Gå til innhold

Gjør så vondt å vite at barnet sliter men ikke får hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner et barn som jeg tidligere har hatt mye kontakt med, men som jeg det siste året ikke har truffet like mye pga. korona men også pga. andre omstendigheter. Jeg ser at han ikke har det bra, og det virker som om det er blitt enda verre det siste året. Jeg kunne ønske det var noe jeg kunne gjøre for å hjelpe ham, men vet ikke hva det skulle være. 

Det er en gutt som går i 6. klasse. Han er enebarn og bor med mor (far er helt ute av bildet).

Han har en del vansker som jeg egentlig tenker at burde være utredet slik at han og de voksne rundt ham kunne fått en bedre forståelse av hva han trenger, men hverken mor eller skolen å utrede gutten. Skolen ønsker å spare penger, mens mor er veldig opptatt av at man ikke skal sette en merkelapp på gutten. Jeg opplever mor som lite ydmyk og lite lydhør, det er kun hun som vet hva som er bra for gutten.

Gutten har store vansker med konsentrasjon på skolen, og avbryter undervisningen og forstyrrer de andre elevene. Han oppfører seg likt hjemme og avbryter mor når hun snakker med andre voksne, men da belønnes han med en klem og oppmerksomhet. På skolen belønnes slik oppførsel med at han slipper undervisningen og heller får sitte på eget rom og spille.

Han er tydelig overvektig og har vansker med å delta i gymtimen. De andre guttene på trinnet spiller fotball i storefri, men han klarer ikke henge med og faller utenfor sosialt. Jentene vil ikke leke med ham fordi han er for brå, hardhendt og plager dem. Han sitter og ser på fotballen og surmuler over at han ikke klarer å være med. Etter skolen gir mor ham godteri eller kjeks for å trøste ham.

Faglig henger han langt etter. Han gjør ikke lekser og får ikke oppfølging hjemme. På skolen får han nok heller ikke særlig utbytte av undervisningen ettersom han stort sett bruker tiden til å være urokråke. Han kan lese, men har liten mengdetrening og er "utslitt" etter å ha lest 2-4 setninger. Han skriver greit. Tror kanskje noe av grunnen til at han så raskt blir "utslitt" er at han ikke er vant til å gjøre lekser og det har aldri blitt forventet noe av ham. Pluss dette med at han sliter med å holde konsentrasjonen.
I matte henger han veldig langt etter, og har store vansker med å lære å gange og dele. Igjen tror jeg at noe av problemet er at han aldri har lært seg å øve, aldri har lært å pugge og aldri har måttet pushe seg selv til å gidde å gjøre noe. Jeg tror at hvis han bare hadde fått en utredning angående konsentrasjonsvanskene og så fått noen mestringsstrategier og tett oppfølging på skolen, ville han klart seg mye bedre.

På skolen får han ofte kjeft fra de voksne. Elevene i klassen fryser ham ut fordi han forstyrrer undervisningen og fordi han plager dem i storefri. Det eneste positive han opplever på skolen er når han blir sendt ut av klassen og får sitte alene på et rom og se på Tikk-tokk eller spille.
Hjemme får han vekselsvis overøsende mye oppmerksomhet fra mor (som regel i kombinasjon med at de koser seg med godteri), og vekselsvis at han sitter mye alene på rommet sitt med Internett. Han har fortalt at han har sett ting på Internett som forskrekket meg, men jeg kan ikke være helt sikker på at det faktisk er sant, han kan ha funnet det på for å sjokkere og få ekstra oppmerksomhet. 

Som dere skjønner har gutten en del utfordringer, og han opplever veldig lite positivt i hverdagen. Skolen har ikke resurser til å sette inn ekstra personell med mindre en elev har vedtak fra PP-tjenesten, og så lenge mor nekter utredning er det ikke noe de får gjort.
Jeg synes det er vondt å stå på sidelinjen og se at han har det vondt, men det er lite jeg som utenforstående får gjort. Jeg har faktisk ringt til Barnevernet og spurt om de kunne ta imot en bekymringsmelding, men hun jeg snakket med mente at dette var altfor tynt grunnlag. Og det skjønner jeg, for dette er jo tynt, og mor er jo snill mot sønnen sin selv om hun gjør ham en del bjørnetjenester. Men jeg synes det er så vondt å tenke på hvordan det skal gå med ham etterhvert som han vokser til. Tenk å begynne på ungdomsskolen og så kan du ikke gange og dele, det må være fryktelig pinlig og vondt. 

Beklager lang tråd. Vet faktisk ikke helt hva jeg ønsker med denne tråden. Skjønner jo at det er lite dere får gjort med dette, men kanskje noen der ute har en solskinnshistorie som kan oppmuntre meg? Tror dere det går an å slite såpass mye på barneskolen, men likevel klare å komme seg opp på ungdomsskolen?

Anonymkode: b81b4...7ce

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er du som ser alt som skjer på hjemmebane og skole? Flua på veggen? 

Du er tydeligvis tilstede overalt. Så ta med gutten på fjelltur, sykkeltur. Les med han, hjelp han med leksene. Vær der.

Anonymkode: 66e71...f39

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Her er det mye som skurrer.. Du vet veldig mye til ikke å ha hatt noe særlig kontakt på et helt år.. Om du var omgangsvenn hadde du kanskje visst en del om hjemmeforholdene, men du vet så mye på detaljnivå ift daglige ting at jeg stusser. Du måtte i grunnen bo der for å vite dette. Uansett kunne det vel ha skjedd mye på et år? Skolen deler hvertfall ikke slik informasjon med utenforstående, så jeg kjenner jeg blir nysgjerrig på din relasjon til disse menneskene! Hvis dette egentlig er et "spør for en venn-spm", så går det fint å spørre om råd på egne vegne også altså😊

Anonymkode: 53ed1...783

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner faktisk et tillfelle som er helt likt det du beskriver, bortsett fra at her måtte mor løpe mellom skole, PPT og BUP, gnåle på telefoner for å få utredning og assistent på skolen. Til slutt endte det selvsagt med skolebytte og barnet kommer aldri til å gå på en ordinær skole. Kanskje det er tilfellet her og, det vet jeg ingenting om. 

Synes du vet litt vel mye om denne lille familien og legger deg bort i ting du ikke har noe med. Når har til og med barnevernstjenesten gitt deg beskjed om at du ikke har noe å komme med. Synes historien din skurrer og lurer på hvem du er i omgangskretsen,.

For øvrig, det tilfellet jeg kjenner til, der ble mor oppmuntret av BUP til at barnet skulle få "koble" av med nett og gaming.

Anonymkode: a7693...71f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette du beskriver er ikke bra. Skolen må få rettleiing til å håndtere denne gutten, de gjør jo mange feil her! Jeg er enig med mor, denne gutten trenger ingen merkelapp - det er de voksne som må endre det rundt gutten slik at han igjen kan endre seg. 

Anonymkode: 90468...b40

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Vi er i familie. Grunnen til at vi ikke treffes like mye er at vi bor i Oslo og bare kan møtes utendørs pga. Korona-situasjonen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette du beskriver er ikke bra. Skolen må få rettleiing til å håndtere denne gutten, de gjør jo mange feil her! Jeg er enig med mor, denne gutten trenger ingen merkelapp - det er de voksne som må endre det rundt gutten slik at han igjen kan endre seg. 

Anonymkode: 90468...b40

Har du noen forslag til hva som kan gjøres? Skolen sier de ikke kan gjøre noe uten PP-tjenesten, og så lenge mor nekter PP-tjenesten innsikt i guttens vansker er det ikke noe skolen får gjort. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du noen forslag til hva som kan gjøres? Skolen sier de ikke kan gjøre noe uten PP-tjenesten, og så lenge mor nekter PP-tjenesten innsikt i guttens vansker er det ikke noe skolen får gjort. 

Hadde det vært en reell bekymring her så hadde skolen meldt bekymring til barnevernet, det er det som er vanlig kutyme i slike saker. Hvis de virkelig mener noe er galt og ikke kommer noen vei med foreldrene så går det videre.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. Vi er i familie. Grunnen til at vi ikke treffes like mye er at vi bor i Oslo og bare kan møtes utendørs pga. Korona-situasjonen.

Jammen da kan dere vel være nærkonakter da, for barnet. Du skriver at barnet ikke får opplevelser, og det kan godt være det er sant. Spesielt nå når alt er stengt. Det er trist med de barna som ikke har store familier og er mye alene med en foreldrer men her kan faktisk DU gjøre noe. Du ER familie. Du kan invitere gutten med på biltur og gi mor mulighet til å samle energi. Eller, nei vent, du kan få korona ja..

Anonymkode: 66e71...f39

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hadde det vært en reell bekymring her så hadde skolen meldt bekymring til barnevernet, det er det som er vanlig kutyme i slike saker. Hvis de virkelig mener noe er galt og ikke kommer noen vei med foreldrene så går det videre.

Skjønner. Fint at skolen likevel har mulighet til å gå videre med saken dersom de mener det er riktig.
Tenker du at det ikke er bekymringsfullt at et barn som snart begynner i 7. klasse ikke kan dele eller gange? Burde jeg slutte å bekymre meg over dette? Tror du han vil klare å ta igjen det tapte når han begynner på ungdomsskolen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du skal finne deg en hobby... Barn er forskjellige og er flinke i forskjellige ting. Der samme gjelder det sosiale og fritid. Når tom bv sier det er tynt så ligger du veldig tynt ann. Hvordan vet du alt dette uten å møte dem, btw. Sladder? 

Anonymkode: b4777...9b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Skjønner. Fint at skolen likevel har mulighet til å gå videre med saken dersom de mener det er riktig.
Tenker du at det ikke er bekymringsfullt at et barn som snart begynner i 7. klasse ikke kan dele eller gange? Burde jeg slutte å bekymre meg over dette? Tror du han vil klare å ta igjen det tapte når han begynner på ungdomsskolen?

Hvis det du beskriver er sant så tror jeg han er psykisk utviklingshemmet, for meg så er det det du beskriver. Begynner han på ordinær ungdomsskole så blir han ikke der lenger før han blir sendt over på skole for de som kan håndtere slikt eller kanskje de har en egen klasse på skolen. Men nå gjetter jeg vilt ut ifra hva du beskriver i dine innlegg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er så mye informasjon at jeg mener det er ganske utleverende om privatlivet til en mindreårig. Hadde jeg vært forelderen til dette barnet, så hadde jeg virkelig ikke likt at all den informasjonen ble delt med ukjente på Internett, og det hadde du fått høre!

Anonymkode: d3c20...0d8

• Liker 1
Skrevet

Du vet så mange detaljer fra skolehverdagen at man nesten skulle tro du jobbet på skolen. Det hadde i så fall vært et grovt overtramp å publisere dette på nettet. 

Det er egentlig ganske grovt uansett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes at du bør slette dette, ts. Mange detaljer, og folk kan kjenne seg igjen.

Anonymkode: df0e7...d10

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...