AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #1 Skrevet 17. mars 2021 Noen som har hatt betennelse i brystbein/muskulaturen rundt? Er det noen som vet om behandling som kan hjelpe på, utenom medisiner?☺️ Anonymkode: 068b8...0ca
Gjest Kirsebæra Skrevet 17. mars 2021 #2 Skrevet 17. mars 2021 Har hatt kostokondritt to ganger. Da hjelper bare ganske sterk smertestillende, og etterhvert veldig roooolig og enkel, forsiiiiktig trening med fysioterapeut. Det er så jævlig vondt.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #3 Skrevet 17. mars 2021 Kirsebæra skrev (1 minutt siden): Har hatt kostokondritt to ganger. Da hjelper bare ganske sterk smertestillende, og etterhvert veldig roooolig og enkel, forsiiiiktig trening med fysioterapeut. Det er så jævlig vondt. Er det det kalles ja 🤓 Ja det er ganske vondt ja 😣 Kan jeg spørre hva slags trening du startet med hos fysio? Fikk du noe mer plager som følge av kostokondritt, rundt skulder/arm feks? Anonymkode: 068b8...0ca
Gjest Kirsebæra Skrevet 17. mars 2021 #4 Skrevet 17. mars 2021 Sist gang fikk jeg forresten en injeksjon med kortison av reumatolog. Bedret bevegelighet etter en stund.
Gjest Kirsebæra Skrevet 17. mars 2021 #5 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det det kalles ja 🤓 Ja det er ganske vondt ja 😣 Kan jeg spørre hva slags trening du startet med hos fysio? Fikk du noe mer plager som følge av kostokondritt, rundt skulder/arm feks? Anonymkode: 068b8...0ca Det er en stund siden sist nå, så husker ikke helt. Var rolige sirkelbevegelser for å myke opp, myk og lett massasje rundt skuldre. Bruke ryggmuskler i type "katt"-positur. Inn-ut med mage. Høyre arm ut, venstre ben ut og motsatt. For å holde bevegelse. Den satt ganske lenge altså, rundt 8 mnd. Derfor injeksjonen sist gang.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #6 Skrevet 17. mars 2021 Hvordan vet man at man har brystbein betennelse? Jeg har betennelse i spiserøret, og har sterke smerter i muskulaturen rundt, kragebein og ryggrad. Gastroskopi viser nesten normale funn, og ingen grunn til å ha sterke smerter. Anonymkode: 17d43...9a3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #7 Skrevet 17. mars 2021 Kirsebæra skrev (1 minutt siden): Det er en stund siden sist nå, så husker ikke helt. Var rolige sirkelbevegelser for å myke opp, myk og lett massasje rundt skuldre. Bruke ryggmuskler i type "katt"-positur. Inn-ut med mage. Høyre arm ut, venstre ben ut og motsatt. For å holde bevegelse. Den satt ganske lenge altså, rundt 8 mnd. Derfor injeksjonen sist gang. Takk for svar 😌 Oi satt det i så lenge ja? Jeg har akkurat fått det, så jeg har såvidt starta med smertestillende, sykemeldt noen dager bare..Syns du det hjalp med massasje? Og injeksjonen, funka den raskt?☺️ Anonymkode: 068b8...0ca
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #8 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan vet man at man har brystbein betennelse? Jeg har betennelse i spiserøret, og har sterke smerter i muskulaturen rundt, kragebein og ryggrad. Gastroskopi viser nesten normale funn, og ingen grunn til å ha sterke smerter. Anonymkode: 17d43...9a3 Visste ikke at man kunne ha betennelse der engang jeg 😬 Men jeg ble undersøkt av legen i dag og han mente jeg hadde betennelse i brystbenet ja..vondt i brystet, smerter kommer og går..Er vel fare for at jeg må utredes om det ikke blir bedre etter noen dager, som han mente det ville gjøre. Hørtes ikke noe godt ut med betennelse i spiserøret nei 😣 Anonymkode: 068b8...0ca 1
Gjest Kirsebæra Skrevet 17. mars 2021 #9 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar 😌 Oi satt det i så lenge ja? Jeg har akkurat fått det, så jeg har såvidt starta med smertestillende, sykemeldt noen dager bare..Syns du det hjalp med massasje? Og injeksjonen, funka den raskt?☺️ Anonymkode: 068b8...0ca Tja, altså...nå har jeg jo Bektherev også, og det er ikke uvanlig å få kostokondritt ved Bektherev, så jeg hadde jo smerter i ryggsøyle, bekken og hofte fra før så syns vel egentlig den massasjen var ganske vond men kan vel, i ettertid, si at det hjalp. Men i kombinasjon. Jeg hadde ikke klart å gjennomføre det uten smertelindring først. Da slappet jeg mer av. Jeg brukte veldig kort, typ en uke, morfin, etter det har det vært PF av og på. Men mange klarer seg med NSAID og andre betennelsesdempende. Injeksjonen hjalp etter et par dager, trengte litt å "løsne" opp, eller hva man skal kalle det. Nå er vel basseng og slikt stengt nesten over alt, men når slikt åpner igjen så er varmtvannsbasseng høyt anbefalt. Gir en helt annen bevegelse i vann, og varmen er god lindring.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #10 Skrevet 17. mars 2021 Kirsebæra skrev (1 minutt siden): Tja, altså...nå har jeg jo Bektherev også, og det er ikke uvanlig å få kostokondritt ved Bektherev, så jeg hadde jo smerter i ryggsøyle, bekken og hofte fra før så syns vel egentlig den massasjen var ganske vond men kan vel, i ettertid, si at det hjalp. Men i kombinasjon. Jeg hadde ikke klart å gjennomføre det uten smertelindring først. Da slappet jeg mer av. Jeg brukte veldig kort, typ en uke, morfin, etter det har det vært PF av og på. Men mange klarer seg med NSAID og andre betennelsesdempende. Injeksjonen hjalp etter et par dager, trengte litt å "løsne" opp, eller hva man skal kalle det. Nå er vel basseng og slikt stengt nesten over alt, men når slikt åpner igjen så er varmtvannsbasseng høyt anbefalt. Gir en helt annen bevegelse i vann, og varmen er god lindring. Ah såpass ja 😣 Har smerter i bekken og hofte selv nå, kanskje det er noe som henger sammen på et vis? Godt at det hjalp deg, skjønner hva du mener med kombinasjon der ja..Jeg gikk endel til fysio i fjor, spørs om jeg må tilbake etterhvert da 😖 Basseng hadde vært digg ja, bare så synd når det er mye som er stengt nå 😏 Anonymkode: 068b8...0ca
Gjest Kirsebæra Skrevet 17. mars 2021 #11 Skrevet 17. mars 2021 Siden du er i jobb og er sykemeldt, så vil jeg anbefale å ta kontakt med fysio først som sist. Av hensyn til både ventetid, men også forebygging videre, og unngå at det kan bli langvarig. Greit å få ro akkurat i den akutte fasen, men få hjelp. Det er så dritt å gå rundt å ha vondt over lengre tid. Til slutt var alt vondt. Pusting, å le, å kle på seg, vaske håret. Prøve meg i jobb, gradert sykemelding etc. Var et slit.
GammelKaktus Skrevet 17. mars 2021 #12 Skrevet 17. mars 2021 Yoga funker for min del, bøy og tøy. Jævlig ubehagelig når man får de smertene der altså... Kirsebæra skrev (32 minutter siden): Sist gang fikk jeg forresten en injeksjon med kortison av reumatolog. Bedret bevegelighet etter en stund. Hvor lenge har du gått siden sist du hadde det, jeg mener etter du fikk kortison? Legen min har vært lysten på å prøve det på meg men er så skeptisk til kortison..
Gjest Kirsebæra Skrevet 17. mars 2021 #13 Skrevet 17. mars 2021 FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden): Yoga funker for min del, bøy og tøy. Jævlig ubehagelig når man får de smertene der altså... Hvor lenge har du gått siden sist du hadde det, jeg mener etter du fikk kortison? Legen min har vært lysten på å prøve det på meg men er så skeptisk til kortison.. Det var en enkel kortisoninjeksjon så det var jeg ikke bekymret for, de ville at jeg skulle prøve Prednisolon en periode med høy sykdomsoppbluss men det var jeg ikke spesielt lysten på. Dette var vel i slutten av 2018 mener jeg. Eller 2017, litt usikker faktisk.
