Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du latt vær å søke en jobb du vil ha pga offentlig søkeliste?

eller bryr du deg ikke om at det at du søker ny jobb kommer i aviser?

Anonymkode: c8a86...949

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du latt vær å søke en jobb du vil ha pga offentlig søkeliste?

eller bryr du deg ikke om at det at du søker ny jobb kommer i aviser?

Spørs nåværende arbeidsgiver. Jeg søker ikke om jeg ikke får den unntatt offentligheten hvis jeg har en annen jobb. 

Hadde jeg vært arbeidsledig så hadde jeg ikke brydd meg. 

Anonymkode: d9523...48d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg trakk søknaden min en gang jeg ikke fikk innvilget unntak. Tror det offentlige mister mange gode søkere pga. dette tullete kravet. 

Anonymkode: a26b0...8d0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg trakk søknaden min en gang jeg ikke fikk innvilget unntak. Tror det offentlige mister mange gode søkere pga. dette tullete kravet. 

Offentlig søkerliste gjelder bare de som søker på stillingen for tilgang til det. Eneste tilfelle folk får tilgang til søkerliste er hvis det er av offentlig interesse (stillinger høyt opp i hierarkiet).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må være en person folk vet hvem er for at aviser skal ha interesse av å skrive navnet ditt, de nevner ikke ukjente. Og det å søke en jobb er ikke mer enn en søknad, man sjekker muligheter, det er alt, ikke sikkert man vil ha jobben når alt kommer til alt, ingen bryr seg.

Anonymkode: 92ffa...098

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du må være en person folk vet hvem er for at aviser skal ha interesse av å skrive navnet ditt, de nevner ikke ukjente. Og det å søke en jobb er ikke mer enn en søknad, man sjekker muligheter, det er alt, ikke sikkert man vil ha jobben når alt kommer til alt, ingen bryr seg.

Visum skrev (10 minutter siden):

Offentlig søkerliste gjelder bare de som søker på stillingen for tilgang til det. Eneste tilfelle folk får tilgang til søkerliste er hvis det er av offentlig interesse (stillinger høyt opp i hierarkiet).

Det stemmer ikke. At den er offentlig betyr nettopp det. På mindre steder trykker lokalavisene alle mulige søkerlisten. Ser stadig vekk: «Disse fem ønsker jobb som hjelpepleier ved x sykehjem i 33% stilling» med en liste med navn, alder og bosted. 

Ville ikke tenkt på det om jeg søkte jobb i en by. Da er det bare andre søkere som bryr seg.

Anonymkode: ad0c3...068

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det stemmer ikke. At den er offentlig betyr nettopp det. På mindre steder trykker lokalavisene alle mulige søkerlisten. Ser stadig vekk: «Disse fem ønsker jobb som hjelpepleier ved x sykehjem i 33% stilling» med en liste med navn, alder og bosted. 

Ville ikke tenkt på det om jeg søkte jobb i en by. Da er det bare andre søkere som bryr seg.

Det er dette jeg sikter til.

Skrevet (endret)

Endret av Mommylife
Feil innlegg
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hadde det bare vært sånn... skulle søke jobb i en kommunal barnehage, men det er offentlig søkerliste nettopp fordi den er kommunal, men har ikke fortalt på arbeidsplassen min at jeg søker. Eller det endte med at jeg ikke søkte på jobben da 
For tenker at det har de ikke no med før jeg evt blir innkalt til jobbintervju, eller at det er reelt at jeg får ny jobb liksom.. 
Orker ikke at kollegaer eller leder forteller at de har lest i lokalavisa at jeg har søkt ny jobb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det sant? Det har jeg aldri hørt om. 

Anonymkode: d0633...c7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har latt være, en gang for lenge siden. I ettertid har jeg fått meg en stilling i det offentlige likevel, da jeg ikke hadde noen hensyn i vise til daværende arbeidsgiver (det var avklart at jeg skulle bytte marked).

Etter å ha jobbet mye med publikum i det offentlige, har jeg kommet til at jeg er for åpenheten det offentlige har. Jeg tror det er en nødvendighet for å unngå spekulasjoner og rykter.

Selv om ingen av delene er ideelt, så veier "gjennomsiktigheten" mer enn hensynet til den enkelte søker, etter min mening.

Anonymkode: 6f142...8ab

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har unnlatt å søke på enkelte jobber nettopp pga. av den offentliggjøringen. Jeg forstår ikke hvorfor det har allmennhetens interesse at jeg - en liten grå kommunemus - søker på en jobb i en barnehage eller på en barneskole. 

Anonymkode: 8361f...9dc

Gjest Albbas
Skrevet

Nei, søker på en interessant jobb hvis jeg finner en, nøler ikke. Slikt blir normalt bare offentliggjort i media for lederstillinger eller spesiell stillinger. Jeg syns media burde holde seg for gode til å omtale søkere til lavere stillinger, det har jeg aldri sett bli gjort. 

Hva så om min leder får vite at jeg har søkt på den sinnsykt spennende jobben som ble utlyst nå? 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er greit, jeg. Da har jeg en mulighet til å se kvalifikasjonene til de andre søkerne, hvor mange som har søkt osv, og får derfor vite litt om hvordan jeg ligger an.

Har aldri noensinne sett søkerlister slått opp i media, men nå bor jeg på en litt større plass, kanskje.

Anonymkode: 92b71...d44

AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (23 minutter siden):

Jeg syns media burde holde seg for gode til å omtale søkere til lavere stillinger, det har jeg aldri sett bli gjort. 

Det blir gjort her jeg bor. En liten notis i lokalavisen.

Disse søkte som helsefagarbeider 33,44% stilling på legekontoret: Ola Nordmann, 33 år fra Oslo, Kari Nordmann, 27 år fra Bergen, Per Nordmann, 56 år fra Trondheim osv 

Tåpelig spør du meg! 

Anonymkode: d9523...48d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det sant? Det har jeg aldri hørt om. 

Anonymkode: d0633...c7b

De fleste lokalaviser er bak betalingsmur så vanskelig å finne eksempler, men denne avisa har til og med egen samleside: https://www.gd.no/søkerlister/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du har ikke hørt om lokalaviser og jobber i distriktet 😅

Anonymkode: 5de9c...840

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Visum skrev (23 timer siden):

Nope, dette stemmer ikke. Jeg jobber innen media og kunne godt tenke meg å jobbe for NRK, men Medier24 trykker så godt som alle søkerlister. Den gangen jeg trakk søknaden min trykket Medier24 søkerlisten dagen etter. Det var ikke en lederstilling. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...