Gå til innhold

Trenger man å legge tøybind i bløt før vask?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte nylig noen tøybind for å prøve? De ligger i vaskemaskinen nå, før første gangs bruk.

Når de er brukt, må de selvfølgelig vaskes. Men som tråden sier, er det virkelig nødvendig å legge i bløt først? Vil helst slippe, da jeg har liten plass, og egentlig syns det er litt ekkelt.

Om de ellers er rene, bryr jeg meg ikke om et par misfargende flekker. Heller det enn å få i trusa for å si det sånn. Del gjerne andre erfaringer om dere har :) 

på forhånd takk. Hilsen ignorant.

Anonymkode: e833c...5da

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Proteinet i blod reagerer på varme, så dersom brukte tøybind går direkte i vaskemaskinen vil de ikke bli helt rene. Det vil alltid være igjen en brun/gul flekk der det har vært blod.

Jeg skyller mine brukte tøybind med kaldt vann ganske nøye. Klemmer ut alt blodet slik at jeg ikke klarer å klemme ut mer. Deretter legger jeg de i en balje med kaldt vann i noen timer, gjerne over natten. Så lar jeg de lufttørke og vasker de i vaskemaskin sammen med annet undertøy, på 60 c. Jeg stryker de etter at de er tørre, krøllete bind er ikke god å bruke. Jeg har hatt mine i et par år nå og det fungerer fint. 

Det er litt mer jobb så tøybind fungerer bare når jeg er hjemme. Jeg kjøper mindre bind og tamponger, dessuten sover jeg bedre da jeg ikke liker "knirkinga" fra vanlige bind. 

Anonymkode: c4754...906

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tøybind?

Anonymkode: 9b4bb...210

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor tøybind?

Anonymkode: 9b4bb...210

Miljøvennlig, allergivennlig og billigere!

Anonymkode: 38ea8...be6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kjøpte nylig noen tøybind for å prøve? De ligger i vaskemaskinen nå, før første gangs bruk.

Når de er brukt, må de selvfølgelig vaskes. Men som tråden sier, er det virkelig nødvendig å legge i bløt først? Vil helst slippe, da jeg har liten plass, og egentlig syns det er litt ekkelt.

Om de ellers er rene, bryr jeg meg ikke om et par misfargende flekker. Heller det enn å få i trusa for å si det sånn. Del gjerne andre erfaringer om dere har :) 

på forhånd takk. Hilsen ignorant.

Anonymkode: e833c...5da

Vurdert tøybind selv men holder meg fortsatt kun til vanlig bind. Hva er din første erfaring? 

Anonymkode: 7fe82...2ad

AnonymBruker
Skrevet

Tøybind!? For noe svineri! Det finnes grenser på hvor mye man skal gjøre for miljøet ass, og de 30 kronene det koster i måneden med vanlige bind tror jeg selv en uteligger har råd til. 

Bind i seg selv syns jeg er heslig. Hvorfor bruker du ikke menskopp istede da isåfall.... 

Anonymkode: c7f70...3d1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker "menstruser", men vil tro prinsippet er det samme som ved tøybind (menstruser er jo bare truser med "innebygget" tøybind?). De jeg bruker må jeg skylle i rennende KALDT vann til vannet er helt rent, før jeg vasker dem i maskinen. Jeg legger dem ikke i bløt.

Det er en mer styrete enn med vanlig bind. Nå som det er pandemi er det ikke så stress (jeg er jo uansett mest hjemme). Jeg er likevel veldig fornøyd. Har brukt mensbeger i over 10 år allerede, og har brukt menstruser i to år i tillegg (ikke samtidig, men typisk på begynnelsen og slutten av mensperioden). Syntes begge deler er mye mer behagelig enn tampong/bind.

Anonymkode: b5d7e...2c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du trenger ikke å skylle dem. Her i huset har vi brukt kun tøybind i over åtte år og først nå de siste månedene er de eldste blitt litt gulaktige i skrittet. Vi bare knepper dem sammen etter bruk og slenger dem i skittentøyet. Så knepper vi dem opp før vi slenger dem i maskina sammen med truser når vi har samlet opp nok til å fylle ei maskin (eller vi begynner å bli tomme). Vasker på 60 grader med kald forvask. Kommer ut helt hvite og fine :)

Anonymkode: 3038d...df9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tøybind!? For noe svineri! Det finnes grenser på hvor mye man skal gjøre for miljøet ass, og de 30 kronene det koster i måneden med vanlige bind tror jeg selv en uteligger har råd til. 

Bind i seg selv syns jeg er heslig. Hvorfor bruker du ikke menskopp istede da isåfall.... 

Anonymkode: c7f70...3d1

Menskopp kan lekke, og er ikke nok om natten for alle ;) 

Jeg har nettopp kjøpt tøybind og synes det er genialt.

Mye mer skånsomt å gå med enn vanlig bind.

Jeg skyller dem først i kaldt vann, så 60vask.

ImseVimse har sorte også. 

Man bruker ikke en eneste pakke bind på en 5-7dagers menstruasjon nei. 

Anonymkode: 9af0b...bea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker tøybind på dager det er lite blod, og ellers som ekstra sikkerhet i tillegg til menskopp. Jeg skyller de aldri i kaldt vann! Jeg legger de i vask sammen med annet 60% vask, som håndklær, sengetøy. 

dette er et system som har funket for meg i over ti år. Nå i det siste, etter barnefødsler, har jeg fått spiral og mindre blødninger, så nå bruker jeg omtrent bare bind (uten menskopp). 

Anonymkode: 214a0...1fe

• Liker 1
Skrevet

Samle de opp i en våtpose. Når du skal vaske, kjør ett skylleprogram i maskina med kaldt vann. Deretter 60 vask med forvask. Bruk litt vanish. Rent og pent. 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...