Blekkulfina Skrevet 17. mars 2021 #1 Skrevet 17. mars 2021 Flere yngre legges inn Det er en økende trend i nye innleggelser i alle aldersgrupper mellom 30-79 år. Blant personer i alderen 30-39 år var det rapportert om 20 nye innleggelser i uke 10 (2,7 per 100 000) etter 10 i uke 9 (1,4). Det er det høyeste antallet rapportert i den aldersgruppen i en uke siden begynnelsen av epidemien. Det er foreløpig rapportert om 153 nye innleggelser i uke 10. Det høyeste antallet på en uke siden slutten av mars i fjor. Antall nye innleggelser i Oslo og Viken er på det høyeste siden slutten av mars i fjor, og Vestfold og Telemark har ikke tidligere hatt så mange nye innleggelser på en uke. https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=59601 Fortsetter de å holde skoler og barnehager oppe i Oslo-regionen skal det bli spennende å se hvordan disse tallene vil fortsette å øke fremover....😓 8
Pterinochilus Skrevet 17. mars 2021 #2 Skrevet 17. mars 2021 Blekkulfina skrev (13 minutter siden): Fortsetter de å holde skoler og barnehager oppe i Oslo-regionen skal det bli spennende å se hvordan disse tallene vil fortsette å øke fremover....😓 Jeg synes det er ekstremt frustrerende at de ikke setter inn tiltak der det smittes mest samtidig som sykehuskapasiteten er under sterkt press. Det gir virkelig ingen mening. 5
gauss Skrevet 17. mars 2021 #3 Skrevet 17. mars 2021 Antall innlagte i aldersgruppen 0-4 var omtrent 250 per 100.000 i influensasesongen 2017-18. Hvor var bekymringene for de minste da? Det er klart at pandemien er meget alvorlig på et samfunnsmessig nivå, men anekdotene om de "yngre pasientene" føles mer som et forsøk på å skremme yngre, og veldig tiltakstrøtte mennesker, til å etterleve de ekstreme tiltakene som er implementert. 17
Ukjent. Skrevet 17. mars 2021 #4 Skrevet 17. mars 2021 gauss skrev (5 minutter siden): Antall innlagte i aldersgruppen 0-4 var omtrent 250 per 100.000 i influensasesongen 2017-18. Hvor var bekymringene for de minste da? Det er klart at pandemien er meget alvorlig på et samfunnsmessig nivå, men anekdotene om de "yngre pasientene" føles mer som et forsøk på å skremme yngre, og veldig tiltakstrøtte mennesker, til å etterleve de ekstreme tiltakene som er implementert. Jeg satt og tok frem de samme tallene. Det er så tragisk å sitte og lese om folk som hyler og skriker om ting som står i media. De har aldri noensinne satt seg inn i hvordan tall på sykehusinnleggelser ifht aldersgrupper pleier å se ut. Det er ikke sånn at man er udødelig frem til man fyller 65 år. Men godt at regjeringen har klart å komme opp med noe nytt for å skremme folk da. Viktig at man holder folk så livredde at de ikke stiller noen spørsmål til politikken som føres. 14
velociraptor Skrevet 17. mars 2021 #5 Skrevet 17. mars 2021 (endret) Blekkulfina skrev (1 time siden): Flere yngre legges inn Det er en økende trend i nye innleggelser i alle aldersgrupper mellom 30-79 år. Blant personer i alderen 30-39 år var det rapportert om 20 nye innleggelser i uke 10 (2,7 per 100 000) etter 10 i uke 9 (1,4). Det er det høyeste antallet rapportert i den aldersgruppen i en uke siden begynnelsen av epidemien. Det er foreløpig rapportert om 153 nye innleggelser i uke 10. Det høyeste antallet på en uke siden slutten av mars i fjor. Antall nye innleggelser i Oslo og Viken er på det høyeste siden slutten av mars i fjor, og Vestfold og Telemark har ikke tidligere hatt så mange nye innleggelser på en uke. https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=59601 Fortsetter de å holde skoler og barnehager oppe i Oslo-regionen skal det bli spennende å se hvordan disse tallene vil fortsette å øke fremover....😓 Så det er med andre ord 0.0027 % sjangs for at en i den alderen blir lagt inn på sykehus om de blir smittet. Eller mest sannsynlig bare halvparten, siden de regner med at det et dobbelt så mange smittede som de de finner. Tenker mange tar den sjangsen. Edit for å si fra at dette tallet er helt feil, det var regnet ut ut i fra tallene oppgitt i et annet innlegg, som ikke stemmer. Endret 17. mars 2021 av velociraptor 5
DanielDuppsko Skrevet 17. mars 2021 #6 Skrevet 17. mars 2021 Vi vet jo at den britiske mutasjonen rammer yngre hardere. Men det mer interessante tallet her må vel være innleggelsesraten i forhold til tallet på smittede. Det er sikkert mulig å finne ut hvor mange i 30 - 39-årsalderen som ble smittet i uke 10.
velociraptor Skrevet 17. mars 2021 #7 Skrevet 17. mars 2021 (endret) Blekkulfina skrev (1 time siden): Flere yngre legges inn Det er en økende trend i nye innleggelser i alle aldersgrupper mellom 30-79 år. Blant personer i alderen 30-39 år var det rapportert om 20 nye innleggelser i uke 10 (2,7 per 100 000) etter 10 i uke 9 (1,4). Det er det høyeste antallet rapportert i den aldersgruppen i en uke siden begynnelsen av epidemien. Det er foreløpig rapportert om 153 nye innleggelser i uke 10. Det høyeste antallet på en uke siden slutten av mars i fjor. Antall nye innleggelser i Oslo og Viken er på det høyeste siden slutten av mars i fjor, og Vestfold og Telemark har ikke tidligere hatt så mange nye innleggelser på en uke. https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=59601 Fortsetter de å holde skoler og barnehager oppe i Oslo-regionen skal det bli spennende å se hvordan disse tallene vil fortsette å øke fremover....😓 velociraptor skrev (18 minutter siden): Så det er med andre ord 0.0027 % sjangs for at en i den alderen blir lagt inn på sykehus om de blir smittet. Eller mest sannsynlig bare halvparten, siden de regner med at det et dobbelt så mange smittede som de de finner. Tenker mange tar den sjangsen. Men disse tallene må jo være helt feil! 2,7 per 100 000, men 20 innleggelser, da måtte det være rundt en million smittede mellom 30-39 den uka. Det finnes ikke i nærheten av en million 30-39-åringer i Norge, og det er vel kanskje 1 % av de man har som er smittet i Oslo, færre andre steder. Endret 17. mars 2021 av velociraptor 3
Yrsa Skrevet 17. mars 2021 #8 Skrevet 17. mars 2021 velociraptor skrev (13 minutter siden): Så det er med andre ord 0.0027 % sjangs for at en i den alderen blir lagt inn på sykehus om de blir smittet. Eller mest sannsynlig bare halvparten, siden de regner med at det et dobbelt så mange smittede som de de finner. Tenker mange tar den sjangsen. Hvem er "mange"? For jeg antar du ikke her tenker på 17-åringen med nedsatt immunforsvar, eller 23-åringen med en alvorlig syk samboer? Du tenker vel heller ikke på 30-åringene med små barn hjemme.. Jeg antar at du mener "folk flest", altså de som med høy sannsynlighet IKKE blir alvorlig syke.. Visste du forresten at mange av de som nå har levd i frykt i ett år, faktisk også er veldig redde for vanlig influensa? At alle som kan, tar influensavaksine? Og i perioder lever begrenset pga. smittefrykt? Det ER relevant at alderen synker på de som er innlagt på sykehus. Det sier noe om hvordan, og hvor hardt viruset treffer. Tidligere ble ikke yngre så syke at de trengte å legges inn, nå gjør de det (i større grad). Det er ingen som ber noen om å gå i panikkmodus av den grunn, men det er fint at myndighetene informerer folk i Norge. Når det er sagt, så kan jeg faktisk ikke fatte dere som fremdeles sammenligner koronatall med infuensatall. Influensatallene sier noe om hvor mange som får det når samfunnet er åpent som normalt. Koronatallene sier noe om hvor mange som får korona når samfunnet i praksis er stengt. Hvordan tror du statistikken hadde sett ut med et helt åpent samfunn?... 6
Gamle Smukka Skrevet 17. mars 2021 #9 Skrevet 17. mars 2021 velociraptor skrev (4 minutter siden): Men disse tallene må jo være helt feil! 2,7 per 100 000, men 20 innleggelser, da måtte det være rundt en million smittede mellom 30-39 den uka. Det finnes ikke i nærheten av en million 30-39-åringer i Norge, og det er vel kanskje 1 % av de man har som er smittet i Oslo, færre andre steder. Man forventer 2400 smittede pr døgn og over 230 innleggelser neste uke.
velociraptor Skrevet 17. mars 2021 #10 Skrevet 17. mars 2021 Yrsa skrev (1 minutt siden): Hvem er "mange"? For jeg antar du ikke her tenker på 17-åringen med nedsatt immunforsvar, eller 23-åringen med en alvorlig syk samboer? Du tenker vel heller ikke på 30-åringene med små barn hjemme.. Jeg antar at du mener "folk flest", altså de som med høy sannsynlighet IKKE blir alvorlig syke.. Visste du forresten at mange av de som nå har levd i frykt i ett år, faktisk også er veldig redde for vanlig influensa? At alle som kan, tar influensavaksine? Og i perioder lever begrenset pga. smittefrykt? Det ER relevant at alderen synker på de som er innlagt på sykehus. Det sier noe om hvordan, og hvor hardt viruset treffer. Tidligere ble ikke yngre så syke at de trengte å legges inn, nå gjør de det (i større grad). Det er ingen som ber noen om å gå i panikkmodus av den grunn, men det er fint at myndighetene informerer folk i Norge. Når det er sagt, så kan jeg faktisk ikke fatte dere som fremdeles sammenligner koronatall med infuensatall. Influensatallene sier noe om hvor mange som får det når samfunnet er åpent som normalt. Koronatallene sier noe om hvor mange som får korona når samfunnet i praksis er stengt. Hvordan tror du statistikken hadde sett ut med et helt åpent samfunn?... Jeg mener «mange», ingen spesifikke mennesker 🤷🏼♀️ Hva var problemet med 30-åringene med småbarn hjemme? For småbarn er rs-viruset svært mye farligere enn corona. Tallene som ble oppgitt er uansett helt feil, og dermed er prosentene jeg regnet ut også helt feil. Sjangsen for å bli lagt inn er betydelig større enn 0.0027 %, da det måtte bety at det var nesten en million smittede den uka i 30-39-års alderenz 1
velociraptor Skrevet 17. mars 2021 #11 Skrevet 17. mars 2021 Yrsa skrev (6 minutter siden): Når det er sagt, så kan jeg faktisk ikke fatte dere som fremdeles sammenligner koronatall med infuensatall. Influensatallene sier noe om hvor mange som får det når samfunnet er åpent som normalt. Koronatallene sier noe om hvor mange som får korona når samfunnet i praksis er stengt. Hvordan tror du statistikken hadde sett ut med et helt åpent samfunn?... Det kan jeg ikke svare på. Når man ser seg rundt i verden er det ikke nødvendigvis sånn at de med strenge restriksjoner har lite smitte og de med åpent samfunn enormt mye smitte. Merkelig nok. Jeg har ingen forklaring på hvorfor. 4
DanielDuppsko Skrevet 17. mars 2021 #12 Skrevet 17. mars 2021 velociraptor skrev (2 minutter siden): Jeg mener «mange», ingen spesifikke mennesker 🤷🏼♀️ Hva var problemet med 30-åringene med småbarn hjemme? For småbarn er rs-viruset svært mye farligere enn corona. Tallene som ble oppgitt er uansett helt feil, og dermed er prosentene jeg regnet ut også helt feil. Sjangsen for å bli lagt inn er betydelig større enn 0.0027 %, da det måtte bety at det var nesten en million smittede den uka i 30-39-års alderenz 2,7 per 100 000 er sannsynligheten for å bli lagt inn gitt at du er i aldersguppen 30 - 39, helt uavhengig av om du er blitt smittet eller ikke. Som jeg skrev over, er det mer interessant å vite hvor sannsynlig det er å bli lagt inn dersom du faktisk blir smittet av viruset. Jeg vet ikke hvor man finner tall for hvor mange 30 - 39-åringer som ble smittet i uke 10, men la oss si at det var 1000. I så fall var sannsynligheten for innleggelse blant smittede i denne aldersgruppen to prosent. 3
Tunique Skrevet 17. mars 2021 #13 Skrevet 17. mars 2021 gauss skrev (1 time siden): Antall innlagte i aldersgruppen 0-4 var omtrent 250 per 100.000 i influensasesongen 2017-18. Hvor var bekymringene for de minste da? Det er klart at pandemien er meget alvorlig på et samfunnsmessig nivå, men anekdotene om de "yngre pasientene" føles mer som et forsøk på å skremme yngre, og veldig tiltakstrøtte mennesker, til å etterleve de ekstreme tiltakene som er implementert. Nettopp ! 1
gjest:) Skrevet 17. mars 2021 #14 Skrevet 17. mars 2021 (endret) 28 minutter siden, DanielDuppsko said: 2,7 per 100 000 er sannsynligheten for å bli lagt inn gitt at du er i aldersguppen 30 - 39, helt uavhengig av om du er blitt smittet eller ikke. Som jeg skrev over, er det mer interessant å vite hvor sannsynlig det er å bli lagt inn dersom du faktisk blir smittet av viruset. Jeg vet ikke hvor man finner tall for hvor mange 30 - 39-åringer som ble smittet i uke 10, men la oss si at det var 1000. I så fall var sannsynligheten for innleggelse blant smittede i denne aldersgruppen to prosent. 123 smittede per 100 000 innb. Mellom 30 og 39. Så litt over 2% av de som smittede som blir oppdaget i aldersgruppen 30-39. Forbehold om at andelen smittede er litt høyere pga forsinkelse fra smitte til innleggelse. Kilde: statistikken til VG Endret 17. mars 2021 av gjest:) 2
Fungerende Skrevet 17. mars 2021 #15 Skrevet 17. mars 2021 Pterinochilus skrev (1 time siden): Jeg synes det er ekstremt frustrerende at de ikke setter inn tiltak der det smittes mest samtidig som sykehuskapasiteten er under sterkt press. Det gir virkelig ingen mening. Ukerapport for uke 10 (08.03 - 14.03.21) "Mest vanlig antatt smittested var privat husstand (1 230; 47 %), privat arrangement (321; 12 %), jobb (291; 11 %), barnehage/skole (273; 11 %) og organisert fritidsaktivitet (31; 1 %). For 275 tilfeller (11 %) var antatt smittested ukjent." Hvor kommer påstanden om at det smittes mest i barnehage/skole egentlig fra? Det er heller ikke riktig at det ikke settes inn tiltak. 3
Pterinochilus Skrevet 17. mars 2021 #16 Skrevet 17. mars 2021 Fungerende skrev (20 minutter siden): Ukerapport for uke 10 (08.03 - 14.03.21) "Mest vanlig antatt smittested var privat husstand (1 230; 47 %), privat arrangement (321; 12 %), jobb (291; 11 %), barnehage/skole (273; 11 %) og organisert fritidsaktivitet (31; 1 %). For 275 tilfeller (11 %) var antatt smittested ukjent." Hvor kommer påstanden om at det smittes mest i barnehage/skole egentlig fra? Det er heller ikke riktig at det ikke settes inn tiltak. Nå smittes jo ungene i barnehager og på skoler og tar med seg smitten hjem til sine husstander. 3
Yrsa Skrevet 17. mars 2021 #17 Skrevet 17. mars 2021 velociraptor skrev (57 minutter siden): Jeg mener «mange», ingen spesifikke mennesker 🤷🏼♀️ Hva var problemet med 30-åringene med småbarn hjemme? For småbarn er rs-viruset svært mye farligere enn corona. Tallene som ble oppgitt er uansett helt feil, og dermed er prosentene jeg regnet ut også helt feil. Sjangsen for å bli lagt inn er betydelig større enn 0.0027 %, da det måtte bety at det var nesten en million smittede den uka i 30-39-års alderenz Fordi hvis begge foreldrene blir alvorlig syke, hvem skal da ta seg av barna? Bestemor og bestefar kanskje? Nei. For de er i risikogruppen. Tante og onkel? Nei. For de bor på andre siden av landet. Det ER faktisk lov til å være bekymret! Når det er sagt, så er jeg smertelig klar over at RS-virus er farlig for små barn. Men når mine barn var små, og trengte sykehusopphold, så hadde de ledig plass på barneavdeling! Faktisk var det ganske fullt den ene gangen, hva om det hadde vært koronapandemi på toppen? 2
LastSummer Skrevet 17. mars 2021 #18 Skrevet 17. mars 2021 Person under 18 år innlagt på intensiven.. 1
Blekkulfina Skrevet 17. mars 2021 Forfatter #19 Skrevet 17. mars 2021 (endret) velociraptor skrev (1 time siden): Jeg mener «mange», ingen spesifikke mennesker 🤷🏼♀️ Hva var problemet med 30-åringene med småbarn hjemme? For småbarn er rs-viruset svært mye farligere enn corona. Tallene som ble oppgitt er uansett helt feil, og dermed er prosentene jeg regnet ut også helt feil. Sjangsen for å bli lagt inn er betydelig større enn 0.0027 %, da det måtte bety at det var nesten en million smittede den uka i 30-39-års alderenz Du regnet helt feil ja, men ser du har fått flere svar på det allerede. Fungerende skrev (58 minutter siden): Ukerapport for uke 10 (08.03 - 14.03.21) "Mest vanlig antatt smittested var privat husstand (1 230; 47 %), privat arrangement (321; 12 %), jobb (291; 11 %), barnehage/skole (273; 11 %) og organisert fritidsaktivitet (31; 1 %). For 275 tilfeller (11 %) var antatt smittested ukjent." Hvor kommer påstanden om at det smittes mest i barnehage/skole egentlig fra? Det er heller ikke riktig at det ikke settes inn tiltak. Disse som smittes i husstanden smittes jo av sine familiemedlemmer, og da er nok smitte fra barnehager og skoler en ganske vesentlig «bidragsyter» nå om dagen.. Det kan man også lese utifra andelen positive tester sist uke, som var høyest i aldersgruppen 0–5 år (4 prosent), 6–12 år (3,4 prosent) og 13–19 år (3 prosent). https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/86Rbod/dobling-i-innleggelser-blant-3039-aaringer-dette-uroer-meg Endret 17. mars 2021 av Blekkulfina 3
Den Sagnomsuste Skrevet 17. mars 2021 #20 Skrevet 17. mars 2021 Så det er altså 20 personer i tredveårene som har blitt, a) smittet med Covid19, b) er svært overvektige/ kronisk syke etc, og c) de legges altså inn med korona. Jeg hater utviklingen, men misliker hysteri og skremselspropaganda. Vask hender, bruk munnbind og hold deg så langt unna andre som mulig! Er du syk så vær borte fra offentligheten! Gjør man alt dette kan man ha et behov for å lese om noe annet enn dette pisset bestandig. 4
Anbefalte innlegg