Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Klarer ikke å bestemme meg for hva jeg burde gjøre, og jeg er usikker på hva motivasjonen min er...

Har jobbet i samme butikk i snart 6 år. Jeg har alltid vært superfleksibel, tatt ekstravakter og møtt opp på kort varsel. Jeg jobber hardt, tar mye ansvar, og er sånn sett også høyt verdsatt. Det er imidlertid sjeldent jeg får noe igjen for akkurat dette. Jeg får prakket på meg ansvar jeg ikke vil ha (selv om jeg sier tydelig ifra om hva jeg mener og ønsker), jeg får sjeldent bytte vakter dersom jeg har behov for det (fordi de mener jeg er en nøkkelperson som ikke er lett å erstatte) og i fjor utsatte jeg ferien min såpass lenge (fordi det aldri passet for arbeidsgiver at jeg tok ferie) at jeg til slutt ikke fikk ferie... Det er dårlig arbeidsmiljø med lav arbeidsmoral og masse sladder, veldig mye som ikke fungerer, og de som er flinke i jobben har en tendens til å bli utbrent. 

Egentlig er jeg utdannet til noe helt annet og leter etter en annen jobb, men det er ikke så enkelt. Så jeg har blitt student igjen i tillegg til at jeg driver eget firma ved siden av. For å satse mer på dette og komme meg vekk fra alt som var stressende og ubehagelig på jobb fremmet jeg et ønske om å gå ned til 50 prosent stilling. Det ble ikke tatt godt imot, sjefen ble rett og slett sur, og truet med at hvis jeg gjorde dette kunne jeg bare glemme å få høyere stillingsprosent igjen senere, og han kunne også love at de ikke kom til å være like fleksible lengre dersom jeg trengte fri (som om det noen gang har vært det).

Dette til tross, jeg fikk 50 prosent, og det er noe av det beste som har skjedd meg på lenge. Jeg kjenner at den psykiske helsen min har skikkelig godt av å ikke jobbe daglig i den butikken, jeg sover bedre, stresser mindre, ryggen min er mye bedre, og jeg tjener uansett mer per time på å jobbe gjennom eget firma fra sofaen.

Nå trapper vi opp til høysesong i butikken, og som vanlig ligger vi langt bakpå. Ingenting er i orden. Jeg blir spurt om å jobbe ekstra, og jeg kjenner at jeg egentlig ikke har lyst i det hele tatt.

En stor del av meg har lyst til å si ja. jeg vet at de sliter, og jeg vet jeg er effektiv og får gjort mye når jeg er på jobb. Det kan utgjøre ganske stor forskjell. Men er ikke det bare flink-pike-syndromet som snakker? Hva får egentlig jeg ut av det? Jeg kommer ikke til å bruke nåværende sjef som referanse for fremtidig jobb, så jeg trenger heller ikke å smiske.

Skjønner bare ikke hvor den indre trangen til å si "ja, selvfølgelig!" kommer fra, og det irriterer meg skikkelig! Jeg burde ikke ha dårlig samvittighet over å si nei, den butikken utnyttet meg i åresvis som tilkallingshjelp før jeg fikk fast stilling. 

Dette ble unødvendig langt og jeg vet ikke hva jeg egentlig lurer på, det er ingen her som kan si hva jeg skal gjøre. Men hva ville du gjort? Hva kan jeg si til meg selv for å døyve den dårlige samvittigheten jeg bestemt mener at jeg ikke burde kjenne på?

Anonymkode: ce835...4bb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bytt jobb på sikt, men for nå. Snakk med fagforeningen hvis du er organisert, for det at du ikke avviklet ferie er brudd på ferieloven, så du kan begynne der ovenfor arbeidsgiver. Forlang å få dagene du jobbet utbetalt hvis du ble trukket for feriepenger for dagene du ikke ferierte. Er du ikke organisert så kan du kontakte arbeidstilsynet hvis sjefen ikke rikker seg på dette. 

Når det gjelder arbeid generelt, så er min erfaring at man kan strekke seg litt, men ikke så mye at man blir tatt som en selvfølge. Sett noen rammer for hvor mange ekstravakter du er villig til å ta og forhold deg til den rammen. Om det ikke er bra nok for sjefen så opplyser du om at da forholder du deg kun til stillingsprosent.

Og som sagt, sats på noe annet etterhvert :)

Anonymkode: 368c8...575

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Jeg har timebetaling, så jeg får uansett betalt for faktiske timer jeg har jobbet. 

Jeg har også søkt andre jobber siden 2017, minst! Men får ikke napp, det er derfor jeg har blitt student igjen. Håper virkelig det hjelper. Søker fortsatt jobber hver gang jeg kommer over noe relevant. 

Kjenner bare på at jeg har strukket meg nok for denne bedriften de siste årene, og det toppet seg litt når jeg nesten fikk kjeft fordi jeg ville gå ned i stillingsprosent. Det jeg har mest lyst til er å bare forholde meg til stillingsprosenten min, men så føler jeg at jeg da er unødvendig vanskelig. 

Han spør bare om én enkelt vakt nå i første omgang, så jeg kunne jo sagt ja. Er bare redd det blir mye ekstra mas fremover om jeg først takker ja.

Anonymkode: ce835...4bb

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye kan du tjene på å heller utvikle bedriften din? Jeg hadde sjekket potensialet der vs å jobbe for en idiot sjef. 

Anonymkode: ee277...d7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...