Bente1990 Skrevet 17. mars 2021 #1 Skrevet 17. mars 2021 Hei Jeg har eid bil fra før vi flyttet sammen. Den er verdt rundt 360.000kr nå. Han har ikke hatt bil selv, men tatt buss. Da han bytta jobb fikk han lengre vei til jobb enn meg, og vi ble enig om at jeg skulle ta buss og han ta min bil til jobb. Han ønsker ikke å betale seg inn i bilen, da han mener han taper penger på det. Men han skjønner ikke at jeg som eier av bilen taper penger på at han får en rask og komfertabel tur daglig til jobb istedet for bussen som jeg tar. Med tanke på verditap, forsikring, drivstoff, bompenger, traffikavgift, vedlikehold, servicer, (jeg betaler billån) og busskort til meg selv. Hvordan skal vi fordele utgiftene mellom oss?? I tillegg føler jeg at jeg burde får en sum pr mnd som utleie av bilen til han. Er det rettferdig? 15
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #3 Skrevet 17. mars 2021 Hva er det han betaler for bilen nå da? Spleiser dere på alt annet enn billånet? Synes godt han kan betale leie for bilen. Eventuelt at han betaler halvparten av busskortet ditt. Selv hadde jeg nok endt opp med å bruke bilen selv. Anonymkode: eda67...8bc 29
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 17. mars 2021 Wtf? Selvfølgelig taper man på å kjøpe bil (kjøpe seg inn i din), han får snike seg på bussen om han ikke vil «tape penger på transport» Anonymkode: 10ec2...840 53
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #5 Skrevet 17. mars 2021 Bente1990 skrev (2 minutter siden): Hei Jeg har eid bil fra før vi flyttet sammen. Den er verdt rundt 360.000kr nå. Han har ikke hatt bil selv, men tatt buss. Da han bytta jobb fikk han lengre vei til jobb enn meg, og vi ble enig om at jeg skulle ta buss og han ta min bil til jobb. Han ønsker ikke å betale seg inn i bilen, da han mener han taper penger på det. Men han skjønner ikke at jeg som eier av bilen taper penger på at han får en rask og komfertabel tur daglig til jobb istedet for bussen som jeg tar. Med tanke på verditap, forsikring, drivstoff, bompenger, traffikavgift, vedlikehold, servicer, (jeg betaler billån) og busskort til meg selv. Hvordan skal vi fordele utgiftene mellom oss?? I tillegg føler jeg at jeg burde får en sum pr mnd som utleie av bilen til han. Er det rettferdig? Hvis kun han bruker bilen mener jeg at han minst bør betale bom og bensin. Egentlig alle utgifter på bilen utenom lånet. Eller at dere deler på utgiftene om du også bruker den. Hvis du ikke har behov for bil så selv bilen så kan han kjøpe seg en han har råd til å ha. Anonymkode: 9ea7a...971 17
Gjest Alterego666 Skrevet 17. mars 2021 #6 Skrevet 17. mars 2021 Bente1990 skrev (7 minutter siden): Med tanke på verditap, forsikring, drivstoff, bompenger, traffikavgift, vedlikehold, servicer, (jeg betaler billån) og busskort til meg selv. Hvordan skal vi fordele utgiftene mellom oss?? I tillegg føler jeg at jeg burde får en sum pr mnd som utleie av bilen til han. Er det rettferdig? Ta fra ham nøklene, så blir forhandlingspososjonen din bedre.
Illuminatum Skrevet 17. mars 2021 #7 Skrevet 17. mars 2021 Bente1990 skrev (10 minutter siden): Er det rettferdig? Ja, det er rettferdig. Km stand har mye å si i forhold til salgsverdi når den skal selges. I tillegg er service, forsikring, drivstoff og bompenger kostnader som er relatert til kjørelengde. Håper han i alle fall er den som betaler bensinen. Dette hadde ikke jeg godtatt. 25
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #8 Skrevet 17. mars 2021 Åh, gud. Hvorfor er det så mange pinlige og flaue personer i samfunnet? Er de klar over hvor slitsomme de er? Anonymkode: b98cd...310 27
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #9 Skrevet 17. mars 2021 Det hadde aldri skjedd her. Jeg har valgt å ta utgiften det er med å ha bil for å slippe styret og den ekstra tiden det går ved kollektiv transport. Jeg hadde aldri i verden tatt buss for at samboeren skulle slippe det dersom det var min bil og han ikke ville bidra økonomisk på den. Han kan kjøpe sin egen dersom han ikke vil ta buss. Det trenger ikke koste all verden heller, med mindre han er veldig kravstor, bilen min kosta ca 25 000 og går nå på fjerde året, har kun hatt billige reparasjoner av slitasjedeler (bremseklosser, skiver ol). Kollektivt for meg kommer på 3200 i måneden, alt i alt er kanskje bilen dyrere med forsikring, drivstoff osv, men det er det verdt med tanke på tiden jeg sparer. Anonymkode: 9ca36...2e5 22
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #10 Skrevet 17. mars 2021 Kan nevne at vi hadde et verditap på bilen på over 50 kr pr mil så kostnaden ved å ha den bilen ble ganske høy. Nypris 700 000 og salgspris 350 000. 5 år gammel og gått 66 000. Spørs jo hva slags bil du har, hvor gammel, kjørelengde osv, men samboer bør absolutt betale sin del av kaka her. Bil er dyrt uansett. Anonymkode: c06e5...3fd 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #11 Skrevet 17. mars 2021 Du tar tilbake bilen så får han kjøpe sin egen. Ikke ditt problem om han ikke har råd til å kjøpe egen bil. Enkelt og greit. Anonymkode: aa2aa...c05 42
