Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min samboer planlegger barn. Vi er begge i full jobb og har egentlig alt «på plass». Ettersom jeg har fleksibel jobb med hjemmekontor bor vi «på landet» hvor han jobber. Det er et lite sted ca. en time fra Oslo hvor hele mitt nettverk er. Jeg kjenner en bekymring for å bli veldig «alene» i permisjonstiden. Jeg har alltid tenkt at det må være fint med permisjon, kunne ta seg en trilletur, møte venner og gå på cafe. Her vi bor har jeg ikke noe nettverk, det er ikke gode trilleforhold (bare laaaang bilvei) og jeg er nødt til å ta bilen et godt stykke hvis jeg skal finne et koselig og trygt sted å trille eller møte venner. Kan se for meg at dette ikke er barebare med en baby. Er det bare jeg som er unødvendig bekymret for å bli ensom? Noen som har vært i samme situasjon? 

Anonymkode: 14b1c...78c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo tenke deg hvordan vi har hatt det i permisjon siste året. Jævlig er bare forbokstaven. 

Anonymkode: 73b5f...b01

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og min samboer planlegger barn. Vi er begge i full jobb og har egentlig alt «på plass». Ettersom jeg har fleksibel jobb med hjemmekontor bor vi «på landet» hvor han jobber. Det er et lite sted ca. en time fra Oslo hvor hele mitt nettverk er. Jeg kjenner en bekymring for å bli veldig «alene» i permisjonstiden. Jeg har alltid tenkt at det må være fint med permisjon, kunne ta seg en trilletur, møte venner og gå på cafe. Her vi bor har jeg ikke noe nettverk, det er ikke gode trilleforhold (bare laaaang bilvei) og jeg er nødt til å ta bilen et godt stykke hvis jeg skal finne et koselig og trygt sted å trille eller møte venner. Kan se for meg at dette ikke er barebare med en baby. Er det bare jeg som er unødvendig bekymret for å bli ensom? Noen som har vært i samme situasjon? 

Jeg fikk barn lenge før corona. Men jeg opplevde permisjonstiden som ensom allikevel, jeg hadde veldig mye tid på dagen, men ingen venner kunne møtes og gå på café. Ungen gråt hver gang den lå i vogn, så det café-livet var helt umulig også med barselgruppa. Ungen gråt veldig mye, så traff vel egentlig ingen de første 6 månedene og besøkene av venner uteble. 

Dette med trilleforhold høres forøvrig ikke så hyggelig ut, men du blir kanskje vant til å trille langs veien?

Anonymkode: 10fa1...2c3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om dere skal fortsette å bo der, må du jo uansett skaffe deg et lokalt nettverk. Om verden er i vater igjen, er permisjonen en helt ok anledning til å gjøre det. Delta på babysang og babykråkestuping og alt annet tullball som finnes med baby- foran, så møter du de andre som også kjeder seg i permisjon. Praktisk når barna havner i samme barnehage og skole etter hvert er det også. 

Anonymkode: cd355...192

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Om dere skal fortsette å bo der, må du jo uansett skaffe deg et lokalt nettverk. Om verden er i vater igjen, er permisjonen en helt ok anledning til å gjøre det. Delta på babysang og babykråkestuping og alt annet tullball som finnes med baby- foran, så møter du de andre som også kjeder seg i permisjon. Praktisk når barna havner i samme barnehage og skole etter hvert er det også. 

Anonymkode: cd355...192

Det var lurt innspill. Men kjenner også litt på det at det er «langt» til føden og hjelp hvis det skulle være noe. Spesielt med første barnet hadde det vært godt med mindre avstand, og støtteapparatet mitt nærmere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så du vil egentlig flytte, TS? Ser det er flere grunner enn permisjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk første barn på et sted som ligner din beskrivelse. 

Kjente ingen der men ble introdusert for en topp barselgruppe. Covid er vel største utfordring men satser på den er under kontroll når du evt får barn

Anonymkode: b42e8...50b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du vil egentlig flytte, TS? Ser det er flere grunner enn permisjon. 

Jeg har på en måte vendt meg til tanken om at vi blir boende her, og det er et fint sted for barn å vokse opp. Men jeg kjenner på uroen ved å være langt unna både min familie og andre tilknytninger når jeg skal igjennom noe «så stort» for første gang.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen personlig erfaring. Mens syns jeg ofte leser tråder her inne om damer som sitter hjemme mens mannen er på jobb og er utslitt pga ingen avlastning (familie bor ikke i nærheten) og ingen omgangskrets.

Jeg bor 5-10 min unna alle besteforeldre og alle nærmeste venner innen 20 min og syns det har vært supert både i permisjon og med barnehagestart og for aktiviteter i helgene. 

Bilkjøring i starten var alltid helt pyton syns jeg med mye gråt og stress, så jeg likte best å komme med rundt led vogn og da var det deilig med butikker, venner og familie i nærme avstand. Sier ikke at det ikke går, men jeg satte utrolig stor pris på at det var så lett for besteforeldre (og særlig mamma i starten) og stikke innom uten mye planlegging :) 

Anonymkode: 4685e...481

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan jo tenke deg hvordan vi har hatt det i permisjon siste året. Jævlig er bare forbokstaven. 

