AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #1 Skrevet 17. mars 2021 Hvor kan jeg se offentlig søkerliste til en stilling i staten, eller hvem kan jeg spørre om å få se denne? Jeg tenkte å søke på en stilling i staten og skulle derfor sett hvem som søkte sist, slik at jeg kan se hva slags kompetanse de som søkte da hadde. Anonymkode: 31a50...6bd
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #2 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hvor kan jeg se offentlig søkerliste til en stilling i staten, eller hvem kan jeg spørre om å få se denne? Jeg tenkte å søke på en stilling i staten og skulle derfor sett hvem som søkte sist, slik at jeg kan se hva slags kompetanse de som søkte da hadde. Anonymkode: 31a50...6bd Det har du krav på iht. Offentlighetsloven kap 2 §3, men den må du gjerne etterspørre da du sjeldent finner offentlige søkelister i staten. Men du kan ikke kreve innsyn i søkelister hos offentlige instanser som er regulert gjennom streng sikkerhetsklarering, og herav er unntatt offentligheten, med tanke på personvern. Du kan nok oppleve at din forespørsel blir avvist som følge av denne unntattheten, ettersom mange offentlige jobber går under en eller annen form for sikkerhetsklarering. Jeg tenker, for din del, at du ikke etterspør søkelister mens ansettelsesprosessen pågår, i fare for å skape feil inntrykk av deg selv. Det er tvilsomt at en forespørsel eller et krav om innsyn i søkelister blir godt mottatt. Be heller om innsyn hvis du ikke får jobben. Søkelistene er heller ikke informasjonsrike, altså du får neppe innblikk i hvilken kompetanse de forskjellige kandidatene har. Navn, alder og bosted er et slags minimum, og utover det får du neppe mer informasjon. Anonymkode: 21824...b9e 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #3 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det har du krav på iht. Offentlighetsloven kap 2 §3, men den må du gjerne etterspørre da du sjeldent finner offentlige søkelister i staten. Men du kan ikke kreve innsyn i søkelister hos offentlige instanser som er regulert gjennom streng sikkerhetsklarering, og herav er unntatt offentligheten, med tanke på personvern. Du kan nok oppleve at din forespørsel blir avvist som følge av denne unntattheten, ettersom mange offentlige jobber går under en eller annen form for sikkerhetsklarering. Jeg tenker, for din del, at du ikke etterspør søkelister mens ansettelsesprosessen pågår, i fare for å skape feil inntrykk av deg selv. Det er tvilsomt at en forespørsel eller et krav om innsyn i søkelister blir godt mottatt. Be heller om innsyn hvis du ikke får jobben. Søkelistene er heller ikke informasjonsrike, altså du får neppe innblikk i hvilken kompetanse de forskjellige kandidatene har. Navn, alder og bosted er et slags minimum, og utover det får du neppe mer informasjon. Anonymkode: 21824...b9e Navn, alder og bosted er offentlig. Andre søkere som er part i prosessen kan få utvidet søkerliste som også inneholder enkel CV. Anonymkode: 1cf87...5ae
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #4 Skrevet 18. mars 2021 Jeg fikk tak i offentlig søkerliste, og den inneholdt CV til alle som søkte (bortsett fra få som var unntatt offentligheten). Veldig nyttig å se hvor lang erfaring søkerne som søkte sist hadde. - TS Anonymkode: 31a50...6bd
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #5 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg fikk tak i offentlig søkerliste, og den inneholdt CV til alle som søkte (bortsett fra få som var unntatt offentligheten). Veldig nyttig å se hvor lang erfaring søkerne som søkte sist hadde. - TS Anonymkode: 31a50...6bd Offentlig søkerliste inneholder ikke CV, så hvis du fikk dette har det blitt gjort en grov feil. Anonymkode: fd82f...ee9 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #6 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Offentlig søkerliste inneholder ikke CV, så hvis du fikk dette har det blitt gjort en grov feil. Anonymkode: fd82f...ee9 Jo, det gjør det. Se f.eks denne: https://www.domstol.no/contentassets/0a3c4a4f13cb43a2a6cf96bd0b8d4e80/drammen_offentligsokerliste-dommer.pdf Anonymkode: 31a50...6bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå