Billiebi Skrevet 18. mars 2021 #3 Skrevet 18. mars 2021 Ingenting du kan ta videre. Hen har i det minste forberedt seg veldig godt, mange som ikke gjør det. Du kommer ingen vei med å klage på at foreleser i akademia ikke er nok pedagogisk. Og når det gjelder sensur på eksamen har dere vel ekstern sensor uansett? 4
SPOCA Skrevet 18. mars 2021 #4 Skrevet 18. mars 2021 (endret) Nei, dette er ingenting å ta opp videre. Det vil si: hvis han gir undervisning uten mål og mening er det klart man kan ta det videre, men om forelesningen har faglig innhold er det ingenting du kan ta det på. Dette er helt vanlig. Dette viser bare at vedkommende er meget godt forberedt. Han lager åpenbart grundige undervisningsopplegg, og tenker over på forhånd hva han skal si. Det handler ikke om å være uselvstendig, men heller å ta seg god til å forberede seg godt. Dette er noe jeg selv foretrekker, da jeg liker å være godt faglig fundert. Du er klar over at når man går på lærerutdanningen blir man oppfordret til å lage grundige undervisningsopplegg? Og det nye nå er jo faktisk å gi ut PowerPoint med notater og all informasjon, nettopp for at studentene skal kunne forberede seg godt. For meg virker det som du har misforstått veldig, og er ute etter å ta en stakkars foreleser som faktisk har gjort en grundig jobb. Jeg oppfordrer deg heller til å bruke tiden din til å studere og gjøre det du skal gjøre, framfor å fokusere på dette. Endret 18. mars 2021 av SPOCA 7
The Kavorka Skrevet 18. mars 2021 #5 Skrevet 18. mars 2021 (endret) Jeg hadde også noen forelesere som gjorde slikt. ALT som ble sagt, ble lest opp fra manus. Og dette var nok et manus som ble brukt år etter år... Om man spurte om noe som ikke sto i manus, kunne hun ikke svare på det. Jeg liker ikke denne formen for undervisning, det er veldig lite pedagogisk og lite engasjerende og det var lite vi studenter fikk gjort med det... Dessverre.... Endret 18. mars 2021 av The Kavorka
The Kavorka Skrevet 18. mars 2021 #6 Skrevet 18. mars 2021 (endret) . Endret 18. mars 2021 av The Kavorka
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #7 Skrevet 18. mars 2021 Alle former for fremføring skjer fra et manus. Folk som reiser rundt på skoler for å informere skolebarn om mobbing fremfører fra et manus. Komikere fremfører fra et manus. Norges Banks årstale er et manus. Det du etterlyser er forelesere med karisma og som engasjerer. Men dette er knyttet til formidlingskompetanse, ikke faglig kompetanse. Skal du klage på slike forelesere må du altså klage på at budskapet de fremføre gjøres på en kjedelig måte og som gjør deg lite engasjert. Men dette er høyst subjektivt og lite trolig noe du vil komme særlig langt med. Folk er forskjellige. Gå på et vekkelsesmøte hvis du vil ha karisma. Anonymkode: dfb66...a58 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #8 Skrevet 18. mars 2021 Jeg hadde ikke tatt det opp med mindre foreleser blir sur for at folk ikke dukker opp til digital forelesning. Jeg går master og er mildt sagt overarbeidet med midtveiseksamener og skippetak allerede, så for min del hadde det bare vært supert og jeg ville lest manuset istedenfor å faktisk delta i forelesningen. Anonymkode: f3a4d...e90
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #9 Skrevet 18. mars 2021 Denne trangen etter karisma er grunnen til at så mange udugelige folk blir ledere i dagens samfunn. Karisma er ikke det samme som faglig kompetanse. Anonymkode: 02aef...b77 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #10 Skrevet 18. mars 2021 SPOCA skrev (47 minutter siden): Nei, dette er ingenting å ta opp videre. Det vil si: hvis han gir undervisning uten mål og mening er det klart man kan ta det videre, men om forelesningen har faglig innhold er det ingenting du kan ta det på. Dette er helt vanlig. Dette viser bare at vedkommende er meget godt forberedt. Han lager åpenbart grundige undervisningsopplegg, og tenker over på forhånd hva han skal si. Det handler ikke om å være uselvstendig, men heller å ta seg god til å forberede seg godt. Dette er noe jeg selv foretrekker, da jeg liker å være godt faglig fundert. Du er klar over at når man går på lærerutdanningen blir man oppfordret til å lage grundige undervisningsopplegg? Og det nye nå er jo faktisk å gi ut PowerPoint med notater og all informasjon, nettopp for at studentene skal kunne forberede seg godt. For meg virker det som du har misforstått veldig, og er ute etter å ta en stakkars foreleser som faktisk har gjort en grundig jobb. Jeg oppfordrer deg heller til å bruke tiden din til å studere og gjøre det du skal gjøre, framfor å fokusere på dette. Merkelig at man som student/elev alltid får beskjed om at man ikke bare skal lese rett fra manus da. Hvorfor skal ikke det gjelde for forelesere og lærere også? Anonymkode: fb65e...706
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #11 Skrevet 18. mars 2021 At han/hun har manus som er såpass detaljert er forsåvidt eksentrisk, men greit nok. At det plutselig er pause før tiden når vedkommende blir stilt til veggs, samt at man får vage tåkesvar tyder på at foreleser ikke er så godt forberedt som enkelte later til å mene. Anonymkode: 77748...1ee
SPOCA Skrevet 18. mars 2021 #12 Skrevet 18. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Merkelig at man som student/elev alltid får beskjed om at man ikke bare skal lese rett fra manus da. Hvorfor skal ikke det gjelde for forelesere og lærere også? Anonymkode: fb65e...706 Man kan da selvfølgelig ha manus, men hvordan man bruker manuset er en annen ting. Her snakker man egentlig om to helt ulike ting, som en annen bruker nevner over: nemlig å ha et manus (svært vanlig, de fleste lærere bruker undervisningsopplegg eller manus) og fremføringen av dette manuset. Det som gjerne menes når man ikke skal lese rett opp fra manus, er at man skal kunne snakke fritt fra manuset, men at det i utgangspunktet ikke er et problem med manus i seg selv. Så kan det godt hende at foreleser her kunne formidlet manuset på en bedre måte, men bruk av manus i seg selv er i utgangspunktet ikke problematisk. Samtidig handler det jo også om at en student/elev skal jo faktisk vise frem at de har lært noe, og det er jo derfor det er viktig at elevene prøver å frigi seg fra manuset. Men at studenten eller eleven bruker manus i seg selv er ikke et problem. Det er da bare flott at man forbereder seg godt, og noe jeg som lærer oppmuntrer til. Endret 18. mars 2021 av SPOCA 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #13 Skrevet 18. mars 2021 Så lenge det faglige innholdet er greit er dette i mine øyne ikke noe det er noen grunn til å ta videre. Hilsen Vitenskapelig ansatt på universitet Anonymkode: bfac6...832 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #14 Skrevet 18. mars 2021 Det kan være så mange grunner til at han velger å gjøre det slik. Som andre sier, så lenge det faglige innholdet er der, så er det greit. Formidlsevnen varierer veldig, uheldigvis, fra foreleser til foreleser. På lik linje som evnen til å ta til seg stoffet varierer veldig fra student til student. Anonymkode: 4e7c7...714
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå