Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Faren min døde for tidlig brått og uventet på fredag. Er eldste barn, og på toppen av sjokket og sorgen faller mye av det praktiske på meg, som er mye, som jeg også har forklart sjefen. Spurte hvordan det var ift fri/permisjon. Vi er et lite solid firma (privat) som går veldig godt med god inntjening.

Fikk 2 dager inkl begravelsesdagen med lønn. Blir så paff av mangelen på empati og imøtekommenhet, men skjønner man ikke skal forvente for mye. Fikk også tilsendt ny arbeidsoppgave mandag.

Vanlig dette eller?

Anonymkode: 497cd...65f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dette er vanlig. 2 dager med lønn er faktisk litt mer enn du har krav på.  Skal du har mer fravær, så må du enten ta permisjon uten lønn eller bli sykemeldt.

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig, hos oss får man bare fri begravelsesdagen, ellers må man bruke permisjon uten lønn, avspasering eller feriedager. 

Anonymkode: 23e6e...fd8

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Manma døde også brått. Jeg fikk 6 dager fri i forbindelse med begravelse. 4 reisedager og 2 dager hjemme. Jobbet frem til begravelsen og 1 uke etter. Så gikk jeg på en smell, sjokket la seg og det gikk opp for meg at hun var død. Da ble jeg sykemeldt i 3 uker. 

Anonymkode: f8a32...2db

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes tvert i mot at arbeidsgiveren din høres romslig ut. Du får to dager fri med lønn. Det er slett ikke verst altså.

Anonymkode: 7c75a...3f8

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke noe som heter velferdspermisjon? 

Anonymkode: 08e35...ce1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Sykemeld deg hvis du trenger mer fri - ta den tiden du trenger. I så fall sykemeldes du ikke for dødsfallet som sådan, men på vegne av "psykisk ubalanse, sorgreaksjon". Sorg er tøft. Jeg kondolerer. 

Anonymkode: 8bfde...4ff

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vanlig regel, ikke overraskende. 

Bør være en skjønnsmessig vurdering av hvor en får fri. 

Anonymkode: 27744...a3a

AnonymBruker
Skrevet

Dødsfall er ikke gyldig grunn til å være borte fra jobb, men følger av dødsfall er som f.eks problemer med søvn, depresjon etc. Det blir eventuelt egenmelding/sykemelding 

Anonymkode: 80681...8c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er vel akkurat det TS har fått. Dette er uansett valgfritt om arbeidsgiver vil gi.

Anonymkode: cac04...5e1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du var heldig. Jeg fikk ikke en gang fri for nødvendig operasjon eller begravelse til besteforelder. Måtte jobbe inn igjen det jeg var borte og sykemelding dreit han i (må tjene inn timene på den tapte arbeidsdagen - hvor jeg lå i narkose). Kondolerer ❤️

Anonymkode: f4473...c9e

AnonymBruker
Skrevet

Fikk 4 dager velferdspermisjon jeg, kunne nok fått mer også om jeg hadde trengt det.

Anonymkode: 61d93...8c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søk om permisjon uten lønn. Kondolerer!

Anonymkode: af663...282

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fikk 14 dager sykemelding uten problem. Bare så skuffa over arbeidsgiver. Ser det er vanlig (selv om jeg hører det veldig motsatte og), så blir skuffa på alles vegne. Skjønner ikke at man kan behandle trofaste ansatte slik. Hadde jeg vært arbeidsgiver hadde jeg uten å tenke meg om et sekund tilbytt 14 dager fri med lønn, om det var behov. Den kostnaden hadde jeg lagt på firmaet, og tenkt det gikk i pluss på den måten at mine ansatte hadde et varmt hjerte for den gode arbeidsplassen sin. 

Og du som lå i operasjonen med narkose, og måtte jobbe det inn igjen - det helt ærlig velter seg i magen min. At det går an å behandle folk slik, er utenfor min fatteevne, lovverk eller ikke lovverk.

TS

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det TS får er jo nettopp det. Og den kan være med, eller uten lønn.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fikk 14 dager sykemelding uten problem. Bare så skuffa over arbeidsgiver. Ser det er vanlig (selv om jeg hører det veldig motsatte og), så blir skuffa på alles vegne. Skjønner ikke at man kan behandle trofaste ansatte slik. Hadde jeg vært arbeidsgiver hadde jeg uten å tenke meg om et sekund tilbytt 14 dager fri med lønn, om det var behov. Den kostnaden hadde jeg lagt på firmaet, og tenkt det gikk i pluss på den måten at mine ansatte hadde et varmt hjerte for den gode arbeidsplassen sin. 

Og du som lå i operasjonen med narkose, og måtte jobbe det inn igjen - det helt ærlig velter seg i magen min. At det går an å behandle folk slik, er utenfor min fatteevne, lovverk eller ikke lovverk.

TS

Det kan arbeidsgiveren din bestride, sykemeldingen altså. De vet jo at du ikke er syk. https://jolstad.no/blogg/har-du-rettigheter-til-a-fa-fri-fra-jobb-ved-et-dodsfall/

Anonymkode: f32b6...026

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tipper mange av dere som svarer ikke har opplevd å miste foreldrene deres. Jeg føler med deg ts, kondolerer. Anbefaler deg å gå til fastlegen og få sykemelding dersom du har behov for mer tid til å bearbeide sorgen.  Selv fikk jeg ulønnet permisjon da faren min døde, var glad for det og for at arbeidsgiver var så forståelsesfull.

Anonymkode: b13cd...e20

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det kan arbeidsgiveren din bestride, sykemeldingen altså. De vet jo at du ikke er syk. https://jolstad.no/blogg/har-du-rettigheter-til-a-fa-fri-fra-jobb-ved-et-dodsfall/

Det der hadde du ikke sagt til TS om du hadde kjent henne eller måte stå for dine ord med fullt navn. Feigt og ufølsom kommentar, men akk så typisk for KG dessverre. Enkelte næres av å slenge stygge ting uten mangel på empati. 

Kondolerer TS ❤️ Bra det ordnet seg med sykemelding. 

Anonymkode: 23ee4...a6c

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Rent formelt kan arbeidsgiver etterprøve enhver sykemelding, men hvilken arbeidsgiver gjør det oppe i et dødsfall? 

Den dagen det mot formodning skulle skje meg hypotetisk sett (Har absolutt ikke slike problemer nå, har en god arbeidsgiver, så dette er hypotetisk), så hadde jeg i så fall gått til sak på alle ubetalte arbeidstimer gjennom flere år (Men som jeg ikke har vært så nøye på siden det er gi og ta -).

Sånn generelt. Dersom arbeidsgiver setter seg på bakbeina i en alvorlig situasjon som gjelder meg/mine, så vil mitt tilsvar formes slik at det slår ekstremt hardt tilbake. 

Anonymkode: 93bf1...238

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Det der hadde du ikke sagt til TS om du hadde kjent henne eller måte stå for dine ord med fullt navn. Feigt og ufølsom kommentar, men akk så typisk for KG dessverre. Enkelte næres av å slenge stygge ting uten mangel på empati. 

Kondolerer TS ❤️ Bra det ordnet seg med sykemelding. 

Anonymkode: 23ee4...a6c

Bevares, jeg tror ikke du trenger å bli krenket på andres vegne her, dette var en helt nøktern kommentar til temaet. 

Anonymkode: 7c75a...3f8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Rent formelt kan arbeidsgiver etterprøve enhver sykemelding, men hvilken arbeidsgiver gjør det oppe i et dødsfall? 

Den dagen det mot formodning skulle skje meg hypotetisk sett (Har absolutt ikke slike problemer nå, har en god arbeidsgiver, så dette er hypotetisk), så hadde jeg i så fall gått til sak på alle ubetalte arbeidstimer gjennom flere år (Men som jeg ikke har vært så nøye på siden det er gi og ta -).

Sånn generelt. Dersom arbeidsgiver setter seg på bakbeina i en alvorlig situasjon som gjelder meg/mine, så vil mitt tilsvar formes slik at det slår ekstremt hardt tilbake. 

Anonymkode: 93bf1...238

Å, tro meg, min kunne gjort det. Jeg hadde faktisk ikke blitt overrasket. Det er så mange småting som har skjedd, som jeg bare har blitt helt paff på, når det gjelder ham. Å gjøre noe slikt er helt i hans gate. Men det er greit, han har klart å presse meg vekk fra arbeidsplassen med styringsmåten sin. Jeg har ikke noen behov for å ha dette i livet mitt, gode penger til tross. Det er ikke verdt det.

TS

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...