AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #1 Skrevet 17. mars 2021 En gitt situasjon; er det mulig å avtale med skolen å ha hjemmeundervisning en periode, er dette noe de kan og vil innvilge? Vil ikke høre hva folk synes om det, men om noen har erfaring og vet. Kommer selvsagt til forhøre oss ordentlig om det blir aktuelt. Men kjæresten min får muligens jobb på en annen kant av landet for en minimum en toårsperiode, en jobb som han både synes er spennende og den er bedre betalt. Men det vil gå utover samværet med barnet, derfor lurer han på om det ville være mulig at barnet blir der lengre når det først kommer, f eks om barnet kommer i vinterferien og blir en uke eller to ekstra, mot at han selvsagt følger opp med hjemmeundervisning. Barnet vil være ungdomskoleelev på dette tidspunktet og derfor også litt mer selvstendig. Og han vil i denne jobben være såpass fleksibel at han kan ta en del hjemmekontor mens barnet er der. Dette forutsetter selvsagt også at barnet evt selv vil, noe vi tror hun vil. Jeg kan også bidra, om jeg blir med på lasset. Uansett, noen som har hørt om slike avtaler med skolen? Synes jo en del får veldig mye fri til sydenturer m m ellers, når det ikke er korona, og her er det snakk om et opplegg med skole. Og nei, han kan ikke reise til hjemplassen for å bo der i perioder, det er ikke aktuelt å betale for to bosteder. Men han ønsker jo fortsatt samvær med barnet, derfor sjekker vi så smått ut mulighetene. Anonymkode: fb9e8...9f4 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #2 Skrevet 17. mars 2021 Nei, dette er på ingen måte mulig å få til. Det ville blitt enormt merarbeid på lærerene, det ville vært belastende for eleven, og det ville vært fryktelig vanskelig å sette karakter på riktig grunnlag. Det er ingen som får fri for en sydentur, da ligger det isåfall tungveiende grunner bak. Dette virker fryktelig lite gjennomtenkt av far. Anonymkode: 1d895...eb8 9
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #3 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, dette er på ingen måte mulig å få til. Det ville blitt enormt merarbeid på lærerene, det ville vært belastende for eleven, og det ville vært fryktelig vanskelig å sette karakter på riktig grunnlag. Det er ingen som får fri for en sydentur, da ligger det isåfall tungveiende grunner bak. Dette virker fryktelig lite gjennomtenkt av far. Anonymkode: 1d895...eb8 Slutt å dømme for noe som ikke engang har skjedd ennå, det er bare på idéstadiet. Her får ihvertfall folk fri til sydenturer rett som det er. Vi har aldri gjort det, men det er enkelte som faktisk reiser fast en gang i året i to uker og andre elever som får fri i lengre perioder fordi de skal være med foreldrene til deres opprinnelsesland. Jeg kan ikke helt se at en ferie er en bedre grunn enn at vi evt tar hovedansvaret for undervisningen noen uker. Men går det ikke, så går det ikke. Anonymkode: fb9e8...9f4 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #4 Skrevet 17. mars 2021 Er dette deres felles barn, eller er det ditt stebarn? Er det felles barn så tenker jeg at dere to fikser dette i en to-års periode, og ordner reiser og besøk når det passer for dere og barnet. Er det hans barn og en annen forelder så må det jo avtales samvær, og man kan ikke bare være borte fra skolen i 2-3 uker. Det er flere grunner for det. -man skrives automatisk ut av skolen ved fravær på to uker (så 10 dager) som ikke er sykdom. -Det vil medføre ekstraarbeid for lærere som må lage opplegg, og motta dette, på nett fra en elev, såkalt fjernundervisning. I tillegg har eleven krav på undervisning. Det er ikke skoleplikt i Norge, men undervisningsplikt, så noen må gi denne. Det må dokumenteres at denne gies. -det faglige skal ivaretas -det sosiale. 1 uke, to uker, 3 uker uten venner er avgjørende i ungdomsskolealder. Det vil ikke være noen som vil anbefale dette. Om han velger å ta den jobben, så må han nesten også velge å se barnet mindre den perioden. Anonymkode: 3d43e...6b0 8
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #5 Skrevet 17. mars 2021 Heldigvis går ikke dette i Norge. Man er skolepliktig. Blir barnet borte mer enn 10 virkedager utenom sykdom vil barnet skrives ut og barnevernet blir automatisk koblet inn. Anonymkode: fa7a9...af2 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #6 Skrevet 17. mars 2021 Nope, dette er urealistisk. Anonymkode: 8107d...951 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #7 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Heldigvis går ikke dette i Norge. Man er skolepliktig. Blir barnet borte mer enn 10 virkedager utenom sykdom vil barnet skrives ut og barnevernet blir automatisk koblet inn. Anonymkode: fa7a9...af2 Det er undervisningsplikt, ikke skoleplikt. Anonymkode: 3d43e...6b0 9
Leeloo Skrevet 17. mars 2021 #8 Skrevet 17. mars 2021 Selvfølgelig går det an, det er opp til skolen/lærer/rektor om de er villige til å samarbeide. Nå som alle brått er kastet ut i en heldigital hverdag er det enklere enn før. En jente i klassen til mitt barn haddde samme problemstilling, far bor på andre kanten av landet, hun hadde alltid en ekstra uke fri før eller etter f.eks. vinter/høstferie (men kun en uke) og var der vel en mnd. på sommeren. Mulig hun var med en kusine på skolen også (det gjorde jeg selv da jeg var liten og besøkte familie i nord, men da var det nok litt løsere regler). Det er ikke verre enn å spørre (og før noen sier noe, det er noe helt annet å ta fri for å dra til syden, og det er neppe mange elever i hver klasse med denne problemstillingen slik at «alle da må få lov». 4
Mt3 Skrevet 17. mars 2021 #9 Skrevet 17. mars 2021 Det vil være mye bedre å høre med den ungdomsskolen eleven vil tilhøre, enkelte skoler har jo mye erfaring med elever som er langtidssyke og dermed får bruke AV1 til hjem/skoleundervisning. Men om det skulle bli fjernundervisning med lekser og innleveringer over nett kun for en elev vil det jo bli mye ekstraarbeid for lærerene. Som en annen nemte vil nok problemet med det sosiale rundt eleven muligens bli ett enda større problem, nå er jo ungdommer ofte sosiale via nett men den klassetilhørigheten blir ofte en utfordring om en er mye borte i løpet av skoleåret.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #10 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Slutt å dømme for noe som ikke engang har skjedd ennå, det er bare på idéstadiet. Her får ihvertfall folk fri til sydenturer rett som det er. Vi har aldri gjort det, men det er enkelte som faktisk reiser fast en gang i året i to uker og andre elever som får fri i lengre perioder fordi de skal være med foreldrene til deres opprinnelsesland. Jeg kan ikke helt se at en ferie er en bedre grunn enn at vi evt tar hovedansvaret for undervisningen noen uker. Men går det ikke, så går det ikke. Anonymkode: fb9e8...9f4 Selvfølgelig kan jeg få si at dette er fryktelig lite gjennomtenkt. Far setter seg selv og sine behov først, det er en uhyre dårlig egenskap. Slå fra dere denne idéen. Enten får far bekoste to bosteder for seg selv, eller så får ungen bo fast hos mor. Anonymkode: 1d895...eb8 7
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #11 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): En gitt situasjon; er det mulig å avtale med skolen å ha hjemmeundervisning en periode, er dette noe de kan og vil innvilge? Vil ikke høre hva folk synes om det, men om noen har erfaring og vet. Kommer selvsagt til forhøre oss ordentlig om det blir aktuelt. Men kjæresten min får muligens jobb på en annen kant av landet for en minimum en toårsperiode, en jobb som han både synes er spennende og den er bedre betalt. Men det vil gå utover samværet med barnet, derfor lurer han på om det ville være mulig at barnet blir der lengre når det først kommer, f eks om barnet kommer i vinterferien og blir en uke eller to ekstra, mot at han selvsagt følger opp med hjemmeundervisning. Barnet vil være ungdomskoleelev på dette tidspunktet og derfor også litt mer selvstendig. Og han vil i denne jobben være såpass fleksibel at han kan ta en del hjemmekontor mens barnet er der. Dette forutsetter selvsagt også at barnet evt selv vil, noe vi tror hun vil. Jeg kan også bidra, om jeg blir med på lasset. Uansett, noen som har hørt om slike avtaler med skolen? Synes jo en del får veldig mye fri til sydenturer m m ellers, når det ikke er korona, og her er det snakk om et opplegg med skole. Og nei, han kan ikke reise til hjemplassen for å bo der i perioder, det er ikke aktuelt å betale for to bosteder. Men han ønsker jo fortsatt samvær med barnet, derfor sjekker vi så smått ut mulighetene. Anonymkode: fb9e8...9f4 Jeg tenker ikke å gå inn på skole, men må spørre om kjæresten din har vurdert om det er klokt å flytte fra en tenåring? Anonymkode: 47657...8b3 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #12 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Selvfølgelig kan jeg få si at dette er fryktelig lite gjennomtenkt. Far setter seg selv og sine behov først, det er en uhyre dårlig egenskap. Slå fra dere denne idéen. Enten får far bekoste to bosteder for seg selv, eller så får ungen bo fast hos mor. Anonymkode: 1d895...eb8 Ro deg helt ned du, som sagt er det ikke bestemt en skit, vi tenker nå, OM det er mulig! Merkelig holdning å automatisk tenke at han er egoistisk, han prøver jo bare å finne ut om det kan la seg gjennomføre. Er det mest negativt for barnet, blir det selvsagt ikke noe av. Men jeg er ikke med på at det automatisk er helt for jævlig at en forelder flytter bort for en periode, det kan bli positivt for barnet og det, om hun har lyst til å komme. De har jo allerede et supert forhold. Men han lufter jo heller ikke dette med henne før det evt er avklart om det går i forhold til skolen. Går det ikke legger han ballen død. Går det, men hun overhode ikke har lyst , legger han også ballen død. Slutt å mene noe om noe du ikke vet noe om. Anonymkode: fb9e8...9f4 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #13 Skrevet 17. mars 2021 Ikke mulig å leie ei hytte eller noe for samvær for far på bosted til barnet heller? Anonymkode: 9b141...c97 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #14 Skrevet 17. mars 2021 Jeg hadde spurt😊 Jeg er selv lærer og har lagt til rette for liknende ting. Har ikke vært så lenge som to uker, men har vært borte i elever som har en annen forelder langt unna, som gjerne er der en uke ekstra etter ferier. Er ikke alle elever dette fungerer for heller, men det skader absolutt ikke å høre. Anonymkode: b8c51...488 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #15 Skrevet 17. mars 2021 TS spør om det er mulig å gjøre det på den måten, ikke om deres egne personlige dømmende tanker. Hold dere seriøse. Anonymkode: 411de...70f 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #16 Skrevet 17. mars 2021 Det er ikke noe forbud mot å søke permisjon, men noen skoleeiere (deriblant Oslo der jeg jobber) har så strenge permisjonsregler at slike søknader automatisk blir avslått. Dette er nok også en slik type avtale som må søkes om for hver gang. Det er vanskelig nok å få slike permisjoner godkjent fra før av - å få de opp til 2-3 år frem i tid er nok enda vanskeligere. VGS er jo ikke bundet av opplæringsplikt, men der har man jo fraværsgrensa som igjen vil gjøre det enda vanskeligere for eleven å bestå sine fag. Anonymkode: 0d5c0...eb9 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #17 Skrevet 17. mars 2021 Jeg vet dette går an i utlandet i privatskoler. Jeg har barn i familien i utlandet som blander oppmøte med desentralisert undervisning. Kanskje privatskoler (f.eks internasjonal skole) er mer fleksibel enn offentlige? Anonymkode: 05449...4f7
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #18 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ro deg helt ned du, som sagt er det ikke bestemt en skit, vi tenker nå, OM det er mulig! Merkelig holdning å automatisk tenke at han er egoistisk, han prøver jo bare å finne ut om det kan la seg gjennomføre. Er det mest negativt for barnet, blir det selvsagt ikke noe av. Men jeg er ikke med på at det automatisk er helt for jævlig at en forelder flytter bort for en periode, det kan bli positivt for barnet og det, om hun har lyst til å komme. De har jo allerede et supert forhold. Men han lufter jo heller ikke dette med henne før det evt er avklart om det går i forhold til skolen. Går det ikke legger han ballen død. Går det, men hun overhode ikke har lyst , legger han også ballen død. Slutt å mene noe om noe du ikke vet noe om. Anonymkode: fb9e8...9f4 Du skriver at de har et supert forhold - det vil nok endre seg. Og bare det at han tenker på det og kun tenker på den praktiske gjennomføringen er jo også et hint om vurderingene til far. Anonymkode: 943a0...eb8 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #19 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Du skriver at de har et supert forhold - det vil nok endre seg. Og bare det at han tenker på det og kun tenker på den praktiske gjennomføringen er jo også et hint om vurderingene til far. Anonymkode: 943a0...eb8 Hvem har sagt at han kun tenker på den praktiske gjennomføringen? Anonymkode: fb9e8...9f4 2
Leanne Skrevet 17. mars 2021 #20 Skrevet 17. mars 2021 Etter «korona-året» så bør vel alt være mulig? Lærere i dag må planlegge til elever på skolen og elever i karantene som fremdeles ønsker undervisning. Det kommer nok an på hvor fleksibel lærer/skole ønsker å være, men jeg ser ingen grunn til at det ikke er mulig. Om eleven har «hjemmeskole» hos far og dette er avtalt så er det jo ikke fravær så trenger ikke søke permisjon. Tenker det ikke er et problem om det ikke er snakk om mer en noen få uker i løpet av et år. F.eks en ekstra uke før/etter høstferie, vinterferie og påske eller juleferie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå