Gå til innhold

Kvinnefrigjøring høres ut som en god idé

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor gikk på husmorskole. Der lærte hun å ta hånd om vår lille kjernefamilie. Siden min far knapt kunne steke et egg, kom det godt med at hun svingte grytene. Når han satt på kontoret gikk hun på torvet for dagfersk mat rett fra bøndene og fiskerne. Timer etter forvandlet til tradisjonsrike retter og familien samlet hver eneste dag rundt middagsbordet. Hun var frigjort fordi hun aksepterte sin begrensning.

I dag betraktes den type ekteskap og samliv som gammeldags, konservativt og en form for fengsel mange kvinner trekker et lettelsens sukk over å være sluppet fri fra. De er ikke lenger avhengig av en ektemann til å forsørge dem. Menn er blitt nokså upopulære i ekteskapelige sammenhenger. Barn leker ikke ute det meste av dagen som i min barndom med mødre alltid trygt innen rekkevidde. Dette ansvaret er nå overlatt til profesjonelle og ofte kvinner utdannet til formålet. I egne pedagogisk innrettede institusjoner passer de

Juridisk hvor kjønn skal avskaffes. Mann og kvinne skal fjernes fra språket og bli en ulovlig karakteristikk å kalle hverandre. Dette skjer også biologisk hvor både kvinner og menn har mistet henholdsvis maskulin og feminin kraft til et nivå hvor det blir vanskelig å se forskjell.

Såkalt kvinnefrigjøring var et kupp og planlagt manipulering. Det var et angrep på den tradisjonelle familien for å oppløse den. Få flere kvinner ut i arbeidslivet for økonomisk vekst, og for fordobling av skattebetalere og forbrukere. Videre at staten kunne overta barneoppdragelse og indoktrineringen på et langt tidligere tidspunkt enn den vanlige skolestarten i syv års alderen.

Kvinnesak kom skeivt ut over hoppkanten ved å definere sine verdier i forhold til menn og det mannsdominerte samfunnet fremfor å finne kraften i seg selv og i det feminine. Det lærte de blant annet på husmorskoler, men siden de er avskaffet blir det litt vanskelig å forklare. Hadde kvinnene i min mors generasjon fortsatt vært i live kunne vi også spurt dem. De var langt mer fri enn dagens kvinner. Frigjøringen er ikke å kunne gjøre hva du vil, men å akseptere sine begrensinger og fritt utnytte mulighetene enhver rolle naturen og samfunnet gir den enkelte. 

Anonymkode: b06ab...02c

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av Cleo88
AnonymBruker
Skrevet

Ok

Anonymkode: 3258f...eda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ærlig talt helt jævlig ut å være sammen med en mann som er så ubrukelig at han ikke kan steke egg engang. 😂 Takk og lov den tiden hvor vi kvinner måtte ta til takke med sånt er over.

Anonymkode: e4993...c51

• Liker 2
Skrevet (endret)

"Hun var frigjort fordi hun aksepterte sin begrensning. " Deri ligger selvmotsigelsen. Deri ligger også feilslutngen at alle kvinner passer bak kjøkkenbenken og at alle menn automatisk skal være ubrukelige i huset.

Jeg så hvordan min mor mislikte rollen, og det gikk også utover familien. Jeg hadde psykisk dødd som husmor. Så får de som ønsker det gjøre det som personlig valg. Jeg er usannsynlig takknemlig for at jeg har hatt ett valg om å ikke gå den veien. Men de som misliker denne utviklingen vil selvsagt finne en måte å skylde på kvinnfolka. Dem om det, tenker jeg.🙂

Endret av Cordelia
AnonymBruker
Skrevet

Menn kan jo ta seg en tørn i heimen i noen hundre år også får de komme tilbake å fortelle hvordan det har gått.  Burde være likt der. 

Anonymkode: 7c43d...94e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...