Gå til innhold

Strikkehjelp - vendinger og økninger. Kan noen hjelpe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Strikker en genser. Har kommet til halsen og har 84 masker. Skal forhøye nakken med vendemasker. Har satt av 14 masker midt bak og videre i oppskriften står det: 

Strikk rett bort til maskemarkøren på v side. Vend. Lag en vendemaske og strikk vrang bort til motsatt markør. Vend. Strikk rett tilbake. Øk maskeantallet med 8 m hver gang du vender. Gjenta venderekkene i alt 4 ganger. Avslutt med å strikke en omgang rett. 
 

1. Skal jeg øke 8 masker innimellom markørene eller skal jeg øke med 8 masker på hver side? Eller skal jeg øke to masker ved hver vending = til sammen 8 masker? 
2. Skal jeg vende 8 ganger (til sammen 4 «runder», eller vende 4 ganger (til sammen 2 runder)? 
3. Når jeg begynte med 84 masker før vendingene, hvor mange skal jeg sitte igjen med til slutt? Når jeg begynner på r/vr i halsen? 
4. Jeg har strikket nesten en runde, før jeg kom til maskemarkøren på venstre side. Har jeg gjort det korrekt? 
 

Sikkert mange dumme spørsmål, men jeg skjønner ingenting 😬

Anonymkode: 1db28...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Som jeg forstår det er det slik:

1. øke masker i denne sammenhengen betyr at du for hver gang du vender (bortsett fra første gang), strikker du 8 masker forbi den masken du vendte ved forrige gang, slik at antallet masker mellom vendingene midt bak blir større, men det totale antallet masker forblir det samme. 

2. ja 8 ganger til sammen blir riktig

3. du skal ha samme antall til slutt :)

4. hvis starten på omgangen er midt bak og det skal være 14 masker mellom de to vendemaskene skal du strikke 7 masker før du kommer til venstre markør

 

Anonymkode: 2b2ca...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.3.2021 den 16.51):

Hei! Som jeg forstår det er det slik:

1. øke masker i denne sammenhengen betyr at du for hver gang du vender (bortsett fra første gang), strikker du 8 masker forbi den masken du vendte ved forrige gang, slik at antallet masker mellom vendingene midt bak blir større, men det totale antallet masker forblir det samme. 

2. ja 8 ganger til sammen blir riktig

3. du skal ha samme antall til slutt :)

4. hvis starten på omgangen er midt bak og det skal være 14 masker mellom de to vendemaskene skal du strikke 7 masker før du kommer til venstre markør

 

Anonymkode: 2b2ca...be6

Tusen, tusen takk! Fikk det, etter mye om og men, til 🙏🏼

Anonymkode: 1db28...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...