Gå til innhold

Jeg skal ta mandlene

Fremhevede innlegg

Gjest Jiha(d)
Skrevet

OÆh! :forvirret:

Egentlig burde jeg være glad for å fjerne de plagsomme mandlene...men gruer meg litt til operasjonen. Jeg reagerer veldig forskjellig på alkohol og av og til medisiner, derfor er jeg litt nervøs mht narkosen og sånt...har ikke fått noe info om dette fra legen eller sykehuset.

Veninna mi tok mandlene for 3 mnd siden og ble kjempedårlig og måtte operere om igjen og greier:(

Noen av dere som har operert? Kan man få lokalbedøvelse istedenfor narkose? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Bertine
Skrevet

klarte å slette det lange innlegget jeg skrev til deg, men prøver igjen...

Sykehuset pleier som regel å sende ut informasjon til deg når det nærmer seg oprasjonsdagen, der står det gjerne et tlf nr du kan ringe om du har flere spm.

Mange reagerer på narkosen, men mange klarer seg fint også. Er du kvalm og uvel etter inngrepet får du som regel kvalmestillende tabletter og smertestillende.

klem B

Skrevet

Jeg var litt kvalm etter inngrepet og veldig trøtt og følte meg helt "utafor". Etter inngrepet hadde jeg sinnsykt vondt i 3 uker, og man blir sykmeldt i 14 dager. Man får en resept på smertestillende. Jeg fikk voltaren og paralgin forte som skal taes sammen. (Stikkpiller selvfølgelig, er ikke noe poeng å engang prøve noe annet.)

Det er 5 år siden jeg tok mandlene og jeg har vært mye mindre syk etter det og har ikke engang hatt antydning til vondt i halsen. Jeg hadde halsbetennelser flere ganger i året.

Det er ikke meningen å skremme deg, for det er absolutt verdt det! Men, det er slik at å ta mandlene i voksen alder er mye vondere enn når man er barn.

Lykke til :)

Gjest Litjmæ
Skrevet

Heisann,

Jeg tok mandlene da jeg var 13-14, den gangen var det hvertfall ikke noe problem, jeg var konstant syk før og nesten aldri etter. Og så får man is ;)

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Jeg har gjort det.

GJör vondt men er veldig verdt det. Man er sengeliggende 2 uker (jeg var iallefall:)), også smaker det litt rart i munnen i noen mnd etterpå. Så er du ikke syk lenger... Så det er bra!

Gled deg til å bli ferdig med det!

Gjest Jiha(d)
Skrevet

Phoo...ja jeg får vel forberede meg på å ligge, da! Hm...takk for tips og råd! Gruer meg mest til stikkpillene jeg nå :grine2: :grine2:

Skrevet

jeg tok mandlene i okt. i 04. Og samme som deg, grua jeg meg mest til stikkpillene. men de kommer du til å prise deg lykkelig over! Jeg lover deg, det er ufattelig vondt i 2 uker, og du har en kvalm smak i munnen absolutt hele tiden, og det eneste du tenker på er mat mat og mat.. er vanskelig å spise med to åpne kjøttsår i halsen. Men det er absolutt verdt det :)

Skrevet

Jeg fjernet mandlene i mars i år.. Hadde veldig lite plager etter inngrepet.. Spiste som vanlig etter 1.5 dag..

Absolutt verdt det. Har ikke hatt halsbetennelse siden. Før hadde jeg det ofte..

Lykke til.. Kanskje du er en av de heldige, sånn som meg :sjarmor:

Skrevet

Tok mandlende da jeg gikk på ungdomsskolen. Hadde vært veldig mye dårlig med ørebetennelse og feber.

Følte meg vel ikke helt topp noen dager etterpå, men har nesten ikke vært syk siden. Fikk halsvondt og var litt slapp. Men jeg har hatt like vondt i halsen som forkjøla. Absolutt verdt det, og ikke noe skummelt.

Ett lite tips bare: IKKE spis banan rett etterpå. Det svir som et helvete! Vet ikke helt hvorfor... Men suppe og is er godt. :ler:

Skrevet
Jeg fjernet mandlene i mars i år.. Hadde veldig lite plager etter inngrepet.. Spiste som vanlig etter 1.5 dag..

Absolutt verdt det. Har ikke hatt halsbetennelse siden. Før hadde jeg det ofte..

Lykke til.. Kanskje du er en av de heldige, sånn som meg  :sjarmor:

laser da eller? kan umulig ha brukt skalpell på halsen din hvis du spiste etter så kort tid

Skrevet

Aner ikke... Hadde selvfølgelig litt vondt, men mye mindre enn jeg hadde forventet.. Spiste selvfølgelig ikke den sterkeste og mest krydrete maten. Og jeg merket det jo..

Hadde trodd jeg skulle fått mye plager pga dette. Men ble positivt overrasket..

Skrevet

Tok mandlene da jeg var 20. Har aldri hatt det så vondt, hverken før eller etter, som de smertene jeg hadde i 2 uker etterpå. Spiste ikke annet enn suppe, is og loff (uten skorper). Selv om det var veldig vondt (takk og lov for smertestillende) og jeg ble kvalm etter narkosen, var det absolutt verdt det!!! I senere tid har jeg ikke hatt én halsbetennelse, og har sjelden vondt i halsen. Dessuten var det en effektiv slankekur - ......... :grine2:

Lykke til! Dette går nok veldig fint. :)

Skrevet

Laser er mye bedre enn operasjon!

Du slipper narkose, får en sånn "likegyldighetsgass", alt jeg konsentrerte meg under de ti minuttene med brenning, var det kjempefine treet utenfor, og at det lukta brent ;)

Var bra igjen på under en uke, jeg. Ble operert på en onsdag, var på skole igjen på mandag.. mener jeg..

Og ja, stikkpillene er ikke noe gøy, men hjelper. Men de er virkelig noe.. Drit..

Gjest Jiha(d)
Skrevet

Ah... håper det går bra. Jeg vet ikke åssen jeg kommer til å reagere på narkosen, men jeg kommer vel ikke til å dø og da går det bra;)

En real slankekur. Det er bra! Hehe...husker jeg gikk ned over 10 kg etter kyssesyken jeg, men dette er vel ikke så ille ;)

Takk for råd å tips! Ikke banan, ikke banan ikke banan...

Skrevet

laser er muligens bedre der og da, men de fjerner som regel bare de falske mandlene, dvs det er stor sjanse for at du må opereres igjen. Vil tro smertene de to ukene er verdt det.. var det for min del. Og legen min anbefalte meg absolutt ikke å bruke laser om jeg ville bli kvitt problemet for godt.

Skrevet

Jeg fikk samme svar som Gitte. Ikke laser om jeg ville bli kvitt mandlene for godt, så jeg valgte operasjon.

Dagkirurgi. Hjem på ettermiddagen - og fikk ikke være alene de første 24 timene, så jeg måtte "på by'n" og finne noe som kunne være hos meg, og hente meg hos legen. ;)

Ikke halvparten så mye smerter som jeg "ble skremt med" av alle. Jeg spiste etter den første dagen jeg - men ikke "vanlig spising". Måtte være forsiktig i 2-3 uker, så det gikk på is, vann og dessverre brus. Følte veldig for noe drikke med smak i etterhvert.......... så da ble det cola.

Jeg måtte fornye resepten med smertestillende - men da ba jeg om vanlige piller - ikke stikkpiller. Ble så sår i rompa mi, og siden jeg klarte å spise/drikke så synes jeg det var greies med vanlige piller.

Jeg har vært forkjølet etterpå - men fikk ikke halsbetennelse - og det tyder på at inngrepet har vært vellykket :tommel:

Skrevet

Opererte bort mandlene mine for 4 år siden. Før det hadde jeg halsbetennelse mist en gang i måneden. Har ikke hatt det siden.

Jeg tåler narkose godt, så jeg var oppe og gikk umiddelbart etter operasjonen. Det var imidlertid ubehagelig de første 4-5 dagene, ikke minst for omverdenen: sårene som gror lukter PYTON. (men, om du har hatt problemer med overhovne mandler så har gult og grønt gørr som lukter vært et kjent fenomen....) Resten av kroppen funka bra med en gang.

Nå er jeg bare glad for at jeg gjorde det!

J-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...