AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #1 Skrevet 18. mars 2021 Det går mot konkurs for enkeltmannsforetaket til samboer å lurer på om det blir å påvirke eller involvere meg i noen grad? Vi har ikke samme bostedsadresse men jeg får husleie hver måned å jeg har å noen saker liggende hos namsmann så blir jeg å få problemer jeg å nå? Anonymkode: 8a4ca...9b5
Sommerfuul Skrevet 18. mars 2021 #2 Skrevet 18. mars 2021 Nei, det går kun på han. Men indirekte vil det jo gå utover deg hvis han står uten penger, hvis han betaler noe til deg. 4
Mt3 Skrevet 18. mars 2021 #3 Skrevet 18. mars 2021 Så lenge dere ikke er gift skal det egentlig ikke ramme din økonomi. Men om han fortsatt har råd til å betale deg husleie (Om det er det du mener) aner jo ingen uten mer innsyn i saken. 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 18. mars 2021 #4 Skrevet 18. mars 2021 Så lenge du ikke er økonomisk avhengig av ham, vil du ikke merke noe til dette. Han derimot, kan komme til å slite en stund om det er mye penger inne i bildet. Det heter enkeltpersonsforetak, til info.
Gjest Airman Skrevet 18. mars 2021 #5 Skrevet 18. mars 2021 Hvis dere er gift så er den ene partens gjeld din gjeld også. Slik var det ihvertfall før. Skyld med enkeltpersonforetak er personlig gjeld. Derfor det er en fordel med enkeltperson a/s
Jdz Skrevet 18. mars 2021 #6 Skrevet 18. mars 2021 Huff. Konkurs i et enkeltpersonforetak er stygge greier, siden innehaver er ansvarlig for all gjeld. Var gjennom noe lignende selv for noen år siden og brukte flere år på å komme meg ovenpå igjen. Konkursboet vil sannsynligvis beslaglegge alle hans aktiva, men har ingen beslagsrett for ting som tilhører deg. 1
CAPS LOCK Skrevet 18. mars 2021 #7 Skrevet 18. mars 2021 Airman skrev (15 timer siden): Hvis dere er gift så er den ene partens gjeld din gjeld også. Dette er feil, for ekteskapslova kapittel 8 sier: "Kapittel 8. Ektefellers ansvar for gjeld. § 40. Hovedregelen om ektefellenes ansvar for gjeld. En ektefelle kan ikke stifte gjeld med virkning for den andre ektefellen hvis det ikke er særskilt hjemmel for det. § 41. Rett til i visse tilfeller å inngå avtaler på begge ektefellenes ansvar. En ektefelle kan under samlivet med ansvar for begge ektefellene inngå vanlige avtaler om det daglige husholdet og oppfostringen av barna og vanlige avtaler for å dekke den enkelte ektefellens nødvendige behov. Dette gjelder også leie av felles bolig. Slike avtaler anses å være inngått med ansvar for begge ektefellene hvis ikke noe annet går fram av forholdene. Hvis den andre parten forsto eller burde ha forstått at avtalen gikk ut over det ektefellen hadde rett til etter første ledd, blir bare denne ektefellen forpliktet."
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #8 Skrevet 18. mars 2021 Airman skrev (15 timer siden): Hvis dere er gift så er den ene partens gjeld din gjeld også. Slik var det ihvertfall før. Skyld med enkeltpersonforetak er personlig gjeld. Derfor det er en fordel med enkeltperson a/s Hvorfor spør du om de er gift, når hun skriver at de er samboere i hi? Og det du skriver om gjeld stemmer absolutt ikke. Anonymkode: f9981...312
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #9 Skrevet 20. mars 2021 Hvordan er det med penger til å leve, betale husleie og sånn når konkurs er åpnet? Får man beholde de hvis man får penger inn for utestående arbeid? Anonymkode: 8a4ca...9b5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #10 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvordan er det med penger til å leve, betale husleie og sånn når konkurs er åpnet? Får man beholde de hvis man får penger inn for utestående arbeid? Anonymkode: 8a4ca...9b5 Google livsopphold satser og følg de.dekningsloven kan være greit å sette seg inn i. Ville vært forsiktig med å bruke evt. mer enn livsopphold, prøver han å overføre eiendler og midler til deg når han vet det går mot konkurs eller tett opptil så kan det i verste fall være straffbart. Men det vet jeg for lite om Anonymkode: db220...923
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #11 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Google livsopphold satser og følg de.dekningsloven kan være greit å sette seg inn i. Ville vært forsiktig med å bruke evt. mer enn livsopphold, prøver han å overføre eiendler og midler til deg når han vet det går mot konkurs eller tett opptil så kan det i verste fall være straffbart. Men det vet jeg for lite om Anonymkode: db220...923 De finnes ikke noe å overføre. Anonymkode: 8a4ca...9b5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #12 Skrevet 22. mars 2021 Har bostyrer rett å blande meg inn i dette uten mitt samtykke når vi, kjæresten og meg ikke deler bostedsadresse? Anonymkode: 8a4ca...9b5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #13 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har bostyrer rett å blande meg inn i dette uten mitt samtykke når vi, kjæresten og meg ikke deler bostedsadresse? Anonymkode: 8a4ca...9b5 Du skriver jo selv at dere er samboere. Så jeg antar at dere driver og snylter på noe vis og da er det bare rett og rimelig at han blander inn deg. Han burde antagelig politianmelde dere, for å utnytte systemet... Anonymkode: f9981...312 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #14 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du skriver jo selv at dere er samboere. Så jeg antar at dere driver og snylter på noe vis og da er det bare rett og rimelig at han blander inn deg. Han burde antagelig politianmelde dere, for å utnytte systemet... Anonymkode: f9981...312 Vi snylter overhodet ikke. Vi har begge jobb med vanlig lønnsinntekt å betaler skatt. Ingen av oss mottar noen som helst stønader. Samboer er ikke registrert her pga helt andre årsaker. Så hvilket system mener du at vi utnytter? Anonymkode: 8a4ca...9b5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #15 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi snylter overhodet ikke. Vi har begge jobb med vanlig lønnsinntekt å betaler skatt. Ingen av oss mottar noen som helst stønader. Samboer er ikke registrert her pga helt andre årsaker. Så hvilket system mener du at vi utnytter? Anonymkode: 8a4ca...9b5 Hvilke årsaker er det som gjør at han ikke endrer adresse da? Det er faktisk ulovlig ikke å ha adresse der du bor. Anonymkode: f9981...312 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #16 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvilke årsaker er det som gjør at han ikke endrer adresse da? Det er faktisk ulovlig ikke å ha adresse der du bor. Anonymkode: f9981...312 Han bor ikke her fast, han har bostedsadresse i kommunen ungene hannes bor siden han bor der når han har dem. Anonymkode: 8a4ca...9b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå