Gå til innhold

Hvilken prevensjon går dere på? Og hva har dere prøvd tidligere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter skikkelig med å finne en prevensjon jeg er fornøyd med.

Gestagen p-piller-Gir meg humørsvingninger og kviser 

P-stav-Mensen konstant

Yasminelle- Humørsvigninger

blir gal av disse hormonene. Overtenker alt, får uro, griner, blir sinne, hater alt og alle. 

hva slags prevensjon går dere på? Og hvorfor går dere på akkurat den dere går på? Og hvis dere har prøvd flere ulike ting. Hva har dere gått på og hva er erfaringene deres med de ulike midlene?

Anonymkode: c6cc7...ffa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tomatjuice

Anonymkode: ed75a...c0c

Skrevet

Går på minipille. Prøvde det ut og er dritfornøyd, har aldri mensen og tuller ikke så mye med humøret. Tidligere hatt vanlig p pille og pstav. Ingen av delene fungerte, hadde konstant mens, gikk opp i vekt osv.

AnonymBruker
Skrevet

Brukte vanlige p piller da jeg var tenåring, ingen symptomer på noe og fikk vanlig mensen. Så hadde jeg hormonspiral og mistet mensen noen år. P stav og mistet mensen. Nå bruker jeg Conludag som er minipillen, og får mensen noen ganger og noen ganger ikke. Men ikke mellomblødninger heldigvis.

Anonymkode: e22f4...931

AnonymBruker
Skrevet
Spicymami skrev (2 minutter siden):

Går på minipille. Prøvde det ut og er dritfornøyd, har aldri mensen og tuller ikke så mye med humøret. Tidligere hatt vanlig p pille og pstav. Ingen av delene fungerte, hadde konstant mens, gikk opp i vekt osv.

Hvordan var det med humøret ditt og huden din på p-piller og stav? Og hvordan er de med minipillene? Eller har du ikke slitet noe med humørsvingninger og kviser på prevensjon?

AnonymBruker
Skrevet

Har før prøvd:

- Microgynon: hadde påvist eggløsning på UL når jeg gikk på disse, så de sluttet jeg naturlig nok med

-Cerazette: konstante blødninger selv om jeg tok 2 tbl daglig (etter anbefaling av gynekolog)

-Yasmin: ikke tilstrekkelig effekt i forbindelse med å hindre menstruasjon

-Zoely: Fantastisk, men legemiddelmangel p.t

Nå bruker jeg Qlaira, men er også legemiddelmangel på denne nå, så til sommeren er jeg tom og foreløbig har jeg ingen plan om hva som skjer videre. Ønsker ikke hormonspiral p.t pga familieplanlegging, så er mulig det blir kondom et års tid bare. 

Anonymkode: 4d0ab...6e9

Skrevet

Jeg er gravid nå, men sverger vanligvis til p-ring. Den er rett og slett fantastisk. Ingen bivirkninger overhode, pålitelig,  virker mer lokalt enn mange andre hormonelle prevensjonsmidler. 

AnonymBruker
Skrevet

Cerazette. 

Gikk på yasmin tidligere, fikk blodpropp i lunga, så vil ikke gå på den type piller igjen. 

Veldig fornøyd. Blødninger har forsvunnet helt, og merker særdeles lite bivirkninger ellers. :)

Anonymkode: 09899...b60

AnonymBruker
Skrevet

Brukte Cerazette helt til jeg ble gravid..... Jeg slurvet ikke med pillene, kors på halsen. Ble litt sjokkert kan du si. 

Nå er han sterilisert så vi tenker ikke på det mer.....

Anonymkode: 3b26e...763

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvordan var det med humøret ditt og huden din på p-piller og stav? Og hvordan er de med minipillene? Eller har du ikke slitet noe med humørsvingninger og kviser på prevensjon?

Med piller og stav slet jeg med uren hud ja og humøret var helt forjævlig. Gikk også en del opp i vekt og fikk ikke vekten av før jeg slutte med det. Minipiller har jeg ikke noe uren hud og har mensen kanskje 2 ganger i året. Litt humørsvigninger men ikke noe som kan sammenlignes med før

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har før prøvd:

- Microgynon: hadde påvist eggløsning på UL når jeg gikk på disse, så de sluttet jeg naturlig nok med

-Cerazette: konstante blødninger selv om jeg tok 2 tbl daglig (etter anbefaling av gynekolog)

-Yasmin: ikke tilstrekkelig effekt i forbindelse med å hindre menstruasjon

-Zoely: Fantastisk, men legemiddelmangel p.t

Nå bruker jeg Qlaira, men er også legemiddelmangel på denne nå, så til sommeren er jeg tom og foreløbig har jeg ingen plan om hva som skjer videre. Ønsker ikke hormonspiral p.t pga familieplanlegging, så er mulig det blir kondom et års tid bare. 

Du har prøvd en del piller! Fikk du humørsvingninger på noen av disse? Dårligere hud eller noe slikt? 

AnonymBruker
Skrevet
Sirinna skrev (18 minutter siden):

Jeg er gravid nå, men sverger vanligvis til p-ring. Den er rett og slett fantastisk. Ingen bivirkninger overhode, pålitelig,  virker mer lokalt enn mange andre hormonelle prevensjonsmidler. 

Kan man kjenne om p-ringen er der? Er det noe ubehagelig under samleie for jenta eller gutten? 

Skrevet

Sverger til hormonspiral. Null stress.

AnonymBruker
Skrevet

Cerazette: blødninger non stop i 4 måneder!

Mercilon: humørsvingninger og mye deppa/nedstemt. Dårlig selvbilde og generelt ikke «meg selv».

Kobberspiral/Nova T: begynte på denne for jeg ikke ville ha noe med hormoner. Fikk helt syke mens-smerter, pluss de samme smertene under eggløsning. Ikke økt blødning som mange får, ble bare skikkelig dårlig. 

Hormonspiral/Kyleena: er visst den med minst hormon-mengde (tilsvarer mini-pille hvis jeg husker rett). Fått litt mer kviser, men hvis jeg er nøye med hudpleierutiner og hvilke produkter jeg bruker klarer jeg å holde det i sjakk. Ellers ingen bivirkninger. Mens bare annen hver måned, og da veldig lite blødning og ingen smerter! Super fornøyd med den spiralen :) 

Anonymkode: 12858...2de

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kan man kjenne om p-ringen er der? Er det noe ubehagelig under samleie for jenta eller gutten? 

Når den er plassert riktig skal man ikke kjenne den. For noen er den i veien under samleie. Da kan man ta den ut, skylle den, og sette den inn igjen etterpå. Jeg har aldri kjent noe til min. 

AnonymBruker
Skrevet

Etter masse psykisk styr på p-piller og deretter en blodpropp har legen anbefalt meg ikke å gå på hormoner, som jeg da heller ikke er så innmari lysten på lengre. Da var alternativet til legen kobberspiral, men har hørt om så mange som får smerter av det, så jeg gikk til innkjøp av en ladycomp. Vet at mange sier det er usikkert, men etter seks år kjenner jeg syklusen min godt. Jeg vet også at det påvirker temperaturen min om jeg drikker alkohol og at jeg må sove lenge nok osv, og jeg har ikke hatt noen uhell med dette. Veldig fornøyd.

Anonymkode: 80b5f...921

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du har prøvd en del piller! Fikk du humørsvingninger på noen av disse? Dårligere hud eller noe slikt? 

Fikk litt humørsvigninger noen mnd på zoely, så da tok jeg de om kvelden og sov forbi humørsvigningen. Men disse pillene gjorde at jeg ikke menstruerte noe, så de var fantastiske. 

Ellers har jeg ikke hatt bivirkninger på noen av de. 

AnonymBruker
Skrevet

Mann her. Saks.

Fått de barna vi skal ha, og da er det min tur til å ta ansvaret i stedet for at hun unødvendig må gå på hormonell prevensjon.

Anonymkode: 3ff61...2d1

Skrevet

Dersom man skulle være mot abort, bør man vite at kobberspiral ikke bare virker ved å redusere sannsynligheten for befruktning, men også som et abortmiddel ved å forhindre et eventuelt befruktet egg fra å feste seg på livmorslimhinnen. Den sistnevnte effekten er også en av flere måter hormonspiral og spesielt inert spiral (spiral laget av et annet materiale enn kobber og uten hormoner) forhindrer graviditet. Se f. eks. artikkelen "Mechanisms of action of intrauterine devices: update and estimation of postfertilization effects" (Stanford, J. B. & Mikolajczyk, R. T.,  Am. J. Obstet. Gynecol. 2002, 187, 1699-1708). Det kan heller ikke utelukkes 100% at p-piller og andre hormonbaserte prevensjonsmidler kan virke på denne måten, dersom et egg blir befruktet.

AnonymBruker
Skrevet

Har gått på P - piller og fikk veldig humørsvingninger og fikk veldig vondt i hodet.

Nå går jeg på hormonspiral og humørsvingningene og vondt i hodet er vekke + null menstrasjon og ingen mensensmerter (ingen smertehelvete). 

Anonymkode: 53d8f...b42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...