Gå til innhold

Erfaring med autisme ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det viktigste rådet jeg kan gi er å huske at selv om barnet får en diagnose, så vil det fortsette å utvikle seg med alderen - bare i litt annerledes tempo og takt enn de fleste barn. Er så mange som slutter å stille krav og ha forventninger til positiv utvikling hos barn med autisme, men det blir helt feil. Det største hinderet for utvikling er ofte mangel på språk, da det å gjøre seg forstått og forstå er så grunnleggende - så få hjelp til å ta tak i det med en gang. Om ikke verbalt språk er mulig, så finnes det andre hjelpemidler. Sjekk gjerne kontoen Afriendforlillybug på Instagram.  Selv om jeg ikke er enig i alt de legger til rette for den jenta, så er det forbilledlig hvordan de bruker digitale språkverktøy. Men man må begynne tidlig! Vårt barn var for stor (5-6) når de forsøkte å innføre dette, så det ble lagt vekk og han har isteden med mye trening fått et begrenset verbalt språk som fungerer for det meste.

Anonymkode: 020f9...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det viktigste rådet jeg kan gi er å huske at selv om barnet får en diagnose, så vil det fortsette å utvikle seg med alderen - bare i litt annerledes tempo og takt enn de fleste barn. Er så mange som slutter å stille krav og ha forventninger til positiv utvikling hos barn med autisme, men det blir helt feil. Det største hinderet for utvikling er ofte mangel på språk, da det å gjøre seg forstått og forstå er så grunnleggende - så få hjelp til å ta tak i det med en gang. Om ikke verbalt språk er mulig, så finnes det andre hjelpemidler. Sjekk gjerne kontoen Afriendforlillybug på Instagram.  Selv om jeg ikke er enig i alt de legger til rette for den jenta, så er det forbilledlig hvordan de bruker digitale språkverktøy. Men man må begynne tidlig! Vårt barn var for stor (5-6) når de forsøkte å innføre dette, så det ble lagt vekk og han har isteden med mye trening fått et begrenset verbalt språk som fungerer for det meste.

Anonymkode: 020f9...933

Gutten min får mye språktrening i barnehagen og har utviklet seg mye. Så ser at det blir bedre og bedre for hver uke. Hjemme bruker vi bilder og peker om han ikke klarer å si ordet. Så øver vi på å si ordet sammen. Fungert kjempebra. Dette gjorde jeg etter råd fra spesial pedagog. 
Hører nå at han begynner å snakke i dialekt og har flere lange setninger. Var en del babling og mumling tidligere, men nå er det nesten borte. 
Ppt og bup er ikke lengre nervøs for språkutviklingen hans. 
😊 

ts

Anonymkode: 6245e...bdf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Autisme kan være så mangt og det er utrolig stor forskjell i funksjonsevne. Jeg er en kvinne på 29 som nylig fikk diagnosen, og er det en ting jeg skulle ønsket så var det at det ble oppdaget tidligere! ( det ble dessverre ikke det da jeg har andre sykdommer som de voksne rundt meg den gangen la skylden på ). Jeg syns det er litt leit med de som kommer med nærmest dommedagsprofetier, for det trenger så absolutt ikke å være tilfellet! Jeg har samboer som jeg eier bolig med og har tatt videregående allmenn skole + realfag, og håper på å få riktig tilrettelegging slik at jeg kan studere og med tiden kanskje få jobb istedetfor denne uføretrygden. 

Se muligheten for barnet ditt TS :) Og husk på at det som mange regner som et godt liv kanskje er noe helt annet for barnet. Er det en ting jeg ser at jeg setter mer pris på enn mange andre så er det de små gledene her i livet!

Anonymkode: 83b27...d6e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...