Gå til innhold

Kjæresten min kommenterte hvor mye jeg spiser..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om temaet burde flyttes til kothold gruppen, men skriver her likevel. 

De siste 6 mnd har jeg gått jevnt og trutt ned i vekt. Jeg er ikke overvektig, men ønsket det selv for å føle meg litt bedre. Jeg er 160cm høy, og gikk ned fra 61 til 53-54.  Jeg har trent greit, vært bevist på kalorier, men samtidig kost meg- både i hverdagen og i helgene! Både med vin og sjokolade og mat!! 

Så sitter jeg og kjæresten min en kveld (og drikker vin), og vi kommer inn på temaet matinntak. Han prestere da og si at han har reagert på hvor store porsjoner mat jeg spiser!! :( Om jeg hadde spist mindre porsjoner, og kanskje oftere, så ville jeg gått enda mer og raskere ned i vekt..  

Han har aldri sagt at jeg er stor, og han sa det heller ikke da, men jeg er redd jeg overanalyserer uttalelsen, og ønsker meg tynnere..? Han har sagt at han ikke liker tykke damer, men jeg er jo ikke tykk! Jeg er i "verste fall" normalvektig, med god kondis! 

Iallefall, etter denne hendelsen er det vanskelig å spise seg mett fremfor han. Tidligere har jeg spist få og store porsjoner med mat, men for meg funket dette fint, og jeg koste meg! Nå spiser jeg fortsatt få porsjoner, men mindre!

På den ene siden så vil jeg jo ikke at han skal tenke negativt om meg og hvor mye jeg spiser, men på den andre siden tenker jeg fuck han for han sa dette!! 

Dette har nå ført til at jeg er sulten OFTE! Jeg tenker på mat nærmest hele tidenes, men får dårlig samvittighet når jeg spiser noe usunt! Jeg er rett og slett sluttet å kose meg som før..  

What to do!? Jeg blir ikke å "dumpe dritten". Jeg elsker han, men føler at denne kommentaren virkelig var unødvendig av han, og den satt seg skikkelig.. 

Anonymkode: 1ac90...ccf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skrev samme innlegg i samlivsgruppen, men skriver også her for flere råd og tilbakemeldinger.. 

De siste 6 mnd har jeg gått jevnt og trutt ned i vekt. Jeg er ikke overvektig, men ønsket det selv for å føle meg litt bedre. Jeg er 160cm høy, og gikk ned fra 61 til 53-54.  Jeg har trent greit, vært bevist på kalorier, men samtidig kost meg- både i hverdagen og i helgene! Både med vin og sjokolade og mat!! 

Så sitter jeg og kjæresten min en kveld (og drikker vin), og vi kommer inn på temaet matinntak. Han prestere da og si at han har reagert på hvor store porsjoner mat jeg spiser!! :( Om jeg hadde spist mindre porsjoner, og kanskje oftere, så ville jeg gått enda mer og raskere ned i vekt..  

Han har aldri sagt at jeg er stor, og han sa det heller ikke da, men jeg er redd jeg overanalyserer uttalelsen, og ønsker meg tynnere..? Han har sagt at han ikke liker tykke damer, men jeg er jo ikke tykk! Jeg er i "verste fall" normalvektig, med god kondis! 

Iallefall, etter denne hendelsen er det vanskelig å spise seg mett fremfor han. Tidligere har jeg spist få og store porsjoner med mat, men for meg funket dette fint, og jeg koste meg! Nå spiser jeg fortsatt få porsjoner, men mindre!

På den ene siden så vil jeg jo ikke at han skal tenke negativt om meg og hvor mye jeg spiser, men på den andre siden tenker jeg fuck han for han sa dette!! 

Dette har nå ført til at jeg er sulten OFTE! Jeg tenker på mat nærmest hele tidenes, men får dårlig samvittighet når jeg spiser noe usunt! Jeg er rett og slett sluttet å kose meg som før..  

What to do!? Jeg blir ikke å "dumpe dritten". Jeg elsker han, men føler at denne kommentaren virkelig var unødvendig av han, og den satt seg skikkelig.. 

Anonymkode: 54deb...9da

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva vi kan bidra med her. Du må snakke med ham om hva du følte og reagerte på av det han sa. 

Anonymkode: 854b5...d60

• Liker 8
Skrevet

Slutt å tenke dette i hjel. Noen foretrekker flere men mindre måltider, andre foretrekker få og store.

Selv om helsemyndighetene kanskje anbefaler en variant for de fleste, så er det helt normalt at for enkelte funker det andre best. Det er uansett summen av det man spiser som utgjør totalen.

Og du spiser jo tydeligvis mindre mat enn kroppen din egentlig trenger, siden du har gått ned i vekt.

Du og kjæresten spiser kanskje bare på litt forskjellig vis? Han ser bare at enkeltmåltider ser større ut enn han er vant til, og ser ikke helheten. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Synes du skal snakke med typen din og fortelle hva du føler og tenker. Det kan vær at han har uttalt seg feil og ville bare «hjelpe» deg siden du har et fokus på vekt og trening. 

Eller så er han lik min eks: Forventet at jeg bare skulle spise salat og drikke vann for å ikke gå opp i vekt. Spiste jeg en burger ble han fort irritert og kunne kommentere hvor usunt det er for kroppen min og at jeg kan legge på meg. På den tiden var jeg 48kg og 165cm. 

Anonymkode: 6aff9...999

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

What to do!? Jeg blir ikke å "dumpe dritten". Jeg elsker han, men

Hvilken bombe...

Det er nesten så en skulle tro at KG hadde lagt inn en signatur hver gang en av dere damer forteller om en tosk.

For det er den eneste årsak til at man er sammen med en tosk; det at man ikke tør dumpe. 

Anonymkode: f6799...6e3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

det er lov å kose seg!! det er bra du hadde/ har et sunt forhold til mat, mange har ikke det.

synes du bør ta det opp med han, og IKKE la han stoppe deg fra å kose deg med god mat noen ganger!!

Anonymkode: a47f0...f01

• Liker 7
Gjest Smeltemann
Skrevet

Mulig han ikke er vant til å spise så store porsjoner.  Her i huset spiser vi ikke så mye "store" porsjoner. 

AnonymBruker
Skrevet

Du er jo veldig slank nå med den vekten du har. Høres ut som han har et forvrengt kroppsbilde, og om han er ganske ung og uerfaren kan det hende han tror det er normalt å se ut som instagrambabes (som selvsagt har redigerte bilder og spesielle vinkler og ikke akkurat tar bilder en lørdags kveld etter en god middag og snacks), og ikke vet hvordan normale, friske kvinnekropper skal se ut. Man bør som kvinne ha fettprosent på mellom 20 og 30%, og da er man ikke ripped altså. 

Jeg kunne helt ærlig ikke vært sammen med en mann med et slikt syn på kvinnekroppen, men det handler nok om at jeg brenner veldig sterkt for dette og jobber med ungdom som har veldig mye kroppspress, så jeg hadde blitt så forbannet at jeg ikke hadde holdt ut, men om du vil være med han er det jo ditt valg. Så det du kan gjøre er å snakke med han om han synes det er bra at damer sulter seg og har for lav fettprosent med alt av sykdommer det medfører for at han skal synes de er mer sexy, og om han synes vann på hjertet og beinskjørhet er sexy. Du får spørre han om han virkelig vil deg så vondt. 

Anonymkode: 7cfd0...ca2

• Liker 10
Skrevet

Tror han bare snakka uten å tenke. Men snakk med ham. Si rett ut at kommentaren såret deg, si hvorfor. Vær ærlig om hva du tenker. 

• Liker 5
Skrevet

Syntes ikke typen din var særlig heldig med uttalelsene sine der. Du var slank før du begynte å slanke deg og enda slankere nå, du trengte jo ikke en gang i utgangspunktet å slanke deg.

En fyr som kommer med sånne uttalelser syntes jeg først og fremst mangler sosiale antenner. Enhver mann vet vel at man verken burde kommentere vekt eller hvor mye mat en dame spiser?! Det å blande seg i hvor mye en annen spiser er veldig uhøflig! 

Jeg syntes ikke noe om å være i forhold med slike menn. Det kan gjøre at du risikerer å utvikle et usunt forhold til mat og kroppsbilde.

Ta vare på deg selv. ♥️

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (3 minutter siden):

Mulig han ikke er vant til å spise så store porsjoner.  Her i huset spiser vi ikke så mye "store" porsjoner. 

Det kommer også an på hva den porsjonen består av. Stor forsjell på en god salat med mye sunt oppi, og en bolle med pastaskruer og kjøttboller. F.eks.

ser jo ut som det har gått rette veien så langt. Syns ts har vært flink jeg :) 

Anonymkode: e1336...996

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.. 

Kjærestn min er voksen. Snart 50 år. Jeg er 39. 

Noen ganger kan det være jeg tar en stor porsjon kyllingsalat med dressing etter en god trening! Men da er dette både middag og kveldsmat for meg. 

En annen gang var det kebabtallerken som han serverte, og han latet opp på fatet. Jeg var sulten, og spiste opp alt. Jeg koste meg. 

Tidligere har har påpekt at han ikke liker at jeg spiser for mye majones. Så det er jeg nesten sluttet med..

Jeg vet at ham ikke synes jeg er feit, men jeg vet også at han redd for at jeg skal bli det en gang i fremtiden. Jen antar at han tenker forebygging, men jeg blir litt trassig da og tenker min kropp, MITT valg!! 

Samtidig vil jeg jo ikke gå opp i vekt- både for min egen del, men også for jeg vil jo han skal like meg og være stolt av meg.. 

Men slike kommentarer er litt slitsom og sårende. Akkurat som han ikke stoler på at jeg selv klarer å ivareta min egen helse mtp mat.. 

(jeg har aldri vært overvektig bortsett fra da jeg var gravid for 8 år siden!) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Skrev samme innlegg i samlivsgruppen, men skriver også her for flere råd og tilbakemeldinger.. 

Har du prøvd "klapp igjen gommene dine"-strategien? 

Prøv den. Den fungerer, og den gjør det bedre for deg. 

Kort fortalt så går den ut på at du ber typen din holde kjeft, og at han heller må konsentrere seg om seg selv, for du er møkk lei av å høre på bullshittet hans. 

Anonymkode: b4229...f22

• Liker 8
Skrevet

Be han holde kjeft. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Veldig spesielt at du er så usikker når du er 39 år og at mann på 50 år kommenterer sånne ting..

Dette hadde jeg sagt direkte til han..

Det du gjør fungerer jo for deg og du har jo attpåtil gått ned i vekt fra en startvekt som var veldig normal. Så det ville jeg sagt klart i fra om.

Anonymkode: 8928b...fce

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du overanalyserer uttalelsen hans og at han formulerte seg uheldig. På meg virker det som at han har fått med seg at du ønsker/forsøker å gå ned i vekt, også er han en av de som mener at flere mindre måltider gjør at man går raskere ned i vent enn få større måltider. 

Anonymkode: 37870...f2f

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det kommer også an på hva den porsjonen består av. Stor forsjell på en god salat med mye sunt oppi, og en bolle med pastaskruer og kjøttboller. F.eks.

ser jo ut som det har gått rette veien så langt. Syns ts har vært flink jeg :) 

Anonymkode: e1336...996

Blir man vant med å spise store porsjoner så er man vant med det, da spiser man store porsjoner om det er sunn eller usunn mat. 

Skrevet

Det kan jo være han har blitt litt påvirket av at du har vært på slankekur en stund nå, og bare prøver å hjelpe, på en litt flåsete måte. Om du mislykkes, så føler sikkert han også på det. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må da snakke med han, kjære deg! Det at du ikke føler du kan snakke åpent om dette til den du faktisk er mest nær er mer problematisk enn temaet i seg selv.

Jeg og mannen kan ofte si sånne ting som "i dag var du sulten, gitt!" eller sånne flåsete kommentarer. Betyr ingenting så lenge begge to er trygge på hverandre, og han har aldri kommentert kroppen min negativt, tvert imot. I løpet av 10 år så har jeg gått opp og ned i vekt, men han er alltid støttende. Snakk med han og fortell om bekymringene dine. Han mener helt sikkert bare godt. 

Anonymkode: 683ab...a12

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...