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #12 Skrevet 17. mars 2021 Om begge bruker bilen så deles utgiftene der likt som for bolig. Evt hensyntatt om en har lavere inntekt enn den andre. Bil bør med i samboeravtale på lik linje med andre eiendeler av verdi. Så foreslå at dere reviderer avtalen. Eller skriver en, da det aner meg at dere ikke har gjort dette... Anonymkode: 9c935...340 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #13 Skrevet 17. mars 2021 Du bruker den ikke, så selg den?😊 Så kan han enten ta buss selv eller kjøpe sin egen som du ikke trenger å betale for Anonymkode: fd5da...584 42
McMary Skrevet 17. mars 2021 #14 Skrevet 17. mars 2021 (endret) Om dere ikke alt har det, må det opprettes en felles konto for felles utgifter hvor dere setter forholdsmessig inn penger. F.eks om han spiser mye mer enn deg setter han inn mer penger til mat, om han bruker bilen mer enn deg setter han inn litt mer til bilutgifter, osv. Regninger på forsikringer, husleie, bil og andre utgifter tas fra denne kontoen. Dere får to kort til denne kontoen slik at dere bruker dette når dere handler mat. Samboerskap med fullstendig separat økonomi er fullstendig tullete. Vi hadde det slik at vi bare beholdt et lite beløp hver oss på private kontoer, altså det samme beløpet uansett hvem som tjente mest, og alt annet gikk til felles kontoer. Men har skjønt at dette er utopisk for mange, derfor forslag som over. Endret 17. mars 2021 av McMary
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #15 Skrevet 17. mars 2021 Du er dumsnill. Ta tilbake bilnøklene og si at du heller vil bruke den selv. Så ser du fort hva han syns at tjenesten er verdt. Anonymkode: ce7c7...dc6 41
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #16 Skrevet 17. mars 2021 Da hadde jeg bestemt at den som fikk benytte MIN bil til jobb var meg. Han kan ta buss eller gå, om han ikke vil betale for transport Anonymkode: db364...92f 21
spinner Skrevet 17. mars 2021 #17 Skrevet 17. mars 2021 Statens satser er 4,03/km. Bilen din høres ganske vanlig ut og han bør derfor betale dette når han bruker bilen alene. (Det er lenge siden statens satser var en gullgruve for bileier, nå er det enighet om at de knapt dekker reelle kostnader). Merk; dette skal også dekke bensin så du får være den som fyller tanken TS. 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #18 Skrevet 17. mars 2021 Skjønnar at han syns det er greit med gratis transport til og frå jobben. Men om han vil bruke din bil som fast transportmiddel så er han faktisk nødt til enten å kjøpe seg inn i bilen minimum 50% (er det kun han som brukar bilen så 100%) eller betale deg for kostnaden det er for deg å ha bilen tilgjengeleg for han. Og dei kostnadane må jo dekke verditap, forsikringar, avgifter, vedlikehald, drivstoff, bompengar og dine busskostnadar for å nemne nokre. Eg brukar dama sin bil på jobb av og til, MEN IKKJE på bekostning av hennar transportbehov. Hadde eg vore i dykkar situasjon så kunne det ikkje falt meg inn i å gjort sånne krav som han har gjort her. Her må du rett og slett vere hard i parforhandlingane. Er det noko slags anna som han kompenserar deg med som kan rettferdiggjere hans krav her eller er det verkeleg så einsidig utnytting? Anonymkode: 2eaef...979 13
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #19 Skrevet 17. mars 2021 Bente1990 skrev (45 minutter siden): Hei Jeg har eid bil fra før vi flyttet sammen. Den er verdt rundt 360.000kr nå. Han har ikke hatt bil selv, men tatt buss. Da han bytta jobb fikk han lengre vei til jobb enn meg, og vi ble enig om at jeg skulle ta buss og han ta min bil til jobb. Han ønsker ikke å betale seg inn i bilen, da han mener han taper penger på det. Men han skjønner ikke at jeg som eier av bilen taper penger på at han får en rask og komfertabel tur daglig til jobb istedet for bussen som jeg tar. Med tanke på verditap, forsikring, drivstoff, bompenger, traffikavgift, vedlikehold, servicer, (jeg betaler billån) og busskort til meg selv. Hvordan skal vi fordele utgiftene mellom oss?? I tillegg føler jeg at jeg burde får en sum pr mnd som utleie av bilen til han. Er det rettferdig? Si at du ikke ønsker å låne vekk bilen til han, da du taper penger på det💁♀️ Anonymkode: 3f838...f19 27
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #20 Skrevet 17. mars 2021 Jeg tror knapt det jeg leser. Han taper penger på det? Selvsagt gjør han det! Det koster penger å ha bil! Hvorfor gidder du denne snylteren? Anonymkode: 6e5de...8b1 29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå