Gå til innhold

Koronapass er usolidarisk

Anbefalte innlegg

Gjest Ludmilla
Skrevet

Jeg synes ikke det er spesielt solidarisk at de som har fått vaksine eller har gjennomgått korona skal kunne reise og leve som før, mens resten av befolkningen som fremdeles står i vaksinekø må vente.

Ser for meg at den eldre befolkningen reiser og koser seg mens vi andre sitter fast i hjemmene våre. 

Hva synes dere andre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg forstår ditt synspunkt. Og spesielt synes jeg dette blir vanskelig all den tid ikke hele befolkningen blir vaksinert. F.eks. er det jo ikke en konkret plan om å vaksinere de under 18.

Men hva er egentlig alternativet?

Skrevet

Jeg er enig! Dersom det faktisk blir sånn tror jeg det blir mye bråk... Tenker da spesielt på ungdommer som til de grader har fått en redusert ungdomstid i solidaritet med de eldste av oss! Nå skal altså de eldste reise rundt i verden mens ungdommene pent får feriere i Norge!

• Liker 29
Gjest Airman
Skrevet
Ludmilla skrev (9 minutter siden):

Jeg synes ikke det er spesielt solidarisk at de som har fått vaksine eller har gjennomgått korona skal kunne reise og leve som før, mens resten av befolkningen som fremdeles står i vaksinekø må vente.

Ser for meg at den eldre befolkningen reiser og koser seg mens vi andre sitter fast i hjemmene våre. 

Hva synes dere andre?

Belønningen det + en bjelle i sølv som kan henges rundt halsen 🐑

Skrevet

Jeg vet det får meg til å høres kjip ut, men jeg er helt enig.  Jeg vil også ha tilbake livet mitt som det var nemlig, det er ikke bare pensjonistene som vil det, men i det tempoet vaksineringen går kommer vel ikke min gruppe til å være fullvaksinert før rundt 2050 eller noe. I tillegg har det vært litt snakk om at man kan åpne samfunnet når alle som er 45 og eldre er vaksinert, da høres det jo ut som planen uansett er at jeg skal bli smittet, for meg er det ikke så farlig med, og i så fall frister det å gå ut og ordne seg litt smitte på egenhånd nå med en gang. Om jeg har gjennomgått sykdommen kan jeg visst få være med på åpning og få vaksinepass, sånn som jeg forstår det, så hvorfor vente til 2050 da liksom...

• Liker 12
Skrevet
Ludmilla skrev (14 minutter siden):

.............

Hva synes dere andre?

Jeg synes det er helt greit at de vaksinerte kan gjøre som de vil.  Stenger noen andre ned butikker, restauranter og diverse i solidaritet med de kommunene som nå er mest nedstengt?  

• Liker 17
Skrevet

Synes det er supert! 

• Liker 10
Skrevet

Hvordan vil dette med utenlandsreiser bli for familier med barn der foreldrene er vaksinert feks? Barn skal jo ikke vaksineres enda... Norgesferie i uoverskuelig framtid?😑

• Liker 8
Skrevet
23 minutter siden, Ludmilla said:

Hva synes dere andre?

Syns du er helt på bærtur og smålig. 

• Liker 24
Skrevet
Ludmilla skrev (26 minutter siden):

Jeg synes det er greit jeg, at de som ikke lenger er smittefarlige (eller i mindre grad, alt ettersom) kan reise rundt i verden, og vi som fremdeles er det, må vente på vår tur og dermed være i Norge en stund til. Hva er problemet egentlig?

• Liker 13
Skrevet

Det vil jo være bra for økonomien at noen kan reise og leve mer som normalt. Færre vil bli arbeidsløse. 

• Liker 16
Skrevet

Det er ingen poeng at samfunnet skal være nedstengt når de i risikogruppene skal være ferdigvaksinert. Det mediaskapte hysteriet har dessverre tatt fokus bort fra hvorfor vi stengte ned til å begynne med. Vi stengte ned for å beskytte de som er utsatt. De kan ikke legitimere det å drive med nedstenging når man etterhvert har vernet om de som er utsatt. 

• Liker 22
Skrevet

Det er vel ikke noe poeng i at de som er vaksinerte skal tvinges til å være hjemme når det ikke er medisinsk grunnlag for det.

Men jeg har stor forståelse for, og synes selv til en viss grad, at det er provoserende at vi unge har ofret vår livskvalitet i over et år nå, kun for å skjerme de eldre, skal være vitne til at de samme personene stikker fra dugnaden før den er over. Dette i tillegg til at de er den egentlige dessertgenerasjonen, som vi unge må betale for i årevis fremover.

• Liker 16
Skrevet
javafx skrev (Akkurat nå):

Det er ingen poeng at samfunnet skal være nedstengt når de i risikogruppene skal være ferdigvaksinert. Det mediaskapte hysteriet har dessverre tatt fokus bort fra hvorfor vi stengte ned til å begynne med. Vi stengte ned for å beskytte de som er utsatt. De kan ikke legitimere det å drive med nedstenging når man etterhvert har vernet om de som er utsatt. 

Nye mutasjoner av viruet som påvirker yngre folk i større grad, da.

• Liker 7
Skrevet
Nightcrawler skrev (Akkurat nå):

Nye mutasjoner av viruet som påvirker yngre folk i større grad, da.

Vis statistikk på at flere yngre ligger dødssyke på intensivavdelingene, eller slutt og skriv tull.

• Liker 8
Skrevet
javafx skrev (Akkurat nå):

Vis statistikk på at flere yngre ligger dødssyke på intensivavdelingene, eller slutt og skriv tull.

Skrev jeg noe om at de ligger dødssyke?

• Liker 3
Skrevet

Om man nå ser helt bort fra de etiske problemstillingene med å dele befolkningen inn i en høykaste og en lavkaste, noe mange tydeligvis ikke har noen problemer med.....

Gitt at man fortsatt ikke vet i hvilken grad vaksinene forhindrer smittespredning aå er vaksinepass meningsløst fra et folkehelsesynspunkt. Det er da enten a) belønning for lydighet ved å være villig til å ta vaksinen, og/eller b) et placebo for å få enkelte til å tørre å gå ut igjen samt gi politikere en evt retrettmulighet. I sistnevnte tilfelle burde også muligheten til å få en placebovaksine vært til stede, men dessverre er ikke det et alternativ.

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes du skal slutte å syte.

• Liker 20
Skrevet

Det er det minste problemet vi har. 

• Liker 15
  • Opprett ny...