GammelKaktus Skrevet 17. mars 2021 #14 Skrevet 17. mars 2021 Kirsebæra skrev (Akkurat nå): Det var en enkel kortisoninjeksjon så det var jeg ikke bekymret for, de ville at jeg skulle prøve Prednisolon en periode med høy sykdomsoppbluss men det var jeg ikke spesielt lysten på. Dette var vel i slutten av 2018 mener jeg. Eller 2017, litt usikker faktisk. Ok, og så har du ikke hatt det etterpå? Det er jo fantastisk.
Gjest Kirsebæra Skrevet 17. mars 2021 #15 Skrevet 17. mars 2021 Kirsebæra skrev (Akkurat nå): Det var en enkel kortisoninjeksjon så det var jeg ikke bekymret for, de ville at jeg skulle prøve Prednisolon en periode med høy sykdomsoppbluss men det var jeg ikke spesielt lysten på. Dette var vel i slutten av 2018 mener jeg. Eller 2017, litt usikker faktisk. Må ha vært i 2018 når jeg tenker meg om. Gikk hele sommeren med smerter og var plaget mens jeg var på behandlingsreise, og når jeg kom hjem og klarte ikke jobbe fult. De biologiske medisinene ga mye bivirkninger og jeg var uten en periode også.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #16 Skrevet 17. mars 2021 Kirsebæra skrev (9 minutter siden): Siden du er i jobb og er sykemeldt, så vil jeg anbefale å ta kontakt med fysio først som sist. Av hensyn til både ventetid, men også forebygging videre, og unngå at det kan bli langvarig. Greit å få ro akkurat i den akutte fasen, men få hjelp. Det er så dritt å gå rundt å ha vondt over lengre tid. Til slutt var alt vondt. Pusting, å le, å kle på seg, vaske håret. Prøve meg i jobb, gradert sykemelding etc. Var et slit. Åh, jeg hadde tenkt å se an hvordan det går de neste dagene, men kanskje jeg må be om en time ja...😏 Søren da, har liksom vært gjennom en sånn runde tidligere, men da var det armen som var håpløs 😣 Synd å høre at det ble så ille for deg 😖 takk for alle gode svar 🤗 Anonymkode: 068b8...0ca
Gjest Kirsebæra Skrevet 17. mars 2021 #17 Skrevet 17. mars 2021 FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden): Ok, og så har du ikke hatt det etterpå? Det er jo fantastisk. Ikke i utstrakt grad iallefall, fortsatt en del vondt, men ikke så ille som da. Er jo relativt greit medisinert med biologisk medisin som holder betennelsesaktiviteten i sjakk, og tar smertestillende ved behov, samt trening.
GammelKaktus Skrevet 17. mars 2021 #18 Skrevet 17. mars 2021 Kirsebæra skrev (Akkurat nå): Må ha vært i 2018 når jeg tenker meg om. Gikk hele sommeren med smerter og var plaget mens jeg var på behandlingsreise, og når jeg kom hjem og klarte ikke jobbe fult. De biologiske medisinene ga mye bivirkninger og jeg var uten en periode også. Hm, må kanskje prøves det da. Takk for svar
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #19 Skrevet 18. mars 2021 Ts her..Hvis jeg skal ta kontakt med fysio, må jeg ha snakket med legen først da? Anonymkode: 068b8...0ca
Gjest Kirsebæra Skrevet 18. mars 2021 #20 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her..Hvis jeg skal ta kontakt med fysio, må jeg ha snakket med legen først da? Anonymkode: 068b8...0ca Trenger ikke henvisning lenger, nei om det var det du tenkte på? Men ville funnet en fysio med refusjonsavtale slik at det går på frikortordningen (begge frikortene er nå slått sammen til ett slik at når du når egenandelen på ca 2400 så betaler du ikke for lege, fysio, medisiner på blå resept etc)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå