Gå til innhold

Er jeg urimlig som blir bittegrann skuffet her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer har tre voksne barn. Mellomste ville nå kjøpe OBOS leilighet. 
Det er stor rift om leiligheter nå og jeg visste at samboer hadde arvet et medlemskap med lavt medlemsnummer. Jeg sa han burde overdra medlemskapet til sønnen så han hadde en sjanse, men nei det ville han ikke, det var hans medlemskap. 
Sønnen sa det var flere budgivere så den ville gå til den med lavest medlemsnummer. (Sønnen visste ikke at faren hadde arvet medlemskap). 
Jeg kjørte hardt på samboer og sa at han måtte overdra det til sønnen og etter mye om og men så sa han ja. Ringte sønnen og sa han hadde et medlemskap  han selvfølgelig skulle få bruke. 
Enden på visa var at han fikk leiligheten nettopp på forkjøpsrett pga lavt medlemsnummer.  
Sønnen ringer og er kjempeglad og faren (min samboer) legger ut i set vide og brede om hvor selvfølgelig det var at han skulle ha det og det var med tanke på ungene at han hadde beholdt det osv.  

Kjente jeg ble litt snurt....hadde det ikke vært for at jeg var så på samboer ang. dette så ville han ikke fått sin første leilighet. Ikke at jeg skulle hatt stående applaus, men litt kred kunne jeg fått syntes jeg. 
Jeg sa ingenting, bare tenkte det i mitt stille sinn.....

Anonymkode: 6f709...121

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du være stille om det? Ikke at du trenger å si noe til sønnen, men samboeren din burde få høre det. Dette hadde jeg rett og slett mobba samboeren min litt for om det hadde skjedd hos oss, han oppfører seg jo kjempedumt.

Anonymkode: 42917...4e5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal du være stille om det? Ikke at du trenger å si noe til sønnen, men samboeren din burde få høre det. Dette hadde jeg rett og slett mobba samboeren min litt for om det hadde skjedd hos oss, han oppfører seg jo kjempedumt.

Anonymkode: 42917...4e5

Mulig jeg nevner det for han, ja....vi hadde faktisk en ganske heftig diskusjon om det der han til slutt ga seg da jeg sa jeg kom til å si til sønnen at han hadde et medlemskap med lavt medlemsnummer hvis han ikke sa det selv.  
TS 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du surrer med her, egentlig? Kan du noe om obos? 

annsiennitet går ikke på medlemsnummer, det går på antall år du har vært medlem. Man kan arve medlemskap, men man kan ikke arve medlemskap som er eldre enn du selv er. 

jeg arvet mitt medlemskap fra min bestemors hun kjøpte obos leilighet i 1963, og ansienniteten var altså fra 1963. Jeg er født i 1987, så mitt medlemskap ble altså forkortet med disse årene. Selvom medlemskapet opprinnelig var fra 1963 gjelder det likevel kun fra dagen jeg ble født. 

medlemsskapet må overføres FØR man kan få noen leilighet og det tar nok litt tid. Forkjøpsretten varer også i to uker (mulig reglene er endret nå), så denne historien tror jeg ikke på.

Anonymkode: 23b0c...198

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er det du surrer med her, egentlig? Kan du noe om obos? 

annsiennitet går ikke på medlemsnummer, det går på antall år du har vært medlem. Man kan arve medlemskap, men man kan ikke arve medlemskap som er eldre enn du selv er. 

jeg arvet mitt medlemskap fra min bestemors hun kjøpte obos leilighet i 1963, og ansienniteten var altså fra 1963. Jeg er født i 1987, så mitt medlemskap ble altså forkortet med disse årene. Selvom medlemskapet opprinnelig var fra 1963 gjelder det likevel kun fra dagen jeg ble født. 

medlemsskapet må overføres FØR man kan få noen leilighet og det tar nok litt tid. Forkjøpsretten varer også i to uker (mulig reglene er endret nå), så denne historien tror jeg ikke på.

Anonymkode: 23b0c...198

Slik er det ikke her vi bor, det heter ikke OBOS, men det er det de fleste kjenner til. Er vel et boligbyggerlag (burde skrevet det istedefor OBOS ser jeg nå).Så mulig det er litt forskjellige regler. 
Her går det på jo lavere medlemsnr. jo lengre ansenitet og det trekkes ikke fra år. Medlemskapet var kjøpt i 1979 og gutten er født i 1996. 
Her kan medlemskap overføres rast via en telefonsamtale.  
Det er gelt sant det jeg skriver her, men burde sagt boligbyggerlag og ikke OBOS. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette var bra gjort av far. 

Men dette betyr at du og far begynner på 0 igjen hvis dere ønsker å kjøpe leilighet på et tidspunkt. Han har også to andre barn som ikke får hjelp. Jeg hadde synes det var vanskelig å gi fordelen til bare et barn. 

Men gratulerer til sønnen som fikk hjelp, og kred til deg som gjorde det mulig.

Anonymkode: b8c88...6fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette var bra gjort av far. 

Men dette betyr at du og far begynner på 0 igjen hvis dere ønsker å kjøpe leilighet på et tidspunkt. Han har også to andre barn som ikke får hjelp. Jeg hadde synes det var vanskelig å gi fordelen til bare et barn. 

Men gratulerer til sønnen som fikk hjelp, og kred til deg som gjorde det mulig.

Anonymkode: b8c88...6fd

Vi skal ikke kjøpe leilighet og som jeg sa til han, så må det jo bli «førstemann til mølla» på dette. Nå var sønnen den første som trengte det, så da fikk han det.  

Takk for kred 😆

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...