Gå til innhold

Mine tanker om low food map

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk intoleranser lenge før denne trenden starta, og jeg har derfor eksperimentert mye og funnet ut hva magen min tåler og ikke tåler, så når jeg ser disse listene så synes jeg rett og slett det er ganske tullete opplegg.

Greia er at vi er veldig ulike! På disse listene er det like mye på «nei» maten jeg kan spise som «ja» maten jeg ikke kan spise. Mange ting som f.eks grønnsaker kan man opparbeide seg en toleranse for. Om du derimot ekskluderer ting som brokkoli og løk, og du plutselig MÅ spise dette så vil du reagere MYE mer enn du ville gjort om du regelmessig hadde spist det. Ting som melk og egg, OM du reagerer på dette må du derimot holde deg unna. Og ting som sitrus kan også være noe folk reagerer mye på, men ikke ifølge Low food map.  At «alle» reagerer på ting som epler syne jeg også er veldig interessant.

Veit ikke hvem som fant opp det opplegget der, men det finnes liksom ikke en magisk liste som er universal for alle. Høres ut som mange sverger til Low food map om dagen så jeg ville bare si det, at jeg tenker at dere lager mye problemer for dere selv om dere blindt skal følge det opplegget der.

Det er mine to cents. Kom gjerne med innspill.

Anonymkode: 4e2b2...b04

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Opplever det likedan. For meg er løk og hvitløk det verste. Var kvalm i hele natt fordi jeg spiste fajitaskrydder fra butikken 😢 reagerer innimellom likt på tacopulver, men da jeg spiste det mer jevnlig ble jeg ikke så dårlig. Hjemmelagd tacokrydder med kun gressløk går bra. 

Kutta gluten en periode. Ble da veldig dårlig de gangene jeg spiste det, men nå spiser jeg gluten mer jevnlig og reagerer ikke like ille.

Så det er ikke så lett med dietten der nei. Prøving og feiling. Men for meg har jeg og ihvertfall funnet ut at løk/hvitløk og laktose er det verste. Men også her kommer det an på totaldosen i løpet av dagen, dagsform etc.

Anonymkode: 16d3c...7ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble helt frisk fra IBS når jeg lærte om tarmbakterier og rekoloniserte tarmen min ved å bruke fermentert mat og drikke. Godt å tåle alt igjen. Synes også lav fodmap er tull, mest fordi det fjerner symptomene hos de det hjelper for (om de har en bakteriesammensetning som gjør at de reagerer på matvarer med høy fodmap) men det fjerner ikke selve problemet, nemlig de utrydningstruede tarmbakteriene. Årsakene til utrydningstruede tarmbakterier er at vi er alt for lite ute i naturen. Veldig få plukker sopp og bær for eksempel og får dermed ikke i seg naturlige bakterier. Vi bruker også masse antibiotika, mange blir født med keisersnitt (som er bra om man må selvsagt, men da må barnet få tilført en liten sprøyte med væske fra mors skjede for å få tilført bakteriene vaginalt fødte barn naturlig får på vei ut), og sist men ikke minst spiser vi masse mat som regelrett slakter tarmbakteriene våre. Sjokolade for eksempel inneholder e-stoffer som dreper tarmbakteriene. Om noen år kommer heldigvis disse e-stoffene til å bli forbudt i mat.

Jeg tror også at det hadde blitt en betydelig bedring i den psykiske helsen til befolkningen om vi hadde nasjonale kampanjer med fokus på å øke mangfoldet av tarmbakterier, for en frisk tarm kan også føre til en friskere hjerne. 

Anonymkode: 21041...973

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at den lista ikke er noen absolutt fasit for matvarer jeg må unngå. Men lenge før jeg hørte om noe FODMAP, hadde jeg funnet ut at stivelse var fellesnevner for mye av det jeg reagerte på. Da jeg tok det opp med legen fortalte hun om FODMAP og mye falt på plass. Det er også en del andre ting jeg ikke kan spise, sånn som gluten, egg, laktoseholdig mat.

Det er flere matvarer på den lista jeg tåler greit, mens andre er helt umulige. Det er en del jeg kan spise av og til i små porsjoner, uten å reagere så veldig. Men begynner jeg å spise dette oftere går det galt; så det nytter ikke for meg å prøve å venne meg til disse matvarene.

Anonymkode: 1b927...240

AnonymBruker
Skrevet

Ingen har sagt at lista er universell og passer ALLE. Det er et hjelpemiddel. Jeg har IBS og kan spise noe fra nei lista, men det er også mye der jeg blir skikkelig dårlig av. 

Anonymkode: 0b153...6d2

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen har sagt at lista er universell og passer ALLE. Det er et hjelpemiddel. Jeg har IBS og kan spise noe fra nei lista, men det er også mye der jeg blir skikkelig dårlig av. 

Men i såfall tror jeg folk misforstår litt, fordi jeg ble medlem av en facebook gruppe, og der spør folk om "er det OK at jeg spiser dette?" Hvordan i allverden skal en annen person vite om det er ok å spise for den som spør? Jeg tror folk blir litt for opphengt i det og tror at det er en fasit. 

AnonymBruker
Skrevet

Men altså. Hvis man skal begynne på lavfodmap er det jo en hel prosess med å teste ut de ulike matvarene for å finne de individuelle tilpasningene, siden folk tåler litt forskjellig. Derfor er det en hel utprøvingsfase. Så hvis man "blindt skal følge det opplegget der" så skal man aller først gjennomføre en utprøvingsfase og justere listen til din personlige liste med hva man reagerer på og ikke. Men du var kanskje ikke klar over dette? Du har ikke gjort det i samråd med lege? Og har du ibs? Det er jo ikke en liste ment for alle med intoleranser, f.eks.

Anonymkode: d2146...2f5

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Men altså. Hvis man skal begynne på lavfodmap er det jo en hel prosess med å teste ut de ulike matvarene for å finne de individuelle tilpasningene, siden folk tåler litt forskjellig. Derfor er det en hel utprøvingsfase. Så hvis man "blindt skal følge det opplegget der" så skal man aller først gjennomføre en utprøvingsfase og justere listen til din personlige liste med hva man reagerer på og ikke. Men du var kanskje ikke klar over dette? Du har ikke gjort det i samråd med lege? Og har du ibs? Det er jo ikke en liste ment for alle med intoleranser, f.eks.

Jeg har vært gjennom det, bare på andre måter uten at man kaller det low food map. Men jeg vet veldig godt at folk henger seg veldig opp i sånne lister med ja og nei mat så jeg tror ikke akkurat det er en god idè. 

Er dette hva legene gir deg nå om dagen? Jeg måtte dra til balderklinikken fordi leger ikke tar IBS seriøst. Men uansett er det ikke noen quick fix. Det finnes selvfølgelig kosttilskudd som hjelper for noen, og å kutte ut noen matvarer hjelper, men personlig synes jeg ikke noe om den lista. Men jeg veit ikke om hele poenget er å prøve å unngå histaminer- som igjen er noe man kun nylig begynte å vektlegge. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei-maten er mat som inneholder fodmaps, som er ting mange med ibs reagerer på, så det er et greit sted å starte når man skal kartlegge nøyaktig hva, hvordan og hvor mye man reagerer på forskjellige ting. Jeg har funnet ut hva jeg reagerer på ved å følge eliminasjonsmetoden så nå kan jeg planlegge måltider bedre. Så meg har det hjulpet masse å følge low fodmap i de månedene det tok å få eliminert og introdusert ferdig. 

Anonymkode: d574b...ef7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For enkelte tar dette med lov food map helt av. Jeg har noen fellesnevnere men flere av matvarene som skal tåles er nei mat for meg, og omvendt. 
Jeg har mer tro på at vi har forskjellige intoleranser.

Jeg er medlem av en facbookgruppe med low foodmap og jeg liker ikke hvordan man straks blir irettesatt om man enten følger en annen app, eller ikke følger dietten slavisk.

Mange får hjelp av de nye tablettene mot ibs, alflorex. De hjalp ikke på meg. Og egentlig så er de helt like den gamle paraghurt og de som blir brukt når man reiser, rent bortsett fra at de er gluten og laktosefrie. De inneholder melkesyrebakterier som i og for seg magen trenger. Men at så mange blir så mye bedre er merkelig. Uansett så er de iallfall heldige. 
Har i grunn aldri blitt bedre av ting som skal hjelpe enten du er løs eller hard i magen. Eneste som virker er medisiner som stopper diare og løser opp hard mage.
Det er medisiner som er rettet mot problemet.

Anonymkode: d7d52...c91

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har vært gjennom det, bare på andre måter uten at man kaller det low food map. Men jeg vet veldig godt at folk henger seg veldig opp i sånne lister med ja og nei mat så jeg tror ikke akkurat det er en god idè. 

Er dette hva legene gir deg nå om dagen? Jeg måtte dra til balderklinikken fordi leger ikke tar IBS seriøst. Men uansett er det ikke noen quick fix. Det finnes selvfølgelig kosttilskudd som hjelper for noen, og å kutte ut noen matvarer hjelper, men personlig synes jeg ikke noe om den lista. Men jeg veit ikke om hele poenget er å prøve å unngå histaminer- som igjen er noe man kun nylig begynte å vektlegge. 

Poenget er å unngå matvarer med mye fruktaner. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Low food map er en liste utarbeidet av fagfolk basert på innholdet i matvarene. Men listen henger faktisk ikke på greip med opplevelsen og reaksjonene av matvarene opp mot deres individuelle respons. Vi er alle forskjellige. Såpass forskjellige at listen ikke engang er veiledende. Er tullete at man skal holde seg unna mat fra NEI-listen når man tolererer dem godt, bare fordi listen sier det, og legene støtter seg på dette. Det kan føre til unødvendige matrestriksjoner i et allerede svært restriktivt kosthold. 

Skal man finne ut av hva som er bra eller dårlig for deg så må man lage sin egen liste, gjennom prøving og feiling, med nøye logging av matvarer. Og til syvende og sist så er det svært få som treffer med denne low foodmap-listen. 

Anonymkode: c8af4...f57

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Low food map er en liste utarbeidet av fagfolk basert på innholdet i matvarene. Men listen henger faktisk ikke på greip med opplevelsen og reaksjonene av matvarene opp mot deres individuelle respons. Vi er alle forskjellige. Såpass forskjellige at listen ikke engang er veiledende. Er tullete at man skal holde seg unna mat fra NEI-listen når man tolererer dem godt, bare fordi listen sier det, og legene støtter seg på dette. Det kan føre til unødvendige matrestriksjoner i et allerede svært restriktivt kosthold. 

Skal man finne ut av hva som er bra eller dårlig for deg så må man lage sin egen liste, gjennom prøving og feiling, med nøye logging av matvarer. Og til syvende og sist så er det svært få som treffer med denne low foodmap-listen. 

Anonymkode: c8af4...f57

Igjen, alle som går på lavfodmap skal starte med en utprøvingsfase der de tilpasser listen til hva de tåler. Hvis de tåler mat på nei-listen så skal de føre det opp på sin ja-liste. 

Hvorfor kritiserer alle dietten uten å ane hva dietten går ut på?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Igjen, alle som går på lavfodmap skal starte med en utprøvingsfase der de tilpasser listen til hva de tåler. Hvis de tåler mat på nei-listen så skal de føre det opp på sin ja-liste. 

Hvorfor kritiserer alle dietten uten å ane hva dietten går ut på?

Det virker helt ulogisk utifra hva jeg reagerer på. At det plutselig er fruktaner som er synebukken er jeg også usikker på. Det virker som at ting går i trender og alle kaster seg på det uten å vite så mye om det selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det virker helt ulogisk utifra hva jeg reagerer på. At det plutselig er fruktaner som er synebukken er jeg også usikker på. Det virker som at ting går i trender og alle kaster seg på det uten å vite så mye om det selv. 

FODMAP er en forkortelse for fermenterbare oligo-, di-, og monosakkarider og (and) polyoler. Dette er en betegnelse for ulike tungt fordøyelige karbohydrater som tynntarmen kan ha vansker med å bryte ned og ta opp. 

Matvarer med høyt innhold av FODMAP er vist å kunne gi økte symptomer hos personer med irritabel tarm, og en rekke studier har vist at mange med irritabel tarm opplever symptomlindring ved redusert inntak av disse karbohydratene. 

det er ikke «mote», det er forskning. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.3.2021 den 19.34):

Jeg fikk intoleranser lenge før denne trenden starta, og jeg har derfor eksperimentert mye og funnet ut hva magen min tåler og ikke tåler, så når jeg ser disse listene så synes jeg rett og slett det er ganske tullete opplegg.

Greia er at vi er veldig ulike! På disse listene er det like mye på «nei» maten jeg kan spise som «ja» maten jeg ikke kan spise. Mange ting som f.eks grønnsaker kan man opparbeide seg en toleranse for. Om du derimot ekskluderer ting som brokkoli og løk, og du plutselig MÅ spise dette så vil du reagere MYE mer enn du ville gjort om du regelmessig hadde spist det. Ting som melk og egg, OM du reagerer på dette må du derimot holde deg unna. Og ting som sitrus kan også være noe folk reagerer mye på, men ikke ifølge Low food map.  At «alle» reagerer på ting som epler syne jeg også er veldig interessant.

Veit ikke hvem som fant opp det opplegget der, men det finnes liksom ikke en magisk liste som er universal for alle. Høres ut som mange sverger til Low food map om dagen så jeg ville bare si det, at jeg tenker at dere lager mye problemer for dere selv om dere blindt skal følge det opplegget der.

En lege mente dette kunne kurere bipolar lidelse ....   🙄

Anonymkode: ba2fc...ff2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

En lege mente dette kunne kurere bipolar lidelse ....   🙄

Anonymkode: ba2fc...ff2

:skratte:

AnonymBruker
Skrevet

Du vet at low fodmap, den strenge versjonen, er det bare ment å spise i 6 uker før man starter å reintrodusere? Det er derfor folk i slike grupper spør "kan jeg spise dette?" fordi de lurer på om det er ok mens de er på det strengeste kostholdet.

Som andre nevner er dette forskning. To av tre med irritabel tarm blir bedre etter eliminasjonsdietten low fodmap, med sakte reintroduksjon så de kan spise mest mulig men samtidig holde seg unna maten de reagerer på.

Ser ikke helt poenget i å mene så mye om det, ts? Jeg har irritabel tarm, jeg spiste low fodmap, jeg reintroduserte det jeg kunne og holdt meg unna resten. Hva andre mener om den saken har jeg ikke bry til å tenke over :) 

Anonymkode: 6f22a...7b4

• Liker 2
  • 10 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.3.2021 den 19.44):

Jeg ble helt frisk fra IBS når jeg lærte om tarmbakterier og rekoloniserte tarmen min ved å bruke fermentert mat og drikke. Godt å tåle alt igjen. Synes også lav fodmap er tull, mest fordi det fjerner symptomene hos de det hjelper for (om de har en bakteriesammensetning som gjør at de reagerer på matvarer med høy fodmap) men det fjerner ikke selve problemet, nemlig de utrydningstruede tarmbakteriene. Årsakene til utrydningstruede tarmbakterier er at vi er alt for lite ute i naturen. Veldig få plukker sopp og bær for eksempel og får dermed ikke i seg naturlige bakterier. Vi bruker også masse antibiotika, mange blir født med keisersnitt (som er bra om man må selvsagt, men da må barnet få tilført en liten sprøyte med væske fra mors skjede for å få tilført bakteriene vaginalt fødte barn naturlig får på vei ut), og sist men ikke minst spiser vi masse mat som regelrett slakter tarmbakteriene våre. Sjokolade for eksempel inneholder e-stoffer som dreper tarmbakteriene. Om noen år kommer heldigvis disse e-stoffene til å bli forbudt i mat.

Jeg tror også at det hadde blitt en betydelig bedring i den psykiske helsen til befolkningen om vi hadde nasjonale kampanjer med fokus på å øke mangfoldet av tarmbakterier, for en frisk tarm kan også føre til en friskere hjerne. 

Anonymkode: 21041...973

Hvordan gjorde du det?

Anonymkode: 32f27...931

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...