AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #1 Skrevet 17. mars 2021 Hvorfor er det så vanskelig? Anonymkode: ec9b4...329
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #2 Skrevet 17. mars 2021 Fordi riktig svar ikke kan diskuteres. Anonymkode: cd065...377 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #3 Skrevet 17. mars 2021 Fordi det er vanskelig. Anonymkode: 24a6d...e22
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #4 Skrevet 17. mars 2021 Fordi det er umulig å manipulere svaret, noe som fører til frustrasjon for mange. Anonymkode: 6af25...428 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #5 Skrevet 17. mars 2021 Det som gjør det aller vanskeligst, er at 'alle' rundt barna sier at 'åhh, matte er så vanskelig, har aldri brukt det osv osv'. Barna stoler da ikke på seg selv og tror at det de gjør må da selvsagt være feil, for 'matte er jo såå vanskelig'. I min tid som lærer og som leksehjelper, er dette typisk som går igjen. Anonymkode: fa907...96a 6
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #6 Skrevet 17. mars 2021 Det er egentlig ikke vanskelig. Jeg tipper at det først og fremst skyldes dårlige lærere og elendig læringsopplegg, og ikke dårlige elever. Måten man lærer bort matematikk på må rett og slett utvikle seg og bli bedre. Anonymkode: c782c...20e 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #7 Skrevet 17. mars 2021 Matematikk er et av fagene hvor man må bygge på tidligere kunnskap. Det går fint an å lære seg siste kapittel i historieboka uten å ha lært seg første kapittel. Siste kapittel i en matematikkbok bygger derimot som regel på det man lærte i de tidligere kapitlene. Det gjør det mye lettere å falle av for om man først ikke har lært de første kapitlene så ender man med å ikke få med seg resten av kapitlene i matteboka. Det blir litt som om man aldri lærte seg å lese og skrive. Da vil man naturligvis stryke på skriftlige prøver i samfunnsfag, historie, osv. Anonymkode: 9c2f0...1ae 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #8 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er egentlig ikke vanskelig. Jeg tipper at det først og fremst skyldes dårlige lærere og elendig læringsopplegg, og ikke dårlige elever. Måten man lærer bort matematikk på må rett og slett utvikle seg og bli bedre. Anonymkode: c782c...20e Jeg ser ungen lærer matten på en annen måte enn hva jeg selv gjorde, så endringer er der. Nå syntes jeg aldri matten var vanskelig, og fulgte ikke med i den ordinær undervisning. Jeg fikk eget løp. Ungen synes det er latterlig enkelt, men får ikke noe annet enn alle andre og kjeder vettet av seg i timene Anonymkode: fa907...96a 1
Stoltskeiv Skrevet 17. mars 2021 #9 Skrevet 17. mars 2021 Tror det er fordi det bare er et svar som er riktig. Mens andre fag, så kan man drøfte seg til svaret
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #10 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi det er umulig å manipulere svaret, noe som fører til frustrasjon for mange. Anonymkode: 6af25...428 Jeg skjønner ikke at det kan være grunnen😂 Anonymkode: 5188e...6c2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #11 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor er det så vanskelig? Anonymkode: ec9b4...329 Fordi vi ikke har undervisning som når alle elevene på en god nok måte, og fordi det er ikke nok lærere eller nok kompetanse hos de som jobber i skolen Anonymkode: 5188e...6c2 2
Gjest Kastanjefrø Skrevet 17. mars 2021 #12 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor er det så vanskelig? Anonymkode: ec9b4...329 Hovedårsaken for at flere stryker er at det i motsetning til andre realfag ikke kan velges bort. Og der norsklæreren kan finne «kvaliteter», kan ikke en mattelærer gi uttelling om noen regner seg frem til at 2+2=3.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #13 Skrevet 17. mars 2021 Tilnærmingen i skoleverket, både i Norge og i store deler av verden, tilsier at elevene skal pugge matematikk. Matematikk er logikk og det er slik det burde læres bort. Dersom du mangler argumenter, så bryter resonnementet sammen — det samme gjelder for matte. Anonymkode: 8ad52...f14
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #14 Skrevet 18. mars 2021 Fordi det er et modningsfag. Spesielt i grunnleggende matematikk, så må du kunne A før du kan gå over til B. En kan si at matematiske fag ikke er uavhengige av hverandre. F. eks - Kan du ikke algebra, så blir det fryktelig tungt å gå over til mer avanserte emner, der du må anvende algebra hele tiden. Kan du ikke elementær differensiering, så kan du heller starte på differensialligninger. Anonymkode: 86c4c...d95
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #15 Skrevet 18. mars 2021 Jeg hadde en flink mattelærer på barneskolen og første del av ungdomskolen, og jeg var flink i matte. Men så i andre del av ungdomskolen og VGS så fikk jeg dårlige lærere som ikke klarte å forklare matte på en forståelig måte. Om jeg spurte om de kunne forklare eller vise meg på en annen måte så sa de bare "nei, dette er forståelig!", som var så frustrerende og demotiverende, da sitter man jo der og ikke skjønner noe mer så da gikk det dårlig. Anonymkode: 49e32...2d2 1
herzeleid Skrevet 18. mars 2021 #16 Skrevet 18. mars 2021 Det handler nok mye om at det er et fag der det kreves en del kunnskap for å i det hele tatt kunne tilnærme seg problemet, og som i tillegg er et "håndverk" der en har bruk for mengdetrening. I motsetning til en del andre fag kan en dermed ikke komme seg unna med å drodle og skrive rundt et tema og treffe sånn halvveis, eller svare basert på det lille en husker fra en forelesning en ikke fulgte så veldig med i.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #17 Skrevet 18. mars 2021 Aldri forstått det. Sa fra allerede på barneskolen at jeg ikke forstod noe. Fikk bare kjeft fordi jeg var lat. Jeg fikk hjelp av tanta mi som virkelig er flink. Hun har lært alle i familien som slet med matte. Hun nådde ikke inn til meg. Jeg pugget i flere timer om dagen de dagene vi skulle ha matteprøver eller eksamen. Fikk alene timer med mattelæreren men fortsatt null forståelse. Hadde regelbok på regelbok. Det var også flinke og engasjerte folk jeg hadde rundt meg. Hadde ingenting å si. Jeg klarer +, -, x og : på kalkulator. Får det ikke ned på ark. På VGs blei jeg utredet for dyskalkuli. Men da hadde jeg fått stryk eller 2 i alle år. Blitt kalt dum, lat og evneveik. Hadde 5 i alle andre fag. Bare ikke matte. Hadde de voksne hørt på meg fra jeg gikk på barneskolen kunne jeg fått hjelp på en annen måte. Men tydligvis visste de voksne best. Trur man heller skal bli lydhør for barn som virkelig sliter. Ta de på alvor og søke hjelp der man kan få hjelp. Trenger ikke en diagnose, men ser selv at barna mine sliter. Men heldigvis har de en tålmodig pappa som står på og får de videre 😊 Anonymkode: 8d7fa...641
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #18 Skrevet 18. mars 2021 Elendige lærere. Husker jeg på flere prøver fikk i rød skrift ordet "regnerekkefølge", men aldri noen som satte seg ned med meg og forklarte hva det var eller ga meg noen ekstraoppgaver. Anonymkode: 39c37...e68
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #19 Skrevet 18. mars 2021 For det er vanskelig. Og senteret for frykt sitter vist nok rett ved siden av senteret til matte i hjernen, som gjør at mange blir redde for matte 😅😂 (sagt av mattelærer på videregående). Anonymkode: 23be3...87a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå