Lilu Skrevet 17. mars 2021 #1 Skrevet 17. mars 2021 (endret) I vår bhg er det flere ansatte som stadig legger ut hvor slitsomt det er å jobbe i bhg for tiden og de jobber for å få bhg stengt. De klager og klager... jeg jobber i helsevesenet og vi sliter der også med bemanning, mye tid som går til vaskingog spriting, men i stedet for å klage tar vi det med et smil og er takknemlige for å ha en jobb i disse tider. Jeg forstår at bhg ansatte blir eksponert for mange mennesker ila en dag, men forskjellen fra og eks jobbe i helsevesenet kontra barnehage i disse dager, er at i helsevesenet jobber vi direkte med de som er syke og smittede mens i barnehagen slipper ingen syke inn. Nå eskalerer klaginga til de ansatte og jeg kjenner det gjør vondt og jeg gruer meg til å sende barnet mitt i barnehagen når de viser så tydelig at de virkelig ikke vil være der. Er det flere foreldre som opplever det slik ? Er ikke barnehageansatte takknemlige i det hele tatt for å ha en jobb å gå til i dag når alternativet er permittering og arbeidsledighet som følge av covid ? Endret 17. mars 2021 av Lilu 12
Hr. Aktiv Skrevet 17. mars 2021 #2 Skrevet 17. mars 2021 Ta det med styreren i bh. Dette er ikke greit. 30
Knitalong Skrevet 17. mars 2021 #3 Skrevet 17. mars 2021 Dette er ikke greit. Det er mange yrkesgrupper som må på jobb for tiden, så de er ikke alene om det. Ta det opp med ledelsen i barnehagen. 14
Slitenmamma Skrevet 17. mars 2021 #4 Skrevet 17. mars 2021 Kan vel bare kommentere ut fra mitt ståsted og jeg håper faktisk inni meg at butikken min skal stenge igjen. Fordi jeg er utslitt av å gå med maske i 7-10timer daglig, alle restriksjonene osv. Hadde gladelig permitert meg selv. Men så tilhører jeg vel nok ikke normen. Så derfor snakker jeg ikke så høyt om mine tanker til andre. 8
tanteFiolett Skrevet 17. mars 2021 #5 Skrevet 17. mars 2021 Stiller meg bak Hr. Aktiv og det han sa. Dette er ikke normalen. I barnehagen til mini er de voksne like imøtekommende og omsorgsfulle ansatte som de var før covid-19. Det samme gjelder i barnehagen hvor jeg jobber. Gå direkte til styrer. 4
Arya2000 Skrevet 17. mars 2021 #6 Skrevet 17. mars 2021 Har samme inntrykk som deg ts. Jobber i helse. Forstår de er slitne og at de føler seg utsatt, men det er vi alle som en. Helsepersonell, butikkansatte, lærere m. m. En ting er de økonomiske konsekvensene det vil medføre, det verste er at det rammer barn som ikke har det bra fra før. Det viste seg jo ved forrige lock down at vold og seksuelle misbruk økte. Jeg syntes ikke det er greit at ansatte klager til foreldrene. Dette må de ta oppover i systemet, ikke sparke nedover. 5
Dolce Skrevet 17. mars 2021 #7 Skrevet 17. mars 2021 Lilu skrev (2 minutter siden): I vår bhg er det flere ansatte som stadig legger ut hvor slitsomt det er å jobbe i bhg for tiden og de jobber for å få bhg stengt. De klager og klager... jeg jobber i helsevesenet og vi sliter der også med bemanning, mye tid som går til vaskingog spriting, men i stedet for å klage tar vi det med et smil og er takknemlige for å ha en jobb i disse tider. Jeg forstår at bhg ansatte blir eksponert for mange mennesker ila en dag, men forskjellen fra og eks jobbe i helsevesenet kontra barnehage i disse dager, er at i helsevesenet jobber vi direkte med de som er syke og smittede mens i barnehagen slipper ingen syke inn. Nå eskalerer klaginga til de ansatte og jeg kjenner det gjør vondt og jeg gruer meg til å sende barnet mitt i barnehagen når de viser så tydelig at de virkelig ikke vil være der. Er det flere foreldre som opplever det slik ? Er ikke barnehageansatte takknemlige i det hele tatt for å ha en jobb å gå til i dag når alternativet er permittering og arbeidsledighet som følge av covid ? Skjønner ikke hva du mener her? Så vidt jeg vet: I helsevesenet kan du beskytte deg selv ved å bruke munnbind, og også mange pasienter bruker munnbind. Barnehagepersonellet har vanskelig for å beskytte seg i nærkontakt med f.eks.15 barn, (derav minst halvparten er mer eller mindre konstant snørrete). Og: "I barnehagen slipper ingen syke inn"? Jo, det gjør de. Flere og flere små barn er smittet og er smittebærere av Covid-19. De blir ikke testet i døra. 26
Majer Skrevet 17. mars 2021 #8 Skrevet 17. mars 2021 (endret) Jeg jobber på ous og kjenner meg tryggere der enn jeg hadde gjort i en barnehage. Annerledes før vi fikk det muterte viruset. Spørs selvfølgelig litt på hvor nær pasienten man må være. Vanskeligere på ortopedisk enn eks ønh når det kommer til kroppskontakt Endret 17. mars 2021 av Majer 16
MattDa Skrevet 17. mars 2021 #9 Skrevet 17. mars 2021 (endret) Blir endel ekstra å gjør alle plasser i korona tidene vi er i. Men det verste er å se at man ikke får tid til å ta med de syke og gamle på aktiviteter og litt moro. Så målet helliger middelet med alle disse korona tiltakene. De er ikke begrunnet og det er kun noen få mennesker som sitter rundt et bord å bestemmer skjebnen til mange menneskeliv dessverre, Endret 17. mars 2021 av MattDa 5
stinepetrine Skrevet 17. mars 2021 #10 Skrevet 17. mars 2021 Skjønner godt at du synes det er vanskelig å levere barnet ditt når de uttrykker at de ikke vil være der. Dette bør du ta opp med leder. Det er en viss lojalitet og profesjonalitet de skal vise til arbeidsplassen sin i sosiale medier. Klage og lufte seg er lov, men det bør skje på personalrommet og ikke foran foreldre. Ansatte i barnehage er nok mer utsatt for smitte enn mange andre yrkesgrupper, inkludert helsepersonell. På sykehus testes de fleste pasienter (unntatt polikliniske pasienter), og helsepersonell bærer munnbind og visir selv om pasienter er testet negativt og selv om helsepersonell er fullvaksinert. Skjønner at de er engstelige, men det bør ikke luftes foran foreldre og kan forstås som misnøye. Når noen ikke vil være på jobb, så begynnerman jo å lure på om de kommer til å gi av seg selv og yte den beste faglige kvaliteten.. 6
Vampen Skrevet 17. mars 2021 #11 Skrevet 17. mars 2021 De klager på Facebook? Det tenker jeg faktisk de må få lov til. Selvfølgelig skal de fortsatt opptre proft og imøtekommende når de er jobb, men de må også få lov til å mene noe om arbeidssituasjon sin utenfor arbeidstid. 19
Lilu Skrevet 17. mars 2021 Forfatter #12 Skrevet 17. mars 2021 MattDa skrev (8 minutter siden): Blir endel ekstra å gjør alle plasser i korona tidene vi er i. Men det verste er å se at man ikke får tid til å ta med de syke og gamle på aktiviteter og litt moro. Så målet helliger middelet med alle disse korona tiltakene. De er ikke begrunnet og det er kun noen få mennesker som sitter rundt et bord å bestemmer skjebnen til mange menneskeliv dessverre, Ikke sant 😔
tirben Skrevet 17. mars 2021 #13 Skrevet 17. mars 2021 (endret) Regner med at du som jobber i helsevesenet kan beskytte deg? Det kan altså ikke de som jobber i barnehage. De skal ikke bruke munnbind når de er med barna. Skjønner de er frustrerte, jeg. Endret 17. mars 2021 av tirben 19
Diamant20 Skrevet 17. mars 2021 #14 Skrevet 17. mars 2021 Vampen skrev (2 minutter siden): De klager på Facebook? Det tenker jeg faktisk de må få lov til. Selvfølgelig skal de fortsatt opptre proft og imøtekommende når de er jobb, men de må også få lov til å mene noe om arbeidssituasjon sin utenfor arbeidstid. Enig! Hvis dere vil skjønne hvorfor de klager, søk opp @barnehagememes på Instagram. Det handler om at de ikke kan følge smittevernsrådene, de får ikke vikarer osv. Og barnehageansatte har klagd på bemanningen lenge før korona også. De klager derimot sjeldent på lønne ifht til mange andre som også trekker inn bemanning som problem, men klager mer på lønna. Du kan jo la være å følge de ansatte på FB om du ikke vil se det. Ellers har dere i helsevesenet mye bedre smittevern enn det barnehageansatte har. 14
Example Skrevet 17. mars 2021 #15 Skrevet 17. mars 2021 Heldigvis er det fortsatt ytringsfrihet i landet, selv om enkelte ledere (i særlig offentlig sektor), liker å tro noe annet. At barnehagelærere uttaler seg om det å jobbe i barnehage er verdifullt i det offentlige ordskiftet. Så går det selvfølgelig en grense for hva man sier om sin egen arbeidsplass og hvordan, samt at man har taushetsplikt om barna som går der. Men at de uttaler seg på generelt grunnlag om det å jobbe i barnehage under korona er helt uproblematisk, så lenge de er profesjonelle når de er på jobb. Mange foreldre der ute som liker å synse mye om ansatte i skoler og barnehager, men selv om man er ansatt der, så har man rett til å leve et liv ved siden av. 12
Diamant20 Skrevet 17. mars 2021 #16 Skrevet 17. mars 2021 Og problemet med at det klages på at de skriver på FB, veldig mange får beskjed av leder om å tie til foreldre. De skal si at dagen har vært fin, når den egentlig ikke har vært det, fordi at de ikke får nok vikarer. Et sted må de få lov å lufte problemene sine. Det er ingen som sier at sykepleiere må tenke på pasientene sine når de klager på FB og i media. 4
Milky Skrevet 17. mars 2021 #17 Skrevet 17. mars 2021 tanteFiolett skrev (24 minutter siden): Stiller meg bak Hr. Aktiv og det han sa. Dette er ikke normalen. I barnehagen til mini er de voksne like imøtekommende og omsorgsfulle ansatte som de var før covid-19. Det samme gjelder i barnehagen hvor jeg jobber. Gå direkte til styrer. Vi er ikke noe mindre imøtekommende eller omsorgsfulle bare fordi vi er lei situasjonen. Vi er dritslitne, barna er slitne av rødt nivå, vi er underbemannet, jobber overtid osv... det må være lov å være dritt lei men det betyr ikke at man gjør en dårligere jobb. 14
Zikkzakk Skrevet 17. mars 2021 #18 Skrevet 17. mars 2021 Lilu skrev (29 minutter siden): I vår bhg er det flere ansatte som stadig legger ut hvor slitsomt det er å jobbe i bhg for tiden og de jobber for å få bhg stengt. De klager og klager... jeg jobber i helsevesenet og vi sliter der også med bemanning, mye tid som går til vaskingog spriting, men i stedet for å klage tar vi det med et smil og er takknemlige for å ha en jobb i disse tider. Jeg forstår at bhg ansatte blir eksponert for mange mennesker ila en dag, men forskjellen fra og eks jobbe i helsevesenet kontra barnehage i disse dager, er at i helsevesenet jobber vi direkte med de som er syke og smittede mens i barnehagen slipper ingen syke inn. Nå eskalerer klaginga til de ansatte og jeg kjenner det gjør vondt og jeg gruer meg til å sende barnet mitt i barnehagen når de viser så tydelig at de virkelig ikke vil være der. Er det flere foreldre som opplever det slik ? Er ikke barnehageansatte takknemlige i det hele tatt for å ha en jobb å gå til i dag når alternativet er permittering og arbeidsledighet som følge av covid ? Vet ikke helt om jeg tror på dette. Når det er så dårlig bemannet at pasienter nesten dør som en konsekvens (pga f.eks for lite tilsyn) så kan man ikke akkurat ha særlig med medfølelse for de stakkars pasientene om man tar underbemanningen med et smil... 4
FrkHumle Skrevet 17. mars 2021 #19 Skrevet 17. mars 2021 Diamant20 skrev (3 minutter siden): Og problemet med at det klages på at de skriver på FB, veldig mange får beskjed av leder om å tie til foreldre. De skal si at dagen har vært fin, når den egentlig ikke har vært det, fordi at de ikke får nok vikarer. Et sted må de få lov å lufte problemene sine. Det er ingen som sier at sykepleiere må tenke på pasientene sine når de klager på FB og i media. Dessverre er det mange barnehageansatte som ikke melder avvik, det er eneste systemet for å få til endringer. De som klager på fb eller i media har ingenting de skulle sagt om de ikke melder avvik også. De må sende avviksmeldinger for ABSOLUTT ALT som ikke går som det skal pga bemanning/korona/ressurser etc. 3
Gjest AdeleneMay Skrevet 17. mars 2021 #20 Skrevet 17. mars 2021 Ok. Men for det første, hvorfor følger du med på de ansattes Facebook? Er dere venner der, så vil jeg i så fall si at det er uprofesjonelt av de ansatte å tillatte vennskap med foreldre på Face. For det andre, hva er det de ansatte skriver, som du oppfatter som klaging? Er det klaging, eller er det du som ikke tåler å høre hvordan det faktisk står til? Om de ansatte feks skriver at "foreldrene er egoistiske som sender ungene i barnehagen nå, bryr de seg ikke om oss", så kan jeg godt forstå at du reagerer. Jeg har selv merket meg at flere ansatte i barnehager nå tar til tastaturet, både i grupper som omhandler barnehageyrket og i artikler publisert i nettaviser. Men ingen av de innleggene på Facebook eller artikler jeg har lest, gir meg noe inntrykk av at de ansatte mistrives med å være sammen med barna eller i jobben generelt. Jeg oppfatter det som at barnehageansatte har fått nok av å holde kjeft om de utrolig dårlige betingelsene de arbeider under. Jeg forstår at du som forelder ikke syns det er hyggelig å høre om hvor slitne de ansatte er, men det er faktisk realiteten. Det er faktisk ikke greit å skulle ha ansvar for noe så viktig som små barn, når man ikke har nok øyne og hender til å ta tilstrekkelig vare på dem. Det tærer noe helt ekstremt på de ansatte. Så kan du plusse på corona-situasjonen i tillegg. Det virker som mange forventer av barnehageansatte at de bare skal være blide og søte og aldri klage. Ja, de ansatte er virkelig glad i barna dine, men det er FORTSATT en jobb! Når du kommer for å hente barnet ditt, kan du forvente at de ansatte forsøker å møte deg med et smil og sier hadebra når du går, selv om de på innsiden er helt utslitte, fordi det er deres profesjonelle rollen utad. Utover det så tenker jeg at ansatte som engasjerer seg for en bedre hverdag for både egen og barnas del, skal du som forelder sette pris på! Og til sist... jeg syns det er så rart at hver gang en yrkesgruppe blir nevnt, er det noen som må respondere med "jammen, hva med lærere/butikkmedarbeidere/sykepleiere/taxisjåfører". Jada, dette her er tøft for mange, men det går an å bry seg om mer enn bare en gruppe.
Anbefalte innlegg