Gå til innhold

2,5 åring med feber som ikke vil ta paracet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier, sliter med å få i guttungen paracet. Han nekter å ta mikstur, spytter ut smeltetabletter oppløst i vann og  forsøker vi stikkpiller begynner han å riste, skrike og gråte så dette i seg selv føles som ett overgrep så vi klarer rett og slett ikke tanken på dette engang. Han har hatt feber mellom 38-39,7 og har forsøkt å gi han paracet når han har hatt betraktelig redusert allmenntilstand uten at han har fått i seg noe nevneverdig.

Noen gode tips? 

Anonymkode: 4d9cc...d4b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen tips, har aldri gittt barna mine parnasset eller noe ved feber. Men tenker umidelbart at tvang og kjempe mot han ikke er bra... må dere gi parasett? Prøve å bli enige om st han tar parasett også blir det noe godt etterpå som han vil ha?

Anonymkode: b330e...442

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her ville jeg bestikket han rett og slett. Fristet med is og/eller sjokolade i etterkant. Fristet med hva som helst for at han tar en paracet.

Anonymkode: 26434...4bd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi blander paracet i en sugerørkopp med melk 😄 det går ned

Anonymkode: f7146...140

AnonymBruker
Skrevet

Ingen veldig gode tips.. Det er vanskelig. 

Ville absolutt droppet stikkpiller ja. Skal dere gi mikstur så ha skjeen langt ned i munnen. 

Mine er 2 og 5, og det er sjeldent vi har hatt behov for Paracet. Ved feber har vi kledd av. Ørebetennelse har faktisk vært verst.. 

Anonymkode: cf082...9f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Som overskriften sier, sliter med å få i guttungen paracet. Han nekter å ta mikstur, spytter ut smeltetabletter oppløst i vann og  forsøker vi stikkpiller begynner han å riste, skrike og gråte så dette i seg selv føles som ett overgrep så vi klarer rett og slett ikke tanken på dette engang. Han har hatt feber mellom 38-39,7 og har forsøkt å gi han paracet når han har hatt betraktelig redusert allmenntilstand uten at han har fått i seg noe nevneverdig.

Noen gode tips? 

Moren min gjemte det i en skje med syltetøy. 

Anonymkode: 0e9d7...d1f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Mikstur i transprøyte som vi må ta på siden i munnen. 
men foretrekker Ibux, for du må gi mye mindre, så lettere å få i alt. 

Anonymkode: fe1b4...556

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samme her, jeg tok det uten problem, fikk knust Paracet i syltetøy. 

Anonymkode: 98aba...e87

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen tips, har aldri gittt barna mine parnasset eller noe ved feber. Men tenker umidelbart at tvang og kjempe mot han ikke er bra... må dere gi parasett? Prøve å bli enige om st han tar parasett også blir det noe godt etterpå som han vil ha?

Anonymkode: b330e...442

Han spiser lite og drikker dårlig, så fikk beskjed om å gi han paracet så han kan få en liten pause fra feberen så han får i seg litt næring 😊

Her ville jeg bestikket han rett og slett. Fristet med is og/eller sjokolade i etterkant. Fristet med hva som helst for at han tar en paracet.

Anonymkode: 26434...4bd

Forsøkt bestikkelser men da sier han rett og slett nei, enda is er noe av det beste han vet om 😅 

Vi blander paracet i en sugerørkopp med melk 😄 det går ned

Anonymkode: f7146...140

Forsøkte sjokolademelk og mikstur, han drakk 1/3 også ville han ikke ha mer 🙈 men klart smeltetablett og melk var ingen dum ide 🤩

Ingen veldig gode tips.. Det er vanskelig. 

Ville absolutt droppet stikkpiller ja. Skal dere gi mikstur så ha skjeen langt ned i munnen. 

Mine er 2 og 5, og det er sjeldent vi har hatt behov for Paracet. Ved feber har vi kledd av. Ørebetennelse har faktisk vært verst.. 

Anonymkode: cf082...9f1

Ja er ganske tilbakeholden på paracet selv, men han har vært såpass tass i dag at han knapt har fått i seg noe, så legevakta mente vi skulle forsøke paracet så han kanskje får drukket litt og spist litt 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kan prøves! 

Mikstur i transprøyte som vi må ta på siden i munnen. 
men foretrekker Ibux, for du må gi mye mindre, så lettere å få i alt. 

Anonymkode: fe1b4...556

Transprøyte har vi forsøkt og pleid å bruke. Han klikker bare han ser transprøyte for han husker den fra sist 🙈 men ja ibux man vi prøve, det som heter nurofen? 

Samme her, jeg tok det uten problem, fikk knust Paracet i syltetøy. 

Anonymkode: 98aba...e87

Men så små skal jo ikke ha piller, eller er det smeltetabletter du tenker på? 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har gitt sammen med en skje Syltetøy. Funket alltid. 

Anonymkode: 0df03...38d

AnonymBruker
Skrevet

Knus den og putt i syltetøy eller yoghurt.  Det gjør vi på sykehjemmet.

Anonymkode: b1f49...668

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Får man ikke det i barnet via munnen, må man nesten ty til stikkpiller om barn har høy feber eller har nedsatt allmenntilstand. Barnet er enda så lite at det ikke vet hva som er best for det, og kan ikke gjøre den avgjørelsen selv. Så selv om barnet gråter og rister, er det ikke et overgrep å sette en stikkpille. Det er dessverre slik at man må gjøre en del ting med barn selv om de motsetter seg det og gråter. Men det går fort over! Sett stikkpillen veldig raskt, og gi barnet trøst etterpå når det gråter. 

Anonymkode: cc314...6d0

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Får man ikke det i barnet via munnen, må man nesten ty til stikkpiller om barn har høy feber eller har nedsatt allmenntilstand. Barnet er enda så lite at det ikke vet hva som er best for det, og kan ikke gjøre den avgjørelsen selv. Så selv om barnet gråter og rister, er det ikke et overgrep å sette en stikkpille. Det er dessverre slik at man må gjøre en del ting med barn selv om de motsetter seg det og gråter. Men det går fort over! Sett stikkpillen veldig raskt, og gi barnet trøst etterpå når det gråter. 

Helt enig med deg. Enkelte ganger så MÅ foreldre bare gjøre det som er best for barnet. Er barnet så sykt at legen anbefaler medisin, så er det såpas viktig at man må gi den medisinen, om så med tvang. Husker mitt eget barn på den alderen nekta å pusse tenner. Det er jo helt uaktuelt å ikke pusse selv om barnet protester. Far måtte rett og slett holde fast ungen i fanget mens jeg måtte bryte meg inn i munnen hns å pusse. Ikke noe gøy, men hva er alternativet liksom. Bedre å få hull og tenner som råtner istedet..

Anonymkode: 462ad...3c7

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

Opp i rumpen, enkelt og greit. Ikke noe dikkedering og tull. Tar noen sekunder og så er det over. Samme som med tannpuss, vil de ikke, så holder man fast. 

Anonymkode: 20bf4...60c

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Opp i rumpen, enkelt og greit. Ikke noe dikkedering og tull. Tar noen sekunder og så er det over. Samme som med tannpuss, vil de ikke, så holder man fast. 

Helt uenig. Man holder ikke et barn fast for å penetrere det med gjenstander som en stikkpille er. Det kan skape traume.

Knus paracett i nugatti eller syltetøy og gi på en skje. Det smaker ganske godt. :) 

Anonymkode: 6da8c...037

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt uenig. Man holder ikke et barn fast for å penetrere det med gjenstander som en stikkpille er. Det kan skape traume.

Knus paracett i nugatti eller syltetøy og gi på en skje. Det smaker ganske godt. :) 

En stikkpille skaper ikke noe traume, nei. Gi meg en ordentlig kilde på at noen har blitt traumatisert pga en stikkpille i rumpen. Isåfall skulle jo tannpuss vært like traumatisk, og det skjer gjerne med tvang 2 ganger daglig. Kommer aldri til å bli noe utav de persillebladene som vokser opp i dag. Skal ha en egen stemme og mening fra de kommer ut av magen. Det får være grenser, enkelte ting bestemmer foreldre. Punktum. 

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

En stikkpille skaper ikke noe traume, nei. Gi meg en ordentlig kilde på at noen har blitt traumatisert pga en stikkpille i rumpen. Isåfall skulle jo tannpuss vært like traumatisk, og det skjer gjerne med tvang 2 ganger daglig. Kommer aldri til å bli noe utav de persillebladene som vokser opp i dag. Skal ha en egen stemme og mening fra de kommer ut av magen. Det får være grenser, enkelte ting bestemmer foreldre. Punktum. 

Hadde du likt om noen holdt deg fast og presset en gjenstand inn i endetarmen din? Nei, tenkte meg det. Hvorfor skal barn tåle det? 

• Liker 4
Skrevet

Prøvd Nurofen? Funker som bare det her på guttungen. Han synes til og med det er godt og vil ha mer😄 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde du likt om noen holdt deg fast og presset en gjenstand inn i endetarmen din? Nei, tenkte meg det. Hvorfor skal barn tåle det? 

Er du i mot vaksinering siden barn må holdes fast og ikke vil bli stukket? 

Et barn er ikke samtykkekompetent, så det spiller ingen rolle at barnet ikke liker å få en stikkpille (eller pusse tenner eller få vaksine eller alt annet man er nødt å utføre mot barnets vilje). Når det er nødvendig for barnets ve og vel må man av og til gjøre ting som barnet motsetter seg, men det fører ikke til traumer. Det kommer også veldig an på hvordan foreldrene takler det. Man trenger ikke hause opp stikkpilleinnsettingen. Gjør man det raskt og uten styr merker nesten ikke barnet det engang og gråten går over raskt.

• Liker 27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...