AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #1 Skrevet 17. mars 2021 Hei. Jeg har hatt baby i tverrleie hele svangerskapet og var hos jordmor nå og har fått kontroll hos sykehuset neste uke. Noen som vet gangen i det som skjer da? Hvor tidlig setter de eventuelt opp KS? Vending er ikke et alternativ for meg av ulike årsaker. Hva skjer om de setter opp KS, også kommer man og barnet har snudd seg? Da blir man vel bare sendt hjem i påvente av fødsel? Men hvis babyen snur seg så sent så er det vel sjanse for å snu seg igjen før fødselen starter? Jeg merker at all denne usikkerheten gjør meg stresset. Hvis jeg blir satt opp til KS så tror jeg at jeg må bruke så mye kapasitet på å forberede meg på det, sånn at det blir skikkelig tøft om det blir droppet når jeg kommer inn. Jeg har hatt mange samtaler på sykehuset allerede for å klare å gjennomføre en vaginal fødsel etter traumer ifm med forrige fødsel. KS er for meg ingen enkel løsning, og ikke noe jeg ønsker, men jeg kjenner jeg trenger en viss forutsigbarhet rundt fødsel. Så langt det lar seg gjøre. Anonymkode: 272b1...f8a
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #2 Skrevet 17. mars 2021 Jeg hadde et barn som lå vekselvis i sete/skrå og tverrleie gjennom store deler av svangerskapet. Jeg hadde termin 7/3 og babyen ble født ved planlagt ks noen uker før. Selve keisersnittet ble bestemt i desember. De sa hvis det plutselig skulle skje at barnet snudde seg, å måtte de ta en ny vurdering med de trodde det var minimal sannsynlighet for det. Og det fikk de rett i for hun snudde seg ikke. Vending var aldri et tema, men noen dager før det planlagte ks ringte sykehuset og spurte om jeg kunne komme for å la meg undersøke av en gruppe medisinstudenter som skulle få kjenne på ulike leier (seteleie,tverrleie). Det sa jeg nei til, mest i frykt for at det skulle føre til at barnet snudde seg;) Ellers holdt jeg meg mest mulig i ro for å forhindre snuing. Men hos meg er det en fysisk årsak til tverrleiet (stort myom), så det hadde nok ikke skjedd uansett. Planlagt ks var en helt super opplevelse Anonymkode: a0a53...5d4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #3 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde et barn som lå vekselvis i sete/skrå og tverrleie gjennom store deler av svangerskapet. Jeg hadde termin 7/3 og babyen ble født ved planlagt ks noen uker før. Selve keisersnittet ble bestemt i desember. De sa hvis det plutselig skulle skje at barnet snudde seg, å måtte de ta en ny vurdering med de trodde det var minimal sannsynlighet for det. Og det fikk de rett i for hun snudde seg ikke. Vending var aldri et tema, men noen dager før det planlagte ks ringte sykehuset og spurte om jeg kunne komme for å la meg undersøke av en gruppe medisinstudenter som skulle få kjenne på ulike leier (seteleie,tverrleie). Det sa jeg nei til, mest i frykt for at det skulle føre til at barnet snudde seg;) Ellers holdt jeg meg mest mulig i ro for å forhindre snuing. Men hos meg er det en fysisk årsak til tverrleiet (stort myom), så det hadde nok ikke skjedd uansett. Planlagt ks var en helt super opplevelse Anonymkode: a0a53...5d4 Jeg har ingen fysisk årsak til tverrleiet, første lå i hodeleie, men aldri festet. Måtte ha vakuum for å få første ut da... Jordmor sa til meg at de ikke tok noen avgjørelser før fullgåtte 37 eller 38 uker. Syns det er tøft å leve i denne uvissheten, og slitsomt at det kan vare helt til siste slutt. Anonymkode: 272b1...f8a
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #4 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har ingen fysisk årsak til tverrleiet, første lå i hodeleie, men aldri festet. Måtte ha vakuum for å få første ut da... Jordmor sa til meg at de ikke tok noen avgjørelser før fullgåtte 37 eller 38 uker. Syns det er tøft å leve i denne uvissheten, og slitsomt at det kan vare helt til siste slutt. Anonymkode: 272b1...f8a På Haukeland der jeg gikk til kontroll var de også pålagt å vente ganske lenge, selv om legen jeg gikk til var nesten helt sikker på at barnet ville bli liggende i tverrleie så kunne hun ikke innvilge noe pga regelverket sa hun. Jeg fikk imidlertid fremskyndet avgjørelsen litt da jeg sa jeg var veldig engstelig og ønsket en snarlig avgjørelse for å få mer ro. Kanskje du kan be om det samme. Anonymkode: a0a53...5d4
Sirinna Skrevet 17. mars 2021 #5 Skrevet 17. mars 2021 Min snudde seg selv dagen før jeg skulle på vending. De har fremdeles plass til å legge seg til rette i uke 36.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #6 Skrevet 17. mars 2021 Sirinna skrev (11 minutter siden): Min snudde seg selv dagen før jeg skulle på vending. De har fremdeles plass til å legge seg til rette i uke 36. Fullstendig klar over det, og var ikke det jeg lurte på. Jeg har spurt om gangen i dag om jeg kommer på kontroll om en uke og barnet ikke har snudd seg. Hva som skjer og når de setter opp KS Anonymkode: 272b1...f8a
Sirinna Skrevet 17. mars 2021 #7 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Fullstendig klar over det, og var ikke det jeg lurte på. Jeg har spurt om gangen i dag om jeg kommer på kontroll om en uke og barnet ikke har snudd seg. Hva som skjer og når de setter opp KS Anonymkode: 272b1...f8a Åja beklager. Tenkte det var godt med noen oppløftende ord. Skal liste meg stille og rolig ut av tråden din 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #8 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): På Haukeland der jeg gikk til kontroll var de også pålagt å vente ganske lenge, selv om legen jeg gikk til var nesten helt sikker på at barnet ville bli liggende i tverrleie så kunne hun ikke innvilge noe pga regelverket sa hun. Jeg fikk imidlertid fremskyndet avgjørelsen litt da jeg sa jeg var veldig engstelig og ønsket en snarlig avgjørelse for å få mer ro. Kanskje du kan be om det samme. Anonymkode: a0a53...5d4 Jeg håper jeg kan få rask avgjørelse. Jeg fikk også mulighet til elektivt ks i samtaler tidligere, men ønsker som sagt å føde vaginalt. Hvis det blir satt opp KS pga tverrleie, så kan jeg kanskje få inn i avtalen at det gjennomføres på datoen satt opp uansett om babyen har snudd seg eller ei, med mindre jeg absolutt ikke vil da. Så kan jeg føle at jeg har noe kontroll. Anonymkode: 272b1...f8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå