Gå til innhold

Hvordan merker man at man har for lite melk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Babyen min blir litt sinna ved puppen av og til? Kan det være tegn på at jeg har for lite? 

Anonymkode: 25ffd...80b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan hende den bare er sulten og frustrert også. Men om du forsøker å pumpe ser du jo fort om du har nok 😊 jeg hadde lite og fettlaget på melka var tynt, så her ble det etterhvert erstatning og mye mer happy baby. Ikke føl det som et nederlag i alle fall! Flere jeg kjenner har også delammet ved å gi  mm og avslutte med mme og det er jo mer enn bra nok. Men prøv å pumpe, så ser du litt mer hvordan du ligger an 😊 og lykke til.

Anonymkode: 06d6c...a96

• Liker 2
Skrevet

Den eneste måten å vite om du har nok melk er dersom barnet har greit med våte bleier og går opp i vekt. 

Det er avsindig mange grunner til uro hos et lite barn, sult er selvfølgelig et av de. Men sjansen er også stor for magevondt og liknende. Skriv ned antall våte bleier og ta en vektkontroll på helsestasjonen dersom du er usikker:) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde for lite melk. Jeg merket det ifht lav vektøkning og at hun var tydelig sulten og frustrert på kvelden. Jeg ville tatt kontakt med helsesøster for hjelp, så slipper du bekymre deg over det. 

Anonymkode: 4ce48...c8d

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan hende den bare er sulten og frustrert også. Men om du forsøker å pumpe ser du jo fort om du har nok 😊 jeg hadde lite og fettlaget på melka var tynt, så her ble det etterhvert erstatning og mye mer happy baby. Ikke føl det som et nederlag i alle fall! Flere jeg kjenner har også delammet ved å gi  mm og avslutte med mme og det er jo mer enn bra nok. Men prøv å pumpe, så ser du litt mer hvordan du ligger an 😊 og lykke til.

Anonymkode: 06d6c...a96

Nei, pumping gir ikke en indikasjon på hvor mye melk man har!! Pumpen vil aldri få ut de samme mengdene som en baby, og hvor mye man får ut ved pumping er veldig individuelt. 

Man bør vurdere barnets trivsel (humør, antall bleier) og vektoppgang. 
Uro ved puppen kan bety mye, behov for rap, mye melk som kommer på en gang, utålmodig baby som venter på utdrivning osv. Prøv å bytt til motsatt pupp når baby blir urolig. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Moonies skrev (2 timer siden):

Nei, pumping gir ikke en indikasjon på hvor mye melk man har!! Pumpen vil aldri få ut de samme mengdene som en baby, og hvor mye man får ut ved pumping er veldig individuelt. 

Man bør vurdere barnets trivsel (humør, antall bleier) og vektoppgang. 
Uro ved puppen kan bety mye, behov for rap, mye melk som kommer på en gang, utålmodig baby som venter på utdrivning osv. Prøv å bytt til motsatt pupp når baby blir urolig. 

Veldig viktig poeng! Noen kan pumpe og ikke få ut noe omtrent, men ha nok melk når babyen dier. 

Merker du derimot ikke nok vektoppgang, hyppig amming, mye frustrasjon og ikke nok våte bleier så kan det være at det ikke er nok melk. Man kan prøve å øke produksjonen med hyppig amming, bytte side ofte og eventuelt pumpe i tillegg. 

Jeg slet med lite melk, sammen med pupper som ikke var pumpevennlige (verken med håndmelking, manuell eller elektrisk pumpe fikk jeg ut noe særlig - testet også pumpen på sykehuset med samme resultat), så løste det med å delamme til ungen var nesten 1 år, etter å ikke ha klart å øke produksjonen nok.

Anonymkode: c001d...db8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tegn på for lite melk er først og fremst dårlig vektoppgang og at barnet tisser og bæsjer mindre enn vanlig. Uro ved puppen kan skyldes mange ting, inkludert magevondt. Ellers så kan det være kveldsuro eller økedøgn - anbefaler deg å lese artiklene på ammehjelpen. Økedøgn er, som navnet tilsier, perioder der barnet virker urolig og vil ammes ekstra ofte, som er hvordan puppene dine får beskjed om å øke melkeproduksjonen. (Mange tolker dette i stedet som et tegn på at de har for lite melk og begynner å gi tillegg, som igjen saboterer produksjonen så de ender med for lite melk likevel.)

Anonymkode: 597e8...4e6

AnonymBruker
Skrevet

det at barnet er sinna, kan like godt være tegn på mottsatte også, f.eks for sterk utdrivingseffekt - at det kommer for sterk stråle. Eller overproduksjon.. Men ja, også med overproduksjon anbefaller ammehjelpen.no

Anonymkode: 0b2bc...484

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...