Gå til innhold

AstraZenecas vaksine gir 80x lavere dødsrate og 375x mindre innleggelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen få dager siden ville jeg aldri tatt vaksinen fra AstraZeneca. Alle oppslagene i nettavisene, på TV osv førte til at jeg ble redd for denne vaksinen.

Men under hele pandemien synes jeg medieoppslagene har vært veldig overdrevne. Tenkte derfor at det var best å finne ut av dette selv og ikke stole på media.

Det er satt 132.324 doser med AZ i Norge. Det har dødd 2 stk og 4-5 har blitt innlagt. Det gir dødsrate på 0,0015% og innleggelsesrate på ca 0,004%.

Covid-19 har dødsrate på 0,12% og 1,5% av de smittede trenger sykehushjelp ifølge FHI.

Dermed gir AZ's vaksine 80 ganger lavere sjanse for å dø enn hvis man blir smittet. Den gir også 375 ganger mindre sannsynlighet for behov for innleggelse.

Konklusjon: Norge bør fortsette å vaksinere med AstraZenecas vaksine og jeg ville takket ja til AZ's vaksine hvis jeg fikk tilbud om den.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sammenligningen din blir helt feil.
Skal AZ-vaksinerte kunne sammenlignes med koronasmittede på denne måten må alle de 132 324 vaksinerte personene ha blitt smittet med korona etter at de ble vaksinert.
Det er da svært lite som tyder på at det skulle være tilfelle, faktisk ville det vært ekstremt usannsynlig.
Men har du noe tallmateriale som sier noe annet må du gjerne legge det ved.

• Liker 1
Skrevet
Enda en tulling skrev (2 minutter siden):

Sammenligningen din blir helt feil.
Skal AZ-vaksinerte kunne sammenlignes med koronasmittede på denne måten må alle de 132 324 vaksinerte personene ha blitt smittet med korona etter at de ble vaksinert.
Det er da svært lite som tyder på at det skulle være tilfelle, faktisk ville det vært ekstremt usannsynlig.
Men har du noe tallmateriale som sier noe annet må du gjerne legge det ved.

Er enig i at de vaksinerte må bli smittet før man kan konkludere.

Men basert på data fra Skottland med 1,14 millioner vaksinerte så tyder det på at mitt regnestykke er ganske riktig.

Der ble risikoen for sykehusinnleggelser redusert med 94% hos de vaksinerte.

Da reduserer AZ's vaksine innleggelser med ca 350 ganger og ikke 375 ganger som jeg skrev.

https://www.ed.ac.uk/files/atoms/files/scotland_firstvaccinedata_preprint.pdf

Skrevet (endret)

For de mest utsatte gruppene vil det helt klart være rasjonelt å ta denne vaksinen.

Men for mindre utsatte grupper?

Fant ikke noen nyere tall enn fra 22. september 2020. Da var det ett eneste koronarelatert dødsfall i aldersgruppen 0-39 år. https://www.fhi.no/hn/helseregistre-og-registre/dodsarsaksregisteret/forelopige-tall-for-covid-19-assosierte-dodsfall-i-dodsarsaksregisteret/

Når det da er mulig at vi i samme aldersgruppe har fått et dødsfall på grunn av vaksinen og kanskje flere tilfeller av blodpropp blir bildet et ganske annet.

Endret av Fungerende
  • Liker 2
  • Opprett ny...