Jeg har det ikke jævlig. Storkoser meg i permisjon jeg. Mannen på hjemmekontor også, så koselig! Bor dog i en by og har fine trilleforhold. Går minimum to timer hver dag, triller tur med andre i persmisjon så ofte jeg kan. Har hatt permisjon to ganger tidligere og synes denne gangen er den aller beste. Har ingen planer og ingenting jeg må. Har tidligere stresset med babysvømming, barseltreff, kafébesøk og alt annet som kan være slitsomt når baby sover dårlig. Nå er dagene rolig og jeg har fult fokus på kos med lillemann. 

Anonymkode: bad6c...c44

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var utrolig ensom i permisjonene. Ingen hadde tid når det passet for meg, og mine barn har grått konstant i vogn og bil. Foreldrene hans bor 8 timer unna oss og mine bor 1 time unna, men de jobber alle sammen fullt, og venner bor spredd over hele verden. I løpet av barnehageårene opparbeidet vi oss et supert nettverk og har nå mange å være med, selv om permisjonene var stusselige. 

Anonymkode: 9f1bb...b39

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Helt uenig. Fikk baby i august og er fortsatt i permisjon. Har hatt en fin permisjonstid.

Anonymkode: 96eec...03b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg fikk barn før korona, og følte meg ensom i Oslo selv med nettverk der. Nå bor vi sånn du beskriver og har det mye bedre, mye mer imøtekommende de "på landet". 

Anonymkode: 15bd9...350

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke så mange som kan henge på dagtid, og på kveldstid ligger du fort med puppen ute i timesvis. Permisjon er ofte ensomt og slitsomt. Familie som er interessert hjelper mye.

Anonymkode: 3dd65...72b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor også på landet, ned nye ulendt terreng, og trilletur er svært vanskelig her med vår på nå 15 mnd. Løsningen ble bæresele og bæremeis 😊

Anonymkode: 5514f...7fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ut i fra beskrivelsen av hjemstedet ditt, kunne du vært naboen min. Jeg var også nyinnflyttet da første barn kom, og pendlet til jobb i en annen kommune, så jeg hadde ikke noe nettverk her. Jeg ble kjent med noen gjennom barselgruppen til første barn, og har fått en del nettverk i form av andre med barn i samme alder. Nr to kom i 2020, så det ble lite nettverskbygging i den permisjonstiden. 

Jeg kunne godt tenkt meg å bare gå ut av døren og trille avgårde, kanskje gå innom en kafé og eller avtale å møte noen andre i permisjon. Men her er det nesten helt umulig å trille, bare en lang vei, bratt, svingete og ikke noe fortau. Jeg har enten tatt bilen og kjørt et stykke, eller hatt babyen i bæretøy og gått tur på stier i skogen som ikke er fremkommelige med vogn, for det er vi heldige å ha en del av her. Og jeg kan fortsatt savne å bo mer sentralt og nærmere venner fra hjemstedet mitt som er på en annen kant av landet, men alt i alt har det vært ganske fint likevel :) 

Anonymkode: 24598...6dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg har det ikke jævlig. Storkoser meg i permisjon jeg. Mannen på hjemmekontor også, så koselig! Bor dog i en by og har fine trilleforhold. Går minimum to timer hver dag, triller tur med andre i persmisjon så ofte jeg kan. Har hatt permisjon to ganger tidligere og synes denne gangen er den aller beste. Har ingen planer og ingenting jeg må. Har tidligere stresset med babysvømming, barseltreff, kafébesøk og alt annet som kan være slitsomt når baby sover dårlig. Nå er dagene rolig og jeg har fult fokus på kos med lillemann. 

Anonymkode: bad6c...c44

Vel, jeg synes baby fortjener mer. Treffe andre barn, bli trygg på andre voksne, utfolde seg i vann osv. 

Ikke hørt om en eneste som har nytt det siste året. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, jeg synes baby fortjener mer. Treffe andre barn, bli trygg på andre voksne, utfolde seg i vann osv. 

Ikke hørt om en eneste som har nytt det siste året. 

Det har jeg, baby på 6 mnd. Har barselgruppe og blitt kjent med mange mødre som jeg møter flere gang i uken 🤷🏼‍♀️ Bor i en av Norges største byer også. Måtte selvsagt ordne grupper selv da helsestasjon ikke arrangerer.

Anonymkode: 96eec...03b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Snakk for deg selv, jeg har hatt en helt fantastisk permisjonstid!

Anonymkode: 9728c...196

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Snakk for deg selv, jeg har hatt en helt fantastisk permisjonstid!

Anonymkode: 9728c...196

Klart. Asosiale mennesker som trives best i eget selskap, stortrives nok nå. Men det er verken sunt eller godt for en baby å vokse opp slik. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...